2019-10-20, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Det är mycket enkelt att falsifiera nära sol och platt jord på en gång med 3 cirka meterlånga pinnar och 3 måttband. 3 personer i olika delar av världen behövs, gärna en söder om ekvatorn och alla 3 platser ska ha sol. Sätt ner pinnarna vertikalt och mät deras höjd. Helst ska man även ha väderstrecken skuggorna pekar åt. Med dagens snabba kommunikation kan man sedan mäta längden på pinnarnas skuggor samtidigt och sedan med lite matematik få fram att solen inte kan vara nära samt dessutom att jorden inte kan vara platt.

Obs att man inte bevisar jordens sfäriska form men väl falsifierar den platta.
Så nu har du sagt att tre pinnar på tre olika söder om ekvatorn, plus lite matematik falsifiera den platta jorden.
Varför gör den det?

Ett svar som säger att jag ska utföra experimentet är värdelös retorik.
Citera
2019-10-20, 23:36
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
I ditt inlägg här ovan erkänner att du att det inte finns bevis för en sfärisk jord. I tråden använder några av er nu termen evidens. Inte bevis utan evidens. Ni har backat. För er räcker det nu med evidens, tom vetenskaplig konsensus då ni har uppenbara problem att producera bevis för er modell.

Det är också bara värdelös retorik att använda "99 olika bevis", ungefär som påståendet 98% av alla klimatforskare som... Uttrycket ska låta rimligt, inte 100 men 99. Men är i vanlig ordning bara lögn.

Du bör nog läsa på lite om vetenskapsteori och innebörden av olika begrepp.

Inom vetenskapen är man ödmjuk nog att inte prata om "100% bevisat" utan man pratar i stället i termer om evidens för vetenskapliga teorier.

Men översätter man ovan till lekmannatermer så blir det bevisat och faktum. Eller om vi ska vara mer konkreta så kan man i vardagsspråk uttrycka det som att det är 100% bevisat att jorden är en sfär.
Citera
2019-10-20, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Plattjordare vs forskare i detta avsnitt av Jubilee "middle grund".
https://youtu.be/Q7yvvq-9ytE
Det är alltså tre personer från vardera lägret som möts i ett samtal under rätt så reglerade former. Vet inte riktigt vad jag ska säga mer i sak. Antar att det mest intressanta är själva dynamiken och hur de ser på varandra. Vilket läger vill du tillhöra?
Tack för videon. Den var intressant då plattjordarna och globjordarna behandlades lika.
Citera
2019-10-20, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Att triangulera och mäta avståndet till solen och månen har forskare redan gjort sedan tusentals år så du behöver inte triangulera. Till månen går det även att mäta avståndet med laser. Kort sagt så är det bevisat att solen och månen inte är nära.
Mer retorik.
"forskare har gjort i tusentals år", "avståndet med laser".

Och sedan avslutar du med ytterligare retorik:" Kort sagt så är det bevisat att solen och månen inte är nära."

Belägg för dina påstående lyser med sin frånvaro.
Citera
2019-10-20, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Det enklaste sättet är att mäta dess storlek.
Perspektiv du vet....

Ja det vore en bra start om du vill övertala någon att solen är liten och nära.
Ställ upp en hypotes om att solen är xx mil bort och bekräfta din hypotes med observationer.

Du begriper det antagligen inte men skälet till att ingen plattjordare kan presentera en konkret modell är att i samma sekund som någon plattjordare är konkret så kommer påståendet att falsifieras.
Jag gör inga anspråk på att veta avståndet till solen, men det gör ju du och då vore det ju klädsamt omdu presenterade bevis för detta spektakulära påstående. Eller erkände att det var din religion.
Citera
2019-10-20, 23:53
Medlem
madtops avatar
Citat:
Jag gör inga anspråk på att veta avståndet till solen, men det gör ju du och då vore det ju klädsamt omdu presenterade bevis för detta spektakulära påstående. Eller erkände att det var din religion.

Men jag kan räkna ut avståndet till solen på den platta jorden.

Den 20 sept kl 11:40 stod solen 30 grader över horisonten vid N60E18 (nordost Uppsala)
Vid exakt samma tidpunkt stod solen 90 grader över horisonten vid N0E18 (nordöstra Kongo)

Det betyder att vi på den platta jorden har en rätvinklig triangel med vinklarna 90,30,60 och där ena basen är 60 grader * 11 mil = 660 mil. Och lite enkel trigonometri på detta ger att solen befinner sig 380 mil rakt ovanför Kongo.

Citat:
Jag gör inga anspråk på att veta avståndet till solen...

Jo vars, du påstår att den är nära. Eller har du ångrat dig?
Senast redigerad av madtop 2019-10-20 kl. 23:59.
Citera
2019-10-21, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Men jag kan räkna ut avståndet till solen på den platta jorden.

Den 20 sept kl 11:40 stod solen 30 grader över horisonten vid N60E18 (nordost Uppsala)
Vid exakt samma tidpunkt stod solen 90 grader över horisonten vid N0E18 (nordöstra Kongo)

Det betyder att vi på den platta jorden har en rätvinklig triangel med vinklarna 90,30,60 och där ena basen är 60 grader * 11 mil = 660 mil. Och lite enkel trigonometri på detta ger att solen befinner sig 380 mil rakt ovanför Kongo.

Jo vars, du påstår att den är nära. Eller har du ångrat dig?
Ja, det är riktigt. Jag säger att den är nära. Jag säger inte att den 380 mil ovanför Kongo, jag vet inte ens om solen är ett fysiskt objekt.
Citera
2019-10-21, 00:30
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ja, det är riktigt. Jag säger att den är nära.

Hur vet du att den är nära?
Vad har du för observationer som ger stöd för din hypotes?

Citat:
Jag säger inte att den 380 mil ovanför Kongo,...

Fast det är ju vad våra observationer säger oss.
Är det fel på det vi observerar?

Citat:
... jag vet inte ens om solen är ett fysiskt objekt.

Det borde ju betyda att du inte har en aning om avståndet till den?
Citera
2019-10-21, 01:13
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Mer retorik.
"forskare har gjort i tusentals år", "avståndet med laser".

Och sedan avslutar du med ytterligare retorik:" Kort sagt så är det bevisat att solen och månen inte är nära."

Belägg för dina påstående lyser med sin frånvaro.
Vad har du själv för belägg för dina påståenden om perspektiv som döljer halva städer under havsytan och en nära sol och måne?
Citat:
Ja, det är riktigt. Jag säger att den är nära. Jag säger inte att den 380 mil ovanför Kongo, jag vet inte ens om solen är ett fysiskt objekt.
En sol som inte är ett fysiskt objekt skulle varken lysa eller värma.
Citera
2019-10-21, 07:23
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Ja självklart sätter ögats upplösning en gräns för hur mycket detaljer du kan se på långt håll men detta saker att se mindre ut tills dom blir så små att ögats upplösning inte räcker till men perspektivet får inte Toronto att till hälften sjunka ner under havsytan. Är ju lika långt till toppen av skyskrapan som till botten av den.
Det är till och med längre till toppen än till botten, om betraktaren är på mankhöjd. Ändå når ljuset fram från toppen, men inte från botten för ”vi kan inte se hur långt som helst”...
Citera
2019-10-21, 07:32
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Vet ej. Jag måste inte veta för kunna kritisera globmodellen.

Du har det enkelt du. Sitter och skriker efter bevis i inlägg efter inlägg, men själv behöver du inte ens presentera de simplaste av uppgifter.

Är det svårt att få ihop solens beteende i din modell? Enkelt, den kanske inte ens finns.

Hur långt är det mellan Perth och Brisbane? Vet ej, platserna kanske inte ens finns.
Citera
2019-10-21, 10:11
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Det är till och med längre till toppen än till botten, om betraktaren är på mankhöjd. Ändå når ljuset fram från toppen, men inte från botten för ”vi kan inte se hur långt som helst”...
Dessutom blir det ju längre till t ex Turning Torso om du är på 10 000 meter än om du står på markhöjd vilket och skjuter ”Vi kan inte se hur långt som helst” argumentet ytterligare i sank. Då borde man ju se kortare och kortare desto högre upp man kommer men i verkligheten ser man ju hela tornet från ett flygplan där man bara ser halva om man står på marken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in