Citat:
Ursprungligen postat av
EnGodForlorare
Du är en ohederlig debattör. Din fråga var "Så du kan med andra ord inte bevisa din ståndpunkt att vindkraftsel ger högre vinst vid export än kärnkraftsproducerad el?" Svaret du fick var "Nej, det kan jag inte. Men det är helt jävla uppenbart att det måste vara på det viset eftersom produktionskostnaden är lägre för vindkraft än för kärnkraft."
Min fråga var "Återigen. Varför ska vi bygga kärnkraftverk? Bara för att vi kan? Är det inte bättre att bygga vindkraftverk när elen blir billigare att producera vilket medför högre vinst när vi exporterar? Varför sätta igång uranbrytning i Sverige bara för att hålla kärnkraften under armarna?" Den vägrar du att svara på eftersom du är en ohederlig debattör.
Jo, det är bättre och billigare att bygga vindkraft om man kan leva med att bli bortkopplad från stamnätet när det är kallt och inte blåser.
Nästa fråga.
Citat:
Din fråga var retorisk. "Jag antar att din formel som i ett slag omvandlar intermittenta energislag till avbrottsfri dito ingår i dessa studier?" Jag svarar ja på den. Detaljerna finns i studien.
Varför presenterar du då inte studiens slutsatser med egna ord?
Din formel är ju rena tramset, något som är helt uppenbart för alla utom dig själv.
Du jämför helårssnitt med korta tidsintervall. Äpplen, bananer, päron. Tråden hör mer hemma i forats trådgårdsdel.
Citat:
Det jag påstår är att ett 100 % förnybart och driftsäkert elsystem är möjligt. Det påståendet stöds av studien och det räcker för dig att läsa dess slutsatser.
Jag tänker inte läsa ett dyft. Presentera slutsatserna eller finn dig i att bli anmäld för regelbrott.
Citat:
Återigen, va? Elmarknaden är avreglerad så man får ju hoppas att "den fria marknaden" bidrar till att hålla priserna nere.
Vi får hoppas att den fria marknaden även ser till att ha tämligen olönsam (nedlagd reservkraft är redan ett faktum) back-up stående om din framtidsvision slår igenom.
Citat:
Vad menar du med "hyfsat likartade"? Mig veterligt är väderförhållandena i Skandinavien "hyfsat olikartade" de som råder vid Medelhavet eller i Östeuropa. Hög numerär betyder "Det blåser alltid nånstans."
Hur kunde då vindkraften prestera så dåligt 2017?
Citat:
Vilket scenario? Tänker du på framtidsscenarier i vilka kärnkraften är avskaffas och flera olika typer av förnybara energikällor kombineras i ett driftsäkert elsystem? Dessa bygger på att vindkraften används för det mesta. Oftast blåser det ju tillräckligt. Då används inte vattenkraften och magasinen fylls på. Under vissa dagar råder stiltje och vindkraften producerar inte tillräckligt med el. Då tappas vattenkraften av istället. Vi kan också importera vattenkraftsel från Norge som tack vare alla sina älvar har ett ännu större elöverskott än vad vi har.
Du får det att låta som om det skulle vara ett super-duper-olösligt problem att lagra energi men så är inte fallet. Vattenkraft är bara ett sätt men det finns mängder med andra sätt också. Exempelvis kunde överskottselen från vindkraften användas till att producera vätgas som sedan förbrändes.
Jag har hela tiden diskuterat utifrån ett scenario där Svensk kärnkraft (även exempelvis Tysk kärnkraft) avskaffats och vi är helt beroende av intermittent energi + reglerande vattenkraft.
Vattenkraftens förmåga att reglera är redan idag ansträngd av vår inhemska vindkraft.
Hur skulle då ett ersättande av kärnkraften (runt 40% av totalen, en långt större siffra än dagens sammanlagda andel intermittent som och el) kunna regleras ens om man räknar in all skandiavisk vattenkraft?
Olösligt problem är det nog inte frågan om. Däremot är dagens lösningar oekonomiska och ogenomförbara. Vi kan inte bygga ut vattenkraften p,ga av politiska beslut tagna under 70-talet. Dessutom skulle utbyggnation av samtliga älvar leda till enorm miljöförstöring, något du inte verkar ta med i beräkningen (bryr du dig alls om miljön)?
Citat:
Vad menar du då? Din fråga är fortfarande obegriplig.
Jag fattar inte ens hur du inte kan förstå den.
Citat:
Vem har sagt att vi ska lägga rabarber på norrmännens vattenkraft? Tvärtom, ju fler länder som ingår i elsystemet desto stabilare blir det.
Jaha, du menar alltså att vi ska använda Tysk kolkraft för att reglera vår vindkraft?
Citat:
Nej. Kärnkraft kan bara byggas vid kuster (pga vattenberoendet) och bör helst inte byggas för nära tätbefolkade städer. Det är ofantligt mycket lättare att bygga vindkraft nära slutkunder än kärnkraft.
Nej, men om du studerar en karta så kanske du ser att det inte är 250 mil till närmaste kust.
Har du någon källa på ditt sista uttalande, eller är det dina magkänslor som åter gör sig påminda?
Vindkartan visar tydligt att de bästa lägena ligger i glesbygden.
https://svenskleverantorstidning.se/wp-content/uploads/sites/2/2012/01/windmap2.gif