Citat:
Ursprungligen postat av
Placeboeffekten
Avd. 9, stort tack till dig för svaret, ditt engagemang i denna tråd & den intressanta live-rapporteringen ur EH-boken. (Tyvärr måste jag erkänna att jag ändå var tvungen att köpa & läsa boken själv för att inte riskera att missa någon detalj. Jag tror faktiskt du fick med allt viktigt!)
Minns du eller någon annan vad nicket hette där i början som hade en del intressanta inlägg, var det BurlövsRicky?
Kan du tipsa om andra nick som är värt att kolla upp? Scheele?
Sedan undrar jag om någon minns vem som sade för cirka ett halvår sedan att en journalist håller på och arbetar med detta fall för att kunna skriva om det?
Var det EH som den personen syftade på? Eller finns det någon annan mer seriös journalist där ute som fortfarande är engagerad i detta fall?
Jag önskar att fler seriösa journalister kunde granska/göra efterforskningar.
Detta fall får inte glömmas bort.
Jag tar mig friheten att svara, Avd9 vill kanske också göra det sen.
Journalisten kan vara EH, men finns en journalist på Sydsvenskan som skrev en krönika i somras där hon även berörde Bjärredfallet, i samband med fallet med de fem isolerade barnen i Ystad:
"Två flickor, fjorton och elva år gamla, från Bjärred. Snart har ett och ett halvt år passerat sedan deras föräldrar mördade dem. I media finns varken bilder eller namn på dem och deras sociala medier-närvaro raderades innan morden. Som om de aldrig funnits? Osynligheten gör ont. Ska ingen föra deras talan i offentligheten?
Ett tag ville jag skriva om fallet och jag försökte efterforska det, jag hittade en källa villig att tala men insåg att det var omöjligt att verifiera hens ord utan tillgång till dokument från myndigheter. Föräldrarnas version om barmhärtighetsmord, om än utlöst av kris och depression, har fått sista ordet. Men det är inte rimligare att mörda någon för att denna är ens barn eller sjuk. Ifrågasattes föräldrarnas ord? Var studier i hemmet det enda alternativet, kände flickorna sig isolerade? Vem vet, vad skulle hänt om barnen separerades från sina föräldrar hellre än från samhället?"
BurlovsRicky har intressanta inlägg , främst angående den eventuella kopplingen till en viss sekt. Även en del annat intressant från denna.
Jag har även intresserat mig för Stehlitz inlägg igen. Ska villigt erkänna att jag var skeptisk till denne postare först, t.o.m. på gränsen till otrevlig i ett inlägg, vilket jag sedan bad om ursäkt för. Tror nu i efterhand att denna postare trots allt visste en del. Denne postare tyckte att Moa var det tillbakadragna barnet med mindre energi, och inte Agnes. Stehlitz tyckte trötthetssyndrom passade bättre på Moa. Vilket jag då inte förstod alls men som kanske ändå visar sig kan stämma speciellt på slutet. Stehlitz blev dock avstängd vilket fortsatt får mig att tveka lite på sanningshalten men en del visade sig faktiskt stämma.
Finns många viktiga nick i tråden som kanske alla har vars en eller två pusselbitar, men tror ingen av dem hade rätt i allt. Ellie09 är ett annat exempel. Missan också. De var/är varandras motpoler på många sätt, men tror ändå båda har ett par viktiga pusselbitar. Det gäller bara att välja rätt bitar. Rockkungen har också några intressanta bitar, visste mycket kring dokumenten och när huset skulle upp till försäljning t.ex. Gav oss testamentet. Sen kan man tycka vad man vill om Rockkungen men även denne hade nog ett par bitar trots allt.