2019-10-20, 23:18
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anders197503
Överlägsen har olika betydelse beroende på sammanhang.

Grejen är ju också att man bör känna till i vilka sammanhang ett ord kan förekomma. Har man koll på ordens betydelse i olika sammanhang så hittar man snart ett sammanhang som är gemensamt med frågeordet och något eller några av svarsorden.
Hade alla orden bara kunnat haft en betydelse och bara kunna förekomma i ett sammanhang hade hela upplägget blivit ganska begränsat.

Visst, men överlägsen är inte direkt synonym till arrogant. Man kan vara överlägsen exempelvis på sin arbetsplats utan för den skull vara det minsta arrogant.
Citera
2019-10-20, 23:25
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kJ1V29/testa--klarar-du-orden-pa-hogskoleprovet

Är det ett skämt eller har de dummat ner det så att invandrare ska ha en chans?
Det brukade vara mycket svårare ord som jag minns det. Här blåste man 20/20.

Tamejfan!
20/20.
Då har även HP anpassats till analfabetsnivån.
Tack för att ni valde Sverige!

Arma, ARMA djävla Sverige!
Citera
2019-10-20, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Visst, men överlägsen är inte direkt synonym till arrogant.
Jo, i rätt sammanhang är synonymin tillräcklig.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Synonym
Citera
2019-10-20, 23:29
Medlem
Gift44s avatar
20/20 med lätthet. Behövde inte tänka mer än en gång och då bara ett par sekunder.
Citera
2019-10-20, 23:31
Medlem
Citat:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kJ1V29/testa--klarar-du-orden-pa-hogskoleprovet

Yes, hur enkelt som helst. Kalla det högst grundskoleprov. Hade 20/20 på några min.
Citera
2019-10-20, 23:33
Medlem
Nadishodans avatar
Citat:
Visst, men överlägsen är inte direkt synonym till arrogant. Man kan vara överlägsen exempelvis på sin arbetsplats utan för den skull vara det minsta arrogant.

Du blandar inte ihop saker nu? I vilken mening menar du att vara överlägsen på sin arbetsplats? Goitom gjorde fyra mål mot Falkenberg i dag: Han var överlägsen på sin arbetsplats, men knappast arrogant nej.
Arrogant är väl mer en attityd (i värsta fall ett personlighetsdrag) än ett mått på produktivitet eller kreativitet.
Som jag skrev i ett tidigare inlägg. Inga konstigheter att en arrogant person har en överlägsen stil. Är mer förvånad att SAOL, rättesnöret för det svenska språket, har aggressiv som synonym.
Citera
2019-10-20, 23:34
Medlem
Citat:

Ja, det var mycket enklare än vanligt.
Citera
2019-10-20, 23:35
Medlem
Annacondas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
"slå sina lovar kring".
Ordet är lov (uttalas som "lov" i "handklovar". ( ) lovar är plural av lov.

Citera
2019-10-20, 23:37
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anders197503
Jo, i rätt sammanhang är synonymin tillräcklig.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Synonym

Finns inget sammanhang i frågan, som frågan är ställd.
Jag skulle snarare säga att ordet kan likställas med cikoria: Cikoria användes som kaffesurrogat under kriget, påminde lite om kaffe, men ändå inte kaffe. Överlägsen och arrogant kan höra ihop, men behöver inte göra det. Ungefär som att franska bilar inte är synonyma med rost, nödvändigtvis.. "Överlägsen attityd" skulle jag säga är synonymt med arrogant, men då blir det två ord.
Citera
2019-10-20, 23:39
Medlem
Citat:

Reagerade också på "överlägsen". Arrogant är något negativt laddat. Överlägsen något positivt laddat.
Citera
2019-10-20, 23:40
Medlem
Fick alla rätt, något jag även fick de par gånger då jag gjorde provet för många år sedan, men rent spontant uppfattade jag nivån som lättare i det här testet.
Citera
2019-10-20, 23:41
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nadishodan
Du blandar inte ihop saker nu? I vilken mening menar du att vara överlägsen på sin arbetsplats? Goitom gjorde fyra mål mot Falkenberg i dag: Han var överlägsen på sin arbetsplats, men knappast arrogant nej.
Arrogant är väl mer en attityd (i värsta fall ett personlighetsdrag) än ett mått på produktivitet eller kreativitet.
Som jag skrev i ett tidigare inlägg. Inga konstigheter att en arrogant person har en överlägsen stil. Är mer förvånad att SAOL, rättesnöret för det svenska språket, har aggressiv som synonym.

Jag menar precis det du skriver. Arrogant och överlägsen hör ofta ihop, men betyder inte samma sak för det. Ungefär som att en katt och dess svans hör ihop, men katt och svans är inte synonymer..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in