Citat:
Ursprungligen postat av
Majakarlsson021
Hej! Jag färgade (blekte) mitt hår blont från mörkblond/ljusbrun i somras, sen färgade jag mörkbrunt (fråga inte varför) över det som nu är orange. Finns det någon chans att jag kan få tillbaka min naturliga färg & få bort det orangea i håret?. Har gjort en avfärgning men tycker inte det orangea försvinner tillräckligt... Kom gärna med tips vill inte se ut som skit mer..:/
Det enda som tar bort eller snarare maskerar orange och gult är hårfärger med askton i. Om det är extremt orange kanske det kräver en ytterligare blekning om man inte vill ha en lite mörkare färg.
Tex är 8.1 en blond färg med ask i, 8an är ljushetsläget på färgen (1-10 där 10 är ljusaste blond och 1 är svart) och 1an efter punkten står för just askton. Dock en del färger i mataffären som inte alls går efter det systemet. Men det brukar oftast stå "kall" eller "ask".
I vissa fall kan det räcka med en vanlig mörkblond färg utan ask, för att det redan finns såna toner i men inte lika mycket som någon som verkligen heter ask.
Har haft kycklinggult hår efter blekningar och sen kört en 8.1 och fått en skitfin blond färg.
Har man dock askiga färger i blont hår utan gult/orange så kommer det bli grönaktigt.
Silverschampo är lönlöst, även om man har gult hår. Silverprodukter är för blondiner som inte vill ha en gulare/gyllene blond ton men inte folk som ser ut som kycklingar efter blekning.
Dock finns det färginpackningar som har kalla pigment, men det är mer för att underhålla eller kortsiktigt förändra färgen.
Ursäkta om det blev rörigt.