Citat:
Ursprungligen postat av
Knasen2k
Undersökningar visar att alla 3 stockholmsklubbarna har ungefär lika många sympatisörer. Bajens publik är mer trogen då snittet sedan arenabytet är hyfsat konstant på en bit över 20000 oavsett om man krigat i botten eller toppen av tabellen. Tvillingarnas supportrar behagar bara sluta upp på matchdagar om det vankas guldstrid eller derby. I övrigt skiter dom totalt i att stötta era lag på plats. Matcher mot skitlag som normalt drar 10-12000 drar helt plötsligt 30-50000 åskådare. Detta fenomen kallas MEDGÅNGSSUPPORTRAR! Och tvillingarna har överlägset flest av den sortens supportrar i Skandinavien. 2018 dök det upp 10100 åskådare när diffen mötte Örebro hemma, men i år ska plötsligt 30000 dyka upp på samma match bara för att diffen gått bra i år. Äckliga låtsassupportrar! Förra året drog gnihet 50000 åskådare mot giffarna för att det gick bra i serien, tror ni det kommer sluta upp 50000 på sista matchen mot giffarna i år? Nej det kommer vara runt 12000 på plats, för gnihet kan med 99% säkerhet inte vinna guld i år och då vill inte era äckliga plastsupportrar gå på era tråkiga skitmatcher.
Vilka är dessa undersökningar? Länka!
Jag har bott i två andra svenska städer och stötte på mängder av folk som höll på Hammarby. Förvånansvärt många (reflekterade aldrig över Hammarby och bönder tidigare). Mest överrepresenterade? Jag gissar på smålänningarna. Visste du att det finns massor av bajare i Kristianstad och Jönköping? Detta kan jag personligen intyga (brukar raljera men detta är fullt allvar). Jag stötte under dessa år aldrig på en gnagare. En enda Dif-supporter träffade jag; han var dalmas.
Tillbaka i Stockholm började jag på en arbetsplats där 3/4 av kollegorna är inflyttade akademiker. Det finns kanske tio bajare i denna skara av inflyttare. En gnagare. Inga djurgårdare.
Poängen är att jag inte tror på ditt påstående. Jag menar bestämt att Bajen har fler fans än Dif. Bara en sån sak om att det bor många fler i Söderort än i Norrort borde tala för den saken, och då har vi inte räknat in bajarna runt om i landet.