2019-10-26, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Fattar inte vad du skriver

Nei, jeg skriver kun at jeg ikke vil gå inn i spekulasjoner om AEHs forsvinning kan ha koblinger til et selvmord eller drap i København i 1994.

I Norge pågikk 30 års politisk kamp om hvor ny hovedflyplass skulle bygges. Stortinget vedtok utbygging på Gardermoen i 1992. De som ønsket utbygging på Hurumlandet, engasjerte ingeniør Jan Fredrik Wiborg for å kontrollere kvaliteten på meteorologiske målinger på Hurumlandet. Wiborg påsto at målingene var fusket med. To dager før Wiborg døde, skal han ha informert to stortingsrepresentanter om at han kunne avsløre hvem som sto bak de falske målingene på Hurumlandet, og som førte til at flyplassen ble lagt til Gardermoen. Men så døde Wiborg brått, under mystiske omstendigheter, og uten noen pressedekning fordi det ble konkludert med at han hadde begått selvmord.

Lenke til artikkel i Dagbladet fra 6. juni i år
Mystisk dødsfall blir TV-serie

Citat:
Jan Wiborg var sentral i kampen om hovedflyplassen i Norge. Så falt han naken fra et hotellvindu i København.

Noen av de mystiske omstendighetene.
Citat:
For eksempel var Wiborg naken da han ble funnet. På hotellrommet ble det også funnet avføring, der det var stumpet en sigarett. Vindusruta på rommet var knust, men politibilder fra åstedet viser at den var lukket inntil da Wiborg ble funnet.

Saken er kanskje mer aktuell enn jeg trodde, det lages TV-serie om saken.
Citat:
Jan Wiborg falt naken fra hotellvinduet i fjerde etasje på Cabinn Express Hotel i Danasvej 32 i København. Nå lager Discovery TV-serie om dødsfallet og striden rundt hovedflyplassen i Norge.

Slik jeg oppfatter det har det vært antydet at ivrige Arbeiderparti-politikere, kan ha stått bak både feilmålinger på Hurum, og arrangert selvmord for Wiborg, for å sikre at flyplassen ble bygget på Gardermoen. At bakmenn har begått både svindel og bestilt drap arrangert som selvmord, for å få den enorme utbyggingen til sitt distrikt. Tror den totale byggekostnaden endte på ca 30 milliarder NOK, så det er ikke småpenger de kjempet om.

Det kan jo være sårt for noen av Arbeiderparti-vennene til Tom Hagen, om de føler seg mistenkt for denne hendelsen i København for 25 år siden.
Citera
2019-10-26, 17:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Nei, jeg skriver kun at jeg ikke vil gå inn i spekulasjoner om AEHs forsvinning kan ha koblinger til et selvmord eller drap i København i 1994.

I Norge pågikk 30 års politisk kamp om hvor ny hovedflyplass skulle bygges. Stortinget vedtok utbygging på Gardermoen i 1992. De som ønsket utbygging på Hurumlandet, engasjerte ingeniør Jan Fredrik Wiborg for å kontrollere kvaliteten på meteorologiske målinger på Hurumlandet. Wiborg påsto at målingene var fusket med. To dager før Wiborg døde, skal han ha informert to stortingsrepresentanter om at han kunne avsløre hvem som sto bak de falske målingene på Hurumlandet, og som førte til at flyplassen ble lagt til Gardermoen. Men så døde Wiborg brått, under mystiske omstendigheter, og uten noen pressedekning fordi det ble konkludert med at han hadde begått selvmord.

Slik jeg oppfatter det har det vært antydet at ivrige Arbeiderparti-politikere, kan ha stått bak både feilmålinger på Hurum, og arrangert selvmord for Wiborg, for å sikre at flyplassen ble bygget på Gardermoen. At bakmenn har begått både svindel og bestilt drap arrangert som selvmord, for å få den enorme utbyggingen til sitt distrikt. Tror den totale byggekostnaden endte på ca 30 milliarder NOK, så det er ikke småpenger de kjempet om.

Det kan jo være sårt for noen av Arbeiderparti-vennene til Tom Hagen, om de føler seg mistenkt for denne hendelsen i København for 25 år siden.

Mektige krefter i sving i den saken der. Bl.a var det en tv2reporter som fusket med en reportasje og "dokumenterte" at det måtte være selvmord og ikke drap. Men det ble filmet fra et helt annet hotell, som hadde et helt annet låsesystem. Dermed ble saken lagt død, og det ble konkludert med selvmord.
https://www.abcnyheter.no/nyheter/2014/08/28/206835/tv-2-profil-fusket-i-reportasje-om-gardermoen-varsler

"Kristiansen synes det er vanskelig å svare på hvorfor hans stand up er filmet utenfor hotellet der Wiborg falt ut vinduet, mens interiøret og døren til rom 307 i reportasjen er filmet på et hotell noen kvartaler unna. Han minner om at det er 17 år siden."
Senast redigerad av Orderud. 2019-10-26 kl. 17:19.
Citera
2019-10-26, 17:18
Avslutad
Citat:

Om det finns utrymme för spekulation, måste det finnas utrymme att spekulera om det också.
Citera
2019-10-26, 17:31
Medlem
Monsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 960
Mener å ha hørt det var AE som hadde med seg penger/verdier inn i ekteskapet.

Stemmer det at hun kommer fra en velstående familie?

Ikke som jeg vet. Stefaren hun vokste opp med var sjøkaptein. Har bare hørt gode ting om ham. Kanskje hennes biologiske far hadde verdier som hun arvet?
Citera
2019-10-26, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orderud.
Mektige krefter i sving i den saken der. Bl.a var det en tv2reporter som fusket med en reportasje og "dokumenterte" at det måtte være selvmord og ikke drap. Men det ble filmet fra et helt annet hotell, som hadde et helt annet låsesystem. Dermed ble saken lagt død, og det ble konkludert med selvmord.
https://www.abcnyheter.no/nyheter/2014/08/28/206835/tv-2-profil-fusket-i-reportasje-om-gardermoen-varsler

"Kristiansen synes det er vanskelig å svare på hvorfor hans stand up er filmet utenfor hotellet der Wiborg falt ut vinduet, mens interiøret og døren til rom 307 i reportasjen er filmet på et hotell noen kvartaler unna. Han minner om at det er 17 år siden."

Kristiansen innrømmer at han ble lurt. Det tyder på at noen har anstrengt seg litt for å dekke over sporene sine.

Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Om det finns utrymme för spekulation, måste det finnas utrymme att spekulera om det också.

Jeg vet ingenting mer om saken enn de få artiklene jeg har lest i går og i dag. Det må lokalkunnskap til, kjennskap til det lokale pampeveldet osv osv.

Jeg har ingenting å bidra med, utover det korte sammendraget jeg allerede har postet.
Citera
2019-10-26, 17:37
Medlem
Har lite funderingar
Varför AEH systematiskt avgick som ledamot/suppleant i olika styrelser i nära tid före hennes försvinnande (finns tidigare i tråden)
Vilken tid på dagen skulle "larmkillen" besöka henne, den dag hon försvann.
Citera
2019-10-26, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anragninnas
Har lite funderingar
Varför AEH systematiskt avgick som ledamot/suppleant i olika styrelser i nära tid före hennes försvinnande (finns tidigare i tråden)
Jeg har ikke lest noe informasjon i noen artikler om at de hadde noen avtale den 31. oktober.

"I samtalen med alarmselgeren skal Anne-Elisabeth Hagen ha blitt tilbudt et toppmoderne system, med mulighet for videoovervåkning og en såkalt «panikknapp».
Samtalen skal ha funnet sted inne i eneboligen i Sloraveien, og hadde en varighet på om lag ti minutter.
I politiavhøret fremkommer det opplysninger om at alarmselgeren og den 68 år gamle kvinnen skal ha avtalt videre kontakt, får VG opplyst."
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/zLoXy5/forsvinningssaken-vurderte-ny-alarm-kvelden-foer-hun-forsvant
Citera
2019-10-26, 17:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av anragninnas
Har lite funderingar

Det står ikke i media at dem hadde avtale om å kontaktes dagen etterpå, det er antakelser som har blitt til trådsannhet her inne. Dem avtalte videre kontakt, ja, men ikke dagen etterpå.

Når det gjelder det første du spør om, så kan man bare anta. Kanskje gikk hun av selv, kanskje ble hun fjernet. Men det var utskiftninger i styret tiden før hun forsvant. Også datteren ble tatt ut eller gikk selv. Jeg antar at det har vært en konflikt innad i familien, og den ene datteren tok Annes parti, mens den andre datteren valgte å bli. Hun har forøvrig 22 styreposter, er det vel? husker ikke tallet nøyaktig.
Citera
2019-10-26, 17:51
Avslutad
Citat:
Kristiansen innrømmer at han ble lurt. Det tyder på at noen har anstrengt seg litt for å dekke over sporene sine.

Jeg vet ingenting mer om saken enn de få artiklene jeg har lest i går og i dag. Det må lokalkunnskap til, kjennskap til det lokale pampeveldet osv osv.

Jeg har ingenting å bidra med, utover det korte sammendraget jeg allerede har postet.
Det verkar som om det har förekommit mycket korruption i Lørenskog och dess omgivningar ...

Kan det vara så att vissa känner att de har bränts mer än andra - eller att någon blir bränd för att de har blivit angiven?

Ett hämndmotiv?
Citera
2019-10-26, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Bilden i den här artikeln och bilden i artikeln du postade måste vara på Kristia* Robsru*: s kontor.

https://www.dn.no/bonde-deler-gigantgevinst/1-1-804149
Takk! :-) Du er en god detektiv!
Citera
2019-10-26, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
På alla bilder ser jag galenskap eller är det skräck i TH:s ögon. Kan inte bestämma mig. OM han är GM kan han ha någon slags förändring av psyket, eller typ början på demens? (Med Lennart Bladh i färskt minne.) Annars är det helt obegripligt att göra detta mot någon man levt med ett helt liv och mot barnen.

En annan sak kan vara om det stämmer att AEH började bli dement så kanske skammen blir för stor för en del som är mycket för fasader
Jeg er enig i at det er ubegripelig at noen gjør slikt mot sine nærmeste. Jeg tenker ikke at TH er GM.
Når du nevner demens:
Hvis AE hadde begynnende demens og hvis hun ev hadde kjennskap til ting som måtte forbli hemmelig, så kan det ha vært et problem for noen at hun ev hadde denne sykdommen (ettersom når man er dement så kan man ev plutselig ha glemt at visse ting ikke skal snakkes om til andre).
Senast redigerad av FruCarlsberg 2019-10-26 kl. 18:21.
Citera
2019-10-26, 18:29
Medlem
drsniffers avatar
Citat:
Spekulasjon om at AEH kan ha blitt bortført naken, for å hinte til Wiborg-saken og selvmord eller drap i København i 1994, åpner for mange forskjellige og tildels motstridende konspirasjonsteorier, for de som måtte ha tid og bakgrunnskunnskaper for å utvikle slike.

Det har ikke jeg og det er jeg glad for.

Valget av Gardermoen som hovedflyplass var politisk motivert.

Ingen tvil om at Hurumlandet er mer egnet på nær sagt alle felt, men der den geografiske plasseringen stikker seg mest ut.

Enkelt å etablere god kommunikasjon til og fra Oslo og Bærum, Østfold (Moss, Sarpsborg, Halden, Fredrikstad), Buskerud (Drammen), Vestfold (Larvik) samt Telemark (Grenland)

En perfekt beliggenhet for å kunne betjene store deler av Norges befolkning.

Dessuten lå vel Avinors relativt nybygde kontrollsenter i Røyken? eller der om kring.

Men hei, vi bygger på Gardermoen så det blir upraktisk for så mange som mulig.

Det som beviselig hadde snev av skikkelig mafia-opplegg var «kampen» om de tilstøtende eiendommene langs Gardermobanen (Flytoget) som egnet seg til å bygge parkeringsanlegg på i tilknytning til de nye stasjonene.

Har lest en bok om det en gang, men kommer ikke på hva den heter nå.

Kanskje kollektivet kan hjelpe?

Og for de som tror at det var mer tåkeutsatt på Hurum, kontra Gardermoen har nå, ja hva er det, 25 år med metrologiske data de IKKE kan støtte seg til!

Men bygget er bygget og tåka får en ikke gjort noe med nå

Edit: Med andre ord så ville et valg av Hurum eliminert behovet for sekundær flyplassene Torp, Rygge og (Gardermoen flystasjon).

Men det ville blitt for enkelt
Senast redigerad av drsniffer 2019-10-26 kl. 18:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in