• 1
  • 2
2019-10-21, 19:52
Medlem
Hej,

Letar efter ett kredit, eller debit-kort utan valutapåslag, och uttagsavgifter. En stor fördel även om det finns något bonussystem. Gör mig inget om årsavgiften är någon tusenlapp, men det viktiga är som sagt att jag inte behöver betala några påslag vid kontantuttag, vilket också måste gälla för länder utanför EU.

Några förslag?
Citera
2019-10-21, 20:03
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagheteringenting
Några förslag?
Klarnakortet. Hittar i och för sig inget konkret om avgiftsfria uttag i automater utomlands.

https://www.klarna.com/se/kort/
Citera
2019-10-21, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Klarnakortet. Hittar i och för sig inget konkret om avgiftsfria uttag i automater utomlands.

https://www.klarna.com/se/kort/

Det går inte att göra uttag alls med klarnakortet.

https://www.klarna.com/se/kundservic...-klarnakortet/
Citera
2019-10-21, 20:28
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mks0
Det går inte att göra uttag alls med klarnakortet.
Där ser man. Men annars lät det bra :-)
Citera
2019-10-21, 20:39
Medlem
Jag kör Norwegian. Det är bra så länge man kan betala tillbaka månaden efter.
Citera
2019-10-21, 20:45
Medlem
Tack för svaren så här långt. Tidigare fanns Santander Mitt Kort Mastercard, men nu är det ersatt med Mitt kort Mastercard+ vilket inte alls har samma förmånliga villkor. Tyvärr verkar det inte existera några som helst kort utan vare sig uttagsavgift eller valutapåslag. Det närmaste verkar bli Bynk-kortet som tydligen ska lanseras snart där det är gratis att ta ut upp till 3 000 SEK, men därefter en avgift på 1,25.

De kort som har bonussystem verkar alla komma med ganska höga avgifter och påslag vilket i praktiken skulle kunna äta ut hela bonusen.

Några andra ideer?
Citera
2019-10-21, 20:52
Medlem
Revolut eller PFC, men det finns inga bonussystem på dessa kort. Inget valutapåslag eller uttagsavgift innan man slår i taket för uttag. Revolut laddas enklast på med ett annat kreditkort eller banköverföring. PFC går det att ladda med Swish.
Citera
2019-10-21, 21:36
Medlem
Lazienkis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradstronger
Revolut eller PFC, men det finns inga bonussystem på dessa kort. Inget valutapåslag eller uttagsavgift innan man slår i taket för uttag. Revolut laddas enklast på med ett annat kreditkort eller banköverföring. PFC går det att ladda med Swish.

Revolut Metal ger liten cashback samt tillgång till LoungeKey för 1300:- om året. Reser man mycket är LoungeKey inte så dumt. Tre-fyra besök per år och man har gått "plus".
Citera
2019-10-21, 22:15
Medlem
Ingen årsavgift för något av korten.

Norwegian (kredit)
P.F.C. (debet)
Bynk (debet)

Gratis uttag upp till 3000 kronor (P.F.C. & Bynk)

Gratis uttag (Norwegian). Även vid större uttag. Dock valutapåslag på detta kort.
Senast redigerad av ChapterTwo 2019-10-21 kl. 22:18.
Citera
2019-10-21, 22:29
Medlem
Wretch32s avatar
American Express Platinum SAS-Bonus.

Mvh
Citera
2019-10-22, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradstronger

Citat:
Ursprungligen postat av Lazienki
Revolut Metal ger liten cashback samt tillgång till LoungeKey för 1300:- om året. Reser man mycket är LoungeKey inte så dumt. Tre-fyra besök per år och man har gått "plus".

Citat:
Ursprungligen postat av ChapterTwo
Ingen årsavgift för något av korten.

Norwegian (kredit)
P.F.C. (debet)
Bynk (debet)

Gratis uttag upp till 3000 kronor (P.F.C. & Bynk)

Gratis uttag (Norwegian). Även vid större uttag. Dock valutapåslag på detta kort.

Citat:
Ursprungligen postat av Wretch32
American Express Platinum SAS-Bonus.

Mvh

Tack för alla svar. Av de förslag som hittills framkommit framstår det som att Revolut Metal är det bästa alternativet. Dock inte särskilt bra då de har en gräns på 6 000 kr för fria uttag per månad vilket är ganska lågt om man verkligen reser mycket. Särskilt i länder där cash is king. En detalj är som är viktig att tänka på med just detta kort är också att du endast undslipper valutapåslag om du tar ut pengar då amerikanska börsen eller rättare sagt forex (ej det svenska växlingskontoret) har öppet. Under helger och efter stängning lägger de på 1-2 procent för att säkra sig själva mot valutaförluster.

Metal kommer också med Lounge Key vilket jag förstått gör att du får tillträde till loungerna hos en rad flygbolag och flygplatser. Dock är jag osäker på om det gäller obegränsat eller vid ett begränsat antal tillfällen, så om någon vet mer vad som gäller för just Lounge Key får ni gärna skriva det.

Att de har cash-back på ynka 0,5-1 procent är inte direkt generöst, men bättre än inget. Synd att de inte har något samarbete med tex bookings.com eller hotels.com eftersom de ändå lanserar kortet främst riktat till de som reser mycket.

Kan sluta med att jag väljer två kort, men tyvärr hittar jag inget svenskt kort som ger bra bonus på hotell, flyg och restauranger världen över så även här behöver jag tips.
Citera
2019-10-22, 23:53
Medlem
Lazienkis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagheteringenting
[..]Kan sluta med att jag väljer två kort, men tyvärr hittar jag inget svenskt kort som ger bra bonus på hotell, flyg och restauranger världen över så även här behöver jag tips.

Vad är en bra bonus för dig? Pengar tillbaka? Hotellnätter? Flygresor?

Gillar man att flyga och spenderar en del pengar med kortet så är ett Amex SAS Elite-kort svårslaget Spenderar man 250.000:- om året så kostar en t.o.r. i business till t.ex. Los Angeles eller Tokyo dig motsvarande drygt 5000:-. Hade du köpt resan för pengar så går den på 22-30.000:-. Så är en resa något som lockar så är det en "cashback" på 7-10% av dina inköp med kortet.

Edit: Vill man däremot inte flyga i högre klass, eller i ekonomi lite oftare, så är ett SAS-kort fullständigt värdelöst.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in