2019-10-26, 23:51
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
För oss andra är högre lön naturligt efter högre priser då det ger mer pengar till företagen men det kan förstås finnas enskilda anställda som företagen helst vill bli av med och för dem är det förstås svårt att begära högre lön.
Du snackar din skit, dina tillgångar eroderas med kronan. Sen om du fattar det eller inte är en annan fråga.
2019-10-26, 23:55
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Du snackar din skit, dina tillgångar eroderas med kronan. Sen om du fattar det eller inte är en annan fråga.

Tillgångar i SEK ja men jag har ju sagt att det inte är speciellt bra att sitta med cash i svaga valutor. Om du däremot tror att tillgångar som köps och säljs i SEK måste falla när SEK gör det då är du fel ute. Inflation är just att varor får ett högre pris i den valutan.
2019-10-27, 00:16
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Tillgångar i SEK ja men jag har ju sagt att det inte är speciellt bra att sitta med cash i svaga valutor. Om du däremot tror att tillgångar som köps och säljs i SEK måste falla när SEK gör det då är du fel ute. Inflation är just att varor får ett högre pris i den valutan.
Din lön är i sek vare sig du vill eller inte.
2019-10-27, 00:23
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Din lön är i sek vare sig du vill eller inte.

Ja det är det vanliga i Sverige men det motsäger inte vad jag skrev.
2019-10-27, 00:25
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ja det är det vanliga i Sverige men det motsäger inte vad jag skrev.
Att din lön och sparkonto eroderas med sek fallande värde?
2019-10-27, 00:28
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Att din lön och sparkonto eroderas med sek fallande värde?

Var det något i dessa inlägg du hade svårt att förstå?
Citat:
För oss andra är högre lön naturligt efter högre priser då det ger mer pengar till företagen men det kan förstås finnas enskilda anställda som företagen helst vill bli av med och för dem är det förstås svårt att begära högre lön.

Citat:

2019-10-27, 09:24
Medlem
Förlustaffärerna ökar på stockholmsmarknaden. 1/6 av bostadsförsäljningar är en förlust affärer. Anledningen till detta är att de kom in på marknaden vid fel tillfälle, där de alltså redan betalt ganska mycket för lägenheten och sedan sålde pga yttre omständigheter ex. skillsmässa, tillökning i familjen, byta av jobb osv.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/sa-manga-gjorde-forlust-pa-sin-bostad-2018
2019-10-27, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Förlustaffärerna ökar på stockholmsmarknaden. 1/6 av bostadsförsäljningar är en förlust affärer. Anledningen till detta är att de kom in på marknaden vid fel tillfälle, där de alltså redan betalt ganska mycket för lägenheten och sedan sålde pga yttre omständigheter ex. skillsmässa, tillökning i familjen, byta av jobb osv.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/sa-manga-gjorde-forlust-pa-sin-bostad-2018

Från artikeln, som fler borde tänka på.

” Är det säkert 2019 att göra en bostadsaffär?
– Det är aldrig säkert att göra en bostadsaffär, säger Stellan Lundström.”
2019-10-27, 09:56
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Var det något i dessa inlägg du hade svårt att förstå?

Ett av RB’s problem är att löneökningarna varit för låga för att driva inflationen i tillräcklig grad, globaliseringen har dessutom pressat priserna och gjort att företagen haft svårt att ta bättre betalt för sin export.
Att du fantiserar om att en svag krona kompenseras med löneökningar har inget stöd i statistiken. En fallande krona innebär att alla blir fattigare som har tillgångar i sek. Att bostadspriserna hållit emot i sek pga extremt billiga krediter är ett tecken på att marknaden flödas av billiga pengar. Aktiemarknaden likaså.
Prova att resa utomlands till tidigare ” billiga” länder så märker du effekten.
Svensken håller sakta på att bli nordens rumäner.
2019-10-27, 10:03
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ett av RB’s problem är att löneökningarna varit för låga för att driva inflationen i tillräcklig grad, globaliseringen har dessutom pressat priserna och gjort att företagen haft svårt att ta bättre betalt för sin export.
Att du fantiserar om att en svag krona kompenseras med löneökningar har inget stöd i statistiken. En fallande krona innebär att alla blir fattigare som har tillgångar i sek. Att bostadspriserna hållit emot i sek pga extremt billiga krediter är ett tecken på att marknaden flödas av billiga pengar. Aktiemarknaden likaså.
Prova att resa utomlands till tidigare ” billiga” länder så märker du effekten.
Svensken håller sakta på att bli nordens rumäner.

Jag skriver att det blir löneökningar när vi har inflation och du säger att både löneökningarna och inflationen är låg. På vilket sätt tycker du ditt påstående strider emot mitt?
2019-10-27, 10:05
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kotlettfrillan
Från artikeln, som fler borde tänka på.

” Är det säkert 2019 att göra en bostadsaffär?
– Det är aldrig säkert att göra en bostadsaffär, säger Stellan Lundström.”

Det är vad jag alltid har sagt också, det finns aldrig någon tidpunkt då det är säkert att göra en affär så den som väntar på det tillfället får bo dyrt och dåligt hela livet.
2019-10-27, 10:08
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Jag skriver att det blir löneökningar när vi har inflation och du säger att både löneökningarna och inflationen är låg. På vilket sätt tycker du ditt påstående strider emot mitt?
Så du och vi andra kompenseras inte för att kronan kollapsat genom löneökningar?
Alla tillgångar i SEK har tappat i värde och kommer med stor sannolikhet fortsätta tappa.

En indikation är att vi snart är på samma plats i välståndsskalan som vi var under krisen 1994, då 13 idag 12.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in