2019-10-21, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monsen
På fredag skal Brøske i møte med riksadvokaten. Det må vel bety at de har nok til tiltale? Eller?

Jeg tror nemlig ikke at politiet hadde offentlig annonsert et møte med riksadvokaten uten å være sikre på at saken holder til tiltale.

Å gå ut med dette møtet gjør at folk forventer noe i etterkant. At noe skjer. At møtet har en grunn.

Hva tror dere?

Tror dessverre det er et møte i forbindelse med riksadvokatens avgang. Der de kun skal informere om sakens gang og hvor de står.
Jeg heftet meg ved datoen, men den er nok tilfeldig.
Jeg savner dog en pressekonferanse fra Holden på vegne av familien. Både om dette møtet vi har fått høre om på Holdens kontor,, hvorfor de tror AE kan være i live, og tankene rundt dusør.
50-års bryllupsdag er en ypperlig dag å gå ut med dusør og en bønn om at de som sitter på informasjon om denne grufulle hendelsen skal trå fram.
Citera
2019-10-21, 12:09
Medlem
brukerinnes avatar
Citat:
På fredag skal Brøske i møte med riksadvokaten. Det må vel bety at de har nok til tiltale? Eller?

Jeg tror nemlig ikke at politiet hadde offentlig annonsert et møte med riksadvokaten uten å være sikre på at saken holder til tiltale.

Å gå ut med dette møtet gjør at folk forventer noe i etterkant. At noe skjer. At møtet har en grunn.

Hva tror dere?

Tror det var riksadvokaten som annonserte møtet da han ble intervjuet av Torp.
Han sa han brukte å kalle inn til møter ved alvorlige forbrytelser for å holde seg informert.
Han er nok viktig for beslutninger om hvor mye penger som skal bevilges til etterforskning.
Så for eventuelt nye bevilgninger må han vite hvor saken står.

"Riksadvokaten fastsetter årlig hvilke kriminalitetstyper påtalemyndigheten skal prioritere, og hvilke krav som skal stilles til behandlingen av straffesaker i politiet og hos statsadvokatene. Riksadvokaten avgjør tiltalespørsmålet for den mest alvorlige kriminaliteten, det vil si lovbrudd som kan straffes med fengsel inntil 21 år, samt enkelte andre straffbare handlinger."
https://www.riksadvokaten.no/riksadvokatembetet/

"Dersom beviskravet ikke er oppfylt, er det påtalemyndighetens plikt å stanse straffeforfølgningen."
https://www.riksadvokaten.no/om-oss/
Citera
2019-10-21, 12:27
Medlem
Citat:
Jeg har også hørt helt konkrete ting som har skjedd flere tiår tilbake. Det passer ikke å beskrive hendelsene helt ut, synes jeg, men hovedoverskriften er "kontroll" . Det virker også som at tendensen er "er du ikke med meg, er du mot meg".

Dette er trekk som i forretningsverdenen kan komme frem på måter som blir fortolket positivt - at du er målrettet, sterk, utholdende og taktisk mht. handlinger og relasjoner. Innenfor hjemmets fire vegger er kontrollerende atferd fryktelig nedbrytende.

Så må vi tenke på at personligheten vår dannes på bakgrunn av både bilogi/arv og miljø/sosial påvirkning. Jeg tror personlig at det å miste moren sin som elleve-åring og bli etterlatt hos en far som ikke var snill, er et traume som setter seg. På den tiden snakket man ofte ikke om dødsfall heller. Mor døde brått. I tillegg har Tom to yngre søsken (tvillinger) som sikkert var svært preget av mors bortgang. Tror de var seks-sju år da moren døde. Men er ikke helt sikker. Yngre enn Tom i alle fall. Mye av ansvaret for de yngste falt særlig på to av jentene i familien, selv om de og bare var unge tenåringer, tretten, fjorten år. De er veldig mange søsken. Mener det er ti i flokken.

Jeg har tenkt på det selv - hvis jeg hadde ni søsken, en far som ikke var snill og som var mye borte på arbeid, og en omsorgsfull mor som plutselig en dag var borte, -- hvordan hadde min personlighet blitt påvirket av sjokket, sorgen og uttryggheten? Når du er en liten gutt på elleve år ... og med en far som kanskje ikke var et trygt forbilde.

Jeg mener å ha lest at de var/er 13 søsken. Her er det mange påstander som de involverte kan finne belastende. Det er interessant at moren "døde brått". Når du samtidig fremsetter rykter om en far som ikke var snill, så er det lett å la tankene løpe løpsk... Jeg mener å erindre det var snakk om hjerteinfarkt eller lignende? Fra en tidligere post fra deg.
Et stort traume er det vel uansett omstendigheter; å miste sin mor som liten.
TH kan som gutt ha følt et stort ansvar for sine yngre søsken, og blitt rustet for forretningslivet på den måten. Han må ikke ha utviklet et mørkt sinn, men kan ha blitt personen de alle søkte støtte hos, også i voksen alder.
Citera
2019-10-21, 12:30
Medlem
storebror11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agvvv
Jeg vet lite om denne familien, men jeg har selv vært vitne til at en jeg virkelig respekterte viste seg å være en tyrann og en voldsmann i eget hjem. Det kom som et sjokk, og det var vanskelig å tro på, men da fasaden sprakk etterlot det ingen tvil om at hans kone hadde gått gjennom et helvete over flere år.
Gjennom 50 år burde det nok være indikasjoner, men de kan være godt skjult. Som mange skriver, så vil familiemedlemmer ofte forsøke å beskytte voldsutøveren, og de kan holde på over lang tid uten at noen vet. De unnskyldes gjerne med at de har det vanskelig, er stresset osv.
Familiesituasjonen kan være det stedet hvor de sterkeste følelsesmessige opplevelsene utspiller seg, og da utløses også de sterkeste reaksjonene. Som regel foregår det i slike hjem også psykisk vold. Dette er den mest utbredte formen for vold. Den er usynlig og vanskelig å definere. Volden er godt kamuflert, men kvinnen vet når og hvor den skjer. Andre kan gjerne oppleve overgriperen som snill og omtenksom. Han kan være hjelpsom og elskverdig utad. Denne formen for vold kan gå så langt at offeret blir isolert fra omverdenen.
Jeg sier IKKE at dette er tilfellet her. Men jeg må innrømme at tankene til tider går den veien.

Jeg kjenner også til tilfeller av vold i hjemmet som folk utenfor ikke hadde anselse om. Utad fremsto det som den perfekte familie.
Citera
2019-10-21, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storebror11
Jeg kjenner også til tilfeller av vold i hjemmet som folk utenfor ikke hadde anselse om. Utad fremsto det som den perfekte familie.

Ikke sant. Jeg må presisere at også kvinner kan stå bak vold i hjemmet. Men tilfellet jeg referer til var en mann.
Citera
2019-10-21, 13:01
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Jeg liker å lese meg opp om ting. Og slik jeg forstår det, så vil det i en slik hypotetisk situasjon oppstå et sterkt samhold, "oss mot verden". Monsen var også inne på dette: "enten er du med meg, eller du er mot meg". Barna vil beskytte sine foreldre. Dette er noe de skal ordne opp i internt, det er viktig at ingen utenfor skal få vite, de må stå sammen som familie. Blåser det opp til storm er det viktig å følge sin leder, stormen vil stilne, alt vil bli bra igjen. Psykologien i dette er tung. Uforståelig for oss som ikke har vært i "krigen".

Det finns inga såna indikationer och förutsättningarna för detta är också mycket dåliga här.

Man får nog i så fall börja ngt mer småskaligt, som långvarig alienering mellan makarna och lite elakheter och nån lavett nån gång. Tror jag. Typiskt är det väl maken som är beroende av makan, annars skulle han kasta ut henne. Det kanske inte var det önskvärda här förstås.

Att makarna inte är riktigt ense måste man ju kunna utgå ifrån om den ene nu slagit ihjäl den andre. Och det kommer kanske inte plötsligt. Men långvarig fysisk misshandel kräver både djup sympati för detta från våldsverkarens sida, få alternativ till detta, och ska sen då gå oupptäckt av omgivningen på fjellhamar.

Det är nog i så fall där den fysiska misshandeln slutar och ngt annat börjar som det här ekteparet blir intressant.

Ack, de ljufva krigsåren när saker var svart o vitt och man kunde banka en jävel i huvet så att det gjorde skillnad. Og Noregs vara stod på spill. Och fruntimmer var fruntimmer o britterna flög in K*rk Douglas og A*drey hepb*rn og Ull* Jacobss*n i parti og minut. Og man kjennte at mann levte. Og nordmeennn var nordmennnn. Og först i skidspåret. Som små fjillsoldater. Som lukter ull o granris og kan simme över fjorden. Där ingen trodde att noen ville bo....
Citera
2019-10-21, 13:13
Medlem
Monsens avatar
Citat:
Jeg mener å ha lest at de var/er 13 søsken. Her er det mange påstander som de involverte kan finne belastende. Det er interessant at moren "døde brått". Når du samtidig fremsetter rykter om en far som ikke var snill, så er det lett å la tankene løpe løpsk... Jeg mener å erindre det var snakk om hjerteinfarkt eller lignende? Fra en tidligere post fra deg.
Et stort traume er det vel uansett omstendigheter; å miste sin mor som liten.
TH kan som gutt ha følt et stort ansvar for sine yngre søsken, og blitt rustet for forretningslivet på den måten. Han må ikke ha utviklet et mørkt sinn, men kan ha blitt personen de alle søkte støtte hos, også i voksen alder.

Ja, jeg ser den. Folk er stort sett ikke enten gode eller onde. Vi er sammensatte. Og MGM har mange styrker og gode egenskaper. Men jeg tenker på at konflikthåndtering læres i barndommen, særlig gjennom observasjon av foreldre og samspill med dem og søsken. Fra min egen familie kjenner jeg til en oldefar som var den som bestemte og det var IKKE rom for noe uenighet eller avvik fra det han mente var riktig. Hans sønner igjen (ikke alle) fremsto på samme måten. Autoritære. Kontrollerende. Alle syntes det var helt naturlig fordi de ikke hadde opplevd noe annet. Det var sånn rollene var. Men så ble sønnene gift ... og svigerdøtrene som kom fra en helt annen familiekultur reagerte på hvordan alle lot seg bestemme over. Det ble en sår oppvåkning.

Hvis de var veldig mange, så mange som 13 søsken, tenker jeg at det også kunne være knapt med penger for alle å leve på. Å oppleve det i en formbar alder lærer en nøysomhet, OG kanskje et ønske om å hjelpe søsknene? Det er jo skrevet her at han har hjulpet noen av dem med jobb i firmaet?

(Moren døde visst av hjerneslag)
Citera
2019-10-21, 13:46
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ja, jeg ser den. Folk er stort sett ikke enten gode eller onde. Vi er sammensatte. Og MGM har mange styrker og gode egenskaper. Men jeg tenker på at konflikthåndtering læres i barndommen, særlig gjennom observasjon av foreldre og samspill med dem og søsken. Fra min egen familie kjenner jeg til en oldefar som var den som bestemte og det var IKKE rom for noe uenighet eller avvik fra det han mente var riktig. Hans sønner igjen (ikke alle) fremsto på samme måten. Autoritære. Kontrollerende. Alle syntes det var helt naturlig fordi de ikke hadde opplevd noe annet. Det var sånn rollene var. Men så ble sønnene gift ... og svigerdøtrene som kom fra en helt annen familiekultur reagerte på hvordan alle lot seg bestemme over. Det ble en sår oppvåkning.

Hvis de var veldig mange, så mange som 13 søsken, tenker jeg at det også kunne være knapt med penger for alle å leve på. Å oppleve det i en formbar alder lærer en nøysomhet, OG kanskje et ønske om å hjelpe søsknene? Det er jo skrevet her at han har hjulpet noen av dem med jobb i firmaet?

(Moren døde visst av hjerneslag)

Vill han ”skydda” barnbarnen från mormoderns död? Nä. Verkar för långsökt.

Ett mysterium är det.
Citera
2019-10-21, 16:08
Bannlyst
Spennende sak dette. Hver eneste dag som jeg følger her i dette forum.
Jeg kan se huset i Sloraveien fra min vindu. Som det har været stille der veldig lenge.
Citera
2019-10-21, 17:16
Medlem
Farbror-Cthulhus avatar
[quote=Lonnrot|69069245Att makarna inte är riktigt ense måste man ju kunna utgå ifrån om den ene nu slagit ihjäl den andre. [/QUOTE]

Du Lönnrot, du har et så oärhört skönt sätt att berätta saker och ting. Jag undrar huruvida du egentligen är författare, krönikör eller even journalist?
Citera
2019-10-21, 18:45
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror-Cthulhu
Du Lönnrot, du har et så oärhört skönt sätt att berätta saker och ting. Jag undrar huruvida du egentligen är författare, krönikör eller even journalist?

Undra, sa flundra, om gädda är en fjällig fisk. Undra kan man alltid göra.

Ibland måste man gymnastisera de grå. Det är inte stort mer än så.

Här är man ju i gott sällskap också...
Citera
2019-10-21, 19:14
Medlem
Monsens avatar
I Norge diskuteres en annen sak nå. Det er et drapsforsøk på Toten hvor far har forsøkt å drepe sin sønn. Far har tilstått dette samt seksuell omgang med barn under 15 år. Alle naboer og bekjente er i totalt sjokk. Ingen hadde sett dette komme. Et tragisk eksempel på hva som kan røre seg innenfor hjemmets fire vegger uten at noen vet.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/kJ1gAv/utvidet-siktelse-mot-mann-i-40-aarene-etter-voldshendelse-paa-toten-avkrefter-bruk-av-vaapen?utm_sou rce=inline-teaser&utm_content=mRWbJ0
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in