2019-10-22, 14:27
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
En del saker gjorde och skrev han för att visa omvärlden att han inte kan vara skyldig till morde, tror jag. Skråmorna på benen t.ex. visades upp för att förklaras med geocaching. Polisen såg kanske dylika skador på honom vid kroppsundersökningen när han anhölls första gången?

Ja, så var det säkert.
Någon trodde väl att han insinuerade på sex, men det tycker jag känns långsökt, utan tror att det hade med mordet att göra.

Ja, kanske hade han några skråmor på benen, eller någon annan skada när han anhölls.
Eller kanske han vill visa och tala om att det här kommer inte därifrån (mordet).
Kanske han t om skämtar?
Citera
2019-10-22, 14:29
Medlem
Är PN, som nu flyttat ihop med SS i Örebro, nära vän med HD? Isf borde han veta vilken inställning HD hade till SD:s otrohet med LW?
Citera
2019-10-22, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Är PN, som nu flyttat ihop med SS i Örebro, nära vän med HD? Isf borde han veta vilken inställning HD hade till SD:s otrohet med LW?

Ja PN och SS är så tajta med D´son att jag undrar om de inte är swingers.
HDs inställning till SD´s otrohet är väl glasklar? Hon bryr sig inte om det mer, efter mordet.
Citera
2019-10-22, 15:07
Medlem
gloriouslifes avatar
Från Ratsit: ”Det görs över 100 miljoner personsökningar på Ratsit varje år och de tre mest eftersökta i Örebro kommun den senaste månaden är Hanna Davidsson, Alexander Ceesay och Stefan Davidsson.”

Lokalkändisar.
Citera
2019-10-22, 15:39
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Troligtvis kommer så inte att ske. Eftersom SD i dagsläget fortfarande är en icke-dömd privatperson tar ingen journalist för de större mediehusen upp en sådan misstanke om eventuella felaktigheter i bidragshantering och -redovisning. Rent pressetiskt ligger det nämligen i tidningens intresse att inte hänga ut en namngiven privatperson eftersom det inte räknas som allmänintresse. Finns det heller ingen konkret anmälan om att han (eventuellt) skulle ha hanterat bidragsmedlen felaktigt, så kommer inte heller tidningen att gräva i det. Idag är mediehusen alltmer försiktiga att ägna sig åt granskande reportage som bottnar i enbart en eventuell misstanke, i synnerhet efter metoo är försiktigheten ännu större då ett antal medier antingen har stämts för förtal eller har fällts av PO för några av de artiklar som publicerades i samband med metoo.

Visserligen skulle Region Örebros hantering av bidragsutbetalningarna falla inom ramen av allmänintresse, men om de ändå har följt gällande granskningsrutiner för THOS-utbetalningarna, så ser nog inte heller media detta som något de vill gräva i och rapportera om.

Skulle det dock framkomma i FUP att bidragshanteringen kring THOS geotur varit ett (bidragande) motiv till mordet, då kan media luta sig emot dessa uppgifter och publicera dem. Men högst troligtvis kommer de i dagsläget inte att ta tag i detta tips på eget bevåg.

Både journalister och underkonsulter till utredarna har nog redan grävt i saken och jag tror som du att frågetecken om det ekonomiska till THOS GT inte kommer att kommenteras i media om det inte visar sig finnas med i en kommande FUP. Dessutom tror jag NA inte så gärna vill stöta sig med Örebrokompaniet som är en viktig kund och samarbetspartner i olika sammanhang.
Sveriges Radio är nog de som kan tänkas gräva lite mer, men inte publicerar något så länge FU pågår.
Citera
2019-10-22, 15:40
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Från Ratsit: ”Det görs över 100 miljoner personsökningar på Ratsit varje år och de tre mest eftersökta i Örebro kommun den senaste månaden är Hanna Davidsson, Alexander Ceesay och Stefan Davidsson.”

Lokalkändisar.

Ja, HD borde passa på att skriva en självbiografi nu istället för att ränna runt och cacha. Barnen hade då åtminstone fått en inkomst medan föräldrarna sitter inne i många år eller livstid. Men att ordna för barnens väl och ve förefaller tyvärr inte vara HD:s prioritet just nu.
Citera
2019-10-22, 15:45
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Du får tro vad du vill. Det är så det
fungerar IRL. De flesta frikyrkor drivs
som ideella föreningar och en
pastorstjänst är aldrig någon trygg
anställning. Det är helt upp till
medlemmarna i församlingen om de
vill ha kvar sin pastor eller inte.
En pastor som är singelkvinna ses
som ett hot mot andra kvinnor i
församlingen.

Om hon dessutom har intima förhållanden
utan att vara gift så ses hon som ett
dåligt föredöme för församlingens
ungdomar. LW skulle aldrig kunnat leva
som hon gjorde om hon fortfarande
varit församlingspastor.

Mitt fetade: jag är inte tillräckligt insatt i vilka moraliska och etiska aspekter frikyrkorna har på sina pastorers civilstånd som antingen gifta eller ogifta/singlar.

Dock reagerar jag litet på att LW inför en annan pastor nästan verkar försöka släta över det faktum att hon är frånskild. Hon beskriver nämligen att hon bor i Örebro "med sin familj och är baptistpastor".

https://wallden.wordpress.com/predikningar-efter-kyrkoaret/predikan-4e-advent-2008-herrens-moder/

Hennes inlägg är skrivet den 8 december 2009 och vid det laget torde hon varit formellt frånskild. Om hon varit helt öppen med att hon inte längre var gift, kanske hon snarare borde ha skrivit att hon bodde "med sina barn"? En hårfin definitionsfråga måhända, men inte desto mindre påverkades LW kanske ändå av någon slags (eventuell) traditionell syn på frånskilda pastorskvinnor inom den frikyrkliga sfären?
Citera
2019-10-22, 15:51
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Mitt fetade: jag är inte tillräckligt insatt i vilka moraliska och etiska aspekter frikyrkorna har på sina pastorers civilstånd som antingen gifta eller ogifta/singlar.

Dock reagerar jag litet på att LW inför en annan pastor nästan verkar försöka släta över det faktum att hon är frånskild. Hon beskriver nämligen att hon bor i Örebro "med sin familj och är baptistpastor".

https://wallden.wordpress.com/predikningar-efter-kyrkoaret/predikan-4e-advent-2008-herrens-moder/

Hennes inlägg är skrivet den 8 december 2009 och vid det laget torde hon varit formellt frånskild. Om hon varit helt öppen med att hon inte längre var gift, kanske hon snarare borde ha skrivit att hon bodde "med sina barn"? En hårfin definitionsfråga måhända, men inte desto mindre påverkades LW kanske ändå av någon slags (eventuell) traditionell syn på frånskilda pastorskvinnor inom den frikyrkliga sfären?

Ja, att vara pastor är den högsta status
och auktoritet man kan ha inom frikyrkan.
De sätts på någon sorts piedestal. En
skilsmässa gör att man ramlar ner från
piedestalen och blir ”en vanlig människa”
och statusen minskar.
Citera
2019-10-22, 16:01
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Jag utgår från det hon själv har skrivit
på nätet.

Nej, man kan inte känna någon som
man bara läst om på nätet men man
får en tydlig bild av vad hon själv ville
förmedla och visa upp för omvärlden.

Handlingar talar högre än ord. Hennes
handlingar som hon själv berättar om
och visar upp väger tyngre för mig än
vad hon valt att berätta för Blessedfruit.
På vilket sätt skiljer sig det hon har skrivit på nätet när hon var gift med UW jämfört med vad hon har skrivit sedan hon skilde sig?
Citera
2019-10-22, 16:17
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ja, att vara pastor är den högsta status
och auktoritet man kan ha inom frikyrkan.
De sätts på någon sorts piedestal. En
skilsmässa gör att man ramlar ner från
piedestalen och blir ”en vanlig människa”
och statusen minskar.

Om pastorn ska falla beror nog på omständigheterna kring skilsmässan. Ibland är det inte möjligt att vara kvar i ett äktenskap.

Det finns församlingar som faktiskt slutit upp bakom och stöttat medlemmar eller sin pastor när de genomgått livskriser som t.ex. skilsmässa.
Citera
2019-10-22, 16:26
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
På vilket sätt skiljer sig det hon har skrivit på nätet när hon var gift med UW jämfört med vad hon har skrivit sedan hon skilde sig?

Det hon skrev när hon var gift med UW
handlade om barnen och kyrkan och tron.

Det hon skrev efter skilsmässan handlade
om LW, LW och LW. Jag, jag, jag.
Allt tycks ha handlat om hennes
önskningar och behov och att visa alla
hur duktig hon var.
Jag tycker att det är tragiskt för jag
tycker att det visar på mycket prestations-
ångest och krav på sig själv.
Mycket ytlighet. Mycket meningslöshet.
Jag vet att det är vanligt i dagens
samhälle men det gör det inte mindre
tragiskt. Allt handlar om att förverkliga
sig själv men på bekostnad av vad och
vilka undrar jag? Davidssons verkar ju
vara precis likadana så det kanske är
någon 40-årskris men de kunde
åtminstone vänta tills barnen är vuxna
och klarar sig själva, tycker jag.
Citera
2019-10-22, 16:32
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Om pastorn ska falla beror nog på omständigheterna kring skilsmässan. Ibland är det inte möjligt att vara kvar i ett äktenskap.

Det finns församlingar som faktiskt slutit upp bakom och stöttat medlemmar eller sin pastor när de genomgått livskriser som t.ex. skilsmässa.

Ja, det beror nog totalt på omständigheterna
och vem som får skulden för skilsmässan
och vem som ses som offer. Men
eftersom UW fortfarande är kvar i deras
gamla församling så tolkar jag det som att
det var han som fick sympatin och sågs
som offret.
Jag kan tänka mig att LW med all sin
energi sågs som skitjobbig, speciellt om
hon ställde krav på andra att de skulle ha
lika mycket energi och skulle hjälpa
henne med det hon ville göra.