Nei, jeg skriver kun at jeg ikke vil gå inn i spekulasjoner om AEHs forsvinning kan ha koblinger til et selvmord eller drap i København i 1994.
I Norge pågikk 30 års politisk kamp om hvor ny hovedflyplass skulle bygges. Stortinget vedtok utbygging på Gardermoen i 1992. De som ønsket utbygging på Hurumlandet, engasjerte ingeniør Jan Fredrik Wiborg for å kontrollere kvaliteten på meteorologiske målinger på Hurumlandet. Wiborg påsto at målingene var fusket med. To dager før Wiborg døde, skal han ha informert to stortingsrepresentanter om at han kunne avsløre hvem som sto bak de falske målingene på Hurumlandet, og som førte til at flyplassen ble lagt til Gardermoen. Men så døde Wiborg brått, under mystiske omstendigheter, og uten noen pressedekning fordi det ble konkludert med at han hadde begått selvmord.
Lenke til artikkel i Dagbladet fra 6. juni i år
Mystisk dødsfall blir TV-serie
Citat:
Jan Wiborg var sentral i kampen om hovedflyplassen i Norge. Så falt han naken fra et hotellvindu i København.
Noen av de mystiske omstendighetene.
Citat:
For eksempel var Wiborg naken da han ble funnet. På hotellrommet ble det også funnet avføring, der det var stumpet en sigarett. Vindusruta på rommet var knust, men politibilder fra åstedet viser at den var lukket inntil da Wiborg ble funnet.
Saken er kanskje mer aktuell enn jeg trodde, det lages TV-serie om saken.
Citat:
Jan Wiborg falt naken fra hotellvinduet i fjerde etasje på Cabinn Express Hotel i Danasvej 32 i København. Nå lager Discovery TV-serie om dødsfallet og striden rundt hovedflyplassen i Norge.
Slik jeg oppfatter det har det vært antydet at ivrige Arbeiderparti-politikere, kan ha stått bak både feilmålinger på Hurum, og arrangert selvmord for Wiborg, for å sikre at flyplassen ble bygget på Gardermoen. At bakmenn har begått både svindel og bestilt drap arrangert som selvmord, for å få den enorme utbyggingen til sitt distrikt. Tror den totale byggekostnaden endte på ca 30 milliarder NOK, så det er ikke småpenger de kjempet om.
Det kan jo være sårt for noen av Arbeiderparti-vennene til Tom Hagen, om de føler seg mistenkt for denne hendelsen i København for 25 år siden.