Citat:
Ursprungligen postat av
Lonnrot
Var det sidan 999 detta? Jag är lite svag för siffror. Fast dessa är lite amorfa.
Norge har minst en galning till lös hörde jag tidigare. Men inga internationella ambitioner denna gång som det ser ut.
OnT:
Mitt fetade:
Som sagt - jag misstänker att GM är över genomsnittet intresserad för teorin om kaos.
OffT:
Jag är insnøad i historien, och är fortfarande undercover.
Jag hittade äntligen många historiska kartor och har försökt att följa i Kalles fotspår. Det har varit utmanande i 7×15-format - en ganska fängslande situation måste jag erkänna.
Nu ska jag läsa om Ribbungene - det sägs att de kan ha stannat kvar i Lørenskog-områdena.
Kongeveien passerade genom Lørenskog, så det har alltid varit mycket folkvandring här, inklusive pilgrimer och kung-liga :-o
Det sägs att det kan ha funnits en fästning i Haneborgåsen, där gravkammaren/stengravarna finns.
Underjordiska tunnlar är förresten inte särskilt speciella, de finns över hela landet av olika skäl. Mest av allt på grund av gruvdrift, men också som flyktvägar....och Kalle då förstås ;-))
Nu har det nog aldrig varit gruvdrift i Lørenskog, men om det fanns en fästning i Haneborgåsen, skulle det ha varit idealiskt med en flyktväg ner till Langvanne¿
><))),*>
Om du kommer till Norge Lonnrot - kom ihåg att gräva ner dig inom skälig tid ;-)
...men med hål i båda ändar förstås ()))))))))))
Det är inte heller synd att vända...
https://no.m.wikipedia.org/wiki/Fjellvettreglene