Citat:
Ursprungligen postat av
toalettrullen14
Jag kan bara säga att ni inte ska förvänta er att få behålla pengarna alls såvida ni inte bor i kaos-länder. CRS, AEoI etc kommer ta er (och mig) förr eller senare. Spendera inte pengarna utan lägg dem på hög och be till gudarna att ni klarar er genom deklarationen. Jag räknar med att jag åker fast, det bör även ni.
Av den research jag har gjort rapporterar payoneer inte trots att landet de var baserade i (Belize) sedan 2018 är med i samarbetet. Kan hända att detta är året de kommer skicka info första gången. Håll pengarna inne på Payoneer och var försiktiga som fan med att ta ut stora summor och för ofta. Korten loggas. Internet-köp är mest safe, men även där kan problem uppkomma.
Kort och gott, håll er borta från att flytta över till banker om möjligt.
Vad som rapporteras genom CRS är för övrigt följade:
1: Name, address, Taxpayer Identification Number (TIN) and date and place of birth of each Reportable Person.
2: Account number
3: Name and identifying number of the reporting financial institution;
4: Account balance or value as of the end of the relevant calendar year (or other appropriate reporting period) or at its closure, if the account was closed.
5: Capital gains, depending on the type of the account (dividends, interest, gross proceeds/redemptions, other)
Ja men då är det ju lugnt ifall dem endast rapporterar saldo vid årets slut , och ifall man har fått avkastning på kapitalvinster(aktier, bostadsförsäljning etc.).
Tippar på dem endast bryr sig ifall man har stora summor på bankkontot, har gjort en stor bostadsaffär, och har uppenbarligen inkomst från företag.
Banken rapporterar in taxerings numret, och skatteverket kan då kika hos det landets egna skatteverk, och kan då notera att jag fick en månadsinkomst år 2016 på 9000 kr bara.
Banken rapporterar alltså inte in privata överföringar, utan endast saldo, är vad jag tippar på är också i enlighet med t ex Kronofogden här i Sverige,...
... som måste ha väldigt starka skäl att få kika på överföringar mellan konton.