2019-10-24, 11:59
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu finns det med all sannolikhet ingen sådan statistik.

Jag tror dock inte som du.
Jag tror att de flesta människor har en spärr.
Man dödar inte.

Att ha ett intimt förhållande med sin pastor/eller att pastorn har ett intimt förhållande med någon av brudparet är inte ens brottsligt.

Vi kan tycka att det är okänsligt, oetiskt, syndigt, egoistiskt; ja vad du vill. Men det är inget som vi har ansett ska finnas lagstadgat som brott.

Med tanke på hur många människor som gör hemska brott, värre än äktenskapsbrott; såsom mord, mord på barn, tortyr mm så borde massor av människor mördas för allt detta plus lite till om man ska utgå från din teori.

Detta skulle leda till ytterliga spillan av liv. Till sist skulle väl hela planeten vara utplånad.

Jag kan lova dig att du har fel.

Suck...
Jag har aldrig påstått att jag tycker att
det är rätt att mörda någon.
Jag har aldrig försvarat LWs mördare.
Läsförståelseförmågan här är verkligen
= 0.
Citera
2019-10-24, 12:34
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Vilket statistik hänvisar du till? Att ha en affär med en gift man ökar risken för att bli skadad. Det är många starka känslor som kommer i omlopp i triangeldraman som kan leda till tragiska konsekvenser.

Det ÄR en riskfaktor, även om det kanske inte var det avgörande i motivet i just det här fallet.

Jag uttryckte mig lite fel.

Jag menar att statistiken visar att kvinnor som utsätts för dödligt våld ofta dödas i en relation eller när de lämnar/lämnat relationen. Det är nästan 2/3 av allt dödligt våld mot kvinnor.

Med det menar jag att kvinnor dör till största delen av våld i nära relationer, inte för att de är otrogna eller för att de har en relation med en gift man.

Jag kan inte säga att jag har sett statistik på hur många kvinnor som dödas för att de varit otrogna eller att ha haft en relation med en gift man. Självklart ökar det risken för att någon ska bli förbannad.

Men med tanke på hur många personer som är otrogna, så borde det vara uppmärksammat om det var en lika stor riskfaktor som att ha en relation med en person som är kontrollerande och utövar våld mot en person.

I kontrollerande relationer är det inte heller ovanligt att partnern är svårt misstänksam och svartsjuk, detta oavsett om det är otrogna eller inte.

Problemet sitt i gärningsmannens sätt att agera. Inte vad kvinnan gör, har för brister, hur de är som mor, eller liknande.

"Av samtliga 108 fall av dödligt våld 2018 var offret en flicka/kvinna i 33 fall och en pojke/man i 75 fall"

[...]

"Antalet fall av dödligt våld mot kvinnor där offret och förövaren var eller hade varit i en parrelation uppgick till 22 fall 2018, vilket motsvarar 67 procent av samtliga fall av dödligt våld med kvinnliga offer under året."

https://www.bra.se/statistik/statistik-utifran-brottstyper/mord-och-drap.html
Citera
2019-10-24, 12:39
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Suck...
Jag har aldrig påstått att jag tycker att
det är rätt att mörda någon.
Jag har aldrig försvarat LWs mördare.
Läsförståelseförmågan här är verkligen
= 0.

Du sa att du trodde att risken var nästan 100% att bli dödad om en kvinna hade en relation med någon man vigt.

Det tror jag inte alls. Jag tror att det skulle ar en mycket låg procentsats, eftersom de flesta människor inte mördar.

Tillägg:

Jag sa aldrig att du tyckte att det var rätt att mörda.
Senast redigerad av notknapparen 2019-10-24 kl. 12:51.
Citera
2019-10-24, 12:51
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Jag skulle tro att statistiken visar att
risken för att bli mördad är nästan 100%
om man som svensk kvinnlig pastor har
ett intimt förhållande med någon man
vigt.
Om en svensk manlig pastor har ett intimt förhållande med någon han har vigt, hur stor risk löper han att mördas?
Citera
2019-10-24, 12:57
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Du sa att du trodde att risken var nästan 100% att bli dödad om en kvinna hade en relation med någon man vigt.

Det tror jag inte alls. Jag tror att det skulle ar en mycket låg procentsats, eftersom de flesta människor inte mördar.

Om det endast finns en svensk kvinnlig
pastor som haft en intim relation med
någon hon vigt och hon blir mördad så
blir ju statistiken att 100% av de som
gjort så har blivit mördade.
Citera
2019-10-24, 13:47
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Så är det väl med vilket fall som helst?
Och i det enskilda fallet kanske statistiken inte är till hjälp. Det finns alltid avvikelser och fall som är så udda att det inte faller in i någon statistik.

I det här fallet kanske du tror att LW blev mördad för att hon hade en relation med en man som hon vigt?

- Motivet?
- Vem är mördaren?

Jag tror att hon blev mördad för att hon hade en relation med en kontrollerande man. Detta hade inte ändrats om hon inte hade varit pastor, om någon annan vigt SD och HD. Också oavsett om SD hade varit gift eller inte. Inga av dessa faktorer hade påverkat mordet.

Inte heller tror jag att hennes moderskap eller hennes maniska geocachande har med mordet att göra. Inte heller det faktum att hon lämnade sin pastortjänst. Inte ens om hon hade haft några andra dåliga sidor hade påverkat om hon hade mördats eller inte.

- Motivet?
Inget av ovanstående.
Enbart att gärningsmannen förlorade kontrollen över sitt offer. Hon försökte bli fri genom att försöka bygga upp en fungerande relation till någon annan.

- Mördaren?
Jag tror enbart mgm.
Om HD är involverad, tror jag att det beror på en manipulativ och kontrollernade mgm.

Eftersom det inte finns så många pastorer i Sverige, och färre är involverade i en relation med den man hon har vigt, så kommer det inte att vara betydelsefullt att räkna statistik utifrån detta fall. Inte ens om du bortser från att pastorn har vigt paret.

Möjligen skulle man kunna räkna ut hur stor risk det är att ha en relation med en gift man och hur stor sannolikhet det är att du blir mördad. Men även där kommer siffran bli låg i Sverige. I dessa siffror ligger naturligtvis inbakat alla de förhållanden där en person anser att de har ett förhållande med en person som vill och försöker lämna förhållandet, de misstänker att partnern är otrogen fast det inte stämmer (dvs våld/mord i nära relation).

I Sverige anser vi inte att det är brottsligt att vara otrogen. Inte ens om man är gift.
Däremot anser vi att det är brottsligt att mörda.

Då oavsett vad offret gjort, så länge det inte handlar om självförsvar. Jag tror att det finns förmildrande omständigheter, men där ingår inte otrohet, att ha haft ett förhållande med sin präst eller att ha varit tillsammans med en gift person som man har vigt.

Men man räknar ju inte statistik så.

Man tänker logiskt utifrån en population.

Hur många människor mördas.
Hur många är män, kvinnor, barn.
Hur stor är ökningen/minskningen.
Vilken typ av våld dör flest människor av.
Vilken typ av våld dör flest män av.
Vilken typ av våld dör flest kvinnor av.
Vilken typ av våld är vanligast osv...
Citera
2019-10-24, 13:48
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Jag uttryckte mig lite fel.

Jag menar att statistiken visar att kvinnor som utsätts för dödligt våld ofta dödas i en relation eller när de lämnar/lämnat relationen. Det är nästan 2/3 av allt dödligt våld mot kvinnor.

Med det menar jag att kvinnor dör till största delen av våld i nära relationer, inte för att de är otrogna eller för att de har en relation med en gift man.

Jag kan inte säga att jag har sett statistik på hur många kvinnor som dödas för att de varit otrogna eller att ha haft en relation med en gift man. Självklart ökar det risken för att någon ska bli förbannad.

Men med tanke på hur många personer som är otrogna, så borde det vara uppmärksammat om det var en lika stor riskfaktor som att ha en relation med en person som är kontrollerande och utövar våld mot en person.

I kontrollerande relationer är det inte heller ovanligt att partnern är svårt misstänksam och svartsjuk, detta oavsett om det är otrogna eller inte.

Problemet sitt i gärningsmannens sätt att agera. Inte vad kvinnan gör, har för brister, hur de är som mor, eller liknande.

"Av samtliga 108 fall av dödligt våld 2018 var offret en flicka/kvinna i 33 fall och en pojke/man i 75 fall"

[...]

"Antalet fall av dödligt våld mot kvinnor där offret och förövaren var eller hade varit i en parrelation uppgick till 22 fall 2018, vilket motsvarar 67 procent av samtliga fall av dödligt våld med kvinnliga offer under året."

https://www.bra.se/statistik/statistik-utifran-brottstyper/mord-och-drap.html

Nej precis det finns ingen sådan statistik så vitt jag vet men att triangeldraman i sig är en riskfaktor kan man inte komma ifrån.

Med vanliga relationer kan man inte veta i början att det kan utvecklas till ett våldsamt. I de allra flesta fall slutar det bra med kärlek, familj etc.

Men när man redan från början väljer ett triangeldrama så bör man som kvinna/man redan från början veta att det kan sluta väldigt illa, eller hur? Så varför utsätta sig för den risken?
Citera
2019-10-24, 13:55
Medlem
Citat:

Om du tror LW är den enda pastorn som haft ett förhållande med någon man vigt så tror jag du drömmer. Det är nog betydligt vanligare än du tror. Skillnaden är väl att det är inte ofta det skrivs i media om så det lär ju knappast finnas officiell statistik.

Är sällan det finns så mycket hyckleri som i kristna församlingar. Man knullar runt med allt och alla och prekar om de ti bud och moral, när man själv inte lever efter det. % av otrogna makar borde vara stor.
Citera
2019-10-24, 13:55
Medlem
Citat:
Jag skulle tro att statistiken visar att
risken för att bli mördad är nästan 100%
om man som svensk kvinnlig pastor har
ett intimt förhållande med någon man
vigt.

Om 100 kvinnor gör samma sak som den kvinna, hade förmodligen ingen av dem blivit mördad för det. Det ska till en extrem otur att stöta på någon som mördar för något sådant. Har inga fakta men skulle tror att 98% av befolkningen har en spärr. Alla kan ju i teorin mörda beroende på situation, men att mörda för något sådant här så krävs den en riktig dåre.
Citera
2019-10-24, 14:00
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Nej precis det finns ingen sådan statistik så vitt jag vet men att triangeldraman i sig är en riskfaktor kan man inte komma ifrån.

Med vanliga relationer kan man inte veta i början att det kan utvecklas till ett våldsamt. I de allra flesta fall slutar det bra med kärlek, familj etc.

Men när man redan från början väljer ett triangeldrama så bör man som kvinna/man redan från början veta att det kan sluta väldigt illa, eller hur? Så varför utsätta sig för den risken?

Jag tror de flesta inte tänker på risken för att utsättas för våld i första hand (därför att risken trots allt säkert inte är så stor, särskilt risken att bli mördad).

Däremot tänker säkert de flesta på det etiska problemet och att man kan såra och förstöra.

Nu är människor människor, och ibland gör folk det de inte borde göra för att de blir blixtförälskade. Jag tvivlar inte på att mgm kan vara charmig, uppmärksam och ge mycket av sig själv för att få det han vill. Kanske just det som L*ena behövde just då?
Citera
2019-10-24, 14:04
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Jag tror de flesta inte tänker på risken för att utsättas för våld i första hand (därför att risken trots allt säkert inte är så stor, särskilt risken att bli mördad).

Däremot tänker säkert de flesta på det etiska problemet och att man kan såra och förstöra.

Nu är människor människor, och ibland gör folk det de inte borde göra för att de blir blixtförälskade. Jag tvivlar inte på att mgm kan vara charmig, uppmärksam och ge mycket av sig själv för att få det han vill. Kanske just det som L*ena behövde just då?

Jo men jag tror att Lena har haft perioder i sitt liv när hon varit sårbar och då är det lättare för män som SD att kunna nästla sig in.

Jag menar bara rent generellt är det bra att försöka hålla sig borta från kriminella, gifta och liknande partners där det finns en extra riskfaktor.

I Lottas fall var det också rätt klart från början att GM var en riskfaktor men tyvärr insåg inte hon det förrän det var för sent. Men det är väl bra att försöka göra kvinnor (och män) medvetna om dessa risker så kanske några liv räddas?
Citera
2019-10-24, 14:11
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S4baton
Om 100 kvinnor gör samma sak som den kvinna, hade förmodligen ingen av dem blivit mördad för det. Det ska till en extrem otur att stöta på någon som mördar för något sådant. Har inga fakta men skulle tror att 98% av befolkningen har en spärr. Alla kan ju i teorin mörda beroende på situation, men att mörda för något sådant här så krävs den en riktig dåre.

Nä, precis.
Jag skulle tro att risken är mycket liten.
Ca 1 procent av männen kan klassas som psykopater.

Men bara för att du är psykopat betyder det inte att du kommer att mörda.
Motivet måste också variera stort bland olika personer beroende på vad som kan trigga någon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in