Citat:
Ursprungligen postat av
Iknowafewthings
Både Lambertz och Benjamin O J Boman har en vida bättre juridikutbildning än vad du har.
Det är ingen som påstår att man måste se någon som skyldig bara för att man inte hävdar att en person är oskyldig. Varför du envisas med att ändra om texten i Europakonventionen och utelämna "betraktas" förstår jag inte.
Nej att hävda att Lambertz har rätt i sitt uttalande om juridiken säger ingenting om min åsikt om hans syn på ärendet Sture Bergwall. Du påstår i samma mening att jag stödjer hans åsikt och att du inte påstår vad jag anser. Du klarar som sagt inte av att föra en diskussion.
Använder du Lambertz som juridisk auktoritet mot mig i frågan om Lambetz ljuger och framställer juridiken fel? Det är en fullständigt absurd argumentation, som nästan är komisk. Det är ju hans (och dina) dumheter och lögner vi diskuterar. Jag har aldrig ifrågasatt att Lambertz kan mycket om juridik, problemet är att han ljuger som en häst travar och förmedlar snömos om juridik i egenintresse. Sedan visar det han trott om bevisvärdering på allvarliga missuppfattningar från hans sida om vad sannolikhet är som gör det troligt att han också ur flera aspekter var en kass verksam jurist. Det blir i sig ännu värre när han av egenintresse applicerar det på Quickfallet utan minsta sund självkritik. Bomans tankar om frikännande som jag länkat till strider inte på något avgörande sätt mot något jag påstått, det mesta han skriver är mycket klargörande och bra formulerat.
Men det är argument som gäller som alltid. Ad hominem och appeal to authority är ointressant och verkligen inte att klara av en debatt. Jag påstår som sagt inte att du framfört en åsikt utan att din brist på relevant kritik av Lambertz innebär en åsikt till stöd för honom, så länge så är fallet får man anta att det beror på att du håller med honom. Gör du inte det får du gärna skriva det, så accepterar jag det utan problem.
Skyldig och oskyldig är som sagt binära tillstånd oavsett om du väljer att betrakta dem eller tillstår att de är juridiska tillstånd. Det finns inga mellanting. Jag har som sagt inga problem med om någon vill betona det osäkra och temporära i alla mänskliga bedömningar och därmed "betrakta" skuld och oskuld. Bara man i så fall då i lika mån ser en fällande dom som att någon enbart skall betraktas som skyldig och betonar det på samma sätt. Var så god att betrakta på. Det rimligaste är dock att se skyldig och oskyldig som juridiska tillstånd och tala om att man
är något av det. Det finns i vilket fall som helst inga som helst juridiska problem med att uttrycka sig så.
Däremot är som sagt oavsett vad skyldig och oskyldig binära och ömsom uteslutande. Det innebär visst att påstå att en person är skyldig om vederbörande inte är oskyldig. Påstår du att denne är eller skall betraktas som inte helt oskyldig är han i någon grad skyldig, vilket innebär att oskuldspresumtionen inte gäller.
Som sagt, i en svensk rättegång gäller omedelbarhetsprincipen. Inga bevis läggs fram i förväg och det är enbart på de bevis som presenteras under rättegången som det skall bedömas om ett gärningspåstående är styrkt. Det innebär att den som åtalas, oaktat att denne varit misstänkt av polisen och frihetsberövad, vid rättegångens början är helt oskyldig eller som du vill ha det betraktas som helt oskyldig. Det ger i sig att mellantillstånd som du tänker dig där man möjligen är lite mindre oskyldig är omöjliga för det skulle innebära en presumtion för skuld, oavsett hur liten den skulle bara. En domare som såg det på det viset skulle var jävig därför att han har tagit ställning i skuldfrågan innan bevisen presenterades, vilket sker när väl rättegången inletts.
Således är skyldig och oskyldig helt binära begrepp. Det går inte att vara lite mindre oskyldig utan att vara i viss mån skyldig. Vilket vad jag förstår är vad du hävdar.
Detta är att föra en diskussion med juridiska argument, vilket jag defintivt är intresserad av. Om bristerna är tydliga hade det framgått av dina argument, men några sådan lägger du inte fram utan ägnar dig istället ad hominem i form av personangrepp utan relevans och barnsliga försök till härskartekniker som utgår från något slags inbillad juridisk allomfattande kompetens du inte besitter och fantasier om att den sammanfaller med alla juristers.