2019-10-21, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Om så är fallet: Jag tänker på hur mycket ström vi kan få ut av solkraft här på jorden - Antar att vi mer än väl skulle kunna leverera all ström som behövs om vi täckte allt här med solceller, och då borde driften av projektionen vara ännu större.

Har du räknat på hur mycket ström projektionen skulle kräva?

Har du tittat på vilken temperatur det måste vara i projektionen?

Någon som funderat på var all ström till projektionen kommer ifrån?
Nej.
Citera
2019-10-21, 22:21
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Nej.
Jag har svårt att se det realistiska i en projektion, med all kraft som behövs. Kan det vara något övernaturligt eller någon okänd kraft från en okänd civilisation?
Citera
2019-10-21, 23:19
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
För måne och sol, väldigt lite. Mest spekulation.

För perspektiv. Eftersom perspektiv är vederlagt, och att för att jorden inte har bevisats vara en sfär.
Då återstår just nu perspektiv som förklaring.
Om solen och månen inte skulle vara fysiska objekt. Vad tror du att dom är då. Andliga? Projektioner? Dom kan mäta avståndet till månen med laser. Låter inte rimligt att det skulle fungera om månen vore en projektion.
Perspektiv förklarar varför saker blir mindre men inte varför saker försvinner under horisonten.
Senast redigerad av Jonas1968 2019-10-21 kl. 23:21.
Citera
2019-10-21, 23:23
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Om solen och månen inte skulle vara fysiska objekt. Vad tror du att dom är då. Andliga? Projektioner? Dom kan mäta avståndet till månen med laser. Låter inte rimligt att det skulle fungera om månen vore en projektion.
Det skulle i och för sig kunna fungera, men då skulle avståndet till ytan utanför vara lika stort.

Och projektionen skulle befinna sig på just det avståndet till jorden. Men du tänker säkert på den där "spegeln" vi har placerat på månen?

Då skulle det inte fungera...

Att vi kan mäta avståndet till månen med "spegeln" får vara evidens No 1. Kan vi få en falsifiering på det, eller?
Citera
2019-10-21, 23:27
Medlem
constants avatar
Evidens No 2 skulle kunna vara att vi har solen på olika platser på himlen beroende på var på en uppenbart rund jord man befinner sig. Kan vi få en falsifiering på det?
Citera
2019-10-21, 23:28
Medlem
constants avatar
Evidens No 3 kan vara triangulering med platsen man befinner sig på samt solen och månen. Tacksam för falsifiering även på det.
Citera
2019-10-22, 07:05
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Jag tror.
I religiös mening?

Citat:
Det har vi hört nu ja.
Hört, men inte förstått och/eller ignorerat. Ni har också sett.

Citat:
Det är du som är offret.
Det är vad du tror.

Citat:
Erfarenhet.
På förhand bestämd tro har inget med erfarenhet att göra.
Citera
2019-10-22, 07:09
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
1. Eratosthenes.
Stämmer inte.
Så fort man inför fler ställen att mäta på så visar det att solen måste vara på flera ställen samtidigt.
Citera
2019-10-22, 07:17
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Det är du som missionerar. Åtta år har du tillbringat i tråden och upprepat samma dynga om 99 bevis som du påstås ha men som vi aldrig får se.
Du har sett kurvan i bilderna från Lake Pontachtrain.
Citera
2019-10-22, 08:37
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jag påstår inte att min modell är bevisad, det gör däremot du. Du har själv satt dig i den svåra situationen med tanke på globens obefintliga bevisläge.

Jag avkräver dig bevis därför att du påstår att du har bevis för en sfärisk jord, men du misslyckas varje gång att producera just bevis. Vad vill du att jag ska göra, tycka synd om dig?

Citat:
Självklart undvek du att förklara varför mitt korthus faller. Ditt inlägg är dock intressant. Det ger en indikation på din frustration kring ämnet, din rädsla inför plattjorden. Tänk om det är sant! Tänk om det visar att det är du som är det stora åtlöjet! Du trodde att jorden var en boll i ett oändligt vakuum, när man i själva verket enkelt kunde se att den var platt.

Har du svårt med läsförståelse? Din ad hoc-konstruktion faller i detta fallet på att perspektiv aldrig skymmer något. Därmed kan det konstateras att det är jordens rundning som skymmer nederdelan av objekt strax bortom horisonten.

Festligt att du nämner det stora åtlöjet. Grattis, priset går till dig.

Du kan inte säga vad solen är för något, hur långt bort den är eller hur den fungerar. Vad var det senast, en ostkupa med flera solar under? Krumbuktandet för att kunna klamra sig fast vid att 'allt har en poäng' skapat av en 'konstruktör' (Undrar vem du egentligen menar...) får en ta sig för pannan.

Du medger att ditt ruckel till modell inte är bevisad? No shit Sherlock, du kan ju inte ens presenteera en fungerande karta över din påstått platta jord. Du har ingen aning om hur långt det är mellan platser på södra halvklotet. Du ba 'spekulerar'.

Du tror att hundratusentals studenter varje år får reda på att jorden egentligen är platt, och utan att blinka väljer de att ansluta sig till konspiratörerna. Ingen - jag säger ingen - backar och avslöjar vad som pågår på universitet jorden runt. Pun intended.

Nej, jag tycker inte synd om dig. Du sitter i tråden och plockar körsbär och väljer konsekvent att svara på de frågor där du inser att du skulle få problem med din platta jord.

Du bygger halmgubbar och har en allmänt ohederlig retorik, så tycka-synd-om-tåget har gått för länge sen.
Citera
2019-10-22, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Jag har svårt att se det realistiska i en projektion, med all kraft som behövs. Kan det vara något övernaturligt eller någon okänd kraft från en okänd civilisation?
Jag vet inte hur mycket det skulle gå åt, däremot om ett firmament agerar lins och möjliggör för solen kan lysa över flera platser samtidigt så är det ju kostnadseffektivt. Men i globmodellen ger ju solen dagsljus men det kan man se att så inte enbart är fallet, då det är ljust före och efter sol upp och sol ned och under molnighet. Men själva solljuset verkar vara värme och att ge liv.

Med övernaturlig menar du en gud eller aliens antar jag. Det har jag ingen aning om förstås, men om man tänker sig ett projekt så är det ju så att det alltid syftar till en förtjänst eller nöje av något slag. Den som skapat jorden, konstruktören, bör ju få något ut av det. Här kan man föreställa sig olika former av utdelning, men det verkar ju vara så att befolkningen ökar vilket kan vara en målsättning. Varför? Ingen aning.
Citera
2019-10-22, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Perspektiv förklarar varför saker blir mindre men inte varför saker försvinner under horisonten.
Se svar till constant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in