2019-10-22, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Du vet inte det? Känner du till begreppet?

Man mäter vinklar och avstånd. En triangels gemensamma vinklar är alltid 180 grader. Med de kunskaperna och längden på en av vinklarna kan du räkna ut resten.

Googlade fram en sida som handlar om vinklar till dig. År 7 i grundskolan: https://www.matteboken.se/lektioner/skolar-7/geometri-och-enheter/trianglar
Vilken triangel använde du dig av?
Citera
2019-10-22, 13:33
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Upp och ned är olika håll på din modell också.
Ja, men hur är det olika i den platta modellen?
Citera
2019-10-22, 13:37
Medlem
Citat:
Men du kan inte hitta något evidens för att jorden är platt, och du kan inte förstå dig på något av alla evidens för att jorden är en sfär?
Men nu handlade det om varför en globprojektion envist används. Om jag skulle iscensätta en konspiration om att jorden var rund skulle jag definitivt använda mig av en globprojektion. Hade varit det enda rätta, tycker jag.
Citera
2019-10-22, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Ja, men hur är det olika i den platta modellen?
Förstår inte frågan.
Citera
Medlem
constants avatar
Citat:
Nänä, den går inte. Vad är använde du dig av?
Tycker det är sorgligt att du inte förstår. Man använder sig av jorden, solen och månen. När man räknar på det kan man få fram avstånden.

Jag är verkligen ledsen över att du inte får ihop evidensen för en sfärisk jord, samtidigt som du är övertygad om att jorden är platt.

Det är faktiskt jättetråkigt att du behöver ställa de frågor du gör. Att du saknar grundläggande matematiska kunskaper och därför tror att jorden är platt.

Varken jag eller någon annan kan hjälpa dig åter till grundskolan och dess matematiklektioner. Det måste du själv ta tag i. Kan tänka mig att det finns någon form av Komvux även för År 1-9.
Citera
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Man vänder sig om åt andra hållet, himlen rör sig åt samma håll.
Man måste vända sig så att fötterna är uppåt och vice versa för att observationen ska stämma.
Citera
2019-10-22, 13:40
Medlem
constants avatar
Citat:
Men nu handlade det om varför en globprojektion envist används. Om jag skulle iscensätta en konspiration om att jorden var rund skulle jag definitivt använda mig av en globprojektion. Hade varit det enda rätta, tycker jag.
Visst skulle jorden kunna vara platt, men det saknas helt evidens för den teorin.

Däremot kryllar det av evidens för en sfärisk jord.
Citera
2019-10-22, 13:41
Medlem
constants avatar
Citat:
Vilken triangel använde du dig av?
Det kan du läsa om i flertalet av mina inlägg.

Hur gör du för att mäta upp en platt jord?

Kan du ge oss dessa siffror?
Citera
2019-10-22, 13:41
Medlem
Citat:
Tycker det är sorgligt att du inte förstår. Man använder sig av jorden, solen och månen. När man räknar på det kan man få fram avstånden.

Jag är verkligen ledsen över att du inte får ihop evidensen för en sfärisk jord, samtidigt som du är övertygad om att jorden är platt.

Det är faktiskt jättetråkigt att du behöver ställa de frågor du gör. Att du saknar grundläggande matematiska kunskaper och därför tror att jorden är platt.

Varken jag eller någon annan kan hjälpa dig åter till grundskolan och dess matematiklektioner. Det måste du själv ta tag i. Kan tänka mig att det finns någon form av Komvux även för År 1-9.
Du undviker frågan. Vilken triangel använde du för att triangulera solen och månen?
Citera
2019-10-22, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Man måste vända sig så att fötterna är uppåt och vice versa för att observationen ska stämma.
Ja, fungerar på platt jord också. Bevisar varken platt eller sfärisk jord.
Citera
2019-10-22, 13:43
Medlem
constants avatar
Citat:
Och du har inte vidare funderat på vilken effekt din projektion måste ha för att kunna ge mer elektricitet än vad vi behöver på jorden?
Citera
2019-10-22, 13:44
Medlem
constants avatar
Citat:
Du undviker frågan. Vilken triangel använde du för att triangulera solen och månen?
Jag undviker inget. Och här skriver du själv svaret - men du förstår inte?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in