2019-10-22, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muscarin
Jag tänker fram för allt på t.ex. orden "erbjuda" eller "erkänna", som av vissa av, för mig, obegripliga anledningar uttalas som "ärbjuda" eller "ärkänna". Vad beror detta på? Jag har funderat på detta ett bra tag men kan inte komma på en enda rimlig anledning.

För egen del så är nog de uttal som jag i särklass finner mest frustrerande och som därtill låter direkt korkat, alla uttalanden med er-ändelser i slutet av ord som enligt språkets alla regler både skrives och uttalas med or. Exempelvis "Kvinner", "människer", "Kroner", et cetera.
Har funnit detta fenomen direkt förbryllande enär jag inte kan begripa vad som ens får någon att uttala det sådär fel.

Vad orsaken till detta alltmer utbredda fenomen sedan består i, så är jag för egen del övertygad om att anledningen står att finna i att folk i dag läser allt mindre än tidigare generationer och således huvudsakligen "hör" ord uttalas och följaktligen också upprepar andras felaktiga uttal.
Liknande fenomenet i de engelskspråkiga delarna i världen där det numera är mycket vanligt att säga "should/could/would of" istället för "should/could/would have", som uppstått just till direkt följd av en allt mindre konsumtion av traditionellt läsmaterial och att felskrivarna därför istället går efter uttalet av ordet "have" som de felaktigt tolkat som "of" när ordet uttalats slarvigt.

Samma lär även vara fallet i Sverige.
Citera
2019-10-22, 19:22
Medlem
Dr.Katis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
Jag borde kanske ha sagt "ofta" i stället. Ord som börjar med er utan någon konsonant är undantag, precis som "era". Men tänkt t ex på "herpes", "Serbien", "term" osv. Det finns ju massor av såna här ord.

Kanske någon klokare kan komma med en all inclusive-regel?
Haha, jag känner att jag lämnar denna tråd nu, för många fallgropar!

Citera
2019-10-22, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kati
Haha, jag känner att jag lämnar denna tråd nu, för många fallgropar!

Gå ingenstans, det är nu det börjar bli roligt. Snart kommer de obligatoriska invektiven från flera håll ska du få se!
Citera
2019-10-22, 19:30
Medlem
AttansNedranss avatar
Det finns endast ett skrivspråk i svenskan, men ett flertal talspråk, alltså dialekter.
Citera
2019-10-22, 19:40
Medlem
Dr.Katis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
Gå ingenstans, det är nu det börjar bli roligt. Snart kommer de obligatoriska invektiven från flera håll ska du få se!
Tyvärr, jag orkar inte, no big deal för mig, det ska villigt ärkännas!
Kempa på!
Citera
2019-10-22, 20:12
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muscarin
Jag tänker fram för allt på t.ex. orden "erbjuda" eller "erkänna", som av vissa av, för mig, obegripliga anledningar uttalas som "ärbjuda" eller "ärkänna". Vad beror detta på? Jag har funderat på detta ett bra tag men kan inte komma på en enda rimlig anledning.

Anledningen är att språk inte är ett slutet system med entydiga rätt och entydiga fel. Med ditt försök till resonemang [där du givetvis sätter ditt eget begränsade synsätt som regel] skulle det i förlängningen inte finnas synonymer.

[e`r‑ el. ä`r‑] är alternativa uttal i standardspråket för erbjuda/ertappa. Den som använder ä- tycker antagligen omvänt mot dig, det vill säga: hur kan någon uttala erbjuda/ertappa med e-?

Svaret på din fråga är alltså att språket är större än du förstår.
Citera
2019-10-22, 20:22
Medlem
Intressant, säger erkänna, erbjuda med E men säger Sverige med Ä, Svärje alltså. Är detta okej?
Citera
2019-10-22, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frysvaror
Intressant, säger erkänna, erbjuda med E men säger Sverige med Ä, Svärje alltså. Är detta okej?

Tveksamt. Bäst att du lär dig uttala Sverige med /e/.
Citera
2019-10-22, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Genderbender
För egen del så är nog de uttal som jag i särklass finner mest frustrerande och som därtill låter direkt korkat, alla uttalanden med er-ändelser i slutet av ord som enligt språkets alla regler både skrives och uttalas med or. Exempelvis "Kvinner", "människer", "Kroner", et cetera.
Har funnit detta fenomen direkt förbryllande enär jag inte kan begripa vad som ens får någon att uttala det sådär fel.

Vad orsaken till detta alltmer utbredda fenomen sedan består i, så är jag för egen del övertygad om att anledningen står att finna i att folk i dag läser allt mindre än tidigare generationer och således huvudsakligen "hör" ord uttalas och följaktligen också upprepar andras felaktiga uttal.

Tvärtom.
Vi har säkert sagt "kvinner" sedan medeltiden. I nutiden minskar det för att vi under de senaste generationerna läst mer än förr. Rimligen har uttalet med -or också också ökat i takt med att de flesta svenskar under 1900-talet gick från att tala dialekt till att tala något slags riksspråk, och i den vevan fick skriftbilden ett osunt stort inflytande.
Citera
2019-10-22, 21:35
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frysvaror

Hur uttalar du älg?
Citera
2019-10-22, 22:08
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Genderbender

Liknande fenomenet i de engelskspråkiga delarna i världen där det numera är mycket vanligt att säga "should/could/would of" istället för "should/could/would have", som uppstått just till direkt följd av en allt mindre konsumtion av traditionellt läsmaterial och att felskrivarna därför istället går efter uttalet av ordet "have" som de felaktigt tolkat som "of" när ordet uttalats slarvigt.

Samma lär även vara fallet i Sverige.

Det finns mängder av olika svenska dialekter där ord uttalas olika, ibland är t.o.m. grammatiken lite olika. I skriftspråket vore det svårt om alla skrev på sin dialekt, varför man valt en variant. I t.ex. Svealand säger man "kvinner, flicker, kyrker" osv, i Götaland "kvinnor, flickor, kyrkor". Skriftspråket har valt den götaländska varianten i detta fall, men de kunde lika gärma gjort tvärtom.

När någon från Malmö säger "ett mygg, flera mygg" är det inte fel, inte heller när en stockholmare säger "en mygga, flera mygger" eller en göteborgare säger "en mygga, flera myggor". Men man har i detta fall valt den variant som göteborgaren talar i skriftspråket. I östra Svealand heter det t.ex. "djurna, barna, husna, träna, livna", inte "djuren, barnen, husen, träden, liven" som man stavar det. Likaså heter det t.ex. "mena på" och inte "mena att" i östra Svealand. Så att du ibland tror att folk gör fel, är nog snarare att du märker att de talar en annan dialekt än du gör och skriftspråket valt. Jag tycker snarare att fler och fler övergivit sin dialekt och allt mer börjat tala som de skriver, men det är kanske bara min känsla?
Citera
2019-10-22, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PekpinneKendo
Tvärtom.
Vi har säkert sagt "kvinner" sedan medeltiden.

Eftersom du säger "säkert" så vet du alltså inte?
Förvisso existerade nämnda uttal redan när jag var barn, men de var betydligt mer sällsynta än de är i dag, och när någon på TV-rutan använde sig av de uttalen tenderade vederbörande betraktas som en smula korkad och förmodades ha lägre bildning.

Citat:
Ursprungligen postat av PekpinneKendo
I nutiden minskar det för att vi under de senaste generationerna läst mer än förr. Rimligen har uttalet med -or också också ökat i takt med att de flesta svenskar under 1900-talet gick från att tala dialekt till att tala något slags riksspråk, och i den vevan fick skriftbilden ett osunt stort inflytande.

Läsning, liksom intelligensen, har mycket riktigt hela tiden ökat genom generationerna tidigare men har minskat under bara de senaste decennierna i takt med att även IQ-nivån har gjort detsamma och intressant nog började det värsta fallet ungefär kring millennieskiftet (vilket som av ett tillfälle sammanfaller med när elektronisk kommunikation tog fart ordentligt);

Citat:
IQ-testerna talar sitt tydliga språk – intelligensen i Sverige sjunker. Svenske hjärnforskaren Martin Ingvar pekar ut flera faktorer till varför det går utför. En bov i dramat är barns användande av tv och surfplattor.

Ända sedan man började mäta begåvning genom IQ-tester på 1930-talet har intelligenskurvan pekat uppåt. I takt med att våra samhällen utvecklats har vi blivit smartare. Men de senaste åren har IQ-nivåerna börjat sjunka – och det går snabbt.
Svenske hjärnforskaren Martin Ingvar är en av många som bekymras över detta. Med 35 års forskning inom neurovetenskap i bagaget har han en god bild av vad som gör oss intelligenta.
– Den tidigare uppgången i IQ har vänt. Intelligensen sjunker i flera länder och Sverige är inget undantag. Man har sett tendenser till en nedåtgående kurva sedan millennieskiftet ungefär, berättar Martin Ingvar.

(...)

En annan viktig faktor är att skolan inte prioriterar läsning tillräckligt. Det gör att barn som kommer från läsande hem får ett försprång framför de barn som växer upp i icke-läsande hem.
https://www.svd.se/svenske-hjarnforskaren-ipads-och-tv-tittande-ger-barn-iq-brist

Samt;
Citat:
Är det konstigt att barnen inte lär sig stava?
OROLIG FÖRÄLDER 31 maj 2016, 19 december 2017

(...)

På en av de skolor jag arbetat på, blev jag mycket förvånad över att så många elever hade svårt att skriva läsligt, och även hade stora problem med stavningen. Detta var på högstadiet, vilket i sin tur gjorde mig ännu mer bedrövad.
Efter att ha gått så många år i skolan borde, enligt min åsikt, de flesta kunna stava hyfsat bra. Så som jag minns att det var under min egen skoltid. Därför funderade jag mycket över vad detta kunde bero på: Varför finns det så många elever som helt enkelt inte kan stava?

(...)

När jag var verksam inom högstadiet diskuterade jag detta med en mycket erfaren speciallärare. Hen menade att eleverna började få svårt med stavningen för ett visst antal år sedan, och satte detta i samband med att det plötsligt blev "modernt" att inte rätta felen. Hur ska eleven kunna lära sig att stava när inte felen korrigeras?
http://www.barometern.se/reagera/ar-det-konstigt-att-barnen-inte-lar-sig-stava-2/

Kort sagt: lägre intelligens och mindre läsning = sämre generella språkfärdigheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in