Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-10-22, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Backihallen
Vart ska man leta oberoende fakta om då om inte i förhören med vittnen?
Det är just där man ska leta, men man måste också förstå att uppgifterna I många fall är motstridiga, och att det inte går att dra några säkra slutsatser.
För att något inte är omnämnt betyder det inte att det går att sortera bort. Det finns fler vittnen än SE som inte nämns av de övriga. Liksom ambulans 912.
Sven Anér gjorde ett stort nummer av denna ambulans, vilket ledde till att båda ambulanserna drogs in i en jättekonspiration.

Vissa slutsatser kan man ändå dra.

Varför tror du SE sa att Palme låg på rygg?

Varför tror du SE sagt att LJ stod till vänster om baracken? Hur hänger detta ihop?

Kanske var det så enkelt att det var så?
Citera
2019-10-22, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Det är just där man ska leta, men man måste också förstå att uppgifterna I många fall är motstridiga, och att det inte går att dra några säkra slutsatser.
För att något inte är omnämnt betyder det inte att det går att sortera bort. Det finns fler vittnen än SE som inte nämns av de övriga. Liksom ambulans 912.
Sven Anér gjorde ett stort nummer av denna ambulans, vilket ledde till att båda ambulanserna drogs in i en jättekonspiration.

Vissa slutsatser kan man ändå dra.

Varför tror du SE sa att Palme låg på rygg?

Varför tror du SE sagt att LJ stod till vänster om baracken? Hur hänger detta ihop?

Kanske var det så enkelt att det var så?

Får tillägga det jag brukar tjata om. Vem på brottsplatsen säger "jag vet att han ska ligga i framstupa sidoläge" om inte SE som fortsatte tjata om framstupa sidoläge från förhören och i åratal efter. Han kom aldrig över det där riktigt, att han hade fel. Han förlöjligade Anna H som visste vad hon gjorde. Hon var ju inte sjuksköterska, inte ens undersköterska och då tömmer man bäcken. Vad var det nu mer han sa. Jo om OP inte varit död innan livräddningen så hade han inte överlevt den.
Citera
2019-10-22, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Får tillägga det jag brukar tjata om. Vem på brottsplatsen säger "jag vet att han ska ligga i framstupa sidoläge" om inte SE som fortsatte tjata om framstupa sidoläge från förhören och i åratal efter. Han kom aldrig över det där riktigt, att han hade fel. Han förlöjligade Anna H som visste vad hon gjorde. Hon var ju inte sjuksköterska, inte ens undersköterska och då tömmer man bäcken. Vad var det nu mer han sa. Jo om OP inte varit död innan livräddningen så hade han inte överlevt den.
Håller med, jag kan inte komma på någon annan som insisterat på framstupa sidoläge.
Han tyckte att han hade rätt, och höll fast vid det så länge han levde.
Och det är möjligt att han gjort en sådan ansats, vilket också kan spåras i förhöret med Ersson.
Han tyckte nog att det såg illa ut när blodet vällde ur munnen, och det är inte alldeles enkelt att säga att han hade totalt fel, men jag är nog böjd att säga att Hage hade mer rätt.
Citera
2019-10-22, 15:28
Medlem
Citat:
Håller med, jag kan inte komma på någon annan som insisterat på framstupa sidoläge.
Han tyckte att han hade rätt, och höll fast vid det så länge han levde.
Och det är möjligt att han gjort en sådan ansats, vilket också kan spåras i förhöret med Ersson.
Han tyckte nog att det såg illa ut när blodet vällde ur munnen, och det är inte alldeles enkelt att säga att han hade totalt fel, men jag är nog böjd att säga att Hage hade mer rätt.

Insåg nu att mitt svar kanske inte riktigt passade in i er diskussion, har lite för bråttom ibland.
Det finns en annan aspekt också. Om nu SE mot all förmodan är skyldig, hur sjutton lyckades han arbeta upp en sån spelad indignation inför olika slags misstag han anser ha begåtts, och förmedla det på ett trovärdigt sätt också. Då måste han ha varit en synnerligen hårdför och manipulativ person och det stämmer verkligen inte in på hur man (eller jag) uppfattar SE eller den bild som tecknats av honom.
Citera
2019-10-22, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Insåg nu att mitt svar kanske inte riktigt passade in i er diskussion, har lite för bråttom ibland.
Det finns en annan aspekt också. Om nu SE mot all förmodan är skyldig, hur sjutton lyckades han arbeta upp en sån spelad indignation inför olika slags misstag han anser ha begåtts, och förmedla det på ett trovärdigt sätt också. Då måste han ha varit en synnerligen hårdför och manipulativ person och det stämmer verkligen inte in på hur man (eller jag) uppfattar SE eller den bild som tecknats av honom.
Jag tycker att din kommentar passade in alldeles utmärkt. Jag försöker bara övertyga vederbörande om att det är en enorm skillnad om SE sett LJ till höger eller vänster om barackerna. Höger betyder i skottögonblicket och till vänster långt senare.
Han såg honom till vänster, vilket innebär att han inte kan vara mördaren, och att Palme låg på rygg då han nästan snubblade över honom betyder att kroppen var vänd. På frågan om det befann sig fler på platsen än frun svarar han: ”och två till” en ung flicka och en ung man. Vilka han själv identifierade som SG och AH.
Den enda rimliga slutsatsen av detta är att SE dök upp över en halv minut efter mordet.
Om han i efterhand tagit reda på alla faktiska omständigheter på och runt brottsplatsen måste han inte bara vara hårdför och manipulativ, han måste dessutom besitta närmast övernaturliga egenskaper.
Citera
2019-10-22, 17:33
Medlem
Citat:
Jag tycker att din kommentar passade in alldeles utmärkt. Jag försöker bara övertyga vederbörande om att det är en enorm skillnad om SE sett LJ till höger eller vänster om barackerna. Höger betyder i skottögonblicket och till vänster långt senare.
Han såg honom till vänster, vilket innebär att han inte kan vara mördaren, och att Palme låg på rygg då han nästan snubblade över honom betyder att kroppen var vänd. På frågan om det befann sig fler på platsen än frun svarar han: ”och två till” en ung flicka och en ung man. Vilka han själv identifierade som SG och AH.
Den enda rimliga slutsatsen av detta är att SE dök upp över en halv minut efter mordet.
Om han i efterhand tagit reda på alla faktiska omständigheter på och runt brottsplatsen måste han inte bara vara hårdför och manipulativ, han måste dessutom besitta närmast övernaturliga egenskaper.

Nja, han kan väl lika gärna ha släntrat in i handlingen runt 20 sekunder efter mordet och gjort samma observationer?
Citera
2019-10-22, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Nja, han kan väl lika gärna ha släntrat in i handlingen runt 20 sekunder efter mordet och gjort samma observationer?
Kan hända, men jag föreställer mig att det tog mördaren 30 s att springa till trappen, och att det tog minst 20 s innan kroppen var vänd på rygg.
Kan det ha gått fortare?
Tänker mig att AH satt kvar ett ögonblick, hon hade drygt 20 meter fram till mordplatsen, och kastade sig förmodligen inte över kroppen omedelbart. Sedan tänker jag mig att det tagit lite tid för HJ att vända bilen, om han nu var nere vid Apelbergsgatan. Kan tänka mig att både AH och SG var där inom 20 s, men de hade nog inte riktigt hunnit att vända till ryggläge.

Tillägg: jag räknar också in Bengt Palms vittnesmål.
Räknar då med att han var tillbaka i korsningen 10 s efter mordet. Ca 170 meters bilfärd (60 km/h) . Satt kvar i bilen tio sekunder, och när han kom till platsen var inte kroppen vänd på rygg.
Senast redigerad av MacMackay 2019-10-22 kl. 19:00.
Citera
2019-10-22, 18:52
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Min teori om SE.

Han kommer ut efter att skotten fallit. Kanske så mycket som 1-2 minuter efter, plus promenad till hörnet. Han ser återupplivningsförsök, han beskriver LP som något lugnare än hur de som sett hela förloppet gör. Han håller sig utanför "ringen" av folk, han är på väg att gå när orden går runt i samlingen - "Det är Palme".

Även för en palmehatande moderat måste blodet ha rusat genom kroppen. Chock. Väktarna sa att han var upprörd.

Jag tror han ser LJ komma ner och bli förhörd. Han överhör var LJ stod och om den spännande jakten. Innan SE blir avvisad från polisen.

När han kommer in till väktarna kommer de första överdrifterna om hans egen gärning. Han gillar att få uppmärksamheten. Under nattens och morgonens nyhetsrapportering växer hans önskan om en större roll. Han vill vara både LJ och AH. Han ringer polisen, från den stunden finns ingen hejd.

Han ljuger sig till att bli misstänkt för ett mord han inte ens var nära att se.

Det är absurt tro att han mördar Palme. Springer iväg, kommer tillbaka nära mordplatsen och in på Skandia.
Citera
2019-10-22, 19:17
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Nja, han kom efter det att AH vände Olof på rygg. Dessförinnan hade Glanz vändt Olof i framstupa/sidoläge

"taxichauffören såg en liggande man och gjorde en u-sväng vid Tunnelgatan så att han kom i närheten av den liggande mannen. De hoppade ur allesammans och Israelsson rusade fram till den
på rygg liggande mannen. Han kan inte säga åt vilket håll huvudet pekade. Han vände mannen med andras hjälp i framstupa/sidoläge"
(FUP 327)

"Ersson berättar i enlighet med sin kamrat Nils Stefan Glantz. De kom i taxi Sveavägen fram och vid Tunnelgatan gjorde taxi föraren en u-sväng och stannade bredvid den liggande mannen. Sällskapet hoppade ur och lade mannen i framstupa/sidoläge" (FUP 329)

"När hon kom fram till mannen som låg på gångbanan, såg hon att han blödde ur munnen och näsan. En kvinna stod brevid mannen och en man - Y - satt nedhukad vid den skaddes huvud, Hon kände om den skadade mannen -Z - hade någon puls och kände därför först på halsen och sedan på ena handleden. Hon kände då inga pulsslag. Hon vände Z på rygg och gav honom två hjärtstötar och fortsatte sedan med hjärtkomprission - cirka 12-20.gånger. Y gav Z konstgjord andning genom att blåsa in luft mun mot mun ett par gånger" (FUP 225)

"I samband med att Anna steg ur bilen såg hon också en kvinna som stod intill den liggande mannen, Vidare fanns där en yngling som uppehöll sig vid mannens huvud, De båda iakttagna höll på att "joxa" med den liggande mannen" (FUP 227)
Senast redigerad av 299792458 2019-10-22 kl. 19:36.
Citera
2019-10-22, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Nja, han kom efter det att AH vände Olof på rygg. Dessförinnan hade Glanz vändt Olof i framstupa/sidoläge

"taxichauffören såg en liggande man och gjorde en u-sväng vid Tunnelgatan så att han kom i närheten av den liggande mannen. De hoppade ur allesammans och Israelsson rusade fram till den
på rygg liggande mannen. Han kan inte säga åt vilket håll huvudet pekade. Han vände mannen med andras hjälp i framstupa/sidoläge"
(FUP 327)

"Ersson berättar i enlighet med sin kamrat Nils Stefan Glantz. De kom i taxi Sveavägen fram och vid Tunnelgatan gjorde taxi föraren en u-sväng och stannade bredvid den liggande mannen. Sällskapet hoppade ur och lade mannen i framstupa/sidoläge" (FUP 329)

"När hon kom fram till mannen som låg på gångbanan, såg hon att han blödde ur munnen och näsan. En kvinna stod brevid mannen och en man - Y - satt nedhukad vid den skaddes huvud, Hon kände om den skadade mannen -Z - hade någon puls och kände därför först på halsen och sedan på ena handleden. Hon kände då inga pulsslag. Hon vände Z på rygg och gav honom två hjärtstötar och fortsatte sedan med hjärtkomprission - cirka 12-20.gånger. Y gav Z konstgjord andning genom att blåsa in luft mun mot mun ett par gånger" (FUP 225)

"I samband med att Anna steg ur bilen såg hon också en kvinna som stod intill den liggande mannen, Vidare fanns där en yngling som uppehöll sig vid mannens huvud, De båda iakttagna höll på att "joxa" med den liggande mannen" (FUP 227)
Detta är intressant, och AH förnekade sedan att hon sagt detta. Man undrar hur var det egentligen?
Helin försökte sedan få klarhet i Y och vem han var, men hon insisterade ju på att hon var först på plats. Vilket också Bengt Palm trodde att han var.
Det var nog inte många sekunder som skiljde dem åt, men SE kom inte ens trea.
Bengt hade dessutom blå jeans och blå täckjacka, och skulle möjligen kunna vara Y.
Men hur SG var klädd och såg ut verkar inte många veta.

Signalement på Y:
Mellanblå dunjacka, jeans mörkhårig, smalt ansikte.
Senast redigerad av MacMackay 2019-10-22 kl. 19:41.
Citera
2019-10-22, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Intressant är att Victor Os (avhoppare mossad ) berättar om SAIMR redan 1991 och experimenten på svarta. Kapitlet ansågs för provocerande för samtiden i första boken och fick strykas. I den ilskna andra boken är det med då Victor blivit dubbelt sviken och ger ut en egen andra bok utan censur.

https://www.amazon.com/gp/product/0060176350/ref=dbs_a_def_rwt_bibl_vppi_i1

Jag tyckte din uppgift om att SAIMR skulle ha nämnts av Victor Ostrovsky var så intressant att jag skummade hans bok The Other Side of Deception igår kväll. Tyvärr blev jag besviken då SAIMR inte nämns någonstans.

Det står "bara" att israeliska läkare assisterade i medicinska experiment i Baragwanath i Sydafrika (sid 188) och att Israel gjorde (oetiska) medicinska experiment ("testing medications") på svarta patienter (sid 236), vilket i o f är intressant. Men inget om SAIMR.

https://www.riksavisen.no/uploads/other-side-of-deception-victor-ostrovsky.pdf
Citera
2019-10-22, 20:03
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Detta är intressant, och AH förnekade sedan att hon sagt detta. Man undrar hur var det egentligen?
Helin försökte sedan få klarhet i Y och vem han var, men hon insisterade ju på att hon var först på plats. Vilket också Bengt Palm trodde att han var.
Det var nog inte många sekunder som skiljde dem åt, men SE kom inte ens trea.
Bengt hade dessutom blå jeans och blå täckjacka, och skulle möjligen kunna vara Y.
Men hur SG var klädd och såg ut verkar inte många veta.

Signalement på Y:
Mellanblå dunjacka, jeans mörkhårig, smalt ansikte.

Y kan vara Stefan Glanz, man han är inte mörkhårig https://www.facebook.com/stefan.glantz.5

J: Vi springer fram till mannen och kvinnan, då har Stefan kommit dit. De har lagt honom i framstupa sidoläge.
F: Vem har gjort det?
J: Stefan, ja Stefan har gjort det tror jag det var, hjälp med Lisbet då kanske, det vet jag inte.

källa: FUP 269
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in