Citat:
Ursprungligen postat av
agvvv
Hevnmotiv virker søkt. Hvorfor ta med seg kroppen? Og politiet virker sikre på at det ikke dreier seg om en kidnapping som gikk galt. De må sitte på noe veldig konkret som forteller dem det.
Det er noe mørkt bakover i tid, som de roter i.
Jeg har også hørt helt konkrete ting som har skjedd flere tiår tilbake. Det passer ikke å beskrive hendelsene helt ut, synes jeg, men hovedoverskriften er "kontroll" . Det virker også som at tendensen er "er du ikke med meg, er du mot meg".
Dette er trekk som i forretningsverdenen kan komme frem på måter som blir fortolket positivt - at du er målrettet, sterk, utholdende og taktisk mht. handlinger og relasjoner. Innenfor hjemmets fire vegger er kontrollerende atferd fryktelig nedbrytende.
Så må vi tenke på at personligheten vår dannes på bakgrunn av både bilogi/arv og miljø/sosial påvirkning. Jeg tror personlig at det å miste moren sin som elleve-åring og bli etterlatt hos en far som ikke var snill, er et traume som setter seg. På den tiden snakket man ofte ikke om dødsfall heller. Mor døde brått. I tillegg har Tom to yngre søsken (tvillinger) som sikkert var svært preget av mors bortgang. Tror de var seks-sju år da moren døde. Men er ikke helt sikker. Yngre enn Tom i alle fall. Mye av ansvaret for de yngste falt særlig på to av jentene i familien, selv om de og bare var unge tenåringer, tretten, fjorten år. De er veldig mange søsken. Mener det er ti i flokken.
Jeg har tenkt på det selv - hvis jeg hadde ni søsken, en far som ikke var snill og som var mye borte på arbeid, og en omsorgsfull mor som plutselig en dag var borte, -- hvordan hadde min personlighet blitt påvirket av sjokket, sorgen og uttryggheten? Når du er en liten gutt på elleve år ... og med en far som kanskje ikke var et trygt forbilde.