2019-10-21, 01:08
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Da måtte hun heller ha forsvunnet på fjellet eller på sjøen. Hun måtte ha vært "syk" til de dro til hytta mot kvelden, og så forsvunnet ett eller annet sted der. Eventuelt i et vann eller i sjøen.

Jeg kan ikke tenke meg noe verre enn denne fingerte kidnappingshistorien.

Det er en så forferdelig stygg historie.

Ja det är svårt att försöka klura ut vad som i så fall kunde ha hänt i stället. Om den här fingerade historien ska vara medicinen. Något lättare då att hitta på andra historier som skulle ha fungerat som täckhistoria. Det klassiska är väl att personen bara ”försvinner”. Och ingen ids eller vågar eller har tid att tänka ut ngn mer raffinerad kringhistoria. Möjligen undantaget om någon primär skada eller sjukdomstillstånd (demens, svårartad ärftlig och inom familjen känd sjukdom, cancer, slag mot huvud, långsam omedveten och oavsiktlig förgiftning, nåt kroniskt och akut psykiskt eller depressivt tillstånd el dyl) ger omgivningen tid att reflektera (utan att personen kommer under läkarvård) och komma upp med ngt mer ”avancerat” än blott och bart försvunnen. Men näppeligen fingerad kidnappning. Det kan bara vara svaret på nån svårare form av vållande eller grov oaktsamhet eller dråp, primärt involverande nåt barn eller barnbarn. Särskilt efter den tid som gått. Och det har såvitt man kan bedöma varit förenat med minimum viss planläggning och inköp.

En stötesten är möjligen suicid i hemmet efter nån plötslig depression. Efter allt jobb med renovering... Det skulle ju dra ner både marknadsvärdet och släktvärdet...

Det borde ju dock inte ha kommit som en blixt från klar himmel för familjen.

Sen finns ju då möjligheten att det var th som ville skiljas... Apropå suicid... Men bara en mentalt redan mycket skör person skulle ju reagera på det sättet.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-10-21 kl. 01:17.
Citera
2019-10-21, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Det måste finnas många underjordiska tunnlar i Lørenskog :-o Lite frimurare-känsla över detta nu - även kanske en lenk till Koss

Jag vet inte vem GM är i det här fallet - men jag är ganska säker på vem som sköt den svenska kungen, Karl den 12.

Soldaterna saknade både kläder och mat - så att de soldatar som inte svält ihjäl - frös ihjäl.
Kung Karl den 12 måste ha skjutits av sina egna...

Soldaterna var tvungen att gräva sig mellan husen - målet var att anlända osedda, för att komma nära nordmännens befästningar före attacken. Inne i husen hittade soldaterna mat som den norska civilbefolkningen hade lämnat kvar, då de hade flydd när kriget bröt ut.

Källa:
https://www.norgeshistorie.no/enevelde/artikler/1227-de-svenske-invasjonene-av-norge-1716-og-1718.html

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Beleiringen_av_Akershus_festning

"Så lenge ilden langs gatene vedvarte, så svenskene seg nødt til å grave seg frem fra hus til hus. Under arbeidet med å ta seg fram gjennom bebyggelsen fant de sårt tiltrengde forråd av mat som var etterlatt av sivilistene som hadde rømt byen."

" Bare ett eneste utfall ble gjort fra festningen. 11. april 1716 angrep kaptein Johan Christopher Koss i spissen for Det eikerske kompani et par hus som svenskene hadde gravd seg frem til for å komme tett innpå festningen. Angrepet ble stoppet da kapteinen og to mann ble skutt og drept. Da kapteinens sønn fenrik Christian Koss fikk høre at farens lik lå igjen utenfor festningsmuren, ville han hente det. Sammen med tre venner tok han seg ut. Alle vennene ble drept eller tatt til fange, men Christian kom seg hardt såret tilbake med farens lik på ryggen. For den rørende og modige gjerningen ble Christian Koss utnevnt til sekondløytnant."
Så mye interessant informasjon du har funnet! Takk!
Citera
2019-10-21, 01:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FruCarlsberg
Så mye interessant informasjon du har funnet! Takk!
Dessa svenska soldater har grävt från hus till hus - från Lørenskog till Akershus fästning.

Frågan är var husen låg 1716-1718...

Det finns en karta från 1800-talet på 1881.no (tidigare hemligt stämplat) - det kan ge en ledtråd.

Jag är inte så bra på att hitta historiska kartor - kanske någon annan är :-)
Citera
2019-10-21, 01:31
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Det måste finnas många underjordiska tunnlar i Lørenskog :-o Lite frimurare-känsla över detta nu - även kanske en lenk till Koss

Jag vet inte vem GM är i det här fallet - men jag är ganska säker på vem som sköt den svenska kungen, Karl den 12.

Soldaterna saknade både kläder och mat - så att de soldatar som inte svält ihjäl - frös ihjäl.
Kung Karl den 12 måste ha skjutits av sina egna...

Soldaterna var tvungen att gräva sig mellan husen - målet var att anlända osedda, för att komma nära nordmännens befästningar före attacken. Inne i husen hittade soldaterna mat som den norska civilbefolkningen hade lämnat kvar, då de hade flydd när kriget bröt ut.

Källa:
https://www.norgeshistorie.no/enevelde/artikler/1227-de-svenske-invasjonene-av-norge-1716-og-1718.html

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Beleiringen_av_Akershus_festning

"Så lenge ilden langs gatene vedvarte, så svenskene seg nødt til å grave seg frem fra hus til hus. Under arbeidet med å ta seg fram gjennom bebyggelsen fant de sårt tiltrengde forråd av mat som var etterlatt av sivilistene som hadde rømt byen."

" Bare ett eneste utfall ble gjort fra festningen. 11. april 1716 angrep kaptein Johan Christopher Koss i spissen for Det eikerske kompani et par hus som svenskene hadde gravd seg frem til for å komme tett innpå festningen. Angrepet ble stoppet da kapteinen og to mann ble skutt og drept. Da kapteinens sønn fenrik Christian Koss fikk høre at farens lik lå igjen utenfor festningsmuren, ville han hente det. Sammen med tre venner tok han seg ut. Alle vennene ble drept eller tatt til fange, men Christian kom seg hardt såret tilbake med farens lik på ryggen. For den rørende og modige gjerningen ble Christian Koss utnevnt til sekondløytnant."

Intressant! Kalle Dussin hade lite ojämnt med krigslyckan. Och omdömet. Och med ryssen...
Citera
2019-10-21, 02:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Intressant! Kalle Dussin hade lite ojämnt med krigslyckan. Och omdömet. Och med ryssen...
Det är inte precis någon gåta vem som sköt kungen ;-))

När jag tittar på den historiska kartan från 1874 (på kart/1881.no) - då tycker jag det är intressant, att en linja har dragits mellan egendomarna "Vangen" och "Fjeldet" (Hagens egendom).

Kan det finnas en underjordisk tunnel där?
Edit: Nej, det kanske bara är en väg.

Floden rinner precis utanför eller vid Fjeldet/THs egendom på den gamla kartan.

1910-1912 flyttades flodbanan, och i detta samband sköts stora massor av sten bort, för att ge plats för den nya Strømsveien.

Om kartan från 1874 är korrekt, måste Langvannets strandlinje också ha förändrats i området - dvs. vattnet är större. Eller har jag helt fel?
Senast redigerad av Havhest 2019-10-21 kl. 02:24.
Citera
2019-10-21, 08:08
Medlem
Citat:
Finns ingen lag som säger hur man präglas eller handskas med detta men många skulle förstås präglas på sånt sätt att man vill försäkra sig om (falsk) trygghet som kompensation. Sen kan även detta te sig olika. Men att bygga en förmögenhet av sådant slag kan naturligtvis psykologiskt samverka med ett sådant trauma. Men sen kan vem som helst som byggt en sådan förmögenhet få dåligt omdöme och hybris. Eller ”inse” var svagheterna i den egna sitsen är lokaliserade men utan att (uppleva sig) kunna komma tillrätta med dem eller kunna åtgärda dem. Man skulle kunna fortsätta förstås, när ”mamman” återigen dör, men nu enligt en ny logik.

Oidip*s lämnar hemstaden och ger sig ut på vägarna för att inte spådomen ska slå in. Det är då den slår in....

Ville AE lämna familjekretsen? Skulle hon dö i någon utdragen sjukdom? (Det borde kanske krupit fram nu...) Eller ville hon köra ut TH? Eller vacklade hennes hälsa och omdöme?

Ett trauma kan ligga och lura och vänta på att uppfylla sig. När den traumatiserade tror att faran för länge sen är över. Men redan att kalkylera med ”lösningar” av sånt här slag är att ge sig hän åt dårskapen.

Jeg vet lite om denne familien, men jeg har selv vært vitne til at en jeg virkelig respekterte viste seg å være en tyrann og en voldsmann i eget hjem. Det kom som et sjokk, og det var vanskelig å tro på, men da fasaden sprakk etterlot det ingen tvil om at hans kone hadde gått gjennom et helvete over flere år.
Gjennom 50 år burde det nok være indikasjoner, men de kan være godt skjult. Som mange skriver, så vil familiemedlemmer ofte forsøke å beskytte voldsutøveren, og de kan holde på over lang tid uten at noen vet. De unnskyldes gjerne med at de har det vanskelig, er stresset osv.
Familiesituasjonen kan være det stedet hvor de sterkeste følelsesmessige opplevelsene utspiller seg, og da utløses også de sterkeste reaksjonene. Som regel foregår det i slike hjem også psykisk vold. Dette er den mest utbredte formen for vold. Den er usynlig og vanskelig å definere. Volden er godt kamuflert, men kvinnen vet når og hvor den skjer. Andre kan gjerne oppleve overgriperen som snill og omtenksom. Han kan være hjelpsom og elskverdig utad. Denne formen for vold kan gå så langt at offeret blir isolert fra omverdenen.
Jeg sier IKKE at dette er tilfellet her. Men jeg må innrømme at tankene til tider går den veien.
Senast redigerad av agvvv 2019-10-21 kl. 08:40.
Citera
2019-10-21, 09:12
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Det är inte precis någon gåta vem som sköt kungen ;-))

När jag tittar på den historiska kartan från 1874 (på kart/1881.no) - då tycker jag det är intressant, att en linja har dragits mellan egendomarna "Vangen" och "Fjeldet" (Hagens egendom).

Kan det finnas en underjordisk tunnel där?
Edit: Nej, det kanske bara är en väg.

Floden rinner precis utanför eller vid Fjeldet/THs egendom på den gamla kartan.

1910-1912 flyttades flodbanan, och i detta samband sköts stora massor av sten bort, för att ge plats för den nya Strømsveien.

Om kartan från 1874 är korrekt, måste Langvannets strandlinje också ha förändrats i området - dvs. vattnet är större. Eller har jag helt fel?

Att Kalle sköts av de egna är svårt att få till en hemlighet i Sverige. Det är snarast motsatsen. Och hur skulle det förresten sett ut om han hade skjutits av en norrman? Så kan vi inte ha det...
Citera
2019-10-21, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agvvv
Jeg vet lite om denne familien, men jeg har selv vært vitne til at en jeg virkelig respekterte viste seg å være en tyrann og en voldsmann i eget hjem. Det kom som et sjokk, og det var vanskelig å tro på, men da fasaden sprakk etterlot det ingen tvil om at hans kone hadde gått gjennom et helvete over flere år.
Gjennom 50 år burde det nok være indikasjoner, men de kan være godt skjult. Som mange skriver, så vil familiemedlemmer ofte forsøke å beskytte voldsutøveren, og de kan holde på over lang tid uten at noen vet. De unnskyldes gjerne med at de har det vanskelig, er stresset osv.
Familiesituasjonen kan være det stedet hvor de sterkeste følelsesmessige opplevelsene utspiller seg, og da utløses også de sterkeste reaksjonene. Som regel foregår det i slike hjem også psykisk vold. Dette er den mest utbredte formen for vold. Den er usynlig og vanskelig å definere. Volden er godt kamuflert, men kvinnen vet når og hvor den skjer. Andre kan gjerne oppleve overgriperen som snill og omtenksom. Han kan være hjelpsom og elskverdig utad. Denne formen for vold kan gå så langt at offeret blir isolert fra omverdenen.
Jeg sier IKKE at dette er tilfellet her. Men jeg må innrømme at tankene til tider går den veien.

Et lite tillegg. Hvis vi tenker oss et slikt bilde, så vil det si at barna har lang trening i å beskytte sin far. Og det er mulig at de er kapable til å være med på å dekke over en voldshandling som har endt i drap. Psykisk terror i hjemmet over lang tid kan vel som i krig skape lydige "soldater".
Senast redigerad av agvvv 2019-10-21 kl. 09:20.
Citera
2019-10-21, 09:21
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agvvv

Så kan det förstås också vara. Absolut. Man vill inte tro det här, för det borde vara svårt att dölja men så kan det vara.

På alla bilder ser AE ut att ha åldrats i förtid jämfört med maken. Jag vet inte om det kan ha betydelse. Det kan hänga ihop med annat också.
Citera
2019-10-21, 09:34
Medlem
Citat:
Så kan det förstås också vara. Absolut. Man vill inte tro det här, för det borde vara svårt att dölja men så kan det vara.

På alla bilder ser AE ut att ha åldrats i förtid jämfört med maken. Jag vet inte om det kan ha betydelse. Det kan hänga ihop med annat också.

Jeg liker å lese meg opp om ting. Og slik jeg forstår det, så vil det i en slik hypotetisk situasjon oppstå et sterkt samhold, "oss mot verden". Monsen var også inne på dette: "enten er du med meg, eller du er mot meg". Barna vil beskytte sine foreldre. Dette er noe de skal ordne opp i internt, det er viktig at ingen utenfor skal få vite, de må stå sammen som familie. Blåser det opp til storm er det viktig å følge sin leder, stormen vil stilne, alt vil bli bra igjen. Psykologien i dette er tung. Uforståelig for oss som ikke har vært i "krigen".
Citera
2019-10-21, 10:37
Medlem
Monsens avatar
På fredag skal Brøske i møte med riksadvokaten. Det må vel bety at de har nok til tiltale? Eller?

Jeg tror nemlig ikke at politiet hadde offentlig annonsert et møte med riksadvokaten uten å være sikre på at saken holder til tiltale.

Å gå ut med dette møtet gjør at folk forventer noe i etterkant. At noe skjer. At møtet har en grunn.

Hva tror dere?
Citera
2019-10-21, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monsen
På fredag skal Brøske i møte med riksadvokaten. Det må vel bety at de har nok til tiltale? Eller?

Jeg tror nemlig ikke at politiet hadde offentlig annonsert et møte med riksadvokaten uten å være sikre på at saken holder til tiltale.

Å gå ut med dette møtet gjør at folk forventer noe i etterkant. At noe skjer. At møtet har en grunn.

Hva tror dere?

Jeg tror dette desverre er et obligatorisk statusmøte i forbindelse med at statsadvokaten går av 01.11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in