2019-10-23, 14:27
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebop
Men jisses.
Så lustig du kan vara då. Ska du ha mjölken så får du väl betala för den ?

Precis och på samma sätt kan man resonera om samhällsservice, ska du ha det får du betala, annars slipper du.
Citera
2019-10-23, 14:33
Medlem
estetiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det blir mindre rikedom om man beskattar rikedom. Vill du att folk ska vara fattiga ska du beskatta dem hårt.
Ja, det är ju därför man inte ska beskatta produktivitet, det som genererar rikedom
Citera
2019-10-23, 14:36
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estetik
Ja, det är ju därför man inte ska beskatta produktivitet, det som genererar rikedom

Nej precis, men det gäller som sagt var också att om du beskattar rikedom så blir folk fattigare. Kommunister vill ha fattigdom och de får alltid fattigdom utan undantag.
Citera
2019-10-23, 14:48
Medlem
estetiks avatar
Citat:
Nej precis, men det gäller som sagt var också att om du beskattar rikedom så blir folk fattigare. Kommunister vill ha fattigdom och de får alltid fattigdom utan undantag.
jag förstår inte varför du börjar prata om kommunism?
Citera
2019-10-23, 14:51
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
jag förstår inte varför du börjar prata om kommunism?

För att det är extremen när det gäller att beskatta folks rikedomar så vi får då ett tydligt exempel på vad som händer, rikedomarna förstörs och folk blir fattiga.
Citera
2019-10-23, 14:56
Medlem
estetiks avatar
Citat:
För att det är extremen när det gäller att beskatta folks rikedomar så vi får då ett tydligt exempel på vad som händer, rikedomarna förstörs och folk blir fattiga.

kommunismen beskattar produktivitet. Folkets arbete tillfaller staten.

Vilket är vad jag skriver, att man bör inte beskatta produktivitet. Så ditt kommunist-snack är mer applicerbart som skräckexempel på hur det blir om man inte följer mitt förslag.

Men du hävdar ju att skatt på produktivitet är bättre än skatt på latmask-kapital.

Tomte
Citera
2019-10-23, 14:59
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
kommunismen beskattar produktivitet. Folkets arbete tillfaller staten.

Vilket är vad jag skriver, att man bör inte beskatta produktivitet. Så ditt kommunist-snack är mer applicerbart som skräckexempel på hur det blir om man inte följer mitt förslag.

Men du hävdar ju att skatt på produktivitet är bättre än skatt på latmask-kapital.

Tomte

De beskattar rikedomar också, eller konfiskerar allt vilket är detsamma som 100% skatt. Effekten har alltid blivit fattigdom, misär och lidande.
Citera
2019-10-23, 15:10
Medlem
estetiks avatar
Citat:
De beskattar rikedomar också, eller konfiskerar allt vilket är detsamma som 100% skatt. Effekten har alltid blivit fattigdom, misär och lidande.
Latmask-kapital är inte rikedom. Det är parasitism. Att beskatta parasitism leder till mindre parasitism, vilket är bra.
Citera
2019-10-23, 15:15
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Latmask-kapital är inte rikedom. Det är parasitism. Att beskatta parasitism leder till mindre parasitism, vilket är bra.

Det spelar ingen roll vilka glåpord du använder, effekten som vi alltid har sett är att beskattning av kapital skapar fattigdom, ju hårdare beskattning desto mer fattigdom.
Citera
2019-10-23, 15:24
Bannlyst
Först växer man upp i ett land med skattefinansierad skola vård omsorg.

Sen dyker man upp på Flashback och vill sänka skatten för sig själv men främst för de rikaste.
Citera
2019-10-23, 15:28
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Det går i praktiken inte att beskatta de riktigt rika. Vad man kan göra är att beskatta folk med tillgångar upp till 20-40 miljoner men efter det kommer det bara leda till kapitalflykt. Riktigt rika har råd med skattejurister som ordnar saken i något skatteparadis.

Det fanns en tid då Sverige beskattade förmögenhet och var bodde våra rika då? Just det.... INTE i Sverige.
Citera
2019-10-23, 15:29
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krauthammer
Först växer man upp i ett land med skattefinansierad skola vård omsorg.

Sen dyker man upp på Flashback och vill sänka skatten för sig själv men främst för de rikaste.

Det är medelklassen som kommer åka på kraftiga skattehöjningar nu eftersom massinvandringen sänker ekonomin för landet. Vi som är rika kommer alltid kunna klara sig ifrån detta, jag har t.ex. i princip helt slutat skatta i Sverige redan så jag överlämnar notan till er andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in