2019-10-22, 01:40
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Sterk poesi fra havhesten i dag. En følsom tid heter diktsamlingen fra 1993. Jeg får mer skjebnetime, en følelse av at klokken tikker ned mot det uunngåelige, når jeg leser dette.

Nå har jeg ikke tid til å finne originalsitatet, men av det jeg har skumlest om de svenske soldatene sitter det igjen et vagt minne om soldater som slet seg frem gjennom et voldsomt snøfall, og at de faktisk gravde seg frem gjennom snømengdene.

Synes det er vel optimistisk å forvente at det skal finnes snøtunneler igjen, fra hva var det, 1700- tallet omtrent. Men det er lov å spørre. Kan skjønne.

Jag låter med glädje er norrmän hålla reda på krigsskådeplatserna men Kalle xii försökte inta fredrikstens fästning i halden. I vad mån det grävdes löpgravar eller tunnlar i snö under hagens hus för det ändamålet får väl historiker reda ut. Var det löpgravar så var det väl fråga om flankskydd, reträttposition eller som sysselsättning. AE borde inte ligga i en sådan. När svenska hundar varit på plats. Att det sen snöade rejält även på Armfeldts karoliner som retirerade norröver från Trondheim mot Åre kring nyår borde ha ännu lite mindre med detta att göra, låt vara en tragedi även det.

Dessutom så var 1716 det första norska fälttåget och 1718 det andra ditto.

Ni kan ha Norge, vi vill inte ha det...
Senast redigerad av Lonnrot 2019-10-22 kl. 01:48.
Citera
2019-10-22, 01:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FruCarlsberg
Du har rett i at de har undersøkt skoene til flere personer.
"28. mai. VG får bekreftet at politiet også tidligere har undersøkt sko og fotografert skosåler til personer som er en del av etterforskningen.
Dette er personer som politiet mener kan ha beveget seg i nærheten av åstedet rundt forsvinningsdagen 31. oktober i fjor."
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/lAJR0G/loerenskog-forsvinningen-politiet-jakter-paa-sko
Polisen vill nu begära DNA-testar, och jag tror det är därför den närmaste kretsen har kallats in för nya förhör. Inte bara den här personen som media har intervjuat.

Polisen använder uteslutningsmetoden på samma sätt som de gjorde med skoavtrycket.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/nan7v5/politiet-paa-ny-dna-jakt-vitne-avga-proeve-denne-uken?utm_source=recirculation-matrix&utm_content=JoG4BX
Citat:
Allerede i februar skrev VG at politiet hadde samlet inn DNA-sporprøver fra åstedet, og at de ventet på svar. Nå – åtte måneder senere – kaller de inn folk som har vært på åstedet til å avgi prøver.

I forrige uke ble et vitne i forsvinningssaken ringt opp av Kripos med spørsmål om han kunne møte dem for å avgi en DNA-prøve. Denne uken stilte vedkommende opp hos politiet.

Citat:
– Jeg kan bekrefte at vi har sikret DNA-spor. Vi jobber med å finne ut hvilken betydning de har for vår etterforskning. Jeg vil ikke kommentere analyseresultatene, sier Brøske til VG.
Citat:
– Jeg kan bekrefte at vi har kontaktet personer for å avgi DNA-prøve, det er for å sjekke ut.

Politiinspektøren som leder etterforskningen bekrefter at DNA-undersøkelsene kan sammenlignes med arbeidet som ble gjort da de fotograferte sko for å komme frem til avtrykket i størrelse 45.

Citera
2019-10-22, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag låter med glädje er norrmän hålla reda på krigsskådeplatserna men Kalle xii försökte inta fredrikstens fästning i halden. I vad mån det grävdes löpgravar eller tunnlar i snö under hagens hus för det ändamålet får väl historiker reda ut. Var det löpgravar så var det väl fråga om flankskydd, reträttposition eller som sysselsättning. AE borde inte ligga i en sådan. När svenska hundar varit på plats. Att det sen snöade rejält även på Armfeldts karoliner som retirerade norröver från Trondheim mot Åre kring nyår borde ha ännu lite mindre med detta att göra, låt vara en tragedi även det.

Dessutom så var 1716 det första norska fälttåget och 1718 det andra ditto.

Ni kan ha Norge, vi vill inte ha det...

Det var da godt, en stund fryktet jeg at ølfruen tullet fælt med tunneler i snøen, men det var jeg som tullet, for trøtt til å google og for trøtt til å søke i tråden.

Det var nok jeg som blandet felttogene her, den voldsomme snøstormen og karolinernes tragiske felttog hjemover gjennom Tydalsfjellene ved årsskiftet 1718/1719. Tre hundre år siden, i januar i år.

Omtrent samtidig som det ble kjent at Anne Elisabeth Falkevik Hagen hadde forsvunnet sporløst fra hjemmet sitt 31. oktober i fjor. Ble hun drept og bortført av spøkelsesaktige ukjente GM. Eller er det noe helt annet som skjedde henne. Noe mye verre.

Det er jo slik, ifølge alminnelig vett og logikk, at en så forferdelig og grusom dekkhistorie nødvendigvis må være konstruert for å dekke over realiteter som er enda mye verre.
Citera
2019-10-22, 02:43
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Det var da godt, en stund fryktet jeg at ølfruen tullet fælt med tunneler i snøen, men det var jeg som tullet, for trøtt til å google og for trøtt til å søke i tråden.

Det var nok jeg som blandet felttogene her, den voldsomme snøstormen og karolinernes tragiske felttog hjemover gjennom Tydalsfjellene ved årsskiftet 1718/1719. Tre hundre år siden, i januar i år.

Omtrent samtidig som det ble kjent at Anne Elisabeth Falkevik Hagen hadde forsvunnet sporløst fra hjemmet sitt 31. oktober i fjor. Ble hun drept og bortført av spøkelsesaktige ukjente GM. Eller er det noe helt annet som skjedde henne. Noe mye verre.

Det er jo slik, ifølge alminnelig vett og logikk, at en så forferdelig og grusom dekkhistorie nødvendigvis må være konstruert for å dekke over realiteter som er enda mye verre.

4273 döda och 600 invalidiserade av fjellturen.

Inte bara Kalle xii som dog av de egna...

Det var för den som ev. trodde annat för att slå sig ur Danmarks och Rysslands gemensamma grepp som Sverige angrep Norge. Danmark vann väl föga i längden på att alliera sig med tyskar o ryssar. Men så var nu en gång historien.

Ja en förfärlig historia måste täckas över av något nästan lika förfärligt.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-10-22 kl. 03:29.
Citera
2019-10-22, 03:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spikra
29 okt tror jag. En som jobbat för TH. AEH bjöd på snitter och det var god stämning.

Citat:
Ursprungligen postat av FruCarlsberg
Takk! Men var det han som ble intervjuet av VG i forbindelse med fotografering av sko (som det står om i artikkelen)?

"17. oktober. Den samme personen har tidligere vært intervjuet i VG da politiet tidligere i sommer fotograferte flere av skoene hans"
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/nan7v5/politiet-paa-ny-dna-jakt-vitne-avga-proeve-denne-uken

Citat:
Ursprungligen postat av Spikra
Tror det var samma person som skulle dna-testas. Antagligen har hans skor undersökts också.

Takk for oppklaring! I en tråd (jeg husker ikke om det var i denne eller i en annen tråd) leste jeg at det var en bestemt håndtverker sine sko som var avbildet i artikkelen i linken over. Så jeg begynte visst å tro på en såkalt "trådsannhet".

Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Polisen vill nu begära DNA-testar, och jag tror det är därför den närmaste kretsen har kallats in för nya förhör. Inte bara den här personen som media har intervjuat.

Polisen använder uteslutningsmetoden på samma sätt som de gjorde med skoavtrycket.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/nan7v5/politiet-paa-ny-dna-jakt-vitne-avga-proeve-denne-uken?utm_source=recirculation-matrix&utm_content=JoG4BX
Det har du nok rett i! :-)
Senast redigerad av FruCarlsberg 2019-10-22 kl. 03:52.
Citera
2019-10-22, 04:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hunterrr
Her er en artikkel av et besøk som VG har skrevet om fant sted to dager før forsvinningen. Aner ikke om det er den samme personen som nylig er omtalt i VG ifht DNA. Kan være flere.

HVIS/DERSOM ektemannen er involvert så er det jo fullstendig hevet over enhver selvfølgelighet at personer som var på besøk hvis mulig må kontrolleres på DNA og sjekkes ut av saken. Det er jeg sikker på at vedkommende forstår selv også, og alle andre som evt har vært der.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/8waPME/hagens-naere-kollega-moette-anne-elisabeth-to-dager-foer-forsvinningen

HVIS ektemannen er involvert så høres det rart ut å invitere på koselige snitter rett før drapet, uten en hensikt? Det synes ihvertfall jeg personlig at høres nokså spesielt ut. (Men HVIS han ikke er involvert så er det jo ikke rart selvsagt.)

Med bakteppe at dette er var en nøye planlagt ugjerning, antagelig godt gjennomtenkt, så er det logisk å tenke at også formål med et sånt type besøk FOR EKSEMPEL potensielt kunne være:

1 Å skaffe et vitne som kunne fortelle at det var god stemning og alt normalt mellom ekteparet. Stelle til en kveld hvor alt så normalt ut slik at noen kunne vitne om det.

2 Ha en alvorsprat med AEH om noe veldig viktig. Hun ble jo drept bare to dager etterpå. Ingen kan vite om for eks nettopp dette som VG omtaler her i intervjuet var et koselig besøk med snitter. Det er jo bare personens utsagn så det vet man jo ikke noe om. Kunne jo være et møte med trusler og krangel for den saks skyld. Politiets arbeid må jo handle om å sjekke troverdigheten i slike vitnesbyrd, hvis mulig. Så derfor burde de jo etter min mening også sett i søpla og kjøleskap osv for å se om det var spor etter koselig kveld med godt pålegg/snitter, slik at de har større grunn til å stole på at det faktisk skjedde. Dette var jo tross alt veldig tett opp til ugjerningen. Man registrerer jo at det fortelles om god stemning, kaffe og snitter. Siden det skjedde et drap to dager etter er det naturligvis grunn for politiet til å etterforske om det er sant at det var slik.

3 I aller mørkeste henseende kunne ønsket være å skaffe en plausibel og naturlig grunn til at det er DNA fra en slik besøkende i huset. Altså i tilfelle man konfronteres senere med DNA match, og en av de besøkende skulle være med på ugjerningen, så kan jo den som konfronteres for eks si " ja men jeg var jo på besøk i huset rett før så har jo mitt DNA i huset på mange steder". osv osv.

Dette er jo ikke fantasitanker og handler slik jeg ser det heller ikke om å mistenke eller tvile på personer, men her handler det vel som jeg forstår Brøske også sier om politiets arbeid for å sjekke MULIGE personer UT av saken først og fremst. Det kan være flere dette gjelder selv om ikke VG har skrevet om det. Selvsagt er de som var i huset i dagene før forsvinningen viktige vitner i saken som må sjekkes ut av saken, hvis mulig. Så det vil jo sikkert være en lettelse for slike å kunne sjekkes ut av saken gjennom DNA så slipper man mistanker.
Takk! Det du skriver er logisk, og jeg kan tenke meg at også etterforskerne (på samme måte som du) tenker på forskjellige scenarioer som ev kan ha foregått (uten å ha en direkte mistanke mot noen bestemt person). Og som du sier- så må de sjekke folk ut. Enig i at det er synd at de ikke fikk sjekket søpla, da det både kunne bekreftet og avkreftet forskjellige ting.
Citera
2019-10-22, 04:12
Medlem
Citat:
Sterk poesi fra havhesten i dag. En følsom tid heter diktsamlingen fra 1993. Jeg får mer skjebnetime, en følelse av at klokken tikker ned mot det uunngåelige, når jeg leser dette.

Nå har jeg ikke tid til å finne originalsitatet, men av det jeg har skumlest om de svenske soldatene sitter det igjen et vagt minne om soldater som slet seg frem gjennom et voldsomt snøfall, og at de faktisk gravde seg frem gjennom snømengdene.

Synes det er vel optimistisk å forvente at det skal finnes snøtunneler igjen, fra hva var det, 1700- tallet omtrent. Men det er lov å spørre. Kan skjønne.
Jeg begynte å tro at det hadde blitt for mye Carlsberg på meg i kveld :-)

Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Jag vet inte hur mycket snö det fanns i Lørenskog 13. mars 1716 - det var bara skrivet att soldatarna hade grävt "løpegraver" (approcher/sapper).

https://snl.no/løpegraver

Robsrud har åtminstone upptäckt en underjordisk tunnel (under en tunnel).

Kung Karl den 12 var väldigt speciell ...
Takk for oppklaring! :-) Disse løpegravene, var var gravd i jord el.l.?

Citat:

Å huske feil kan skje den beste! :-)

Enig med deg. Men hvem som er GM vet jeg ikke.
Senast redigerad av FruCarlsberg 2019-10-22 kl. 04:24.
Citera
2019-10-22, 07:28
Bannlyst
Som andre over her, undrer jeg også på hvilken bil han evt har nå. Han har vel kjøpt en Citroen C2. Brukt selvsagt. Nå som han bor alene trenger han ikke C4 5dørs, og kan klare seg med en mindre C2, så sparer han en hel krone i bensin hver gang han skal kjøre til jobb.

Kan noen sjekke opp det gamle registreringsnummeret for å se om det er byttet eier på den Citroen C4?
Send SMS "regnr DN37074" til 2282. Selv kan jeg ikke gjøre dette siden jeg er i utlandet.
Senast redigerad av Orderud. 2019-10-22 kl. 07:31.
Citera
2019-10-22, 07:44
Medlem
Citat:
Her er en artikkel av et besøk som VG har skrevet om fant sted to dager før forsvinningen. Aner ikke om det er den samme personen som nylig er omtalt i VG ifht DNA. Kan være flere.

HVIS/DERSOM ektemannen er involvert så er det jo fullstendig hevet over enhver selvfølgelighet at personer som var på besøk hvis mulig må kontrolleres på DNA og sjekkes ut av saken. Det er jeg sikker på at vedkommende forstår selv også, og alle andre som evt har vært der.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/8waPME/hagens-naere-kollega-moette-anne-elisabeth-to-dager-foer-forsvinningen

HVIS ektemannen er involvert så høres det rart ut å invitere på koselige snitter rett før drapet, uten en hensikt? Det synes ihvertfall jeg personlig at høres nokså spesielt ut. (Men HVIS han ikke er involvert så er det jo ikke rart selvsagt.)

Med bakteppe at dette er var en nøye planlagt ugjerning, antagelig godt gjennomtenkt, så er det logisk å tenke at også formål med et sånt type besøk FOR EKSEMPEL potensielt kunne være:

1 Å skaffe et vitne som kunne fortelle at det var god stemning og alt normalt mellom ekteparet. Stelle til en kveld hvor alt så normalt ut slik at noen kunne vitne om det.

2 Ha en alvorsprat med AEH om noe veldig viktig. Hun ble jo drept bare to dager etterpå. Ingen kan vite om for eks nettopp dette som VG omtaler her i intervjuet var et koselig besøk med snitter. Det er jo bare personens utsagn så det vet man jo ikke noe om. Kunne jo være et møte med trusler og krangel for den saks skyld. Politiets arbeid må jo handle om å sjekke troverdigheten i slike vitnesbyrd, hvis mulig. Så derfor burde de jo etter min mening også sett i søpla og kjøleskap osv for å se om det var spor etter koselig kveld med godt pålegg/snitter, slik at de har større grunn til å stole på at det faktisk skjedde. Dette var jo tross alt veldig tett opp til ugjerningen. Man registrerer jo at det fortelles om god stemning, kaffe og snitter. Siden det skjedde et drap to dager etter er det naturligvis grunn for politiet til å etterforske om det er sant at det var slik.

3 I aller mørkeste henseende kunne ønsket være å skaffe en plausibel og naturlig grunn til at det er DNA fra en slik besøkende i huset. Altså i tilfelle man konfronteres senere med DNA match, og en av de besøkende skulle være med på ugjerningen, så kan jo den som konfronteres for eks si " ja men jeg var jo på besøk i huset rett før så har jo mitt DNA i huset på mange steder". osv osv.

Dette er jo ikke fantasitanker og handler slik jeg ser det heller ikke om å mistenke eller tvile på personer, men her handler det vel som jeg forstår Brøske også sier om politiets arbeid for å sjekke MULIGE personer UT av saken først og fremst. Det kan være flere dette gjelder selv om ikke VG har skrevet om det. Selvsagt er de som var i huset i dagene før forsvinningen viktige vitner i saken som må sjekkes ut av saken, hvis mulig. Så det vil jo sikkert være en lettelse for slike å kunne sjekkes ut av saken gjennom DNA så slipper man mistanker.
Enig med deg, dette er nok for å sjekke mulige personer ut av saken. Besøket kan, hypotetisk sett, være del av GMs plan, hvis TH og evt. gjesten skulle ha noe med saken å gjøre. Jeg tror ikke det, jeg tenker heller at dette besøket sier noe om at TH (eller gjesten) IKKE har noe med ugjerningen å gjøre. Og at DNA testen er kun for å utelukke de som har hatt en plausibel grunn til å være i huset.
Senast redigerad av univers123 2019-10-22 kl. 07:49.
Citera
2019-10-22, 07:52
Medlem
Citat:

Jeg tenker også at denne saken bygges på å utelukke andre. Min første tanke da jeg hørte om besøk og snitter er ditt punkt nr. 1
Politiet mener ugjerningen er planlagt i detalj, over lang tid. Noe må de ha som underbygger dette.
Citera
2019-10-22, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orderud.
Som andre over her, undrer jeg også på hvilken bil han evt har nå. Han har vel kjøpt en Citroen C2. Brukt selvsagt. Nå som han bor alene trenger han ikke C4 5dørs, og kan klare seg med en mindre C2, så sparer han en hel krone i bensin hver gang han skal kjøre til jobb.

Kan noen sjekke opp det gamle registreringsnummeret for å se om det er byttet eier på den Citroen C4?
Send SMS "regnr DN37074" til 2282. Selv kan jeg ikke gjøre dette siden jeg er i utlandet.

Den står på et annet navn. A**** T****
Citera
2019-10-22, 08:04
Medlem
Monsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agvvv
Den står på et annet navn. A**** T****

Første gang registrert på ny eier den 24.05.19. Det er nær dato for endret hovedhypotese som politiet gikk ut med 26.06.19.

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop%2Bog%2Bsalg/kjøretøyopplysninger?registreringsnummer=DN37074
Senast redigerad av Monsen 2019-10-22 kl. 08:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in