Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Förstår inte varför du blandar in Stormy Daniels? Hon är inte prinsessa, hon har gjort karriär i porrbranschen.
"Porrstjärna", kallas det ju ibland.

Jag jämför med henne eftersom de har uppnått en upphöjd position, genom medel som visserligen skiljer dem åt men också förenar dem.

Det är typiskt att kvinnor i vår tid tar sig fram via könet. Det är nog inget historiskt nytt heller, för den delen.
Citat:
Vore väl tokigt om man inte skulle kunna göra karriär i den branschen, för att man själv varit ett av objekten i yngre dagar - eller? Ett väldigt hyckleri skulle det vara i så fall.
Jag förstår inte riktigt vad du syftar på.
Citat:
Skavlan bjuder för övrigt in alla möjliga människor, såg t.ex. att han hade en hemlös i ett av programmen. Att man får komma till hans program är alltså inte något tecken på att man är lyckad. Han vill ha en bra blandning på sina gäster, för att få till en dynamik i programmet.
Ok, det har du säkert rätt i. Men en majoritet av dem är faktiskt celebriteter, och Trump själv är inget helgon han heller. Även om han inte har medverkat i Skavlan ännu.
Citat:
En bättre jämförelse om vi ska gå till amerikanska porrmodeller, är i så fall Melania Trump. Hon är landets första dam nu, och det kan man verkligen diskutera, om hon borde vara det, med tanke på vilka foton som finns på henne också på nätet. MEN amerikanska folket visste om detta (det såg motståndarsidan till, att varenda ful och snuskig bild på Melania grävdes fram och kördes runt i pressen), när de röstade fram Mr Trump och följaktligen även Mrs Trump.
Jadå, den jämförelsen är minst lika relevant. Melania är ett samma andas barn, dessutom demokratiskt vald, som sagt var.
Citat:
VI däremot fick aldrig rösta om Sofia - hon bara hoppade på oss. I Norge röstade Stortinget (alltså deras riksdag) NEJ till Mette-Marit första gången, men hon hakade sig kvar ändå. Också en väldigt dålig sort (Mette-Marit alltså), och man SER det även på henne (liksom på Sofia menar jag). Melania tycker jag inte att man SER det på, om de där bilderna inte skulle finnas som bevis, så skulle man inte tro det...
Kanske det. Jag har kanske inte fullt så utvecklat sinne för detta, och mitt intresse är väl också i grund och botten ganska ljumt.
Citat:
Ja, men prinsen ÄR ju enfaldig och lättledd också.
Tja, kanske det, liksom svennebanan i stort.

Madeleine har jag åtminstone tidvis uppfattat som en elak jävel. Är det bättre?
Citat:
Han kan inte ens läsa, vad jag har förstått?
Ingen aning, men det kan ju knappt vanliga svenskar heller?

Dyslexi är väl ganska utbrett, och ärftligt, som bekant. Kungen själv har ju blivit hyfsat accepterad trots detta lilla hereditära snedsteg.
Citat:
Om han inte hade varit just prins hade det blivit Samhall,
Detsamma hade kanske gällt även för kungen i egen hög person? Prinsen har ju klarat sig rätt väl inom militären, tror jag. Dessutom är det väl inget större fel på Samhall? Grejen med att vara kunglighet är ju att man inte ska behöva tvingas arbeta som "vanligt folk", jag förstår mig inte riktigt på denna ängslan att även kungligheter måste göra motsvarande lite småsnaskiga borgerliga "karriärer" som vanligt folk prompt ska påtvingas. Jämför exempelvis med Oskar I eller Oskar II, de var väl borgerliga nog till sinnet ändå, så att det räckte och blev över. Det går tretton på dussinet av trista strebrar. Det både räcker och blir över.
Citat:
och han hade aldrig nått en sådan maktposition, att han hade fått anställa människor och göra den bedömningen av deras meriter, kvalifikationer och personlighet.
Nej, naturligtvis inte. Men som sagt var: det är ju detta som är poängen med att ha ett kungahus. Karl XIV Johan var en uppkomling som givetvis aldrig borde ha blivit "kung" i Sverige från första början, men det ligger ju nu sex eller sju generationer tillbaka i tiden. Redan där begick ju svenskarna ett korkat misstag.

Och jag är förmodligen själv inte fullt lika imponerad av vår tids karriärister och "direktörer" och "VD:ar" och övriga "lyckade" typer, som du ger intryck av att vara.
Citat:
Det är just detta som är den största risken med att ha monarki: det kan bli vilka människor som helst, eftersom de både kan födas som idioter och sedan gifta sig med personer som är olämpliga på olika sätt, och som automatiskt får en officiell roll i landet efter vigseln. Och folket har ingen möjlighet att rösta bort dem.
Visst, men svenskarna får väl lov att resa sig och se till att avskaffa monarkin, i så fall. Jag ser faktiskt inga alternativ där, det är antingen svart eller vitt.

Så länge monarkin finns kvar måste den rimligen vara fundamentalt självständig. Om folk valde sina gemåler vore det ju helt bisarrt.