2019-10-24, 06:59
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Jag har funderat på detta. Jag kan inte se vad det är skolan kräver som är mer naturligt för flickor förutom möjligtvis gott uppförande. Pojkar verkar ha svårare att inrätta sig i ledet utan hårda konsekvenser. Det som saknas är då disciplin.

I övrigt, vad gäller kunskaperna, alltså kursplaner och kunskapskrav kan jag inte se att de är anpassade efter flickor. Det är en blandning av faktakunskaper och att kunna föra resonemang och dra slutsatser utifrån olika perspektiv och händelser.
Detta är inte någonting flickor har en fördel i jämförelse med pojkar. Mig veterligen besitter pojkar denna förmåga i lika hög grad som flickor.

Och gällande nationella prov (matematik) och den muntliga delen där, så är den onödig och jag hade gärna plockat bort den. Nästan alla elever jag haft presterar sämre på den muntliga delen än den skriftliga, det gäller både pojkar och flickor.
I sammanhanget kan tilläggas att den muntliga delen utgör en av fem delar. Alltså är det en liten del och inte avgörande. Den som är duktig i matte brukar kunna förklara hur den tänker kring sin lösning även muntligt. Det finns få som elever som sätter A på den muntliga delen av de jag har haft, och de som gör det är spjutspetsar. De har stuckit ut i matte under lektionerna en lång tid.
Sedan finns det en drös till som skriver A på de skriftliga delarna, men de som skriver A på de skriftliga och även sätter A på den muntliga är de som är RIKTIGT grymma. För att du ska förstå skillnaden så ger jag exempel från min egen undervisning.
I två år i rad har jag haft matte med årskurs 6. Hade sammanlagt 55 elever ena året och 58 elever föregående året.
Av de 58 eleverna var det två personer som satte A på det muntliga (en pojke och en flicka) medans det var 10 som skrev A på de skriftliga delarna.
Av de 55 elever förra året var det 3 elever som satte A på den muntliga delen (två pojkar och en flicka) och 12 ST som skrev A på den skriftliga.
Betygen på alla fem delprov vägs samman till ett betyg baserat på poänggränser. Det finns tydliga facit med anvisningar och exempel så det är omöjligt att rätta fel.

Matematik är ett ämne där killarna generellt presterar bra jämfört med andra ämnen i skolan. Detta är antagligen för att de inte behöver plugga så mycket, de som är bra på matte är det oavsett, på denna nivån. Annat på universitetet förstås.

Men när det kommer till svenska, SO och NO så krävs det att man pluggar. Det går inte att rida på "begåvning" eftersom den inte gör så stor skillnad om man struntar i att plugga.
Lärarna har cirka 28 elever i en klass och det finns ingen möjlighet att hinna med alla dessa varje dag. Grundskolan i Sverige bygger på att barnen är hyfsat självgående och gör sitt bästa vilket inte är fallet. Barn är många gånger bortskämda och vana vid att få vad de vill och om de inte får det så är det "någon annan" som ska fixa det åt dem. Deras föräldrar är ofta ungefär likadana, fast i vuxen version.

Den fördel som möjligen finns för flickor är att de är mer självgående och mer vana vid att ta ansvar i tidig ålder, så de sköter sitt skolarbete betydligt mer ordentligt än vad pojkarna gör, generellt. Sedan vet vi att pojkar mognar senare vilket kunde vara en anledning att pojkar och flickor skulle gå separat i skolan. Dock reglerar denna mognadsskillnad ofta sig i högstadiet.

Jag står alltså fast vid att det inte finns någon strukturell diskriminering mot pojkar i skolan. Betygen utgörs enligt rådande system inte av ett prov. Du måste som elev ha presterat över terminen, det går inte att skita i allting och sedan skriva ett prov och tro att betyget ska spegla det provet.

Man har i tidiga årskurser gått från att lära ut egenskaper ("Så här räknar man multiplikation") till att försöka lära ut förståelse först. ("Så här funkar, och det här är multiplikation bra till")
Det är en jätteskillnad och den slår ut pojkar tidigt.
En utslagen elev återhämtade sällan.

Pojkar har inte svårt att lära sig alla kungar, 700 dinosaurier, alla skalbaggar på norra halvklotet om de vill.
De kommer däremot ha väldigt svårt att diskutera varför folkungaätten försenade kristnandet av norden.

Det är den typ av fokusändring som skett i grundskolan.
Detta började ca 1990.
Senast redigerad av Pungtering 2019-10-24 kl. 07:06.
Citera
2019-10-24, 08:58
Medlem
seaworthys avatar
Män presterar bättre på högskoleprov eftersom proven är utformade på det viset. Det blir ju lite en återvändsgränd för vissa feminister som anser att män och kvinnors hjärnor är exakt likadana .

Jag tycker man kunde ha ett bättre prov där man får olika resultat med olika inriktningar. Dvs du kan få en hög teknisk/matematisk slutpoäng för den typen av utbildningar osv. Det skulle vara rättvist för alla.
Citera
2019-10-24, 09:03
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
Män presterar bättre på högskoleprov eftersom proven är utformade på det viset. Det blir ju lite en återvändsgränd för vissa feminister som anser att män och kvinnors hjärnor är exakt likadana .

Jag tycker man kunde ha ett bättre prov där man får olika resultat med olika inriktningar. Dvs du kan få en hög teknisk/matematisk slutpoäng för den typen av utbildningar osv. Det skulle vara rättvist för alla.
Då är det bättre med kunskapsprov inför utbildningen, som högskolorna själva får sätta upp.
På det sättet behåller vi det generella högskoleprovet men sätter relevanta kunskapskrav på varje utbildning.
Citera
2019-10-24, 09:19
Medlem
Människor som är smarta nog behöver inte peka på skillnader mellan könen.

Arbetades inte högskoleprovet om för ett tiotal år sedan efter att det påstods att kvinnor ”tänkte annorlunda” och kunde få sämre resultat på nämnda prov?

(Har inte hunnit läsa igenom tråden, så om jag är nummer femtioelva på bollen så ber jag om ursäkt.)

Ändå ska vissa klaga. Dessa kanske vill ha universitet och högskolor som är helt fria från män?

Jag är man och den enda person i min umgängeskrets som jag känner till som har skrivit 2.0 på högskoleprovet är för övrigt kvinna. Det var under 90-talets första hälft, så det var den gamla sortens prov som inte tog hänsyn till kön.

Högskoleprovet är ingen ”förtur” och om provet tas bort så drabbas såväl kvinnor som män.
Citera
2019-10-24, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Där har du fel.
Det finns enormt med forskning, både svensk och internationell, som tydligt visar att just tydlig fokus på hård fakta och traditionell undervisning är bättre.

Den fokus som idag finns, på mjuka krav på förståelse och diskussionsförmågor slår ut många killar i onödan och gör det extra svårt för många, även tjejer.

Forskningen är enig på denna fråga.

Jasså? Ro hit den forskningen tack.
Citera
2019-10-24, 10:20
Medlem
Citat:

ehh?

proven är utformade efter vilka kunskaper som behövs. Kunskaper är liksom inte "manliga" eller "kvinnliga".

Skillanden som uppstår mellan män/ kivnnor handlar som sagt om att de som tar chansen och skriver HP inte är ett likartat utbud som speglar befolkningen.

De som sitter med tillräckliga betyg för att nu komma in där de vill komma in på högskolan, de har inga skäl skriva HP, annat än för att det ev. är skoj.... den gruppen domineras av kivnnor.

De som slarvat med skolan och fått sämre betyg än de egentligen förtjänar , har alla skäl i världen att skriva HP och de gör också detta, och den gruppen domineras av män.

Resten de som fått de betyg de faktiskt förtjänar, men som inte räcker till den linjen de nu vill gå, de skriver kanske också om de känner sig tvingade, men resultaten lär spegla deras förmågor, och där har du kanske 50/50, men de som skriver är nog flera av tjejerna.
Citera
2019-10-24, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Du har skrivet en trams-TS, där du totalt, förmodligen medvetet, missförstått en artikel, vilket avslöjas i din rubriksättning.

Vad tycker du "smarta feminister " ska svara på det?
Ungefär nåt liknande som du just svarat.
Finns det ens smarta feminister? Ärlig fråga!
Citera
2019-10-24, 10:54
Medlem

1. Att "rätta in sig i ledet" är bland det värsta du kan lära ut, till pojkar såväl som flickor. Att rätta in sig i ledet har orsakat miljoner människors död och århundraden av förlorad vetenskaplig utveckling. Islams terrorvälde, Katolska kyrkans förtryck och förakt mot vetenskap, Nazityskland, sovjet och Kommunistkina är några exempel på att rätta in sig i ledet. Jag antar att det du egentligen menade var att respektera sina klasskamrater och inte störa på lektioner men vill ändå påpeka att konformitet är något djupt negativt.

2. Ju mer resultatet av ett prov är beroende av tiden du lagt på att plugga, desto menlösare är provet till att börja med. En "pluggande elev" skulle t.ex kunna nämna alla datum, viktiga namn och händelser som hade att göra med nazismens uppgång och fall, men med 0 förståelse för skälen. En mer "intelligent elev" skulle å andra sidan kunna förklara de psykologiska och ekonomiska skäl som låg bakom att Hitler kunde gå från ~2 % till ~40 % stöd inom loppet av bara 4 år. Vilket är mer användbart?

3. Givetvis mognar flickor tidigare än pojkar (på gott och ont) men att de presterar bättre i skolan är nog mer ett resultat av att flickor är lättare att hantera och göra som de blir tillsagda "rätta in sig i ledet" om du så vill. Dessutom är det mer eller mindre vedertaget att flickor får glädjebetyg.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tjejer-far-fler-snallbetyg-an-killar

4. (Denna punkt är egentligen inget svar på något du skrev i det citerade inlägget men ändå värt att nämna, dessutom hänger det ihop med punkt nr 2). Män tjänar mer i arbetslivet än vad kvinnor gör trots att kvinnor har högre utbildning.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/MR7Xzo/kvinnor-pluggar-mer-men-tjanar-mindre.
Slutsatsen media och feminister drar av detta är att det är den fria marknaden som det är fel på, inte på den "felfria" statliga utbildningen!! Som jag ser det så är det helt enkelt så att det skolan lär ut är till stor del menlöst då det inte verkar vara applicerbart på den arbetsmarknad som de trots allt ska verka på. Detta ska också sättas i perspektiv på att kvinnor har betydligt fler jobb i offentlig sektor, som till viss del gör att de totalt tjänar mer än vad de skulle gjort enbart på en fri marknad.
Citera
2019-10-24, 10:59
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
ehh?

proven är utformade efter vilka kunskaper som behövs. Kunskaper är liksom inte "manliga" eller "kvinnliga".

Skillanden som uppstår mellan män/ kivnnor handlar som sagt om att de som tar chansen och skriver HP inte är ett likartat utbud som speglar befolkningen.

De som sitter med tillräckliga betyg för att nu komma in där de vill komma in på högskolan, de har inga skäl skriva HP, annat än för att det ev. är skoj.... den gruppen domineras av kivnnor.

De som slarvat med skolan och fått sämre betyg än de egentligen förtjänar , har alla skäl i världen att skriva HP och de gör också detta, och den gruppen domineras av män.

Resten de som fått de betyg de faktiskt förtjänar, men som inte räcker till den linjen de nu vill gå, de skriver kanske också om de känner sig tvingade, men resultaten lär spegla deras förmågor, och där har du kanske 50/50, men de som skriver är nog flera av tjejerna.

Du kommer alltid få ett resultat där män presterar bättre än kvinnor i vissa typer av tester och självfallet tvärtom. För just högeskoleprovets matematikdominerade upplägg har män en bättre förutsättning. Det är inte politik, det är fakta.

Detta alltså om lika många män som kvinnor skriver proven.

Proven är överlag rätt godtyckliga och är inte riktade mot en specifik utbildning. Det bästa vore kanske om varje utbildning hade sitt specifika prov för vad som krävs.
Citera
2019-10-24, 11:18
Medlem
Citat:
Du kommer alltid få ett resultat där män presterar bättre än kvinnor i vissa typer av tester och självfallet tvärtom. För just högeskoleprovets matematikdominerade upplägg har män en bättre förutsättning. Det är inte politik, det är fakta.

Detta alltså om lika många män som kvinnor skriver proven.

Proven är överlag rätt godtyckliga och är inte riktade mot en specifik utbildning. Det bästa vore kanske om varje utbildning hade sitt specifika prov för vad som krävs.

Nja.. bevisligen inte eftersom flickorna numera ex. klår pojkarna i de flesta nationella prov ÄVEN naturvetenskap och matematik.

Männen SOM skriver HP har säkerligen bättre förutsättningar att klara mattedelen, eftersom den grupp av kivnnor de "tävlar" mot inte tillhör de mer begåvade.

Försök fatta att nej ALLA skriver inte HP provet.

Visst så kan man även lägga upp intagningar på högskolorna. OM nu detta med resultat skillnaden på HP proven hade varit ett problem. Vilekt jag alltså inte tycker speciellt.

Däremot är de tju problematiskt att så många hoppar av högskolan av den andel som nu kommit in via HP provet Och kanske också att så mycket som 30% av platserna fördelas till HP prov skrivarna.

Kanske bör faktiskt skötsamhet och ca 12 års skötsamhet i skolan löna sig lite mer kontra skita i det mesta men skriva bra på HP provet...
I don't know.
Senast redigerad av Merapi 2019-10-24 kl. 11:42.
Citera
2019-10-24, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kadjinah
Ungefär nåt liknande som du just svarat.
Finns det ens smarta feminister? Ärlig fråga!

Den frågan bör du kanske snarare vända åt andra hållet, Finns där några smarta antifeminsiter?
För de är ju mer dessa som i sånt fall lyser med sin frånvaro på detta forum.

Här har passerat då och då rätt "smarta" feminister" svart chili, diciplina ex.
De drar rätt snabbt ja,,,,men förklaringen till det är ju rätt uppenbart....
Citera
2019-10-24, 12:05
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Nja.. bevisligen inte eftersom flickorna numera ex. klår pojkarna i de flesta nationella prov ÄVEN naturvetenskap och matematik.

Männen SOM skriver HP har säkerligen bättre förutsättningar att klara mattedelen, eftersom den grupp av kivnnor de "tävlar" mot inte tillhör de mer begåvade.

Försök fatta att nej ALLA skriver inte HP provet.

Visst så kan man även lägga upp intagningar på högskolorna. OM nu detta med resultat skillnaden på HP proven hade varit ett problem. Vilekt jag alltså inte tycker speciellt.

Däremot är de tju problematiskt att så många hoppar av högskolan av den andel som nu kommit in via HP provet Och kanske också att så mycket som 30% av platserna fördelas till HP prov skrivarna.

Kanske bör faktiskt skötsamhet och ca 12 års skötsamhet i skolan löna sig lite mer kontra skita i det mesta men skriva bra på HP provet...
I don't know.

Eller så ser man till att utbildningar inte är gratis, så folk måste välja med omsorg...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in