Citat:
Ursprungligen postat av
Genderbender
För egen del så är nog de uttal som jag i särklass finner mest frustrerande och som därtill låter direkt korkat, alla uttalanden med
er-ändelser i slutet av ord som enligt språkets alla regler både skrives och uttalas med
or. Exempelvis "
Kvinner", "
människer", "
Kroner", et cetera.
Har funnit detta fenomen direkt förbryllande enär jag inte kan begripa vad som ens får någon att uttala det sådär fel.
Vad orsaken till detta alltmer utbredda fenomen sedan består i, så är jag för egen del övertygad om att anledningen står att finna i att folk i dag läser allt mindre än tidigare generationer och således huvudsakligen "hör" ord uttalas och följaktligen också upprepar andras felaktiga uttal.
Liknande fenomenet i de engelskspråkiga delarna i världen där det numera är mycket vanligt att säga "should/could/would
of" istället för "should/could/would
have", som uppstått just till direkt följd av en allt mindre konsumtion av traditionellt läsmaterial och att felskrivarna därför istället går efter uttalet av ordet "have" som de felaktigt tolkat som "of" när ordet uttalats slarvigt.
Samma lär även vara fallet i Sverige.
Det finns mängder av olika svenska dialekter där ord uttalas olika, ibland är t.o.m. grammatiken lite olika. I skriftspråket vore det svårt om alla skrev på sin dialekt, varför man valt en variant. I t.ex. Svealand säger man "kvinner, flicker, kyrker" osv, i Götaland "kvinnor, flickor, kyrkor". Skriftspråket har valt den götaländska varianten i detta fall, men de kunde lika gärma gjort tvärtom.
När någon från Malmö säger "ett mygg, flera mygg" är det inte fel, inte heller när en stockholmare säger "en mygga, flera mygger" eller en göteborgare säger "en mygga, flera myggor". Men man har i detta fall valt den variant som göteborgaren talar i skriftspråket. I östra Svealand heter det t.ex. "djurna, barna, husna, träna, livna", inte "djuren, barnen, husen, träden, liven" som man stavar det. Likaså heter det t.ex. "mena på" och inte "mena att" i östra Svealand. Så att du ibland tror att folk gör fel, är nog snarare att du märker att de talar en annan dialekt än du gör och skriftspråket valt. Jag tycker snarare att fler och fler övergivit sin dialekt och allt mer börjat tala som de skriver, men det är kanske bara min känsla?