2019-10-21, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruCarlsberg
Ok. Takk! :-) Hvem er personen og når var han der da?
Donald Trump
Citera
2019-10-21, 23:18
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olivieroccean
Hadde vel blitt plukket opp av liksniffende hunder?

Jeg tenker GM(ene) er "proffe" nok til å ikke drepe henne i huset om de skal fingere en kidnapping.

Det samme tenker jeg også virker mest logisk. Når dette er planlagt som en kidnapping over et langt tidsrom, så ville det vært idiotisk om boligen ble et drapsåssted. Det gir ingen mening.

Samtidig konstaterer jeg at det var kort etter de svenske spesialhundene var på eiendommen at politiet begynte å endre sin hovedhypotese. Hundene var vel der sent i april, og 3. juni gikk politiet offentlig ut med at de la vekk letingen etter Futurum-mennene. Det kan selvsagt være helt tilfeldig.
Citera
2019-10-21, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gassa
Artikkelen er hentet fra VG og dette er da nevnt her flere ganger før, til og med hvem personen er og når han var der.
Når han var der, har ikke stått skrevet i de artiklene jeg har lest.

"17. oktober. Den samme personen har tidligere vært intervjuet i VG da politiet tidligere i sommer fotograferte flere av skoene hans"
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/nan7v5/politiet-paa-ny-dna-jakt-vitne-avga-proeve-denne-uken
Citera
2019-10-21, 23:21
Medlem
Citat:
Når han var der, har ikke stått skrevet i de artiklene jeg har lest.

"17. oktober. Den samme personen har tidligere vært intervjuet i VG da politiet tidligere i sommer fotograferte flere av skoene hans"
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/nan7v5/politiet-paa-ny-dna-jakt-vitne-avga-proeve-denne-uken
Det er fordi du skumleser forumet uten å få med deg detaljene og så poster du det samme på nytt igjen senere som en nyhet.
Citera
2019-10-21, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gassa
Det er fordi du skumleser forumet uten å få med deg detaljene og så poster du det samme på nytt igjen senere som en nyhet.
Beklager! Det er ikke min mening. Kan noen opplyse meg om tidspunktet for det besøket?
Citera
2019-10-21, 23:26
Medlem
Citat:
Beklager! Det er ikke min mening. Kan noen opplyse meg om tidspunktet for det besøket?
29 okt tror jag. En som jobbat för TH. AEH bjöd på snitter och det var god stämning.
Citera
2019-10-21, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spikra
29 okt tror jag. En som jobbat för TH. AEH bjöd på snitter och det var god stämning.
Takk! Men var det han som ble intervjuet av VG i forbindelse med fotografering av sko (som det står om i artikkelen)?

Senast redigerad av FruCarlsberg 2019-10-21 kl. 23:32.
Citera
2019-10-21, 23:33
Medlem
Citat:
Takk! Men var det han som ble intervjuet av VG i forbindelse med fotografering av sko (som det står om i artikkelen)?
Tror det var samma person som skulle dna-testas. Antagligen har hans skor undersökts också.
Citera
2019-10-21, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spikra
Tror det var samma person som skulle dna-testas. Antagligen har hans skor undersökts också.
Du har rett i at de har undersøkt skoene til flere personer.
"28. mai. VG får bekreftet at politiet også tidligere har undersøkt sko og fotografert skosåler til personer som er en del av etterforskningen.
Dette er personer som politiet mener kan ha beveget seg i nærheten av åstedet rundt forsvinningsdagen 31. oktober i fjor."
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/lAJR0G/loerenskog-forsvinningen-politiet-jakter-paa-sko
Citera
2019-10-22, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
[/b]
"Over oss ruser et lokomotiv, brospennet skjelver og vi står lutrygga med lommelykter i munnen og med nevene fulle av svart* kreps. Hørselen er dypere enn øyet og vi kjenner saltet innen tåka faller; hører dråpene lenge før regnet og seinsommerens nedtellingsklokke tikker – det er kanskje slutt allerede. Vi går hjem med de levende plastbøttene og ingen snakker, men det lukter søtt av våt ull og nyrevet tobakk og hele natta brenner det ei lampe på sjøbunnen."

Sterk poesi fra havhesten i dag. En følsom tid heter diktsamlingen fra 1993. Jeg får mer skjebnetime, en følelse av at klokken tikker ned mot det uunngåelige, når jeg leser dette.

Citat:
Da finnes det kanskje tunneller etter dette i området den dag i dag? Jeg vet ikke hvordan man kan lete frem andre historiske kart dessverre. Noen andre kan sikkert :-)
Nå har jeg ikke tid til å finne originalsitatet, men av det jeg har skumlest om de svenske soldatene sitter det igjen et vagt minne om soldater som slet seg frem gjennom et voldsomt snøfall, og at de faktisk gravde seg frem gjennom snømengdene.

Synes det er vel optimistisk å forvente at det skal finnes snøtunneler igjen, fra hva var det, 1700- tallet omtrent. Men det er lov å spørre. Kan skjønne.
Citera
2019-10-22, 00:33
Medlem
Citat:
Du har rett i at de har undersøkt skoene til flere personer.
"28. mai. VG får bekreftet at politiet også tidligere har undersøkt sko og fotografert skosåler til personer som er en del av etterforskningen.
Dette er personer som politiet mener kan ha beveget seg i nærheten av åstedet rundt forsvinningsdagen 31. oktober i fjor."
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/lAJR0G/loerenskog-forsvinningen-politiet-jakter-paa-sko

Her er en artikkel av et besøk som VG har skrevet om fant sted to dager før forsvinningen. Aner ikke om det er den samme personen som nylig er omtalt i VG ifht DNA. Kan være flere.

HVIS/DERSOM ektemannen er involvert så er det jo fullstendig hevet over enhver selvfølgelighet at personer som var på besøk hvis mulig må kontrolleres på DNA og sjekkes ut av saken. Det er jeg sikker på at vedkommende forstår selv også, og alle andre som evt har vært der.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/8waPME/hagens-naere-kollega-moette-anne-elisabeth-to-dager-foer-forsvinningen

HVIS ektemannen er involvert så høres det rart ut å invitere på koselige snitter rett før drapet, uten en hensikt? Det synes ihvertfall jeg personlig at høres nokså spesielt ut. (Men HVIS han ikke er involvert så er det jo ikke rart selvsagt.)

Med bakteppe at dette er var en nøye planlagt ugjerning, antagelig godt gjennomtenkt, så er det logisk å tenke at også formål med et sånt type besøk FOR EKSEMPEL potensielt kunne være:

1 Å skaffe et vitne som kunne fortelle at det var god stemning og alt normalt mellom ekteparet. Stelle til en kveld hvor alt så normalt ut slik at noen kunne vitne om det.

2 Ha en alvorsprat med AEH om noe veldig viktig. Hun ble jo drept bare to dager etterpå. Ingen kan vite om for eks nettopp dette som VG omtaler her i intervjuet var et koselig besøk med snitter. Det er jo bare personens utsagn så det vet man jo ikke noe om. Kunne jo være et møte med trusler og krangel for den saks skyld. Politiets arbeid må jo handle om å sjekke troverdigheten i slike vitnesbyrd, hvis mulig. Så derfor burde de jo etter min mening også sett i søpla og kjøleskap osv for å se om det var spor etter koselig kveld med godt pålegg/snitter, slik at de har større grunn til å stole på at det faktisk skjedde. Dette var jo tross alt veldig tett opp til ugjerningen. Man registrerer jo at det fortelles om god stemning, kaffe og snitter. Siden det skjedde et drap to dager etter er det naturligvis grunn for politiet til å etterforske om det er sant at det var slik.

3 I aller mørkeste henseende kunne ønsket være å skaffe en plausibel og naturlig grunn til at det er DNA fra en slik besøkende i huset. Altså i tilfelle man konfronteres senere med DNA match, og en av de besøkende skulle være med på ugjerningen, så kan jo den som konfronteres for eks si " ja men jeg var jo på besøk i huset rett før så har jo mitt DNA i huset på mange steder". osv osv.

Dette er jo ikke fantasitanker og handler slik jeg ser det heller ikke om å mistenke eller tvile på personer, men her handler det vel som jeg forstår Brøske også sier om politiets arbeid for å sjekke MULIGE personer UT av saken først og fremst. Det kan være flere dette gjelder selv om ikke VG har skrevet om det. Selvsagt er de som var i huset i dagene før forsvinningen viktige vitner i saken som må sjekkes ut av saken, hvis mulig. Så det vil jo sikkert være en lettelse for slike å kunne sjekkes ut av saken gjennom DNA så slipper man mistanker.
Senast redigerad av Hunterrr 2019-10-22 kl. 00:36.
Citera
2019-10-22, 01:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Sterk poesi fra havhesten i dag. En følsom tid heter diktsamlingen fra 1993. Jeg får mer skjebnetime, en følelse av at klokken tikker ned mot det uunngåelige, når jeg leser dette.

Nå har jeg ikke tid til å finne originalsitatet, men av det jeg har skumlest om de svenske soldatene sitter det igjen et vagt minne om soldater som slet seg frem gjennom et voldsomt snøfall, og at de faktisk gravde seg frem gjennom snømengdene.

Synes det er vel optimistisk å forvente at det skal finnes snøtunneler igjen, fra hva var det, 1700- tallet omtrent. Men det er lov å spørre. Kan skjønne.
Jag vet inte hur mycket snö det fanns i Lørenskog 13. mars 1716 - det var bara skrivet att soldatarna hade grävt "løpegraver" (approcher/sapper).

https://snl.no/løpegraver

Robsrud har åtminstone upptäckt en underjordisk tunnel (under en tunnel).

Kung Karl den 12 var väldigt speciell ...
Senast redigerad av Havhest 2019-10-22 kl. 01:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in