Citat:
Ursprungligen postat av
Aethelred
Intressant studie. Jag ställer mig dock lite frågande till metoden. Webbenkäter till en slumpvis utvald population är keffa men det lämnar vi därhän. Vilka är dessa svarande som säger sig inte hålla på något av de tre Stockholmslagen? Det är alltså över hälften av de svarande. Vad vet de egentligen om de tre lagens publik och stämningen på matcherna?
Bajen anklagas för mytbildning. Om det är sant eller inte låter jag vara osagt, men om det funnes en bajenmyt skulle det kunna förklara varför icke-insatta svarar som de gör.
Slutsats: Inte övertygad.
Antagligen en stor andel kvinnofolk, gamlingar, inflyttade lantisar, invandrare, och icke sportintresserade personer som inte håller på något av lagen.
Ang att folk som inte är sportintresserade vet om stämningen på matcherna så räcker det med att bläddra igenom sportbladet efter ett derby för att se betyg på fansen/tifon etc. Delas mycket bilder på fb/twitter/insta etc.
Beräknat på 2 miljoner boende i länet har aik/dif 300k fans i stockholm och bajen runt 340k.
Bevisbördan ligger på dig, det är du som påstår att bajen har betydligt fler fans än tvillingarna, men det enda du kan backa upp dina påståenden med är anekdoter.