2019-10-21, 22:58
Medlem
Belavias avatar
Amerikaner är väl lite bekanta med spanska med tanke på deras gräns mot Mexico.

Britterna har väl lite tradition att försöka behärska något av språken på kontinenten. Franska ligger nog närmast med tanke på att de kan "tura" till Frankrike över dagen.

Australien är ju väldigt influerade av Kina på senare tid, de har mycket business i landet. Men det är väl tveksamt om australiensarna är så intresserade av språket?

Nya Zeeland har lite spanska minoriteter. Kan det vara så att den vanlige medborgaren har lite koll på spanska?

Min gissning är dock att det är Kanada som har bäst kunskaper i ett andra språk, nämligen franska, som ju är officiellt språk(tillsammans med engelska) i landet.

Jag syftar såklart på de som har engelska som modersmål(alltså inte minoriteter).

Vilket lands medborgare tror ni har bäst kunskaper i ett andraspråk?
Senast redigerad av Belavia 2019-10-21 kl. 23:00.
Citera
2019-10-21, 23:02
Bannlyst
Irland, solklart. Tråden kan låsas.
Citera
2019-10-21, 23:07
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Irland, solklart. Tråden kan låsas.

Nej, det kan den inte, för du har fel. Irländska och engelska är båda officiella språk i Irland. Inget av dessa är alltså ett andraspråk.

Jag lanserar en ny kandidat. Sverige! Vi är världsklass på engelska, bortsett länder som har engelska som ett officiellt språk.
Citera
2019-10-21, 23:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Nej, det kan den inte, för du har fel. Irländska och engelska är båda officiella språk i Irland. Inget av dessa är alltså ett andraspråk.

Jag lanserar en ny kandidat. Sverige! Vi är världsklass på engelska, bortsett länder som har engelska som ett officiellt språk.
Vad ända in i helvete yrar du om? TS har inte nämnt officiellt språk överhuvudtaget.
Citera
2019-10-21, 23:11
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Vad ända in i helvete yrar du om? TS har inte nämnt officiellt språk överhuvudtaget.

Det finns inte ett enhetligt modersmål i England, både irländska och engelska är sådana.
Citera
2019-10-21, 23:13
Bannlyst
Citat:
Det finns inte ett enhetligt modersmål i England, både irländska och engelska är sådana.
Okej, jag köper det. Vet du vilket språk som är mest talat där?
Spontant skulle jag tro irländska, men man vet aldrig.
Citera
2019-10-21, 23:14
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Okej, jag köper det. Vet du vilket språk som är mest talat där?
Spontant skulle jag tro irländska, men man vet aldrig.

Din spontana tro är fel, för det är engelska som är vanligast som huvudspråk i Irland.
Citera
2019-10-21, 23:16
Bannlyst
Citat:
Din spontana tro är fel, för det är engelska som är vanligast som huvudspråk i Irland.
Då måste irländska vara något som uteslutande talas av den äldre generationen.
Citera
2019-10-21, 23:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Belavia
Amerikaner är väl lite bekanta med spanska med tanke på deras gräns mot Mexico.

Britterna har väl lite tradition att försöka behärska något av språken på kontinenten. Franska ligger nog närmast med tanke på att de kan "tura" till Frankrike över dagen.

Australien är ju väldigt influerade av Kina på senare tid, de har mycket business i landet. Men det är väl tveksamt om australiensarna är så intresserade av språket?

Nya Zeeland har lite spanska minoriteter. Kan det vara så att den vanlige medborgaren har lite koll på spanska?

Min gissning är dock att det är Kanada som har bäst kunskaper i ett andra språk, nämligen franska, som ju är officiellt språk(tillsammans med engelska) i landet.

Jag syftar såklart på de som har engelska som modersmål(alltså inte minoriteter).

Vilket lands medborgare tror ni har bäst kunskaper i ett andraspråk?

Gissar på att det finns många i Usa som kan 2 språk. Landet består ju av invandrare.
Citera
2019-10-22, 06:25
Medlem
Citat:

Have you got what we call skruvmejsel in Sweden? Asså svensken kunskaper i engelska är betydligt överdriven.
Citera
2019-10-22, 22:35
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cocinar
Have you got what we call skruvmejsel in Sweden? Asså svensken kunskaper i engelska är betydligt överdriven.

Så gott som alla som är medelålders eller yngre ligger på en nivå mellan att kunna förstå och göra sig förstådd utan problem, och att prata och skriva engelska flytande och snudd på perfekt. Det är svåröverträffat.
Citera
2019-10-22, 22:49
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Då måste irländska vara något som uteslutande talas av den äldre generationen.
Enligt wiki KAN 36% tala iriska, men endast 1.7% gör det dagligen. "[...] estimated 10% (400,000+) of the population of the Republic who would be classified as fluent, near fluent or reasonably good passive speakers." Så 90% kan inte tala ens "reasonably good" iriska (noterbart att min autocorrect försökte ändra iriska till urusla). Ganska intressant!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in