Citat:
Ursprungligen postat av
LaurentiusLucidor
Citat:
Ah, du fick på tasken så bäst att vi diskuterar något annat. Okej då. Nej, jag tror inte att ett högre elpris är något problem. Inte ens i elintensiv tillverkningsindustri är elkostnaden en av de tunga posterna. Lönekostnaderna vida överstiger elkostnaderna.
Därav fördelarna med icke-intermittenta kraftkällor såsom kärnkraft.
Kärnkraft är inte "icke-intermittent" (menar du kontinuerlig?) då den drabbas av återkommande avbrott. I Sverige har utnyttjandegraden legat under 80 % i flera års tid.
Citat:
Citat:
Vindkraftverk byggs inte i markhöjd utanför folks hem. Ett bättre experiment vore om du satte dig i toppen av masten på en båt mitt ute på Nordsjön. Du skulle kanske få anledning till att omvärdera din inställning till vindkraften.
Har du någon källa som styrker ditt mytande om att vindkraft plötsligt färvandlas till en icke-intermittent kraftkälla om man sätter en vindturbin i toppen på en mast mitt ute på Nordsjön?
Jag tror inte du vet vad sannolikhet är för något och jag tror att det är därför du ständigt drar fel slutsatser. Här är en räkneövning åt dig:
Anta att du har ett kärnkraftverk med utnyttjandegraden 80 %. Dvs det är i drift 4 av 5 gånger. Du har också 8 vindkraftverk som var och en har en utnyttjande grad på 20 %. Vad är troligast, att kärnkraftverket inte producerar el eller att inget av vindkraften producerar el, givet att deras förmåga att producera el är oberoende av varandra?
Citat:
Bevisa gärna att det börjar blåsa oavbrutet om man bygger högre och större vindsnurror.
Något sådant har jag inte påstått.
Citat:
Citat:
Du framförde av allt att döma en falsk faktauppgift. Det är inte ett argument.
Du tror dig alltså ha avfärdat argumentet genom din uträkning som enbart visar att du inte vet vad ordet "intermittent" betyder?
Du skrev "Du har inte motbevisat påståendet att det i varje givet ögonblick endast finns en procent av installerad effekt tillgänglig för slutkunderna." Det påståendet har motbevisats av uträkningen som visade att den verkliga siffran var runt 21 %.
Citat:
Citat:
Ingen! Man ska läsa och tolka siffror efter eget huvud.
Hur ska du kunna tolka siffror om du inte förstår dess innebörd vilket du tydligt uppvisat genom att jämföra bananer med päron?
Jag tolkar siffror efter bästa förmåga. Du får gärna redogöra för varför mina tolkningar är felaktiga.
Citat:
Citat:
Jag antar att ingen fäst någon större vikt vid Oliver Thens uttalande i en obskyr tysk tidning. Det är bara du (säkert via Elsa Widding) som lurats av det falska påståendet.
Om du tror att du ska kunna komma undan genom att skjuta budbärare som faktiskt till skillnad mot dig är/har varit yrkesverksamma inom området så tror du fel.
Det spelar ingen roll när påståendet är uppenbart felaktigt. Kanske blev han felciterad av tidningen eller så är din översättning från tyska felaktig. Vad vet jag.
Citat:
Du har ju t,om kallat investerare i vindkraft för "korkade" baserat på att du inte hade en aning om att elcertifikatssystemet dels avskaffas år 2030 och dels redan är övertecknad vilket får certifikatens värde att sjunka exponentiellt.
Det du skrev var att "lönsamheten i stort sett är obefintlig [för vindkraft] om man tar bort subventioner och elcertifikat." Jag svarade att det är korkat att investera i olönsamma verksamheter och bad dig också länka till en källa som styrkte ditt påstående om vindkraftens olönsamhet.
Du ignorerade min förfrågan och har ännu inte återkommit med någon källa.
Citat:
Citat:
Håll dig till ämnet. Det finns redan en tråd om myten om kommunkrisen:
Jag tycker att kommunkrisen belyser din hybris och fäbless för rena konspirationsteorier på ett bra sätt!
Fast den här tråden handlar om vindkraft och kärnkraft. Kan vi hålla oss till det?
Citat:
Citat:
Det skrev jag inte. Jag konstaterade bara att ditt påstående "Utnyttjandegraden är ju ett teoretiskt framräknat värde" var falskt.
Stämmer det du säger så borde ju utnyttjandegraden årligen omräknas individuellt för varje vindkraftverk. Har du några bevis för att så sker?
Ja. Du hittar aktuella värden för ett antal danska vindkraftsparker här:
http://energynumbers.info/capacity-factors-at-danish-offshore-wind-farms
Citat:
Då är med andra ord utnyttjandegraden ett teoretiskt uträknat värde eftersom det inte tar hänsyn till de individuella förhållanden som råder för varje vindsnurra.
Så... Om medellängden för män i Sverige är 182,5 cm så är det ett "teoretiskt uträknat värde" eftersom det både finns män som är längre och som är kortare än 182,5 cm?
Citat:
Citat:
Det kan jag kanske inte. Jag litar, naivt nog, på att din översättning av meningen är korrekt. Om den är felaktig hoppas jag att andra flashbackare hoppar in i tråden och rättar den.
Med andra ord så har även Then rätt så länge andra flashbackare inte hoppar in i tråden och "rättar" hans uttalande eftersom du enbart ägnar dig åt att skjuta de budbärare jag citerar och inte förmår sätta dig in i frågeställningen?
Inte alls. Men jag får självklart anta att din översättning är korrekt om ingen rättar den.
Citat:
Citat:
Jo det har jag. Hade påståendet varit sant hade inte (den uppmätta!) utnyttjandegraden för tysk vindkraft överstigit 1 %. Eftersom den har gjort det är påståendet falskt.
Det enda du lyckats med genom din uträkning är att du tydligt visat upp att du inte förstått innebörden i vad en intermittent kraftkälla är för något, i övrigt säger den ingenting om den mängd energi som finns tillgängligt i det Tyska stamnätet under varje givet tidsintervall.
Installerad kapacitet i Tyskland var 55,6 GW. Ett år har 24 * 365 = 8760 timmar. Maximal mängd producerad el: 55,6 GW * 8760 h = 487 TWh. Verklig mängd producerad el: 103,6 TWh. Utnyttjandegrad 103,6 TWh / 487 TWh ~= 21,3 %.
Slutsats: Påståendet att utnyttjandegraden var lägre än 1 % var falskt.