2019-10-22, 22:44
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
Lösryckta påståenden (dina egna subjektiva, ej fakta)

Knappast försumbart! Luften förvränger ljuset olika. Ibland ser man hela TT andra dagar halva. Bevis nog för att falsifiera drönargrejen

Hur kan det vara ett lösrykt påstående att saker aldrig kan falla ned genom perspektivlinjerna? Det är ju själva definitionen av perspektiv.
Citera
2019-10-22, 22:46
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Citat från ditt inlägg: "Och om vi nu sätter in två helt slumpvis valda breddgrader (80 & 15)"

De är inte uppmätta vinklar, du har slumpvis valt ut dem. Idag har du har du haft svårt med sanningen, mycket underhållande ska jag tillägga.

Här är ditt inlägg för din genomläsning: https://www.flashback.org/sp69083319
Makalöst bra, särskilt första meningen. Oh the irony!

Är breddgraderna inte uppmätta?
Jo det är de, det är liksom de som står på kartan. Och du kan som sagt välja vilken breddgrad du vill.

Det är bara att återigen konstatera att du är för dum för att förstå saker.
Citera
2019-10-22, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Är breddgraderna inte uppmätta?
Jo det är de, det är liksom de som står på kartan. Och du kan som sagt välja vilken breddgrad du vill.

Det är bara att återigen konstatera att du är för dum för att förstå saker.
Uppmätta på plats, det är därför det kallas för exempelvis 45 breddgraden, för där är vinkeln hör och häpna 45 grader
till Polstjärnan. Du petar in det i en rätvinklig triangel och sedan använder du samma rätvinkliga triangel sfärisk yta.
Var fick du den sfäriska ytan ifrån? Antog du att ytan var sfärisk? Du hittar väl inte på att ytan är sfärisk för att bevisa att ytan är *trumvirvel* sfärisk?

Den minskande vinkeln, perspektivet, är vad du kallar kurva. Skillnaden är att du antar kurva, jag antar ingenting.
Citera
2019-10-22, 23:07
Medlem
madtops avatar
Citat:
Uppmätta på plats, det är därför det kallas för exempelvis 45 breddgraden, för där är vinkeln hör och häpna 45 grader
till Polstjärnan. Du petar in det i en rätvinklig triangel och sedan använder du samma rätvinkliga triangel sfärisk yta.
Var fick du den sfäriska ytan ifrån? Antog du att ytan var sfärisk? Du hittar väl inte på att ytan är sfärisk för att bevisa att ytan är *trumvirvel* sfärisk?

Den minskande vinkeln, perspektivet, är vad du kallar kurva. Skillnaden är att du antar kurva, jag antar ingenting.

Jag petar inte in några sfäriska ytor. Och jag visade att vinkeln inte beror på perspektiv. Och jag har inte pratat om några kurvor.

Jag visade att våra observationer av polstjärnan inte funkar på en platt jord.
Senast redigerad av madtop 2019-10-22 kl. 23:10.
Citera
2019-10-22, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Jag petar inte in några sfäriska ytor.

Och jag visade att vinkeln inte beror på perspektiv.
Om vinkeln inte kan bero på perspektiv så kan den inte heller bero kurvatur.

Igen, dina 99 bevis är endast en bunt antagande.
Citera
2019-10-22, 23:14
Medlem
Papegojan21s avatar
Jorden är en hexagon - Change My Mind

Hexagonal Earth Society: https://www.facebook.com/HexagonalEarthSociety
Citera
2019-10-22, 23:27
Medlem
madtops avatar
Citat:
Om vinkeln inte kan bero på perspektiv så kan den inte heller bero kurvatur.

Ursäkta?
Du tror att man kan skriva vilka vansinnigheter som helst och att någon därefter ska ta dig på allvar? Lever du i något slags sluten församling där alla är idioter?

Citat:
Igen, dina 99 bevis är endast en bunt antagande.

Hemskt ledsen att göra dig besviken men nej, det finns massor med olika bevis för att jorden är en sfär.
Och ännu mer bevis för att den inte är platt.

Och nej, det är inte "mina" bevis. Det handlar om enkla observationer som de flesta kan göra och förstå.
Citera
2019-10-22, 23:56
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ja, jag uppmanar dig att snarast få stopp din störtflod av lögner. För din egen skull!

Du har rätt, det är allas 99 bevis, men just det här beviset var inte riktigt ditt. Du förstod det inte fullt ut, trots att du använt i många år.

Pratar du om polstjärnan?
Jo jag förstår beviset och de flesta andra förstår det beviset - annars hade vi knappast lyft fram det hela tiden.

Däremot verkar du inte förstå ett skit eftersom du påstår att beviset använder sig av sfäriska ytor och okända vinklar.

Och för er som inte hänger med vad vi pratar om:
http://debunkingflatearth.blogspot.com/2016/02/debunking-flat-earth-how-polaris-proves.html
https://www.youtube.com/watch?v=_bNp9_3oDiw
Citera
2019-10-23, 07:49
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nollpunktnoll
Lite nyfiken blir man ju...

1. När upptäcktes att jorden var platt?

Någon idiot feltolkade en rad i bibeln. Medeltiden-ish. Några upptäckter finns inte.

Citat:
2. Vem upptäckte det?

Finns inga namn men den katolska kyrkan använde bibeln som ett maktvapen för att terrorisera folket. Alla som sa något som inte passade in, som att jorden var rund, brändes på bål. Det är dessa fina tider plattjordarna vill återinföra.

Citat:
3. Var är bevisen? (I VÄLDIGT korta ordalag)

Finns inga bevis men bibeln används flitigt.

Citat:
4. Vilken form har "skivan" som vi kallar jorden? Rund /triangel /fyrkantig eller oregelbunden? (och hur vet vi det?)

Inga plattjordare kan komma överens om nånting.

Citat:
5. Var på kartan ligger "gränsen"? (hur vet "vi" det?)

Inga plattjordare kan svara på det.

Citat:
6. Hur kan dygnet ha 24 timmar? Detta är nog den viktigaste frågan... Hur kan det vara DAG någonstans på jorden HELA TIDEN? 😂😂😂😂😂😂😂😂 Ni har liksom inte tänkt på att om jorden nu var platt och solen kretsade runt den, så skulle det vara NATT över hela jorden ca 12 timmar per dygn?

De har försökt att tänka på den saken men misslyckats.

Citat:
7. Hur förklarar ni norrsken, och att det är varmare vid ekvatorn? Om man är det minsta lilla berest så märker man ju ganska lätt att.... ja, vi lever på en boll. Hur kan vi annars ha nordpol och syndpol - som råkar vara iskalla OCH dessutom ha midnattssol? Låter väldigt runt i mina öron....

Vore väldigt spännande att höra teorier om detta.

Citat:
8. Är ni efterblivna? Har ni ens gått på dagis? Ni har ju bokstavligt talat missat det mest grundläggande av alla fakta, att ALLA jävla miljarder himlakroppar i universum är fkn RUNDA och självklart är jorden inget speciellt eller unikt litet flak som seglar runt och är platt.. Varför skulle den vara det, när alla fakta talar för att den är rund? Jag fattar inte 😂

Bevis för viss mental svaghet är det enda plattjordarna presenterat.
Citera
2019-10-23, 09:42
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Finns inga namn men den katolska kyrkan använde bibeln som ett maktvapen för att terrorisera folket. Alla som sa något som inte passade in, som att jorden var rund, brändes på bål. Det är dessa fina tider plattjordarna vill återinföra.
Känner många katoliker och har t o m själv snackat med vår svenska kardinal, biskop Arborelius.

Kan du vänligen styrka det fetade påståendet? (Det gäller alltså just om jordens rundhet, att KK har gjort andra dåliga grejer behöver du inte övertyga mig om iaf.)

Jag är själv skeptiker, men bara för det får man ju inte bara hitta på argument mot det man debunkar.
Senast redigerad av nerdnerd 2019-10-23 kl. 09:47.
Citera
2019-10-23, 10:00
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Känner många katoliker och har t o m själv snackat med vår svenska kardinal, biskop Arborelius.

Kan du vänligen styrka det fetade påståendet? (Det gäller alltså just om jordens rundhet, att KK har gjort andra dåliga grejer behöver du inte övertyga mig om iaf.)

Jag är själv skeptiker, men bara får det får man ju inte bara hitta på argument mot det man debunkar.

Att jorden var rund visste man ju sedan antiken. Det är även något alla tänkande människor som kan uppleva en solnedgång vet, eller se hur man kan se masten på fartyg innan skrovet när det närmar sig. Man byggde höga fyrtorn etc.

Problemet för katolska kyrkan var väl att de inte ville acceptera en heliocentrisk världsbild. Kopernicus förstod redan i mitten av 1500-talet att jorden kretsade runt solen (han var inte den förste), men vågade inte offentliggöra detta pga katolska kyrkan. Om Kopernikus skulle ha bränts på bål vet jag dock inte.

Det var inte förrän med vetenskapsmän som Galilei på 1600-talet som man först publicerade vetskapen om ett heliocentriskt solsystem. Något han sedan tvingades ta tillbaka pga inkvisitionen.

Men att jorden är rund, det rådde det redan länge ingen tvekan om. Columbus hade ju t ex redan på 1400-talet seglat västerut för att hitta en väg till Indien utan att behöva betala tull till osmanerna som kontrollerade sjölederna österut från Europa.
Senast redigerad av Clay Allison 2019-10-23 kl. 10:05.
Citera
2019-10-23, 10:13
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd

Jag är själv skeptiker, men bara för det får man ju inte bara hitta på argument mot det man debunkar.

Citat:
Ursprungligen postat av Wikipedia
Giordano Bruno (1548 – 17 February 1600) was an Italian Dominican friar, philosopher, mathematician, poet, cosmological theorist, and Hermetic occultist. He is known for his cosmological theories, which conceptually extended the then-novel Copernican model. He proposed that the stars were distant suns surrounded by their own planets, and he raised the possibility that these planets might foster life of their own, a philosophical position known as cosmic pluralism. He also insisted that the universe is infinite and could have no "center".

Starting in 1593, Bruno was tried for heresy by the Roman Inquisition on charges of denial of several core Catholic doctrines, including eternal damnation, the Trinity, the divinity of Christ, the virginity of Mary, and transubstantiation. Bruno's pantheism was also a matter of grave concern, as was his teaching of the transmigration of the soul. The Inquisition found him guilty, and he was burned at the stake in Rome's Campo de' Fiori in 1600. After his death, he gained considerable fame, being particularly celebrated by 19th- and early 20th-century commentators who regarded him as a martyr for science, although historians agree that his heresy trial was not a response to his astronomical views but rather a response to his philosophical and religious views. Bruno's case is still considered a landmark in the history of free thought and the emerging sciences.

https://en.wikipedia.org/wiki/Giordano_Bruno
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in