2019-10-19, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag tror det tog 5 år att bygga Barsebäck 3, kanske tar det något längre tid nu. Med tanke på svenska politikers erkända vilja att ta beslut (not) så kommer antagligen beslutet att tas år 2040. Inte otänkbart att politikerna med kniven på strupen förskjuter gränsen 2045 till 2055. osv i all oändlighet. Problem löst, på klassiskt svensk sätt.

Det går faktiskt inte så här i efterhand att fatta hur Sverige styrdes politiskt på 1970-talet, när man faktiskt kunde ta beslut om att bygga 10 kärnkraftverk. Jag var liten då, men jag minns ingen som helst debatt om detta förrän hälften var färdigbyggda.

Idag är det marknaden som styr. Vi är med i EU och statsstöd är om inte förbjudet så väldigt krångligt. Finland visar hur krångligt och dyrt det blir när man ska bygga 2 stora kärnkraftverk. Ett i Österbotten bara några mil från den svenska kusten med flera medelstora städer och ett i Finska viken. Det österbottniska verket byggs av ryska Rosatom och Finska viken av ett franskt bolag som har varit nära konkurs. Från beslut till start av dessa reaktorer av generation 3 så kommer det att ta 10-15 år.
Miljöprövningar och säkerhetskrav förlänger byggtiden. Och gör att privata investerare söker sig någon annan stans. Dom kräver statliga garantier för ett högt elpris men det blir svårt eftersom elpriset inte är statligt reglerat i en marknadsekonomi.
Citera
2019-10-19, 17:13
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Bästa skåning, om det är en sådan frukantsvärd elbrist, då finns det pengar att tjäna eller hur? (vi återkommer till detta längre ner)
På liknande sätt förstår jag inte varför folk med hjärtat till vänster inte startar fastighetsbolag och låter bygga hyreshus och hyr ut till bruksvärdeshyra.
Hade nu folk med hjärtat till vänster gjort det hade det inte funnits någon sk bostadsbrist. Vad fattas?

I oreglerade marknader ser marknaden till att åtgärda "brister". Dock kan man tom säga att brister inte ens uppkommer.

Citat:
begränsat med mark till skillnad från Sverige.
Låter som någon supportar Reinfeldt.

Citat:
Detta betyder att med bättre överföringskapacitet kommer svenskarnas överkonsumtion leda till effektbrister och oundvikligen till en nödvändig omställning av produktionsapparaten.
Vilken överkonsumtion??
Att det finns effektbrister i distributionen får du allt prata med staten om.

I oreglerade samhällen ser marknaden till att bygga bort brister. Kunderna betalar nämligen för det.

Citat:
Åter till första meningen. Om det råder elbrist är elpriset högt, då finns goda incitament för kapitalisterna att investera i ny produktionskapacitet. I Malmö konverterades det gamla Öresundsverket om till gaskombikraftverk, ett svar på ett ökat behov. Sedan år 2017 är Öresundsverket avstängd p.g.a. låga elpriser, hur kan detta gå ihop om det råder elbrist?
Råder det elbrist då?
Det problem som identifierats är att det är kapacitetsunderskott i distributionen.

Liksom det blev i Kalifornien pga att överheten reglerade.

Citat:
Kristersson är helt inget annat än en jävla populist ute efter mer skatterullning för att göda kapitalisterna som redan ockrar och suger ut folket. Pågen kan med sina gelikar starta upp Öresundsverket, men icke!
Var hittar du någon kapitalist som ockrar?
Det finns bara i din fantasi.
Den som har för höga marginaler håller för högt pris och då köper vi av konkurrenterna i stället.

Pågen har sin affärside och det är inte att distribuera el. Du har inte förstått ens det mest grundläggande i en marknadsekonomi.

Citat:
I den semifeodala kapitalistiska ekonomin är nationell infrastruktur alldeles för dyr för företagen, stordriften kräver en subventionerande stat.
Nu sitter du bara och fantiserar.
Ta bort regleringarna och ta bort de subventioner du fantiserat ihop, och problemen är borta.

Citat:
Den svenska industrin är helt och hållet beroende av statligt finansierad infrastruktur, de överlever inte en dag på en fri marknad, därför är det bäst om dessa dinosaurier går under snabbt.
Vilka subventioner är det nu du drömt ihop?

Citat:
Dras de statliga stöden industrin tillbaka är kapitalismen som känner till den en saga blott, med den försvinner också höginkomsttagarna, den lilla obetydliga klick som ingen skillnad gör.
Återigen, vilka subventioner är det nu du drömt ihop?

Verkar mest som du får psykbryt över att andra levererar och får betalt för det.

Citat:
Det gör vi, med allas lika tillträde till marknaden gör vi er överflödiga, på köpet försvinner staten och kapitalismen.
Det är kapitalisterna som betalar för innovationer och processförbättringar. Det som ger tillväxt.

Tar du bort de får du Nordkorea. Landet som står kvar på samma BNP/Capita som 1960. Trots att dom kan importera produktionsmedel, som förbilligats av kapitalister och ger tillväxt, så får dom inte någon tillväxt. Dom lyckas med konststycket att ordna negativ tillväxt internt för att kompensera för den tillväxt dom "köper".

Men jag antar att du tackar nej till användning av sjukvårdsutrustning och läkemedel som skapats de senaste 60 åren då du inte vill ha med kapitalism att göra.
Citera
2019-10-19, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Har inget emot ny kärnkraft. Om den kan kapa existerande restavfall som nuvarande inte orkar bränna därför att halten är för låg. Kan den dessutom ersätta eller konkurrera ut kolkraften i Europa vore ju det fantastiskt.
Men vad kostar den att bygga. Hur lång tid tar det? Nuvarande reaktorer har snart gått i 60 år. Då måste dom skrotas och det är en stor engångskostnad. Var finns pengarna för allt detta?

Avfallsfonden ska täcka upp för skrotning och förvar av avfall.

Jag glömde skriva en sak. Gen IV och alla tillhörande reaktorer kräver att det avfallet upparbetas för att man ska bränna det och göra mer kortlivade radioaktiva ämnen av det för att lagringstiden ska minska från 100000 år (en oöverblickbar tidsrymd) till 1000 år vilket fortfarande är en väldigt lång tid.

Vid upparbetning så får man en renare form av Plutonium som kan användas till kärnvapen. Jag vet inte om det är realistiskt att återanvända kärnbränslet visavi att bryta nytt uran.
Citera
2019-10-20, 00:41
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Du är inte precis matematiker. Skillnaden mellan 42 öre, som ger 1 öre i vinst och 88 öre som ger 47 öre i vinst är att vinsten i det första fallet är 1/47-del = 2% av vinsten = 47 gånger längre tid att tjäna ihop bygget.

Hur räknar du nu? Om 88 öre bara ger 47 öre i vinst vart hamnar resterade 41 öre? I studien har de tagit investeringskostnaden och delat den med årsintäkterna och fått fram tiden återbetalningstiden 6,7 år:

5 402 350 / 804 282 ~= 6,72

Med ett halverat elpris fördubblas återbetalningstiden:

2 * 5 402 350 / 804 282 ~= 13,4

Citat:
"Nuvarande spotpris", det är bara att titta på https://elen.nu/, är 40-44 öre. Varför ljuger du jämt när du vet att jag kan googla.

https://www.energimarknadsbyran.se/el/dina-avtal-och-kostnader/elpriser-statistik/manadspriser-pa-elborsen/
Elpriset 2019 juni 26 öre, juli 36 öre, augusti 39 öre, september 36 öre.

Men jösses. Man kan ju inte ta priset för sommarmånaderna då elförbrukningen är som lägst! Istället måste man använda sig av ett helårsgenomsnitt. Prisspannet jag tog, 46 - 54 öre, per kWh tycker jag stämmer rätt väl med siffrorna för 2018 kWh. https://www.kundkraft.se/elpriser/historik/rorligt. Vad som händer med elpriset i framtiden vet vi inte. Troligtvis kommer det inte fortsätta vara rekordlågt. Särskilt inte om fler börjar köra elbil och efterfrågan därmed ökar.

Det är sant att ett lägre elpris gör att lönsamheten blir sämre för vindkraft. Men det blir ännu värre för kärnkraft eftersom dess produktionskostnad överstiger den för vindkraften.
Citera
2019-10-20, 02:01
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Citat:
Ah, du fick på tasken så bäst att vi diskuterar något annat. Okej då. Nej, jag tror inte att ett högre elpris är något problem. Inte ens i elintensiv tillverkningsindustri är elkostnaden en av de tunga posterna. Lönekostnaderna vida överstiger elkostnaderna.

Därav fördelarna med icke-intermittenta kraftkällor såsom kärnkraft.

Kärnkraft är inte "icke-intermittent" (menar du kontinuerlig?) då den drabbas av återkommande avbrott. I Sverige har utnyttjandegraden legat under 80 % i flera års tid.

Citat:
Citat:
Vindkraftverk byggs inte i markhöjd utanför folks hem. Ett bättre experiment vore om du satte dig i toppen av masten på en båt mitt ute på Nordsjön. Du skulle kanske få anledning till att omvärdera din inställning till vindkraften.

Har du någon källa som styrker ditt mytande om att vindkraft plötsligt färvandlas till en icke-intermittent kraftkälla om man sätter en vindturbin i toppen på en mast mitt ute på Nordsjön?

Jag tror inte du vet vad sannolikhet är för något och jag tror att det är därför du ständigt drar fel slutsatser. Här är en räkneövning åt dig:

Anta att du har ett kärnkraftverk med utnyttjandegraden 80 %. Dvs det är i drift 4 av 5 gånger. Du har också 8 vindkraftverk som var och en har en utnyttjande grad på 20 %. Vad är troligast, att kärnkraftverket inte producerar el eller att inget av vindkraften producerar el, givet att deras förmåga att producera el är oberoende av varandra?

Citat:
Bevisa gärna att det börjar blåsa oavbrutet om man bygger högre och större vindsnurror.

Något sådant har jag inte påstått.

Citat:
Citat:
Du framförde av allt att döma en falsk faktauppgift. Det är inte ett argument.

Du tror dig alltså ha avfärdat argumentet genom din uträkning som enbart visar att du inte vet vad ordet "intermittent" betyder?

Du skrev "Du har inte motbevisat påståendet att det i varje givet ögonblick endast finns en procent av installerad effekt tillgänglig för slutkunderna." Det påståendet har motbevisats av uträkningen som visade att den verkliga siffran var runt 21 %.

Citat:
Citat:
Ingen! Man ska läsa och tolka siffror efter eget huvud.

Hur ska du kunna tolka siffror om du inte förstår dess innebörd vilket du tydligt uppvisat genom att jämföra bananer med päron?

Jag tolkar siffror efter bästa förmåga. Du får gärna redogöra för varför mina tolkningar är felaktiga.

Citat:
Citat:
Jag antar att ingen fäst någon större vikt vid Oliver Thens uttalande i en obskyr tysk tidning. Det är bara du (säkert via Elsa Widding) som lurats av det falska påståendet.

Om du tror att du ska kunna komma undan genom att skjuta budbärare som faktiskt till skillnad mot dig är/har varit yrkesverksamma inom området så tror du fel.

Det spelar ingen roll när påståendet är uppenbart felaktigt. Kanske blev han felciterad av tidningen eller så är din översättning från tyska felaktig. Vad vet jag.

Citat:
Du har ju t,om kallat investerare i vindkraft för "korkade" baserat på att du inte hade en aning om att elcertifikatssystemet dels avskaffas år 2030 och dels redan är övertecknad vilket får certifikatens värde att sjunka exponentiellt.

Det du skrev var att "lönsamheten i stort sett är obefintlig [för vindkraft] om man tar bort subventioner och elcertifikat." Jag svarade att det är korkat att investera i olönsamma verksamheter och bad dig också länka till en källa som styrkte ditt påstående om vindkraftens olönsamhet.

Du ignorerade min förfrågan och har ännu inte återkommit med någon källa.

Citat:
Citat:
Håll dig till ämnet. Det finns redan en tråd om myten om kommunkrisen:

Jag tycker att kommunkrisen belyser din hybris och fäbless för rena konspirationsteorier på ett bra sätt!

Fast den här tråden handlar om vindkraft och kärnkraft. Kan vi hålla oss till det?

Citat:
Citat:
Det skrev jag inte. Jag konstaterade bara att ditt påstående "Utnyttjandegraden är ju ett teoretiskt framräknat värde" var falskt.

Stämmer det du säger så borde ju utnyttjandegraden årligen omräknas individuellt för varje vindkraftverk. Har du några bevis för att så sker?

Ja. Du hittar aktuella värden för ett antal danska vindkraftsparker här:

http://energynumbers.info/capacity-factors-at-danish-offshore-wind-farms

Citat:
Då är med andra ord utnyttjandegraden ett teoretiskt uträknat värde eftersom det inte tar hänsyn till de individuella förhållanden som råder för varje vindsnurra.

Så... Om medellängden för män i Sverige är 182,5 cm så är det ett "teoretiskt uträknat värde" eftersom det både finns män som är längre och som är kortare än 182,5 cm?

Citat:
Citat:
Det kan jag kanske inte. Jag litar, naivt nog, på att din översättning av meningen är korrekt. Om den är felaktig hoppas jag att andra flashbackare hoppar in i tråden och rättar den.

Med andra ord så har även Then rätt så länge andra flashbackare inte hoppar in i tråden och "rättar" hans uttalande eftersom du enbart ägnar dig åt att skjuta de budbärare jag citerar och inte förmår sätta dig in i frågeställningen?

Inte alls. Men jag får självklart anta att din översättning är korrekt om ingen rättar den.

Citat:
Citat:
Jo det har jag. Hade påståendet varit sant hade inte (den uppmätta!) utnyttjandegraden för tysk vindkraft överstigit 1 %. Eftersom den har gjort det är påståendet falskt.

Det enda du lyckats med genom din uträkning är att du tydligt visat upp att du inte förstått innebörden i vad en intermittent kraftkälla är för något, i övrigt säger den ingenting om den mängd energi som finns tillgängligt i det Tyska stamnätet under varje givet tidsintervall.

Installerad kapacitet i Tyskland var 55,6 GW. Ett år har 24 * 365 = 8760 timmar. Maximal mängd producerad el: 55,6 GW * 8760 h = 487 TWh. Verklig mängd producerad el: 103,6 TWh. Utnyttjandegrad 103,6 TWh / 487 TWh ~= 21,3 %.

Slutsats: Påståendet att utnyttjandegraden var lägre än 1 % var falskt.
Citera
2019-10-20, 02:35
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
App, app. Nu gissar du!! Källa tack!

Du är en ohederlig debattör. Din fråga var "Så du kan med andra ord inte bevisa din ståndpunkt att vindkraftsel ger högre vinst vid export än kärnkraftsproducerad el?" Svaret du fick var "Nej, det kan jag inte. Men det är helt jävla uppenbart att det måste vara på det viset eftersom produktionskostnaden är lägre för vindkraft än för kärnkraft."

Min fråga var "Återigen. Varför ska vi bygga kärnkraftverk? Bara för att vi kan? Är det inte bättre att bygga vindkraftverk när elen blir billigare att producera vilket medför högre vinst när vi exporterar? Varför sätta igång uranbrytning i Sverige bara för att hålla kärnkraften under armarna?" Den vägrar du att svara på eftersom du är en ohederlig debattör.

Citat:
Citat:
Läs studen.

Läs den själv och beskriv med egna ord slutsatserna.

Din fråga var retorisk. "Jag antar att din formel som i ett slag omvandlar intermittenta energislag till avbrottsfri dito ingår i dessa studier?" Jag svarar ja på den. Detaljerna finns i studien.

Citat:
Det finns inte en chans att jag läser igenom 132 sidor när du själv enbart gissar att det finns något i rapporten som understödjer vad du påstår.

Det jag påstår är att ett 100 % förnybart och driftsäkert elsystem är möjligt. Det påståendet stöds av studien och det räcker för dig att läsa dess slutsatser.

Citat:
Citat:
Eh, va? Om en monopolsituation uppstår innebär det någon form av prisreglering (precis som med bensinpriset).

Hur går det då med den lönsamhet du påstår kommer vindföretagen till gagn genom radikalt höjda elpriser?

Återigen, va? Elmarknaden är avreglerad så man får ju hoppas att "den fria marknaden" bidrar till att hålla priserna nere.

Citat:
Ordet intermittent är själva nyckeln till vindkraftens opålitlighet.
Du kan teoretiskt sett totalt bygga bort kärnkraftens intermittenta natur, men du kan aldrig förändra väderleken så att det alltid blåser.

Varkenavdera. Ingenting är säkert här i världen utom döden och skatterna.

Citat:
Citat:
Hög numerär.

Hur ändras väderföhållanden av en hög numerär? Tänker du på vindkraftverk utanför Europa eftersom väderdata visar att de väderförhållanden som råder är hyfsat likartade?

Vad menar du med "hyfsat likartade"? Mig veterligt är väderförhållandena i Skandinavien "hyfsat olikartade" de som råder vid Medelhavet eller i Östeuropa. Hög numerär betyder "Det blåser alltid nånstans."

Citat:
Mmm, men ditt scenario bygger ju på att man kan reglera vindkraften, något vattenkraften är bra på (även om den redan idag i stort sett ligger på maximalt utnyttjande). Kärnkraften är dock notoriskt dålig för att ha en reglerande funktion eftersom man inte kan stänga ner driften direkt när det råder idealiska förhållanden för vindkraften.
På grund av detta trycker vindkraften ut kärnkraften som blir olönsam, vilket får till följd att andra fossilberoende källor måste användas som back-upkraft, vilket gör vindkraftens mljövärde tvivelaktigt.

Vilket scenario? Tänker du på framtidsscenarier i vilka kärnkraften är avskaffas och flera olika typer av förnybara energikällor kombineras i ett driftsäkert elsystem? Dessa bygger på att vindkraften används för det mesta. Oftast blåser det ju tillräckligt. Då används inte vattenkraften och magasinen fylls på. Under vissa dagar råder stiltje och vindkraften producerar inte tillräckligt med el. Då tappas vattenkraften av istället. Vi kan också importera vattenkraftsel från Norge som tack vare alla sina älvar har ett ännu större elöverskott än vad vi har.

Du får det att låta som om det skulle vara ett super-duper-olösligt problem att lagra energi men så är inte fallet. Vattenkraft är bara ett sätt men det finns mängder med andra sätt också. Exempelvis kunde överskottselen från vindkraften användas till att producera vätgas som sedan förbrändes.

Citat:
Med "likartat" så menar jag inte att vädret garanterat blir som idag (hur skulle jag kunna förutsäga det?).

Vad menar du då? Din fråga är fortfarande obegriplig.

Citat:
Citat:
Vattenkraften kan effektiviseras. Speciellt skulle man kunna tänka sig att man bygger mer kraftnät till Norge eftersom de har ett ännu större elöverskott än vad vi har. Vi skulle då kunna importera el från dem när vi har både för lite vattenkraft och för lite vindkraft samtidigt.

Europeiska stamnätet sitter idag ihop vilket gör att Skandinavisk vattenkraft används som reglering för exempelvis Tysk vindkraft. Vad är det som säger att vi svenskar kan lägga rabarber på all reglerkraft som finns tillgänglig?

Vem har sagt att vi ska lägga rabarber på norrmännens vattenkraft? Tvärtom, ju fler länder som ingår i elsystemet desto stabilare blir det.

Citat:
Citat:
Även om din siffra är korrekt (källa tack) är 15-17 mdr lite pengar i jämförelse med kostnaden för att bygga nya reaktorer. Och det är inte så att du slipper investeringar i elnätet bara för att ny kärnkraft byggs.

Problemet är att den siffran gäller (går)dagens investeringsbehov.
Kärnkraften kan byggas nära slutkunden, något som ger mindre förluster och mindre kostnader för ledningsdragning.

Nej. Kärnkraft kan bara byggas vid kuster (pga vattenberoendet) och bör helst inte byggas för nära tätbefolkade städer. Det är ofantligt mycket lättare att bygga vindkraft nära slutkunder än kärnkraft.
Citera
2019-10-20, 02:47
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ja, men du har bevisligen inte förstått konceptet eftersom du uppvisar ett årligt snittvärde som bevis i en fråga som handlar om relativt korta tidsintervall.

Vilken fråga då? Intermittent betyder icke kontinuerlig.

Citat:
Det finns mycket som ter sig självklart när man tillåts gissa. Jag har en gång läst att storföretag är befriade från att betala nätavgift. Jag får söka efter en källa eftersom jag slängt mina anteckningar i någon form av återvinnings-iver.

Bevisbördan faller på dig och jag kan tyvärr inte bistå med någon källa.

Citat:
Måste och måste. Jag läste för några månader sedan om ett back-upkraftverk som skrotades i just skåne trost att det hade kunnat lösa energibristen.

Tja, de skåningar som inte har tillräckligt med el kan ju bygga sina egna vindkraftverk. Eller till och med sina egna solparker som faktiskt fungerar skapligt i Skåne.

Citat:
Det faktum att företagen inte vågar expandera beror på omstruktureringen av vår elproduktion, där inslaget av vindkraft och skrotning av kärnreaktorer är den största faktorn.

Vi har både ett historiskt lågt elpris och ett rekordstort elöverskott (båda hänger ihop naturligtvis). Det är en mycket gynnsam situation för de företag som behöver mycket el.

Citat:
Länkposter är ett brott mot forumets regler.

Eh, jaha? Vad har det med ämnet att göra? Jag hänvisade till Energimyndighetens rapport som förklarar hur ett pålitligt elsystem som bygger på förnybar energi fungerar. Får jag inte göra det enligt dig?
Citera
2019-10-20, 02:51
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Det är ju inte så märkligt eftersom det är först nu som man börjar märka att elnätets driftsäkerhet påverkats i negativ riktning genom införande av allt för stor del intermittenta energikällor.

För det första så får du komma med belägg för att elsystemets pålitlighet har försämrats. Det kan du inte bara påstå utan att ha någon källa till. För det andra om elsystemets pålitlighet har försämrats så finner jag det väldigt osannolikt att inte experter skulle ha förutsett det redan för flera år sedan.

Citat:
Sanna mina ord, Finnarna kommer att tälja guld med hjälp av sitt nya kärnkraftverk i framtiden när större delen av Europa har att välja på att importera dyr el eller släcka lamporna när det inte blåser!

I Sverige har vi ett historiskt lågt elpris så att exportera till oss kommer de inte tjäna mycket på. Fast elpriset vänder kanske, men då blir även vindkraften mer lönsam.
Citera
2019-10-20, 03:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
Svensk kärnkraftsel kostar ca 19 öre kWh att producera...

Bry dig inte om honom/eller vem det nu är. Ingen koll, men kanske bygga upp vindkraft runt dennes bostad. Reser runt Sverige ofta, minst 50% av vind kraft funkar inte. Varför skriker företag på stabil effekt och el? Och vi äger tydligen enligt E-on kolkraft från Tyskland för att täcka försörjningen. Kärnkraft idag är säker och utan utsläpp. Fattar ingen det i detta land. Kostnad, ja kolla hur mycket det kostar med vind och deras livslängd!
Citera
2019-10-20, 03:14
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Märkligt att du nu kommit fram till att det var tänkt att elcertifikaten redan nu skulle bli i stort sett värdelösa när du bevisligen inte ens kände till att systemet skulle avskaffas år 2030.

Avskaffandet är ju faktiskt bara en teknisk detalj. Priset går mot noll allteftersom fler delar på kakan.

Citat:
En redan medioker lönsamhet blir i,om överteckningen (signalerar ordet övertäckning ett system i balans?) ännu sämre.

Systemet är självreglerande. Du verkar inte ha förstått hur en marknad i en ekonomi fungerar. Lönsamheten för mjölk är också riktigt medioker men det är ju jag som konsument mycket tacksam över!

Citat:
Eftersom systemet redan nu är övertecknat så kan man säga att vindkraftslobbyisterna som citerats i artikeln redan fått uppleva sin värsta mardröm då systemet som var tänkt att ge ekonomisk understöd fram till stoppåret redan nu inte förmår generera några tillskott.

Självklart är de ledsna för att elpriset är lågt. Går de med förlust är det ju tråkigt för dom. Men se det från den ljusa sidan. Tänk om vi hade byggt nya kärnkraftverk och tänk vilka enorma brakförluster det hade resulterat i för oss skattebetalare! Som skattebetalare tycker jag att det hade varit mycket, mycket värre.

Citat:
Hade du några invändningar mot de empiriska data som presenteras i studien, eller är det bara poängen du förmådde racka ner på?

Jag har inte läst studien. Deras beräkningar om en återbetalningstid på 14 år för ett nytt vindkraftverk respektive 6 och 7 år för två äldre kan säkert stämma. Men jag tycker det stödjer mitt påstående om god lönsamhet. 14 år är i sammanhanget väldigt lite.

Citat:
Citat:
Här är en artikel i en peer-reviewad tidskrift som i en liknande fallstudie finner att återbetalningstiden är 6,7 år:

Så en Irländsk studie trumfar alltså i alla lägen en Svensk?

Suck. Nej, en referatgranskad studie som publicerats i en vetenskaplig tidskrift trumfar en kandidatuppsats på 15 hp skriven av två studenter som antagligen inte är torra bakom öronen ännu.

Citat:
Har du någonsin varit på Irland så du själv har skapat dig en bild över de väderförkållanden som råder jämfört med Svenska förhållanden?
Irland har dessutom mer stöd från EU. Har du kollat hur stor andel stöd vindparekn fått t,ex?

Sverige har bland Europas bästa vindförhållanden. Danmark har kanske bättre men det är ett väldigt litet land också. Situationen är tydligen värre för länderna runt Medelhavet där det inte alls blåser lika mycket.

Citat:
Varför börjar vi inte diskutera solkraft i Saudiarabien när vi ändå drar in länder som inte är medlemmar i Nordpool och har helt andra system för subventioner?

För att du skrev "återbetalningstiden för moderna vindkraftverk skvallrar om skral lönsamhet" så då antog jag såklart att du menade för vindkraftverk i allmänhet. För svenska verk är säkert lönsamheten sämre eftersom dagens elpris är lågt.

Citat:
Jag kommer hädanefter att anmäla dina länkposter då de bryter mot forumets regler.

Jag vet inte vad en "länkpost" är för något.

Citat:
Citat:
Jag frågade dig en enkel fråga. Du väljer att inte svara på den. Jag kan ställa den igen. Hur kommer det sig att trots all teknikutveckling kring kärnkraften kan den fortfarande inte konkurrera med kolkraft?

Vilken teknikutveckling är det du tänker på?

All kärnkraftsrelaterad teknikutveckling sedan 1960-talet tänker jag
på.

Citat:
Citat:
Du skrev inte att förnybar energi ledde till ökad elimport - du skrev att det ledde till elransonering. Har elransonering införts i Tyskland eller ljög du?

Ett tyskt beroende av vindkraftsenergi leder till ökad import, påstår du något annat så ljuger du.

Elransonering är den enda utvägen när vattenkraften (ocjh fossil back-up) inte förmår reglera, med följd att elleverantören tvingas ransonera och slutligen koppla bort last.

Menar du att elransonering ännu inte införts i Tyskland men att det kommer att införas i framtiden? När då?
Citera
2019-10-20, 10:46
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Hur räknar du nu? Om 88 öre bara ger 47 öre i vinst vart hamnar resterade 41 öre? I studien har de tagit investeringskostnaden och delat den med årsintäkterna och fått fram tiden återbetalningstiden 6,7 år:

5 402 350 / 804 282 ~= 6,72

Med ett halverat elpris fördubblas återbetalningstiden:

2 * 5 402 350 / 804 282 ~= 13,4
Spännande, när du räknar ut hur många år byggkostnaden tar att tjäna igen är så räknar du 0 kronor i driftskostnad: inga människor har hand om dem, inga reparationer, ingen skötsel, de bara står där och ger rena inkomster. Det hade jag ingen aning om. Lögn 21 från dig.

Ser du något problem i att det tar 13.4 år att tjäna ihop ens byggnadskostnaden av ett vindkraftverk, om man räknar 0 kr i driftkostnad? Big Glenn höll i tre år. Lögn 22 från dig.

Citat:
Men jösses. Man kan ju inte ta priset för sommarmånaderna då elförbrukningen är som lägst! Istället måste man använda sig av ett helårsgenomsnitt. Prisspannet jag tog, 46 - 54 öre, per kWh tycker jag stämmer rätt väl med siffrorna för 2018 kWh.
"Sommarmånaderna". Jag tog dagens pris dvs oktober. Lögn nr 23 från dig. 2018 var extremt torr och hade därför ett ovanligt högt pris vissa månader. Lögn 24 från dig. Hela 2015-2017 ligger t.ex under 2018. Men det är kanske OK för dig att vindkraft är värdelös vissa år och "alla sommarmånaderna". Är det en nackdel med vindkraft tycker du?

Citat:
Det är sant att ett lägre elpris gör att lönsamheten blir sämre för vindkraft. Men det blir ännu värre för kärnkraft eftersom dess produktionskostnad överstiger den för vindkraften.
Lögn 25 från dig. Om driftkostnaderna för kärnkraft är högre än för vindkraft, hur kommer det sig att svensk kärnkraft kan betala 4 miljarder i skatt medans vindkraften måste få 1 miljard? Hur kommer det sig att Tyskland och Danmark har EUs högsta elpriser och Finland Sverige Frankrike de lägsta?
Citera
2019-10-20, 23:38
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Spännande, när du räknar ut hur många år byggkostnaden tar att tjäna igen är så räknar du 0 kronor i driftskostnad: inga människor har hand om dem, inga reparationer, ingen skötsel, de bara står där och ger rena inkomster. Det hade jag ingen aning om. Lögn 21 från dig.

Det beror på att vindkraftverket som artikelförfattarna undersökt inte haft några löpande utgifter. Särskilt konstigt är inte det eftersom ett vindkraftverk kräver ytterst lite underhåll.

Citat:
Ser du något problem i att det tar 13.4 år att tjäna ihop ens byggnadskostnaden av ett vindkraftverk, om man räknar 0 kr i driftkostnad? Big Glenn höll i tre år. Lögn 22 från dig.

Nej, en investering som betalar sig efter bara 13 år är fortfarande mycket fördelaktig.

Citat:
Citat:
Men jösses. Man kan ju inte ta priset för sommarmånaderna då elförbrukningen är som lägst! Istället måste man använda sig av ett helårsgenomsnitt. Prisspannet jag tog, 46 - 54 öre, per kWh tycker jag stämmer rätt väl med siffrorna för 2018 kWh.

"Sommarmånaderna". Jag tog dagens pris dvs oktober. Lögn nr 23 från dig.

Såhär skrev du i ditt inlägg: "Elpriset 2019 juni 26 öre, juli 36 öre, augusti 39 öre, september 36 öre." Juni, juli och augusti är sommarmånader. September är förvisso en höstmånad men det brukar vara så varmt att elpriset hålls lågt ändå.

Citat:
Hela 2015-2017 ligger t.ex under 2018. Men det är kanske OK för dig att vindkraft är värdelös vissa år och "alla sommarmånaderna". Är det en nackdel med vindkraft tycker du?

Mer elpriser har du här:

https://www.energimyndigheten.se/nulagetpaelmarknaden/Elpriser/

Som synes har det svängt kraftigt det senaste decenniet.

Citat:
Om driftkostnaderna för kärnkraft är högre än för vindkraft, hur kommer det sig att svensk kärnkraft kan betala 4 miljarder i skatt medans vindkraften måste få 1 miljard? Hur kommer det sig att Tyskland och Danmark har EUs högsta elpriser och Finland Sverige Frankrike de lägsta?

Det beror på att de svenska kärnkraftverken är subventionerade. De byggdes under 1970- och 1980-talen och staten tog på sig byggkostnaden. Produktionskostnaden, alltså kostnaden exklusive den enorma kostnad det innebar att bygga kärnkraftverken, är för svenska dito mellan 19 och 30 öre.

Sverige har inte EUs lägsta elpriser. Vi ligger någonstans i mitten:

https://www.cleanenergywire.org/news/eu-household-electricity-prices-increase-second-half-2018-slight-decrease-germany
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in