2019-10-23, 22:04
Medlem
letsdoits avatar
170718 Premiär på den montenegrinska undervattensfilmen Försvunnen klippcache
https://coord.info/GLRM95G6
Trailer:
Citera
2019-10-23, 22:13
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Några tankar kring att LW vigde HD och SD:

En del anser att det var alldeles särskilt omoraliskt av LW att inleda ett förhållande med SD som hon ju vigt.

Andra menar att hon hade rätt att göra som hon ville - typ - och att det var SD som stod för det omoraliska iom att han bedrog sin fru.

Motivet till mordet skulle, enligt somliga, kunna stå att finna i LWs agerande.

Jag skulle kunna gå med på detta OM det vore så att MGM och MGK vore STARKT TROENDE, vilket inte alls verkar vara fallet. Tvärtom.

Då tycker jag för min personliga del att hela resonemanget faller. Motivet kan inte sökas i LWs eventuellt ”okristna” beteende om inte GM/GK lägger den religiösa värderingen i vågskålen.

Om hon inte hade haft ett intimt förhållande
med SD så hade hon kanske levt idag?

Om hon som kristen och pastor valt att inte ha
något intimt förhållande med någon utan att vara
gift med honom så hade hon kanske levt idag?

Om hon inte hade haft ett intimt förhållande med en
gift man, som hon vigt, så hade hon kanske levt idag.

Konsekvenser av val.
Citera
2019-10-23, 22:18
Medlem
Rumpis78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det är klart hon får. Men att läsa teologprogrammet och sedan vara verksam som pastor för att därefter välja att jobba som behandlingsassistent som man kan bli efter en 10 veckors AMS kurs... låt oss konstatera att det är lite intressant...Det är ungefär som att jag skulle börja på Burger King med jur mag och tjugo år i yrket.
Ja det är faktiskt konstigt! En pastor tjänar nog ganska bra med kosing, en behandlingsassistent tjänar ungefär som ett vårdbiträde. Varför byta ner sig så, om man inte blivit tvingad till det?
Citera
2019-10-23, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife

Konsekvenser av val.

Nej.
Mordet är inte en konsekvens av Lenas val, det är enbart en konsekvens av Stefans val. Hans och ingen annans.
Ja kanske HDs då, det återstår att se.
Citera
2019-10-23, 22:41
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:

Konsekvenser av val.

Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Nej.
Mordet är inte en konsekvens av Lenas val, det är enbart en konsekvens av Stefans val. Hans och ingen annans.

Ja, det är lite det det kokar ner till.

Valet.

BO väljer att göra något, rätt eller fel.

GM/GK väljer att slå ihjäl någon. Det kan aldrig vara rätt. Och kan näppeligen försvaras av BOs val.

Kanske eventuellt möjligen förklaras - men då fråntar man, enligt mitt sätt att se det, GMs/GKs ansvar.

”Hen gjorde si eller så, så jag var tvungen/har rätt till/behövde slå ihjäl hen.” Då lägger man över ansvaret på BO vilket jag tycker är förkastligt.

Jag tror för övrigt inte att det kommer att utmynna i konsensus, inte i denna tråd.
Citera
2019-10-23, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
Är det någon som vågar sig på att gissa vad detta kan handla om? Vad kan det vara för material som försvaret vill ha undersökt?

En (desperat) åtgärd för att försöka hitta DNA från någon annan än MGM vars DNA redan hittats på graverande plats?
Citera
2019-10-23, 23:07
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Ska bara lägga in en brasklapp här att det inte är säkert att SD är en förstagångsförbrytare om han begått mordet. Vi vet ju väldigt lite om hans tidigare liv.

Jag skulle inte bli förvånad om man här rent av kan finna motivet till mordet.
Citera
2019-10-23, 23:14
Medlem
notknapparens avatar
Ytterligare citat från artikeln i NA idag:

"Ytterligare några förhör kvarstår. Alltjämt saknas redovisning avseende alla begärda omtag och förnyade undersökningar på NFC", skriver åklagaren i sin framställan om förlängd åtalstid."

"I åklagarens framställan kommer det även fram att 45-åringens försvarsadvokat har begärt att få material undersökt hos Nationellt forensiskt center (NFC)"

"Försvaret har begärt kompletterande teknisk undersökning från NFC och där skickas material in idag", skriver åklagaren."

https://www.na.se/logga-in/misstankt-for-hjarstamordet-vill-att-fler-saker-undersoks-gar-med-pa-att-vara-fortsatt-haktad
Citera
2019-10-24, 07:51
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Nej.

Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Ja, det är lite det det kokar ner till.

Valet.

BO väljer att göra något, rätt eller fel.

GM/GK väljer att slå ihjäl någon. Det kan aldrig vara rätt. Och kan näppeligen försvaras av BOs val.

Kanske eventuellt möjligen förklaras - men då fråntar man, enligt mitt sätt att se det, GMs/GKs ansvar.

”Hen gjorde si eller så, så jag var tvungen/har rätt till/behövde slå ihjäl hen.” Då lägger man över ansvaret på BO vilket jag tycker är förkastligt.

Jag tror för övrigt inte att det kommer att utmynna i konsensus, inte i denna tråd.

Jag kan bara hålla med.
L*ena blev inte dödad för att hon vigde ett par, hon blev inte dödad för att hon slutade som präst, hon blev inte dödad för att hon geocachade, hon blev inte dödad för att hon hade ett förhållande med en gift man.

Hon blev dödad för att någon tog sig den rätten, en rätt som man inte har.

Min tro är att risken hade varit att hade det inte varit L*ena så kunde det ha hänt någon annan. Därför att det var inte L*enas tillkortakommanden som var anledningen till att hon blev dödad.

Det var gärningsmannens tillkortakommanden som var anledningen till att hon blev dödad.

En normal människa dödar inte för att man tycker att någon har dåliga sidor.
En normal människa knoggnuggar inte för att man vill att någon ska gå ur bilen.

Det är inte normalt att lösa sina problem med mord.
Citera
2019-10-24, 08:03
Medlem
Rumpis78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag kan bara hålla med.
L*ena blev inte dödad för att hon vigde ett par, hon blev inte dödad för att hon slutade som präst, hon blev inte dödad för att hon geocachade, hon blev inte dödad för att hon hade ett förhållande med en gift man.

Hon blev dödad för att någon tog sig den rätten, en rätt som man inte har.

Min tro är att risken hade varit att hade det inte varit L*ena så kunde det ha hänt någon annan. Därför att det var inte L*enas tillkortakommanden som var anledningen till att hon blev dödad.

Det var gärningsmannens tillkortakommanden som var anledningen till att hon blev dödad.

En normal människa dödar inte för att man tycker att någon har dåliga sidor.
En normal människa knoggnuggar inte för att man vill att någon ska gå ur bilen.

Det är inte normalt att lösa sina problem med mord.
Håller med. Och det fetade; varför föste han inte bara ut henne ur bilen om han ville hon skulle lämna den? Hade ju knappast varit nån match för honom?
Citera
2019-10-24, 08:06
Medlem
Citat:

Konsekvenser av val.

Skulle MGM ha mördat LW pga hon vigt honom?

SD/HD var inte speciellt kristna och de är nu misstänkta... så vad har det med någon tro att göra?

OM inte OM varit hade LW inte blivit född... och hon hade kanske inte blivit mördad!
Senast redigerad av Tufsankatt 2019-10-24 kl. 08:11.
Citera
2019-10-24, 08:31
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Konsekvenser av val.

Det var gärningsmannens "oskicklighet" i sitt tänkande som gjorde att L*ena dödades.
En bra lösning på problemen kan aldrig vara mord.

Det enda "oskickliga" L*ena gjorde, var att hon hade ett förhållande med en person som använde livsfarliga lösningar på sin problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in