Citat:
Ursprungligen postat av
gloriouslife
Om det endast finns en svensk kvinnlig
pastor som haft en intim relation med
någon hon vigt och hon blir mördad så
blir ju statistiken att 100% av de som
gjort så har blivit mördade.
Så är det väl med vilket fall som helst?
Och i det enskilda fallet kanske statistiken inte är till hjälp. Det finns alltid avvikelser och fall som är så udda att det inte faller in i någon statistik.
I det här fallet kanske du tror att LW blev mördad för att hon hade en relation med en man som hon vigt?
- Motivet?
- Vem är mördaren?
Jag tror att hon blev mördad för att hon hade en relation med en kontrollerande man. Detta hade inte ändrats om hon inte hade varit pastor, om någon annan vigt SD och HD. Också oavsett om SD hade varit gift eller inte. Inga av dessa faktorer hade påverkat mordet.
Inte heller tror jag att hennes moderskap eller hennes maniska geocachande har med mordet att göra. Inte heller det faktum att hon lämnade sin pastortjänst. Inte ens om hon hade haft några andra dåliga sidor hade påverkat om hon hade mördats eller inte.
- Motivet?
Inget av ovanstående.
Enbart att gärningsmannen förlorade kontrollen över sitt offer. Hon försökte bli fri genom att försöka bygga upp en fungerande relation till någon annan.
- Mördaren?
Jag tror enbart mgm.
Om HD är involverad, tror jag att det beror på en manipulativ och kontrollernade mgm.
Eftersom det inte finns så många pastorer i Sverige, och färre är involverade i en relation med den man hon har vigt, så kommer det inte att vara betydelsefullt att räkna statistik utifrån detta fall. Inte ens om du bortser från att pastorn har vigt paret.
Möjligen skulle man kunna räkna ut hur stor risk det är att ha en relation med en gift man och hur stor sannolikhet det är att du blir mördad. Men även där kommer siffran bli låg i Sverige. I dessa siffror ligger naturligtvis inbakat alla de förhållanden där en person
anser att de har ett förhållande med en person som vill och försöker lämna förhållandet, de
misstänker att partnern är otrogen fast det inte stämmer (dvs våld/mord i nära relation).
I Sverige anser vi inte att det är brottsligt att vara otrogen. Inte ens om man är gift.
Däremot anser vi att det är brottsligt att mörda.
Då oavsett vad offret gjort, så länge det inte handlar om självförsvar. Jag tror att det finns förmildrande omständigheter, men där ingår inte otrohet, att ha haft ett förhållande med sin präst eller att ha varit tillsammans med en gift person som man har vigt.
Men man räknar ju inte statistik så.
Man tänker logiskt utifrån en population.
Hur många människor mördas.
Hur många är män, kvinnor, barn.
Hur stor är ökningen/minskningen.
Vilken typ av våld dör flest människor av.
Vilken typ av våld dör flest män av.
Vilken typ av våld dör flest kvinnor av.
Vilken typ av våld är vanligast osv...