2019-10-24, 15:34
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Du vet att vanliga pengar (FIAT) inte har någon täckning i verkligheten Förut var till exempel dollarn knutet till guldreserven men inte längre. Det är bara vad vi tror den är värd som håller dollarn uppe.
Herregud tror du jag är en idiot. Jag har IQ 150-området och är högskoleutbildad (ingen flumutbildning).

Fiat upprätthålls av staten som är en policiär allsmäktig (i alla fall i dagsläget) myndighet. Bitcoin upprätthålls av en brokig skara användare varav många kriminella.
Citera
2019-10-24, 15:51
Medlem
MontyBurnss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
Nej. För bitcoin kan inte användas till något. Hade du sagt silverpengar. Ja. Men har man investerat i bitcoin själv så är du biased.

Kriterier för pengar:
Portabelt (så att man kan göra affärer på gående fot)
Delbara (så att du kan köpa för varje enhet)
Hållbart (så att det inte går isönder, ägg skulle exempelvis vara dåligt som pengar)
Har ett inneboende värde (just det, detta har varken bitcoin eller fiat).
Portabelt : Ja
Delbara : ja
Hållbart :Ja
Inneboende värde är upp till oss att bestämma, det enda som har det IMO är solen för oss på jorden. Men jag litar mer på algoritmer än korrupta stater.
Citera
2019-10-24, 16:02
Medlem
Finns inget långsiktigt värde i bitcoin, det kan skapas oändligt med likadana valutor, bitcoin 2.0 bitcoin 3.0 etc etc. Allt går ut på att försöka hitta nån ännu större dåre än en själv att betala mer än vad man själv gjorde för sina bitcoins, i hopp om att han hittar en ännu större dåre i sin tur.
Citera
2019-10-24, 16:06
Medlem
Tradens avatar
Så vad hände här egentligen? Kollade priset igår och då stod det runt 8k sen helt plötsligt 7k?!?!? Folk som sålde vid 18 miljoner dollar strecket? Folk som blir nervösa och säljer av inför sämre tider gissar jag på.
Citera
2019-10-24, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Du vet att vanliga pengar (FIAT) inte har någon täckning i verkligheten Förut var till exempel dollarn knutet till guldreserven men inte längre. Det är bara vad vi tror den är värd som håller dollarn uppe.

Fel fiat valutornas värde kommer genom att dom backas av staterna, du kan knappt leva ett liv utan dom. Lycka till betala skatt, böter och annat i bitcoin.

Nog för att fiat är ett skitsystem som måste avskaffas, men det blir inte bitcoin som ersätter det.
Citera
2019-10-24, 16:09
Medlem
MontyBurnss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bidet2
Finns inget långsiktigt värde i bitcoin, det kan skapas oändligt med likadana valutor, bitcoin 2.0 bitcoin 3.0 etc etc. Allt går ut på att försöka hitta nån ännu större dåre än en själv att betala mer än vad man själv gjorde för sina bitcoins, i hopp om att han hittar en ännu större dåre i sin tur.
Där Hashpower är finns värdet. Därför det inte går att göra en "ny" bitcoin. Alla vet vad det handlar om nu och det skulle frontrunnas, den största styrkan är att bitcoin kunde växa obemärkt under lång tid. Alla alts är försök att göra en ny bitcoin men det går inte imo.
Citera
2019-10-24, 16:10
Medlem
Wotans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
Grattis
Men andra kanske köpte Bitcoin när den stod som högst för 300.000 och de har ju mer än halverat sitt kapital. Att det fungerar för dig är bra, jag är glad för det, men själva bitcoin är bara kod och det är helt värdelöst. Med en sedel kan man åtminstone torka sig i röven ifall man sitter ute i skogen och har haft rännskita.

Jo, det är nog sant. Jag har haft ren tur då jag knappt hade hört talas om BTC när jag fick tipset.
Citera
2019-10-24, 16:12
Medlem
MontyBurnss avatar
Citat:
Fel fiat valutornas värde kommer genom att dom backas av staterna, du kan knappt leva ett liv utan dom. Lycka till betala skatt, böter och annat i bitcoin.

Nog för att fiat är ett skitsystem som måste avskaffas, men det blir inte bitcoin som ersätter det.
Fiat systemet är precis i slutfasen av att förgöra sig självt.
Förstår inte varför folk är emot bitcoin, det är ju "folkets" pengar som inga RB kan manipulera.
Citera
2019-10-24, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MontyBurns
Där Hashpower är finns värdet. Därför det inte går att göra en "ny" bitcoin. Alla vet vad det handlar om nu och det skulle frontrunnas, den största styrkan är att bitcoin kunde växa obemärkt under lång tid. Alla alts är försök att göra en ny bitcoin men det går inte imo.

Bitcoin har bara funnits i 10 år... bara för att ingen tagit sig förbi under dessa år betyder inte att bitcoin sitter på toppen under nästa 10 eller 20år automatiskt.
Citera
2019-10-24, 16:20
Medlem
MontyBurnss avatar
Citat:
Bitcoin har bara funnits i 10 år... bara för att ingen tagit sig förbi under dessa år betyder inte att bitcoin sitter på toppen under nästa 10 eller 20år automatiskt.
Nej inget kan sägas med säkerhet, men jag tror det iaf.
Citera
2019-10-24, 16:22
Medlem
KahlanAmnells avatar
Citat:

Hur kommer det sig att ingen har tagit btc's plats än då? Borde ju ha hänt flera gånger om redan. Men det kanske kommer nu, bitcoin rasar ner till $20 och bidet2 skapar NewBitcoin och lever loppan resten av sitt liv. Lycka till!
Citera
2019-10-24, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MontyBurns
Fiat systemet är precis i slutfasen av att förgöra sig självt.
Förstår inte varför folk är emot bitcoin, det är ju "folkets" pengar som inga RB kan manipulera.
Är inte emot bitcoin direkt. Det är ett bra sätt att kunna komma runt 1984 samhället. Men bitcoin är inte unikt, och inget man bör spara pengar i långsiktigt. Det finns inget som garanterar att bitcoin är den heta kryptovslutan om 5, 10 eller 20 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in