2019-10-23, 17:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Det finns det. I detta fall heter det ”egentligen” med lite variation i hur det uttalas. Och. Ijjengklien.

Som barn var jag en liten språkfascist och retade mig som fan på skolkamrater som sa ijjengklien. De som sa det var vanligen sådana som inte ens visste att verb som ge och hålla är starka...
Citera
2019-10-23, 18:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Johannes.Gothi
Jovisst, lingvistiskt sett är det fel att "utmåla vissa uttal som högre stående". I mina inlägg påpekar jag något annat: Alla dessa skribenter som visar att de inte vet något om lingvistik och språkhistoria känner sig skickade att skriva okunniga inlägg.

Det är en intressant skillnad mot andra ämnen. En tråd om skogsbruk skulle inte domineras av folk som inte kan skilja på gran och tall. Men den här tråden är full av okunniga personer som avfärdar korrekta uttal som ärkänna och konferangs bara för att de inte känner till de uttalen, och inte förstår språkhistorien bakom de uttalen.

Nja, Brott och Brottsbekämpning är fullt av idioter liksom Invandring, och då är jag inte ens särskilt förtjust i invandringspolitiken.
Citera
2019-10-23, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loranga
När det gäller specifika utbredda feluttal tänker jag snarare på "expresso" och "situationstecken". Det är för mig ett mysterium hur dessa fått fotfäste.

Bara jag som hört dessa?
Citera
2019-10-23, 21:05
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johannes.Gothi
… är ett bildat och korrekt uttal av "konferens".

Nja, "ge-et" ska inte höras. "E-et" ska heller inte uttalas som ett ""e".
Konferens ska ungefärligen uttalas "konferans". Typ.
(På "rikssvenska" om nu någon "rikssvenska" ens existerar)
Citera
2019-10-23, 21:13
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Bara jag som hört dessa?

Nä, inte bara du som har fel/hört fel:
På 80-talet när "espresso" började bli populärt, tog många fel (svenskar) och kallade kaffet för "expresso". Man kan faktiskt förstå detta, för en espresso går med "expresso-fart" jämfört med att brygga en vanlig hederlig kanna på två liter mellanrost..

Jag kallade (ja, jag är inte sämre än att jag kan erkänna att jag sagt fel) "espresso" för "expresso" långt bra in på 1990-talet. Dock är skillnaden i informationsöverföring mellan sändare och mottagare försumbar, så mottagaren fixar alltid en "espresso". (Ljuden låter lika, och har antagligen felkorrigeringsbitar i överföringen så budskapet går fram, jämför med streaming.)
Citera
2019-10-23, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Nä, inte bara du som har fel/hört fel:
På 80-talet när "espresso" började bli populärt, tog många fel (svenskar) och kallade kaffet för "expresso". Man kan faktiskt förstå detta, för en espresso går med "expresso-fart" jämfört med att brygga en vanlig hederlig kanna på två liter mellanrost..

Jag kallade (ja, jag är inte sämre än att jag kan erkänna att jag sagt fel) "espresso" för "expresso" långt bra in på 1990-talet. Dock är skillnaden i informationsöverföring mellan sändare och mottagare försumbar, så mottagaren fixar alltid en "espresso". (Ljuden låter lika, och har antagligen felkorrigeringsbitar i överföringen så budskapet går fram, jämför med streaming.)

Hur är din uppfattning om läget år 2019?
Citera
2019-10-23, 21:29
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Hur är din uppfattning om läget år 2019?

Kokar kaffet själver, eller så gör min sambo det..
Skämt åsido, folk uttalar ord så olika, så det finns inget "rätt uttal".
-Så länge budskapet går fram mellan sändare och mottagare, var/vad är då problemet?
(Språk är blott en informationsbärare, och går informationen fram, så funkar språket.)
Jämför gärna med olika tekniska standarder för informationsöverföring.

"Filen ska nå fram"!
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in