Citat:
Ursprungligen postat av
Lonnrot
Finns ingen lag som säger hur man präglas eller handskas med detta men många skulle förstås präglas på sånt sätt att man vill försäkra sig om (falsk) trygghet som kompensation. Sen kan även detta te sig olika. Men att bygga en förmögenhet av sådant slag kan naturligtvis psykologiskt samverka med ett sådant trauma. Men sen kan vem som helst som byggt en sådan förmögenhet få dåligt omdöme och hybris. Eller ”inse” var svagheterna i den egna sitsen är lokaliserade men utan att (uppleva sig) kunna komma tillrätta med dem eller kunna åtgärda dem. Man skulle kunna fortsätta förstås, när ”mamman” återigen dör, men nu enligt en ny logik.
Oidip*s lämnar hemstaden och ger sig ut på vägarna för att inte spådomen ska slå in. Det är då den slår in....
Ville AE lämna familjekretsen? Skulle hon dö i någon utdragen sjukdom? (Det borde kanske krupit fram nu...) Eller ville hon köra ut TH? Eller vacklade hennes hälsa och omdöme?
Ett trauma kan ligga och lura och vänta på att uppfylla sig. När den traumatiserade tror att faran för länge sen är över. Men redan att kalkylera med ”lösningar” av sånt här slag är att ge sig hän åt dårskapen.
Jeg vet lite om denne familien, men jeg har selv vært vitne til at en jeg virkelig respekterte viste seg å være en tyrann og en voldsmann i eget hjem. Det kom som et sjokk, og det var vanskelig å tro på, men da fasaden sprakk etterlot det ingen tvil om at hans kone hadde gått gjennom et helvete over flere år.
Gjennom 50 år burde det nok være indikasjoner, men de kan være godt skjult. Som mange skriver, så vil familiemedlemmer ofte forsøke å beskytte voldsutøveren, og de kan holde på over lang tid uten at noen vet. De unnskyldes gjerne med at de har det vanskelig, er stresset osv.
Familiesituasjonen kan være det stedet hvor de sterkeste følelsesmessige opplevelsene utspiller seg, og da utløses også de sterkeste reaksjonene. Som regel foregår det i slike hjem også psykisk vold. Dette er den mest utbredte formen for vold. Den er usynlig og vanskelig å definere. Volden er godt kamuflert, men kvinnen vet når og hvor den skjer. Andre kan gjerne oppleve overgriperen som snill og omtenksom. Han kan være hjelpsom og elskverdig utad. Denne formen for vold kan gå så langt at offeret blir isolert fra omverdenen.
Jeg sier IKKE at dette er tilfellet her. Men jeg må innrømme at tankene til tider går den veien.