2019-10-21, 02:54
Medlem
fermions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Det beror på att de svenska kärnkraftverken är subventionerade. De byggdes under 1970- och 1980-talen och staten tog på sig byggkostnaden. Produktionskostnaden, alltså kostnaden exklusive den enorma kostnad det innebar att bygga kärnkraftverken, är för svenska dito mellan 19 och 30 öre.
Barsebäck 1 kostade 0,8 miljarder att bygga, Barsebäck 2 kostade 1,2 miljarder osv. You do the math om den enorma subventionens inverkan på priset. Sanningen är ju att kärnkraften varit *extremt* lönsamma investeringar. Man ville på den tiden komma ur oljeberoendet utan att bygga ut samtliga älvar ( fyra lämnades) vilket man lyckades med. Perioden då svensk kärnkraft byggdes ut till 50% av elproduktionen är världsrekord i co2 minskning per capita per tid.
Citera
2019-10-21, 08:36
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Det beror på att vindkraftverket som artikelförfattarna undersökt inte haft några löpande utgifter. Särskilt konstigt är inte det eftersom ett vindkraftverk kräver ytterst lite underhåll.
Jag skulle tekniskt jämföra en bil med ett vindkraftverk. Du påstår att man kan köpa en ny Volvo, låna hela beloppet utan ränta, sedan köra med den i 13.2 år i sträck utan att byta olja, reparera skador, rost, tvätta den?

I själva verket ser siffrorna ut så här, Energimyndigheten:
https://www.energimyndigheten.se/contentassets/9f658fbcc1d24014bbe6fbeb70f80cba/er-2016_17-produktionskostnader-for-vindkraft-i-sverige.pdf
Kalkylränta investering 8%, ständig förlust 20%, löpande drift 17%, livslängd 20 år. Lögn 26 från dig.

Citat:
Nej, en investering som betalar sig efter bara 13 år är fortfarande mycket fördelaktig.
Siffran är 13 år eftersom du hittat på 0 kronor i driftkostnad. Vilket är lögn 27.

Citat:
Såhär skrev du i ditt inlägg: "Elpriset 2019 juni 26 öre, juli 36 öre, augusti 39 öre, september 36 öre." Juni, juli och augusti är sommarmånader. September är förvisso en höstmånad men det brukar vara så varmt att elpriset hålls lågt ändå.
Jag skrev "Det nuvarande priset i Sverige är 40 öre" skriver 19 oktober med priset från nordpool 19 oktober. Hösten i hela Sverige inträdde i början på oktober, stora delar har vinter, motsatsen till sommar. Lögn 28 från dig.

Citat:
Mer elpriser har du här:
https://www.energimyndigheten.se/nulagetpaelmarknaden/Elpriser/

Som synes har det svängt kraftigt det senaste decenniet.
Bara 9 månader perioden 2016-2019 har priset varit över 50 öre. Det lägsta månadspriset är 9 öre juli 2015. Lögn 29 från dig.

Citat:
Det beror på att de svenska kärnkraftverken är subventionerade. De byggdes under 1970- och 1980-talen och staten tog på sig byggkostnaden. Produktionskostnaden, alltså kostnaden exklusive den enorma kostnad det innebar att bygga kärnkraftverken, är för svenska dito mellan 19 och 30 öre.
Alla svenska kärnkraftverk byggdes på helt kommersiella villkor med vanlig belåning. Vattenfall är storägaren men inte 100% ägare, och ägs visserligen av staten. Men staten har inte gett en krona i bidrag till byggandet. Lögn 30 från dig.

Citat:
Sverige har inte EUs lägsta elpriser. Vi ligger någonstans i mitten:

https://www.cleanenergywire.org/news/eu-household-electricity-prices-increase-second-half-2018-slight-decrease-germany
Vem har påstått det? Men om man jämför västländer, östländer har smutsig billig kolkraft och varken vind eller kärnenergi, så ser listan ut så här taget från min länk:
Billigast el till privatperson Finland, Frankrike, Sverige. Dyrast: Tyskland, Danmark. Lögn 31 från dig.

Svara nu på frågan varför kärnkraft-västländerna har lägst elpris och vindkraftländerna högst, med tanke på dina påstådda fördelar med vindkraft och nackdelar med kärnkraft.

Och sluta ljuga.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2019-10-21 kl. 08:45.
Citera
2019-10-21, 10:59
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Kärnkraft är inte "icke-intermittent" (menar du kontinuerlig?) då den drabbas av återkommande avbrott. I Sverige har utnyttjandegraden legat under 80 % i flera års tid.

Det är precis därför det behövs fler reaktorer som kan ta över när planerad service utförs!
Hur planerar man vädret?

Citat:
Jag tror inte du vet vad sannolikhet är för något och jag tror att det är därför du ständigt drar fel slutsatser. Här är en räkneövning åt dig:

Anta att du har ett kärnkraftverk med utnyttjandegraden 80 %. Dvs det är i drift 4 av 5 gånger. Du har också 8 vindkraftverk som var och en har en utnyttjande grad på 20 %. Vad är troligast, att kärnkraftverket inte producerar el eller att inget av vindkraften producerar el, givet att deras förmåga att producera el är oberoende av varandra?

Det mest sannolika är att vindkraften drabbas av de perioder när vinden inte blåser, perioder som exempelvis år 2017 ledde till att vindkraften gravt underpresterade (något även du tagit upp).

Citat:
Något sådant har jag inte påstått.

Du erkänner med andra ord att perioder utan vind leder till att vindkraften inte förmår leverera?

Citat:
Du skrev "Du har inte motbevisat påståendet att det i varje givet ögonblick endast finns en procent av installerad effekt tillgänglig för slutkunderna." Det påståendet har motbevisats av uträkningen som visade att den verkliga siffran var runt 21 %.

På vilket sätt är din hemgjorda snitt-uträkning ett bevis för hur stort effektuttag man i varje givet ögonblick kan göra i det Tyska elnätet?
Ett snitt är ju som bekant inte en ögonblicksbild.

Citat:
Jag tolkar siffror efter bästa förmåga. Du får gärna redogöra för varför mina tolkningar är felaktiga.

Du använder exempelvis ett snittvärde som ett bevis för att en intermittent energikälla alltid levererar el, något var och en förstår som är någorlunda insatt förstår är totalt felaktigt.

Citat:
Det spelar ingen roll när påståendet är uppenbart felaktigt. Kanske blev han felciterad av tidningen eller så är din översättning från tyska felaktig. Vad vet jag.

Ja, vad vet du egentligen!?

Citat:
Det du skrev var att "lönsamheten i stort sett är obefintlig [för vindkraft] om man tar bort subventioner och elcertifikat." Jag svarade att det är korkat att investera i olönsamma verksamheter och bad dig också länka till en källa som styrkte ditt påstående om vindkraftens olönsamhet.

Snack, du skrev att vindkraftbolagen måste vara korkade om de investerar trots att de vet att systemet med elcertifikat snart tas bort (något du inte visste).

Citat:
Du ignorerade min förfrågan och har ännu inte återkommit med någon källa.

Snack, det är enbart du som inte förmår presentera källor utan istället utgår från rena killgissningar och magkänslor.

Citat:
Fast den här tråden handlar om vindkraft och kärnkraft. Kan vi hålla oss till det?

Visst, men det faktum att du oftast har fel i dina uträkningar kommer du dock inte undan.

Citat:
Ja. Du hittar aktuella värden för ett antal danska vindkraftsparker här:

http://energynumbers.info/capacity-factors-at-danish-offshore-wind-farms

För sista gången. Sluta upp med länkpostandet!

Citat:
Så... Om medellängden för män i Sverige är 182,5 cm så är det ett "teoretiskt uträknat värde" eftersom det både finns män som är längre och som är kortare än 182,5 cm?

Ja, vad ska det annars vara?
Om du ser en person som är 2,10 så kan denne omöjligen vara Svensk?

Citat:
Installerad kapacitet i Tyskland var 55,6 GW. Ett år har 24 * 365 = 8760 timmar. Maximal mängd producerad el: 55,6 GW * 8760 h = 487 TWh. Verklig mängd producerad el: 103,6 TWh. Utnyttjandegrad 103,6 TWh / 487 TWh ~= 21,3 %.

Slutsats: Påståendet att utnyttjandegraden var lägre än 1 % var falskt.

Grattis! Du har åter lyckats med konststycket att trolla bort det faktum att vindkraft är en intermittent kraftkälla.
Tror du även att idén med perpetum mobile är genomförbar om du räknar lite på det?
Citera
2019-10-21, 11:28
Medlem
Citat:
Du är en ohederlig debattör. Din fråga var "Så du kan med andra ord inte bevisa din ståndpunkt att vindkraftsel ger högre vinst vid export än kärnkraftsproducerad el?" Svaret du fick var "Nej, det kan jag inte. Men det är helt jävla uppenbart att det måste vara på det viset eftersom produktionskostnaden är lägre för vindkraft än för kärnkraft."

Min fråga var "Återigen. Varför ska vi bygga kärnkraftverk? Bara för att vi kan? Är det inte bättre att bygga vindkraftverk när elen blir billigare att producera vilket medför högre vinst när vi exporterar? Varför sätta igång uranbrytning i Sverige bara för att hålla kärnkraften under armarna?" Den vägrar du att svara på eftersom du är en ohederlig debattör.

Jo, det är bättre och billigare att bygga vindkraft om man kan leva med att bli bortkopplad från stamnätet när det är kallt och inte blåser.
Nästa fråga.

Citat:
Din fråga var retorisk. "Jag antar att din formel som i ett slag omvandlar intermittenta energislag till avbrottsfri dito ingår i dessa studier?" Jag svarar ja på den. Detaljerna finns i studien.

Varför presenterar du då inte studiens slutsatser med egna ord?
Din formel är ju rena tramset, något som är helt uppenbart för alla utom dig själv.
Du jämför helårssnitt med korta tidsintervall. Äpplen, bananer, päron. Tråden hör mer hemma i forats trådgårdsdel.

Citat:
Det jag påstår är att ett 100 % förnybart och driftsäkert elsystem är möjligt. Det påståendet stöds av studien och det räcker för dig att läsa dess slutsatser.

Jag tänker inte läsa ett dyft. Presentera slutsatserna eller finn dig i att bli anmäld för regelbrott.

Citat:
Återigen, va? Elmarknaden är avreglerad så man får ju hoppas att "den fria marknaden" bidrar till att hålla priserna nere.

Vi får hoppas att den fria marknaden även ser till att ha tämligen olönsam (nedlagd reservkraft är redan ett faktum) back-up stående om din framtidsvision slår igenom.

Citat:
Vad menar du med "hyfsat likartade"? Mig veterligt är väderförhållandena i Skandinavien "hyfsat olikartade" de som råder vid Medelhavet eller i Östeuropa. Hög numerär betyder "Det blåser alltid nånstans."

Hur kunde då vindkraften prestera så dåligt 2017?

Citat:
Vilket scenario? Tänker du på framtidsscenarier i vilka kärnkraften är avskaffas och flera olika typer av förnybara energikällor kombineras i ett driftsäkert elsystem? Dessa bygger på att vindkraften används för det mesta. Oftast blåser det ju tillräckligt. Då används inte vattenkraften och magasinen fylls på. Under vissa dagar råder stiltje och vindkraften producerar inte tillräckligt med el. Då tappas vattenkraften av istället. Vi kan också importera vattenkraftsel från Norge som tack vare alla sina älvar har ett ännu större elöverskott än vad vi har.

Du får det att låta som om det skulle vara ett super-duper-olösligt problem att lagra energi men så är inte fallet. Vattenkraft är bara ett sätt men det finns mängder med andra sätt också. Exempelvis kunde överskottselen från vindkraften användas till att producera vätgas som sedan förbrändes.

Jag har hela tiden diskuterat utifrån ett scenario där Svensk kärnkraft (även exempelvis Tysk kärnkraft) avskaffats och vi är helt beroende av intermittent energi + reglerande vattenkraft.
Vattenkraftens förmåga att reglera är redan idag ansträngd av vår inhemska vindkraft.
Hur skulle då ett ersättande av kärnkraften (runt 40% av totalen, en långt större siffra än dagens sammanlagda andel intermittent som och el) kunna regleras ens om man räknar in all skandiavisk vattenkraft?
Olösligt problem är det nog inte frågan om. Däremot är dagens lösningar oekonomiska och ogenomförbara. Vi kan inte bygga ut vattenkraften p,ga av politiska beslut tagna under 70-talet. Dessutom skulle utbyggnation av samtliga älvar leda till enorm miljöförstöring, något du inte verkar ta med i beräkningen (bryr du dig alls om miljön)?

Citat:
Vad menar du då? Din fråga är fortfarande obegriplig.

Jag fattar inte ens hur du inte kan förstå den.

Citat:
Vem har sagt att vi ska lägga rabarber på norrmännens vattenkraft? Tvärtom, ju fler länder som ingår i elsystemet desto stabilare blir det.

Jaha, du menar alltså att vi ska använda Tysk kolkraft för att reglera vår vindkraft?

Citat:
Nej. Kärnkraft kan bara byggas vid kuster (pga vattenberoendet) och bör helst inte byggas för nära tätbefolkade städer. Det är ofantligt mycket lättare att bygga vindkraft nära slutkunder än kärnkraft.

Nej, men om du studerar en karta så kanske du ser att det inte är 250 mil till närmaste kust.
Har du någon källa på ditt sista uttalande, eller är det dina magkänslor som åter gör sig påminda?
Vindkartan visar tydligt att de bästa lägena ligger i glesbygden.

https://svenskleverantorstidning.se/wp-content/uploads/sites/2/2012/01/windmap2.gif
Citera
2019-10-21, 11:32
Medlem
Citat:
Vilken fråga då? Intermittent betyder icke kontinuerlig.

Grattis, vi gör framsteg!

Citat:
Bevisbördan faller på dig och jag kan tyvärr inte bistå med någon källa.

Varför är jag inte förvånad?

Citat:
Tja, de skåningar som inte har tillräckligt med el kan ju bygga sina egna vindkraftverk. Eller till och med sina egna solparker som faktiskt fungerar skapligt i Skåne.

Jaha, så samhället i stort är inget man behöver bry sig om?

Citat:
Vi har både ett historiskt lågt elpris och ett rekordstort elöverskott (båda hänger ihop naturligtvis). Det är en mycket gynnsam situation för de företag som behöver mycket el.

Så varför ser vi då att företag inte vågar expandera p,ga elbrist?

Citat:
Eh, jaha? Vad har det med ämnet att göra? Jag hänvisade till Energimyndighetens rapport som förklarar hur ett pålitligt elsystem som bygger på förnybar energi fungerar. Får jag inte göra det enligt dig?

Jag kan inte göra något åt forumets regler. Försvinner länken så kan ingen reda ut vad du ursprungligen menat med ditt inlägg.
Citera
2019-10-21, 11:38
Medlem
Citat:
För det första så får du komma med belägg för att elsystemets pålitlighet har försämrats. Det kan du inte bara påstå utan att ha någon källa till. För det andra om elsystemets pålitlighet har försämrats så finner jag det väldigt osannolikt att inte experter skulle ha förutsett det redan för flera år sedan.

Nu bortser du ju ifrån att diskussionen mellan Löfven och Kristersson handlade om ett framtida utbyggande av kärnkraften.
Vilka experter tänker du på? Ygeman som har "svårt att se något problem"?
Experter hintar redan idag om elbrist, något du som lekman gör allt för att skjuta ned och bagatellisera genom uträkningar som inte har någon verklighetsanknytning.

Citat:
I Sverige har vi ett historiskt lågt elpris så att exportera till oss kommer de inte tjäna mycket på. Fast elpriset vänder kanske, men då blir även vindkraften mer lönsam.

Elpriset kommer givetvis att varieras mer sett över året då man förlitar sig på fler intermittenta kraftslag.
Solkraft levererar inte på natten, vindkraften levererar inte om det inte blåser.
Citera
2019-10-21, 12:03
Medlem
Citat:
Systemet är självreglerande. Du verkar inte ha förstått hur en marknad i en ekonomi fungerar. Lönsamheten för mjölk är också riktigt medioker men det är ju jag som konsument mycket tacksam över!

Ja, det var ju en bra jämförelse!
Är du medveten om hur många mjölkbönder som gått i konkurs under den senaste tiden?

Citat:
Självklart är de ledsna för att elpriset är lågt. Går de med förlust är det ju tråkigt för dom. Men se det från den ljusa sidan. Tänk om vi hade byggt nya kärnkraftverk och tänk vilka enorma brakförluster det hade resulterat i för oss skattebetalare! Som skattebetalare tycker jag att det hade varit mycket, mycket värre.

Så du menar att oförmåga att leverera energi som får till följd att företagen inte kan expandera inte påverkar Sveriges ekonomiska utveckling?
Det får mig att tänka på när Stalin valde att exportera spannmål istället för att ge det till de så kallade Kulakerna vilket fick till följd att 7 miljoner svalt ihjäl, allt medan exportsiffrorna skenbart såg bra ut.

Citat:
Jag har inte läst studien. Deras beräkningar om en återbetalningstid på 14 år för ett nytt vindkraftverk respektive 6 och 7 år för två äldre kan säkert stämma. Men jag tycker det stödjer mitt påstående om god lönsamhet. 14 år är i sammanhanget väldigt lite.

Återbetalnining på 14 år för något som har en maximal teoretisk livslängd på 25 är väl inte bra hur man än ser det?

Citat:
Suck. Nej, en referatgranskad studie som publicerats i en vetenskaplig tidskrift trumfar en kandidatuppsats på 15 hp skriven av två studenter som antagligen inte är torra bakom öronen ännu.

Empiriska data är väl ändå empiriska data?

Citat:
För att du skrev "återbetalningstiden för moderna vindkraftverk skvallrar om skral lönsamhet" så då antog jag såklart att du menade för vindkraftverk i allmänhet. För svenska verk är säkert lönsamheten sämre eftersom dagens elpris är lågt.

Sant, men det kan väl bra att länka till ett exempel som speglar de förhållanden som Svensk vindkraft utsätts för?
Varför inte ta ett exempel från Tyskland?

Citat:
Jag vet inte vad en "länkpost" är för något.

En länk utan beskrivande text som i det fall att källan försvinner gör det möjligt att ändå följa diskussionen.

Citat:
All kärnkraftsrelaterad teknikutveckling sedan 1960-talet tänker jag
på.

Den stoppade ju Birgitta Dahl ganska effektiv med sitt tankeförbud, något som gjorde att Sverige miste sitt övertag inom området.

Citat:
Menar du att elransonering ännu inte införts i Tyskland men att det kommer att införas i framtiden? När då?

När miljöskäl gjort att de stängt både kärnkraft och kolkraft vilket gör att de blir helt importberoende
när det Tyska vädret som är känt för sina perioder av stiltje inträffar.
Vem ska leverera den reglerande vattenkraft som redan är utnyttjad för eget bruk?

Nu väntar jobb, jag får återkomma med resterande svar.
Citera
2019-10-21, 14:20
Medlem
fermions avatar
Citat:
Nej. Kärnkraft kan bara byggas vid kuster (pga vattenberoendet) och bör helst inte byggas för nära tätbefolkade städer. Det är ofantligt mycket lättare att bygga vindkraft nära slutkunder än kärnkraft.
Den största delen av världens kärnkraftverk ligger vid stora floder med säkert minimiflöde ( Rhen, Rhone, Loire, Donau, Sava, Pripyat, Hudson etc etc )
Citera
2019-10-26, 12:20
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
Barsebäck 1 kostade 0,8 miljarder att bygga, Barsebäck 2 kostade 1,2 miljarder osv. You do the math om den enorma subventionens inverkan på priset. Sanningen är ju att kärnkraften varit *extremt* lönsamma investeringar. Man ville på den tiden komma ur oljeberoendet utan att bygga ut samtliga älvar ( fyra lämnades) vilket man lyckades med.

Var kommer dina byggkostnader från? De nämns inte på Wikipedia eller i några andra källor. Oavsett om de stämmer eller inte var det naturligtvis billigare att bygga kärnkraft 1969 innan varken katastrofen i Tjernobyl eller Fukushima ägt rum. (FB) Partiledardebatt/Agenda 191013 (utbruten) - Energipolitik Löfven mot Kristersson

Det är också mycket möjligt att kärnkraft har varit en god affär i Sverige. För 40 år sedan var inte vind och solkraften lika konkurrenskraftiga som de är idag. Men det spelar liksom ingen roll. Frågan är om ny kärnkraft idag och i framtiden är lönsam. Där visar alla kalkyler som jag redan citerat i tråden att den absolut inte är det.
Citera
2019-10-26, 13:25
Medlem
fermions avatar
Citat:
Var kommer dina byggkostnader från? De nämns inte på Wikipedia eller i några andra källor. Oavsett om de stämmer eller inte var det naturligtvis billigare att bygga kärnkraft 1969 innan varken katastrofen i Tjernobyl eller Fukushima ägt rum. (FB) Partiledardebatt/Agenda 191013 (utbruten) - Energipolitik Löfven mot Kristersson

Det är också mycket möjligt att kärnkraft har varit en god affär i Sverige. För 40 år sedan var inte vind och solkraften lika konkurrenskraftiga som de är idag. Men det spelar liksom ingen roll. Frågan är om ny kärnkraft idag och i framtiden är lönsam. Där visar alla kalkyler som jag redan citerat i tråden att den absolut inte är det.
Icke desto mindre är kostnadsuppgifterna sanna. Allt finns inte på Wikipedia. Du får väl ringa dem och fråga.
Vad som är ett normalt pris på el sätts i botten av kostnaden för baskraft. På nuvarande marknad är det priset på kol i Europa inklusive gemensamt beslutade pålagor typ CO2 skatt. Ju fler och bättre elledningar vi bygger ju mer påverkas dagspriset av detta.
Kärnkraften byggdes ut när man såg framför sig ett extremt oljeberoende eller att vara tvungen att bygga sönder alla vilda älvar för att kunna växa. Det är samma situation som många länder befinner sig i idag, skillnaden är att storskaligt satsar man nu på kol och gas. För elförsörjningen i växande städer i U-länder används framförallt dieselaggregat av medelstorlek som fungerar i svaga nät. Sverige befinner sig i en situation där vi måste planera för att ersätta kärnkraftverk som når sin ekonomiska och tekniska livslängd.
IPCC menar att vi måste satsa på kärnkraft och CCS trots att det är dyrare att bygga nytt för att minska koldioxidutsläppen. Det är möjligt att Sverige kan krympa sig ut ur kärnkraften genom att minska elförbrukningen dock går det mot alla prognoser som visar ökad elförbrukning.
Vindkraften kommer oavsett kostnad aldrig att tillföra mer än marginellt givet dess intermittenta karaktär som inte kan jämföras med planerade och oplanerade stopp i stora anläggningar som vatten-, kärn- och värmekraft.
Vad marknadspriset är idag är en dålig indikator på vad som är långsiktigt hållbart. Barsebäck ansågs för övrigt dyrt givet den tidens oljepris trots att det skakat upp rejält under oljekrisen 1973.
Vad som definitivt var samhällsekonomiskt vansinne om än politisk nödvändighet var att lägga ner Barsebäck i förtid. Nu låter man Vattenfalls företagsekonomiska kalkyl skrota Ringhals 1 och 2.
Senast redigerad av fermion 2019-10-26 kl. 13:30.
Citera
2019-10-26, 13:31
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag skulle tekniskt jämföra en bil med ett vindkraftverk. Du påstår att man kan köpa en ny Volvo, låna hela beloppet utan ränta, sedan köra med den i 13.2 år i sträck utan att byta olja, reparera skador, rost, tvätta den?

Jämförelsen är så dum att man baxnar! Vindkraftverk görs i aluminium och andra metaller som inte rostar. De innehåller ej eller någon förbränningsmotor vilket gör att behovet av underhåll minskar.

Artikeln jag citerade var en fallstudie av ett vindkraftverk och om inget underhållsarbete var nödvändigt under de 6,7 första åren av dess livstid kan inte jag göra något åt saken.

Citat:
I själva verket ser siffrorna ut så här, Energimyndigheten: https://www.energimyndigheten.se/contentassets/9f658fbcc1d24014bbe6fbeb70f80cba/er-2016_17-produktionskostnader-for-vindkraft-i-sverige.pdf Kalkylränta investering 8%, ständig förlust 20%, löpande drift 17%, livslängd 20 år.

Menar du att fallstudien som jag citerade är felaktig? Bonden satte upp ett vindkraftverk på sin mark till en kostnad av X Euro. Sedan sålde han el för Y Euro per år. Från de siffrorna beräknade författarna att återbetalningstiden låg på 6,7 år. Jag har väldigt svårt att se hur du kan ifrågasätta uppgifterna eller ännu värre, alla de för lögner.

Rapporten från Energimyndigheten som du refererar till motbevisar inget som jag påstått. Tvärtom ger den stöd för tesen att det går att bygga billig vindkraft i Sverige:

Citat:
5.1 Fortsatt sjunkande produktionskostnader
Enligt internationell statistik fortsätter vindkraftens produktionskostnader att sjunka. Det kan förklaras främst med att turbinernas produktion kontinuerligt ökar tack vare utvecklingen mot ökad navhöjd, större rotorer och ökad turbinkapacitet. Denna utveckling ger ett ökat energiutbyte per turbin och leder till mer kostnadseffektiva turbiner. En annan förklaring är att drift- och underhållskostnaderna minskar. Däremot uppvisar de globala turbinkostnaderna, uttryckta i kostnad per megawatt, en svagt uppåtgående trend under de senaste åren, vilket kan förklaras med trenden mot allt större turbiner

5.2 Många projekt som kan byggas till låga kostnader
Slutsatsen av den här analysen är att det finns en god tillgång på planerade vindkraftsprojekt i Sverige som kan byggas till förhållandevis låga produktionskostnader. Analysen visar också att det är stora variationer i produktionskostnaderna. Omkring 50 TWh vindkraft kan enligt denna bedömning byggas till en kostnad mellan 0,40 kr/kWh och 0,50 kr/kWh, ytterligare 40 TWh ligger i kostnadsintervallet 0,50 - 0,60 kr/kWh.

Citat:
Citat:
Nej, en investering som betalar sig efter bara 13 år är fortfarande mycket fördelaktig.

Siffran är 13 år eftersom du hittat på 0 kronor i driftkostnad. Vilket är lögn 27.

Siffran på 0 Euro i driftkostnad kommer från studien.

Citat:
Alla svenska kärnkraftverk byggdes på helt kommersiella villkor med vanlig belåning.

Källa tack.

Citat:
Vattenfall är storägaren men inte 100% ägare, och ägs visserligen av staten. Men staten har inte gett en krona i bidrag till byggandet. Lögn 30 från dig.

Staten har gett miljarder till byggandet av kärnkraften:

Citat:
Subventionerad utveckling
Kärnkraften i Sverige utvecklades efter andra världskriget av AB Atomenergi, ett till största delen statsägt företag skapat för militära ändamål. 1957 förbjöd riksdagen utvecklingen av kärnvapen. Ändå fortsatte förberedelserna för att bygga svenska atombomber utan att allmänheten visste om det. Täckmanteln var det fredliga, blågula kärnkraftsprogrammet. Det betalades huvudsakligen med militära medel. 1968 övertogs reaktortillverkningen av ASEA-Atom som ägdes till hälften av staten.

Staten har genom åren lagt ner dubbelt så mycket pengar på att utveckla kärnkraften som på samtliga andra energislag tillsammans2,3). De första svenska reaktorerna byggdes för pengar som lånades på extremt förmånliga villkor bland annat från AP-fonderna. Inflationen låg de åren genomsnittligt högre än räntan, vilket gjorde att kraftbolagen tjänade på lånen4). Det är inte överdrivet att hävda att det rör sig om subventioner i mångmiljardklassen5). Sveriges pensionärer har alltså fått betala för att låna ut pengar till kärnkraften.

http://www.folkkampanjen.se/fakta5.html

Citat:
Citat:
Citat:
Hur kommer det sig att Tyskland och Danmark har EUs högsta elpriser och Finland Sverige Frankrike de lägsta?

Sverige har inte EUs lägsta elpriser. Vi ligger någonstans i mitten:

Vem har påstått det?

Du har påstått att Sverige har bland de lägsta elpriserna i EU.

Citat:
Men om man jämför västländer, östländer har smutsig billig kolkraft och varken vind eller kärnenergi, så ser listan ut så här taget från min länk: Billigast el till privatperson Finland, Frankrike, Sverige. Dyrast: Tyskland, Danmark. Lögn 31 från dig.

Jag vet inte vilken länk som är "din länk." Om du istället tittar på min länk ser du att Sveriges elpris är ungefär detsamma som Storbritanniens och Österrikes men lite dyrare än Greklands. Sverige har mest kärnkraft per capita i världen medan Österrike och Grekland är kärnkraftsfria länder. Även Holland har lägre elpris än Sverige med en enda reaktor som bara producerar 4 % av landets elförbrukning.

Citat:
Svara nu på frågan varför kärnkraft-västländerna har lägst elpris och vindkraftländerna högst, med tanke på dina påstådda fördelar med vindkraft och nackdelar med kärnkraft.

Det stämmer helt enkelt inte.
Citera
2019-10-26, 13:43
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Det stämmer helt enkelt inte.
När jag länkar till energimyndighetens hemsida så kan man ignorera dem? Men när du länkar så håller de sig till sanningen?

Enligt energimyndigheten måste man räkna 17% driftskostnad på vindkraft och 8% räntekostnader. Du påstår ändå noll på båda?

När jag visar en fallstudie av det största vindkraftverket i Sverige så är det inget värt. När du länkar till en fallstudie av en bondes försök så är den sann?

Du har många lögner om elpriset i EU i ditt inlägg. Här är sanningen:
https://cornucopia.cornubot.se/2018/12/elpriserna-for-hushallen-i-eu-och-europa.html

Dvs de västländer i EU som har lägst elpris till kund är i turordning Finland Sverige Frankrike. De som har högst pris till slutkund är Tyskland Belgien Danmark. Grekland som är utfattigt har betydligt högre pris än Sverige. Du har fortfarande inte gett någon teori om detta. Min teori är att kärnkraft är en billig och stabil energikälla vilket ger slutkunderna ett lågt elpris, vindkraft är tvärtom det dyraste och instabilaste sättet att få el. Vad är din teori? Jag ber dig helt enkelt styrka dina påstående om den dyra kärnkraften och billiga vindkraften. Jag anser att jag styrker motsatsen. Det är tredje gången jag frågar.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2019-10-26 kl. 14:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in