2019-10-24, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aethelred
Alla är nog inte medgångare. Sen ska man inte jämföra extremer. Man får se till hela tidsserien. Men det är klart att många av dem är medgångare. Andra är barnfamiljer och liknande som ser det som en folkfest (många i bajenpubliken passar in i denna kategori – kan bara gratulera till att bajen lyckas locka denna grupp så mycket och ofta. Dif är mindre folkligt och lyckas inte lika väl. Fördelen är att man slipper vidriga PK-bönder, men det finns också nackdelar).

Minns du 2000-talets Göteborgsderbyn? Vad har hänt med alla dessa supportrar? Finns många exempel. Det är knappast begränsat till Djurgårn.

Ja jag fattar, var mest ett svar till Thekens direkt dumma inlägg.
Citera
2019-10-24, 00:06
Medlem
Citat:
Vilka är dessa undersökningar? Länka!

Jag har bott i två andra svenska städer och stötte på mängder av folk som höll på Hammarby. Förvånansvärt många (reflekterade aldrig över Hammarby och bönder tidigare). Mest överrepresenterade? Jag gissar på smålänningarna. Visste du att det finns massor av bajare i Kristianstad och Jönköping? Detta kan jag personligen intyga (brukar raljera men detta är fullt allvar). Jag stötte under dessa år aldrig på en gnagare. En enda Dif-supporter träffade jag; han var dalmas.

Tillbaka i Stockholm började jag på en arbetsplats där 3/4 av kollegorna är inflyttade akademiker. Det finns kanske tio bajare i denna skara av inflyttare. En gnagare (från Gästrikland). Inga djurgårdare.

Poängen är att jag inte tror på ditt påstående. Jag menar bestämt att Bajen har fler fans än Dif. Bara en sån sak om att det bor många fler i Söderort än i Norrort borde tala för den saken, och då har vi inte räknat in bajarna runt om i landet.

Finns säkert många bajare ute i landet.

https://fotbollsthlm.se/hammarby/ny-undersokning-hammarby-mest-populara-i-stan/

Marginellt fler bajare än dif/gnaget enligt denna.
Citera
2019-10-24, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen2k
Finns säkert många bajare ute i landet.

https://fotbollsthlm.se/hammarby/ny-undersokning-hammarby-mest-populara-i-stan/

Marginellt fler bajare än dif/gnaget enligt denna.

Intressant studie. Jag ställer mig dock lite frågande till metoden. Webbenkäter till en slumpvis utvald population är keffa men det lämnar vi därhän. Vilka är dessa svarande som säger sig inte hålla på något av de tre Stockholmslagen? Det är alltså över hälften av de svarande. Vad vet de egentligen om de tre lagens publik och stämningen på matcherna?

Bajen anklagas för mytbildning. Om det är sant eller inte låter jag vara osagt, men om det funnes en bajenmyt skulle det kunna förklara varför icke-insatta svarar som de gör.

Slutsats: Inte övertygad.
Citera
2019-10-24, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theken1891
Jag tycker ni har gjort det bra men tycker inte du 4000 kontra 28000 är en ganska stor skillnad på 10 år? Vilket fack hade du lagt till de här 24000-supportrarna?

En motfråga då. Om ni nu är så trogna varför är ni inte fler än oss på bortamatcherna? Ni borde ju vara dubbelt så många än oss med tanke på snittet i serielunksmatcherna?

Det där var en match när vi redan hade åkt ur allsvenskan. Snittet det året var 10 000 och maxkapacitet var 12 500, så det var rätt bra ändå. Vet inte vilket fack du vill placera 10 000 fler personer i, men sanningen är ju att det är helt vanliga bajare. Det är mycket som är bättre med Nya Söderstadion som förklarar ökningen. Stolar istället för bänkar. Att det inte blåser och är kallt på hösten. Mycket bättre tryck på arenan osv...

Griper du efter halmstrån med bortamatcherna? Det blir bara fånigt.
Senast redigerad av JeppeNil 2019-10-24 kl. 00:39.
Citera
2019-10-24, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Medhåll, ingen Blåvit ser Hammarby som någon rival öht, ni har liksom inte vunnit *ett enda skit.

Sämre än GAIS, hur det nu är möjligt med den publiken.

*En gång är ingen gång.

Vi får väl se om det ser annorlunda ut om tio år. Publiken har vi nu och det var inte samma på 1920-talet t.ex.
Citera
2019-10-24, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baphometboy
Det intressanta är att det verkar som om du tror på det där själv. Ni är en pajasförening som lockar inflytande töntar och dalmasar till era ”evenemang”.

Har du något empiriskt bevis på att det är dalmasar som går på bajenmatcher? För jag har aldrig träffat eller ens hört talas om dessa dalmasar som dyker upp i mängder. Varför skulle detta mystiskt ha sammanfallit med att laget bytte till en mycket bättre och mer komfortabel arena? Dalmasarna borde väl velat gå på matcherna tidigare också? Prins Daniel hejar väl på AIK för att ta ett exempel. Teorier som den här får Donald Trump att framstå som sansad och balanserad.
Citera
2019-10-24, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen2k
Du tycker inte 10000 mot Örebro förra året mot 30000 nu i år är en stor skillnad? De extra 20000 som kommer att gå på måndag är bara där för att diffen har chans på guldet, hade ni legat 5:a i tabellen hade det bara kommit 10000 i år också.

Ny arena räckte för att få fler bajare att börja besöka matcher mer frekvent. Men det räckte inte för diffen och gnihet, där är det bara chans på guld som drar folk till matcherna.

Har du någon statistik på hur stora bortaföljen alla klubbar har?

Det är en match och gäller alla lag. Inte bara vi som skulle ha slutsålt när det är en direkt guldmatch och det får man tycka vad man vill åt.

Kan försöka hitta imorgon men DIF och Bajen hade högst men då har vi Norrköping kvar.

Citat:
Ursprungligen postat av Tejparn1
Tycker inte du att att det sjukt att ni för ett år sedan spelade inför 8500 pers mot Göteborg och nu ska spela inför 31 000? det är en ganska stor skillnad på 1 år. Vilket fack hade du lagt till de här 22 500 supportrarna?

Medgångare, men att sista matchen skulle vara slutsåld förstod ju vem som helst. Jag försöker heller inte bortförklara det utan menar att alla har det.
Citera
2019-10-24, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Det där var en match när vi redan hade åkt ur allsvenskan. Snittet det året var 10 000 och maxkapacitet var 12 500, så det var rätt bra ändå. Vet inte vilket fack du vill placera 10 000 fler personer i, men sanningen är ju att det är helt vanliga bajare. Det är mycket som är bättre med Nya Söderstadion som förklarar ökningen. Stolar istället för bänkar. Att det inte blåser och är kallt på hösten. Mycket bättre tryck på arenan osv...

Griper du efter halmstrån med bortamatcherna? Det blir bara fånigt.

Min poäng är att alla har medgångare. Hade ni spelat på samma vilkor idag som 2009 hade ni haft 28000 även då. Det är inte något som bara kännetecknar oss.

Anklagar man oss för att inte ha några fans så borde man väl vara fler även där?
Citera
2019-10-24, 01:38
Medlem
Förklaringen till bortamatcherna är att Djurgården alltid haft en stark kärna som går både hemma och borta. Hammarby lockar däremot, i och med sin folklighet och det utmärkta upptagningsområdet kring Tele2, fler bekväma supportrar (familjer, gamla gubbar, halvintresserade söder- och söder om söder-bor som följer med sina vänner etc.). Det starka fästet på Södermalm gör att det blir en helt annan hype kring hemmamatcherna än för Djurgården. Vi har Östra station, ungefär, men ingen stadsdel med gulrödblå vägstolpar, djurgårenfierade krogar, kattuggande rastamän med Djurgårdshalsdukar osv. Visst, besöker man O'Leary's på Grevgatan en matchdag är det bra stämning, men identiteten är inte utmejslad i varje gatuhörn. Bajen appelerar till massan, Djurgården är gör det inte. På gott och ont. Upplever samtidigt att det finns mer kultur/känsla kring Hovet än Tele2.
Senast redigerad av Lenk 2019-10-24 kl. 01:45.
Citera
2019-10-24, 05:44
Medlem
Julinhos avatar
Om jag får avbryta den sjuttielfte vevan av världens tråkigaste diskussion - någon från Örebro som kan berätta något om vad som hände mellan ÖT och snuten?
Citera
2019-10-24, 05:53
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baphometboy
Inget konstigt alls att arenan fylls upp med sällangångare när matchen har sådan dignitet.

Många har inte tid eller råd att gå på allt, till viss del beroende på att vi har framgångsrika lag i landets två största sporter att följa.

Leksand kommer ju inte ner till stan så ofta och AIK riskerar till och med att ryka från Hockeyallsvenskan (ligger näst sist).

Har du beställt en guldtröja?

När det gäller mytbönderna så lär den såklart att säljas hur det än går, eftersom man officiellt kommer att gå ut med att vraken var moraliska vinnare...;0)
Jippopublik och era vänner från Dalarna är på besök. Inget konstigt med det. Ni har inte publik nog att fylla arenan, vilket 5,5 år på Tele2 ganska tydligt bevisar. När det går dåligt dippar ni under 10 000. Är det inte semestertider är det för hockeyn. Går du på någon match själv eller krigar du bara på internet?

Förövrigt skrev någon något om snitt för bortasupportrar:

Förra året:

2. Hammarby – Totalt: 26 332. Snitt: 1 755.
3: Djurgården – Totalt: 17 736. Snitt: 1 182.

Gnaget etta.
Senast redigerad av Fred Friendly 2019-10-24 kl. 06:01.
Citera
2019-10-24, 07:20
Medlem
Citat:
Intressant studie. Jag ställer mig dock lite frågande till metoden. Webbenkäter till en slumpvis utvald population är keffa men det lämnar vi därhän. Vilka är dessa svarande som säger sig inte hålla på något av de tre Stockholmslagen? Det är alltså över hälften av de svarande. Vad vet de egentligen om de tre lagens publik och stämningen på matcherna?

Bajen anklagas för mytbildning. Om det är sant eller inte låter jag vara osagt, men om det funnes en bajenmyt skulle det kunna förklara varför icke-insatta svarar som de gör.

Slutsats: Inte övertygad.

Antagligen en stor andel kvinnofolk, gamlingar, inflyttade lantisar, invandrare, och icke sportintresserade personer som inte håller på något av lagen.

Ang att folk som inte är sportintresserade vet om stämningen på matcherna så räcker det med att bläddra igenom sportbladet efter ett derby för att se betyg på fansen/tifon etc. Delas mycket bilder på fb/twitter/insta etc.

Beräknat på 2 miljoner boende i länet har aik/dif 300k fans i stockholm och bajen runt 340k.

Bevisbördan ligger på dig, det är du som påstår att bajen har betydligt fler fans än tvillingarna, men det enda du kan backa upp dina påståenden med är anekdoter.
Senast redigerad av Knasen2k 2019-10-24 kl. 07:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in