2019-10-21, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
”Slitigt i sin tjänst” kan ju betyda
väldigt mycket.
Var det bara en slump att hon slutade
arbeta som pastor i samband med
skilsmässan från UW?
Tröttnade hon på att folk i kyrkan ev. hade
synpunkter och la sig i hur hon levde sitt
liv?

Jag tycker du är lite enkelspårig i ditt intresse som enbart är LW.
LW hade ju knappast ihjäl sig själv.
Citera
2019-10-21, 22:49
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
”Slitigt i sin tjänst” kan ju betyda
väldigt mycket.
Var det bara en slump att hon slutade
arbeta som pastor i samband med
skilsmässan från UW?
Tröttnade hon på att folk i kyrkan ev. hade
synpunkter och la sig i hur hon levde sitt
liv?

Nu har det ju sagts att man i vissa samfund inte har pastorerna som nödvändigt utför "själavården". Men det har ju framförts att LW kunde vara ganska så självupptagen, det kanske är svårt med de bitar där det kanske krävs ett mer tillbakadraget stillsamt deltagande när man exempelvis stöttar människor i diverse livskriser? Fast det är mer en mer eller mindre vild gissning. Hon kanske tyckte de bitarna var tunga? Fast jobba som behandlingsassistent kan man också stöta på människor i svåra situationer, bakgrund etc.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-10-21 kl. 22:52.
Citera
2019-10-21, 22:59
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Nu har det ju sagts att man i vissa samfund inte har pastorerna som nödvändigt utför "själavården". Men det har ju framförts att LW kunde vara ganska så självupptagen, det kanske är svårt med de bitar där det kanske krävs ett mer tillbakadraget stillsamt deltagande när man exempelvis stöttar människor i diverse livskriser? Fast det är mer en mer eller mindre vild gissning. Hon kanske tyckte de bitarna var tunga? Fast jobba som behandlingsassistent kan man också stöta på människor i svåra situationer, bakgrund etc.

Man måste nog vara en stor diplomat
för att klara av att arbeta i en frikyrka.
Det är väldigt många viljor och synpunkter
att ta hänsyn till. Jag undrar om det var
LWs starka sida att vara diplomatisk?
Jag är tveksam.
Notknapparen däremot skulle vara en
mästare; alltid diplomatisk och ser det
bästa hos alla.
Senast redigerad av gloriouslife 2019-10-21 kl. 23:27.
Citera
2019-10-21, 23:00
Medlem
Blessedfruits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Eller också är det så hon framställer det om hon blivit ombedd att säga upp sig. Gilla läget med det du ej kan påverka.

Att LW slutade som pastor har knappast med mordet direkt att göra, fast sannolikt ligger en destruktiv relation ganska tungt i sammanhanget. Det ses knappast som ädelt i någon församling öht att pastorn inleder ett förhållande med någon som denne vigt (de enda jag föreställer mig skulle kunna se det som "rent" är typ Roman Polanski eller Lars von Trier). Denna destruktiva relation har antagligt spelat in att LW slutat som pastor. Möjligt är att LW varit ledsen/förbannad etc om hon tycker sig fått offra mer för en relation som inte utvecklades mer än till ett vänsterprassel och därmed en större besvikelse som skruvar till relationen att bli än mer destruktiv.

Men det blir fel i kronologin. Det är off topic.

Absolut att hon skulle ha fått svårt att vara pastor om förhållandet med SD hade sammanfallit med en församlingstjänst. Sånt funkar inte. Tror inte att detta ingick i hennes överväganden dock.

Har inte ämnet om L*nas moraliska förkastlighet nått vägs ände snart? Känns ganska genomtuggat nu?
Citera
2019-10-21, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
Men det blir fel i kronologin. Det är off topic.

Absolut att hon skulle ha fått svårt att vara pastor om förhållandet med SD hade sammanfallit med en församlingstjänst. Sånt funkar inte. Tror inte att detta ingick i hennes överväganden dock.

Har inte ämnet om L*nas moraliska förkastlighet nått vägs ände snart? Känns ganska genomtuggat nu?

Hur menar du med:

-fel i kronologin?, och

-"sammanfallit med en församlingstjänst"?

Jag tror ju inte att det från Equmenia spelade någon roll om LW vidge SD och HD som vigselförrättare utanför församlingen. Fick man från Equmenia reda på förhållandet så jublade de knappast över att en av deras pastorer ägnar sig åt något som kan väcka löje och distansera församlingsmedlemmar, eller för all del utomstående om man ger fog för påstående att präster/pastorer hycklar.
Citera
2019-10-21, 23:37
Medlem
Citat:
Har du någon källa på antagandet att L*na slutade som pastor på grund av skuld? Det tror jag att jag hade känt till, om det var så. Att hon slutade som pastor har inte med mordet att göra, inte med hennes relation till SD heller.

Menar du att hon inte reflekterade överhuvudtaget över det att hon hade ett förhållande med en gift man som hon i sin yrkesutövning vigt?
Citera
2019-10-21, 23:37
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Alltså, jag upprepar att jag inte förstår hur det har med mordet att göra. Det är ämne för en annan tråd. Det hör inte hemma här.

Eftersom media fortfarande titulerar henne för "pastor"
så tycker jag att det hör hemma i den här tråden.
Jag och flera med mig har svårt att förstå hur en
kristen pastor kan göra de val hon gjorde.

Jag försöker förstå hur detta mord skulle ha kunnat
undvikas. Om hon hade följt reglerna i bibeln så hade
hon aldrig inlett någon affär med SD och då hade hon
antagligen levt idag.

Och eftersom hon blev arg när hennes vänner försökte
prata med henne om relationen med SD så kan jag
inte tänka mig att hon skulle ha accepterat att någon
församling försökte lägga sig i vad hon gjorde.
Senast redigerad av gloriouslife 2019-10-21 kl. 23:49.
Citera
2019-10-21, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Nu har två postare skrivit helt olika vad gäller HDs besök hos LW.

En säger att HD var på plats hos LW

En annan säger precis tvärtemot

Och du skriver att du inte tvivlar på någon av dessa! Någon ljuger bevisligen... tanke på det?

Efter det kommer du med en spekulation om hur det kanske kan ha varit... ja jösses

Hur går den evationen ihop?

Det här är nivån på tråden i ett nötskal. Det går inte att lita på 90% av postarna.
Att sedan kokettera med information man fått via PM är bara för mycket. Skäms!
Citera
2019-10-21, 23:46
Medlem
Citat:
Jag har skrivit lite om det förut, minns inte vad nu. Jag tycker faktiskt att det är off topic. Har svårt att minnas årtal och orkar inte leta i alla konversationer. Bara tro mig. Det har inte med mordet att göra. Hon hade det slitigt i sin tjänst. Tröttnade typ och upptäckte jobbet med ungdomar. Hon gillade att jobba med unga. Hon gillade det helt enkelt mer än att jobba som pastor. Lite slarvigt uttryckt, men typ så.

Jag fortsätter OT, men denna fråga återkommer dessvärre ofta.

Så har jag också förstått det, av vissa PM, så hade det med utmaning att göra. Det är inte så svårt att förstå om man tänker vilken energisk människa hon var.

Tror inte jag hört någon nämna LW utan att energi ingår - det var ett kännetecken. Jag tror att en naturlig källa till den energin kommer av att hon var så fysisk aktiv - det alstrar adrenalin. Att vara Pastor var kanske inget som gav henne den motvikt hon behövde för balans i tillvaron.

Som en del i Kyrkans verksamhet har alltid funnits arbetet med utsatta i samhället utan att exkludera några människor.
"Kristen tro säger att människor är skapade för att leva tillsammans. Vi har alla ansvar för varandra, över hela världen. Alla människor är lika mycket värda och ska mötas med respekt och omsorg, oavsett religion eller hudfärg."

Detta nya jobb i form av annat arbete med flyktingar som krävde mer extra kraft genom ny och annan typ av social utmaning passade Lena som "en hand i handske", som "någon" uttryckte det.
Senast redigerad av Remark 2019-10-21 kl. 23:53.
Citera
2019-10-21, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag hann inte spara texten innan artikeln låstes, men det är den senaste av de hittills drygt 40 artiklarna i Aftonbladet om fallet. I de läckta dokument som tidningen tagit del av talades om en muntlig berättelse som åklagaren skall ha lagt fram vid häktningsförhandlingen, och man kunde väl ana en viss frustration från advokatens sida över en upplevd brist på vad vi i dagligt tal skulle kalla bevisning.

Tydligen menar åklagaren att motivet bakom mordet på LW på något sätt skall finnas i hennes relation till den nu mordmisstänkte mannen (SD) och hans dåvarande fru (HD), men det verkar alltså vara lite oklart hur hon resonerar.
Du e inte dum du. Smart uträknat. Fan hur kunde vi alla andra missa detta som motiv?

Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Du är skarp som en kniv...
Motivet förvånar väl inte någon, knappast dig heller. Tror inte att det är någon större risk att dela flygplan 🙄
Klassiskt och vanligt. Klart advokaten gnäller, han får betalt för det och förväntas göra det.

Men jag är fortfarande nyfiken på den ekonomiska biten som honan gräver i.

Advokaten kallar det omänskligt. Herregud.

Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, den var det. Jag tolkar det som att motivbilden nu har fått bli åklagarens huvudargument, .
Du driver med oss nu, va? I så fall lyckades du lura mig i alla fall. Snyggt gjort, måste erkännas.
Senast redigerad av glendale 2019-10-21 kl. 23:53.
Citera
2019-10-21, 23:52
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Så har jag också förstått det, av vissa PM, så hade det med utmaning att göra. Det är inte så svårt att förstå om man tänker vilken energisk människa hon var.

Tror inte jag hört någon nämna LW utan att energi ingår - det var ett kännetecken. Jag tror att en naturlig källa till den energin kommer av att hon var så fysisk aktiv - det alstrar adrenalin. Att vara Pastor var kanske inget som gav henne den motvikt hon behövde för balans i tillvaron.

Som en del i Kyrkans verksamhet har alltid funnits arbetet med utsatta i samhället utan att exkludera några människor.
"Kristen tro säger att människor är skapade för att leva tillsammans. Vi har alla ansvar för varandra, över hela världen. Alla människor är lika mycket värda och ska mötas med respekt och omsorg, oavsett religion eller hudfärg."

Detta nya jobb i form av annat arbete som krävde mer extra kraft genom ny och annan typ av utmaning passade Lena som "en hand i handske", som "någon" uttryckte det.

+ att hon kunde leva som hon ville utan någon församling
som försökte lägga sig i hur hon levde.
Hennes nya arbetsgivare struntade säkert i det.
Citera
2019-10-21, 23:57
Medlem
Citat:
+ att hon kunde leva som hon ville utan någon församling
som försökte lägga sig i hur hon levde.
Hennes nya arbetsgivare struntade säkert i det.

Källa på att så skedde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in