2019-10-20, 22:24
Medlem
Har alltid varit sämst på svenska men här smällde man in 19/20. Tror jag fick 4 av 40 rätt på första hp jag skrev. Så orden verkar lättare eller så äre mitt IQ som gått genom taket. troligtvis båda.
Citera
2019-10-20, 22:24
Citat:
Ursprungligen postat av Star Witness
19/20. Jag tillstår ICKE att "överlägsen" är en lämplig synonym för "arrogant". Ska jag betrakta nästa person som är arrogant mot mig som överlägsen? Knappast. Fel i provet. Eller nån babbe eller sosse som suttit och höftat.
Är det inte så att den som är arrogant tror sig vara överlägsen, utan att det nödvändigtvis måste vara sant?
Citera
2019-10-20, 22:37
Medlem
20/20 tycker nog att det blivit lättare, ändå är jag lite småfull 👍
Citera
2019-10-20, 22:42
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
19/20. Jag tillstår ICKE att "överlägsen" är en lämplig synonym för "arrogant". Ska jag betrakta nästa person som är arrogant mot mig som överlägsen? Knappast. Fel i provet. Eller nån babbe eller sosse som suttit och höftat.

Jag klickade i "överlägsen" (gjorde SVT:s variant) men mot min egen vilja. Överlägsen är absolut inte någon synonym till arrogant. "Electrolux tillverkar arroganta dammsugare"..

Arrogant är mer samma som tyken, eller möjligtvis skitstövel/oartig. Inte överlägsen. Man kan dock bete sig överlägset på ett arrogant vis. Men samma ord (samma betydelse) är det inte.
Citera
2019-10-20, 22:47
Medlem
tryggtochbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...hogskoleprovet

Är det ett skämt eller har de dummat ner det så att invandrare ska ha en chans?
Det brukade vara mycket svårare ord som jag minns det. Här blåste man 20/20.

Fick 20/20 men brukade ha alla rätt eller bara något fel på de gamla proven också. Håller med om att det var lätta ord men svårt att jämföra. Men man har väl viktat ner ORD? Genom färre frågor eller även lättare? När jag skrev har jag för mig att det var 40 ord.
Citera
2019-10-20, 22:58
Medlem
Nadishodans avatar
Småchansade på ett par ord och fick 20. Men intressant att folk dividerar om betydelsen av arrogant. För mig var det inga konstigheter. Nytt för mig är dock att SAOL definierar arrogant som aggressiv. Den såg jag inte komma.
Då tror jag mer på den folkliga tolkningen överlägsen.
Citera
2019-10-20, 23:00
Medlem
Annacondas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Stipulera = fastställa?
Wut, i min värld har det alltid varit "teori" eller "hypotes". Jaja, nu har jag lärt mig något nytt!
Jag kan ordet därför att det heter samma sak på engelska och jag var tvungen att slå upp det en gång för att fatta vad någon menade. (Jag trodde också att det bara kan betyda "antag" som utgångspunkt för en teori.)

Citat:
19/20. Jag tillstår ICKE att "överlägsen" är en lämplig synonym för "arrogant". Ska jag betrakta nästa person som är arrogant mot mig som överlägsen? Knappast. Fel i provet.
Betydelsen av "överlägsen" har väl blivit lite bredare - i alla fal i talspråket där du kan skippa "attityd"-delen. Ex: "Va inte så jäkla överlägsen" betyder inte "Va inte så jäkla bra" utan snarare "Bete dej inte så jäkla överlägset".

Senast redigerad av Annaconda 2019-10-20 kl. 23:03.
Citera
2019-10-20, 23:02
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...hogskoleprovet

Är det ett skämt eller har de dummat ner det så att invandrare ska ha en chans?
Det brukade vara mycket svårare ord som jag minns det. Här blåste man 20/20.

Konstigt lätt. Jag fick 18 av 20, men skulle nog få ungefär det på ett riktigt högskoleprov.
Jag kunde inte cysta och "slå sina lovrar kring".
Citera
2019-10-20, 23:06
Medlem
Kartong-Klass avatar
20/20... Kan detta vara på riktigt verkligen? Drygt 10 av orden var helt vardagliga ord ju. Arrogant, kartlägga, cysta osv. Kan inte vara riktiga testet detta.
Citera
2019-10-20, 23:10
Medlem
LaLocas avatar
Orddelen är för ungdomar som än inte läst på universitet mm.

Gör man testet 30+ efter studier borde man såklart klara det lätt...
Citera
2019-10-20, 23:14
Medlem
nimrod666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tank77
Fick 18/20, lite besviken då orddelen är min starkaste avdelning på Högskoleprovet. Har för mig att det var 40 ord när jag gjorde Högskoleprovet på slutet av 90-talet och då samlade man på sig en jäkla massa poäng
Ja det verkar att stämma. Jag vet att ett tag bestod ORD-delen av 30 uppgifter.
studeravidare.se kan man bland annat öva på gamla högskoleprov. En del är tyvärr inkompletta.
Citera
2019-10-20, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag klickade i "överlägsen" (gjorde SVT:s variant) men mot min egen vilja. Överlägsen är absolut inte någon synonym till arrogant. "Electrolux tillverkar arroganta dammsugare"..
Överlägsen har olika betydelse beroende på sammanhang.
Citat:
Arrogant är mer samma som tyken, eller möjligtvis skitstövel/oartig. Inte överlägsen. Man kan dock bete sig överlägset på ett arrogant vis. Men samma ord (samma betydelse) är det inte.
Grejen är ju också att man bör känna till i vilka sammanhang ett ord kan förekomma. Det är en del av testet. Har man koll på ordens betydelse i olika sammanhang så hittar man snart ett sammanhang som är gemensamt med frågeordet och något eller några av svarsorden.
Hade alla orden bara kunnat haft en betydelse och bara kunna förekomma i ett sammanhang hade hela upplägget blivit ganska begränsat.
Senast redigerad av anders197503 2019-10-20 kl. 23:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in