Du är inte på universitetet nu. Det är inte basic generellt. Du använder överdrivet akademisk svenska för asammanhanget och begrepp som man måste ha pluggat matte för att kunna. Förstår du inte själv att du framstår som någon som bara vill spela ut en känsla av överlägsenhet? Utan humor eller självdistans är det inte mer attraktivt hos en intelligent person än hos en korkad person som tror sig vara intelligent.
Citat:
Precis som ett IQ-test gör. Två personer med förmåga att lösa samma problem där den ena är lite snabbare än den andra kommer få olika resultat på ett IQ-test. Tidspress används för att finsortera resultaten. Självklart har det betydelse även på högskoleprovet, annars finns det ingen mening med hård tidspress.
- Att det finns tidspress påverkar utfallet, i viss mån; samtidigt som det missgynnar högpresterande som har dålig stresstålighet.
Citat:
Inte tidspress/kognitiv förmåga, jag menade enbart tidspress. En tenta i elektromagnetisk fältteori utgör säkert hårdare krav på kognitiv förmåga men man pluggar till en tenta och har förhoppningsvis gjort en stor del av tankearbetet på förhand. Vad skulle ens meningen med hård tidspress på ett sådant prov vara? Jag tänkte främst på arbetslivet hur som helst, tidspressen på högskoleprovet (och tentor) är artificiell.
Jag skulle påstå att en tenta i elektromagnetisk fältteori utgör en betydligt hårdare tidspress/krav på kognitiv förmåga än vad HP gör.
Citat:
Jag vet inte vad du menar med "diskret kvantifiering" eller varför du poängterar att det handlar om utfall (har jag påstått något annat?), men förstår jag dig rätt i att det alltså är tionde decilen av betyg och provresultat som konkurrerar med varandra om platser på en utbildning och att det inte tas hänsyn till någon inre rangordning inom decilerna? Det var vad jag ifrågasatte och du svarade att jag hade fel så då antar jag att du menar att det är så det funkar. (Om du svarar, är det för mycket att begära att du använder ett språk som är någorlunda anpassat till ett forum öppet för alla? Annars kanske du borde hålla dig till att diskutera med kolleger. Det var inte jag som inledde en diskussion med dig (då kanske jag kan gå med på att jag hade fått skylla mig själv)).
Du har fel. Det är en diskret kvantifiering av utfallet för populationen.
Även HP har fler kvantsteg än 10.
Här ser du fördelningen för 2018:
https://www.studera.nu/globalassets/hogskoleprovet/hp-2018-10-21/norm18b_helaprovet.pdf
Även HP har fler kvantsteg än 10.
Här ser du fördelningen för 2018:
https://www.studera.nu/globalassets/hogskoleprovet/hp-2018-10-21/norm18b_helaprovet.pdf
Citat:
Men forskning visar en skillnad i motivation mellan grupperna då en större andel som antagits genom hp-poäng hoppar av studierna. Men eftersom killar mognar senare och eftersom gymnasiestudier sammanfaller med en så känslig utvecklingsperiod som tonåren så tycker jag att intag baserat på hp-poäng borde finnas oavsett. Det kanske slösar en del resurser i form av kostnad för ej slutförd utbildning men min tjejgissning är att det hade varit ett större slöseri med resurser om personer med hög kognitiv förmåga som av mognadsskäl (eller familjeproblem eller helt enkelt tonårsproblem) inte levt upp till sin potential under gymnasiet inte fick en andra chans att komma in på en passande utbildning.
Utifrån min kontext ligger samtliga av mina studenter inom den översta decilen (av såväl betyg som HP) - och där föreligger ingen större skillnad i motivation. Däremot i termer av kognitiv förmåga.
Jag har inte gjort någon observation av att kvinnor, som grupp, utmärker sig i termer av prestation eller betyg. Vare sig åt ena, eller andra hållet.
Jag har inte gjort någon observation av att kvinnor, som grupp, utmärker sig i termer av prestation eller betyg. Vare sig åt ena, eller andra hållet.