• 1
  • 2
2019-10-23, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lazienki
Vad är en bra bonus för dig? Pengar tillbaka? Hotellnätter? Flygresor?

Gillar man att flyga och spenderar en del pengar med kortet så är ett Amex SAS Elite-kort svårslaget Spenderar man 250.000:- om året så kostar en t.o.r. i business till t.ex. Los Angeles eller Tokyo dig motsvarande drygt 5000:-. Hade du köpt resan för pengar så går den på 22-30.000:-. Så är en resa något som lockar så är det en "cashback" på 7-10% av dina inköp med kortet.

Edit: Vill man däremot inte flyga i högre klass, eller i ekonomi lite oftare, så är ett SAS-kort fullständigt värdelöst.

Tack för svaret. En bra bonus kan vara både pengar tillbaka och hotellnätter. På Metal-kortet får jag 0,5-1 procent tillbaka på allt jag handlar, dock inte kontantuttag vad jag vet. Det är så klart en hyffsad bonus i sig. Det jag letar efter är dock ett kort som ger ännu bättre bonus på saker som brukar innebära stora utgifter vid resor som hotell, flyg, och restauranger.

Problemet med SAS-kortet är om jag förstår saken rätt att det är ganska hårt knutet till just SAS, och det var nog över 20 år sedan jag flög med dem. Dessutom har de knappast särskilt stort utbud på flyg från och till andra länder än Sverige. Om det finns ett kort som gäller flera bolag, och som ger bättre pay-back än den 1 procent metal-kortet ger skulle det dock av intresse.
Citera
2019-10-23, 11:57
Medlem
Lazienkis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagheteringenting
[..]Problemet med SAS-kortet är om jag förstår saken rätt att det är ganska hårt knutet till just SAS, och det var nog över 20 år sedan jag flög med dem. Dessutom har de knappast särskilt stort utbud på flyg från och till andra länder än Sverige. Om det finns ett kort som gäller flera bolag, och som ger bättre pay-back än den 1 procent metal-kortet ger skulle det dock av intresse.

Eurobonus-poäng är knutet till SAS men gäller på alla Star Alliance-bolag så föredrar man Lufthansa, Thai eller Singapore så är det inget problem.

Spenderar du 150.000:- om året får du två t.o.r. i economy från t.ex. Stockholm till Los Angeles eller Köpenhamn-Shanghai (finns ganska många resmål att välja på) "gratis". Vill du hellre flyga inom Europa så får du fler resor. Med "gratis" menar jag att resorna fortfarande kostar dig årsavgiften på kortet men det blir fortfarande en ganska billig resa.

Men flyger man inte gärna så är det som sagt dumt att samla Eurobonus-poäng. Scandic har bra kort om man vill ha hotellnätter på Scandic.
Citera
2019-10-23, 12:33
Medlem
Citat:
Eurobonus-poäng är knutet till SAS men gäller på alla Star Alliance-bolag så föredrar man Lufthansa, Thai eller Singapore så är det inget problem.

Spenderar du 150.000:- om året får du två t.o.r. i economy från t.ex. Stockholm till Los Angeles eller Köpenhamn-Shanghai (finns ganska många resmål att välja på) "gratis". Vill du hellre flyga inom Europa så får du fler resor. Med "gratis" menar jag att resorna fortfarande kostar dig årsavgiften på kortet men det blir fortfarande en ganska billig resa.

Men flyger man inte gärna så är det som sagt dumt att samla Eurobonus-poäng. Scandic har bra kort om man vill ha hotellnätter på Scandic.

Tack, så förstår jag det rätt får jag enbart poäng när jag flyger med SAS men kan använda dem på alla bolag inom Star Alliance?
Citera
2019-10-23, 12:49
Avstängd
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradstronger
Revolut eller PFC, men det finns inga bonussystem på dessa kort. Inget valutapåslag eller uttagsavgift innan man slår i taket för uttag. Revolut laddas enklast på med ett annat kreditkort eller banköverföring. PFC går det att ladda med Swish.
Jag använder Revolut, förr brukade man åka på en liten avgift om man gjorde uttag på helger. Det kanske dom har tagit bort? I övrigt är det ett jävligt bra kort med en smidig app.
Citera
2019-10-23, 21:37
Medlem
Lazienkis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagheteringenting
Tack, så förstår jag det rätt får jag enbart poäng när jag flyger med SAS men kan använda dem på alla bolag inom Star Alliance?

Du får Eurobonus-poäng om du flyger med valfritt bolag i Star Alliance och du kan använda Eurobonus-poängen till resor med valfritt bolag i Star Alliance.

(Däremot kan det vara så att t.ex. Miles & More (Lufthansas version av Eurobonus) ger dig fler poäng än Eurobonus när du flyger med Lufthansa eftersom det är deras bonussystem.. men det har jag dålig koll på. Men flyger du uteslutande ett visst bolag så är det kanske värt att kolla upp om dess bonussystem är bättre än Eurobonus)
Citera
2019-10-27, 17:46
Medlem
Citat:
Du får Eurobonus-poäng om du flyger med valfritt bolag i Star Alliance och du kan använda Eurobonus-poängen till resor med valfritt bolag i Star Alliance.

(Däremot kan det vara så att t.ex. Miles & More (Lufthansas version av Eurobonus) ger dig fler poäng än Eurobonus när du flyger med Lufthansa eftersom det är deras bonussystem.. men det har jag dålig koll på. Men flyger du uteslutande ett visst bolag så är det kanske värt att kolla upp om dess bonussystem är bättre än Eurobonus)

Tack för ett informativt svar. Kan eventuellt bli så att jag kommer skaffa ett sådant kort enbart för att boka resor. Star Alliance är ju knappast heltäckande men har en hel del intressanta bolag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in