2019-10-20, 18:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av B0lters
Se det positivt. Knappt någon ungdom har någonsin hört talas om begreppet, vilket innebär att de flesta hade fel på den ändå.

Tror att det var angivet att basen var 3 cm och höjden 4 cm, medan det andra alternativet var att basen var 4 cm och höjden 3 cm. Frågan var då vilken var störst, eller om de var lika stora eller om man ej kunde veta det. Personligen så var det den enda matematikfrågan där jag genuint inte hade en aning, hade inte alls koll på formeln.
Det har du rätt i. När jag tänker efter så får man ju en viss hjälp som ungdom av "lovar" (love = kärlek) som man ovetandes drar en association med och får rätt, utan att ordet lovar har något med kärlek att göra på svenska.
Citera
2019-10-20, 18:20
Medlem
Citat:
Se det positivt. Knappt någon ungdom har någonsin hört talas om begreppet, vilket innebär att de flesta hade fel på den ändå.

Tror att det var angivet att basen var 3 cm och höjden 4 cm, medan det andra alternativet var att basen var 4 cm och höjden 3 cm. Frågan var då vilken var störst, eller om de var lika stora eller om man ej kunde veta det. Personligen så var det den enda matematikfrågan där jag genuint inte hade en aning, hade inte alls koll på formeln.
Var inte det en cylinder? Eller minns jag fel
Citera
2019-10-20, 18:21
Medlem
Citat:

Basytan blir pi*radie. 4^2 är större än 3^2. Så tänkte jag iaf. 16×3 är större än 9×4.

Edit var en kon men liknande uträkning borde gälla som för cylinder. Båda har basytan.
Citera
Medlem
nocturne.no2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Det var så kallade stålmarkörer. En markör är inget hjälpmedel för människans skull, den används bara av läkaren för undersökningar och mätningar. Rätt svar var att rullstolen fick ett armstöd som ökade rörligheten hos patienten.

Fasen då, då fick jag fel där.

En av de korta jag var lite osäker på var den där med Dansk konst, vanligt fölk vs 'experter', men minns ej vilka alternativ som fanns.
Citera
Medlem
Tropicanans avatar
Vad svarade ni på xyz uppgiften:

Förhållandet mellan sidorna på ett A4 papper är √2:1
Vad är förhållandet mellan diagonalen och den längsta sidan?
Citera
2019-10-20, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicanan

Roten 3 roten 2.
Citera
2019-10-20, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Notsoamazin
Var inte det en cylinder? Eller minns jag fel

Det var till min kunskap en kon, men jag tänkte på en cylinder när jag läste uppgiften. Nu gör du mig väldigt osäker. Oavsett vad, jag hade definitivt inte rätt på uppgiften.
Citera
Medlem
Citat:

√3:√2 fick jag på den
Citera
Medlem
SU-35s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Det var faktiskt så jag gjorde, men kände mig ändå osäker. Aja, det blev rätt så nu lägger man den bakom sig!

Verkar som att många (enligt HP-Akademin) hade problem med frågan om arean av en kona? Någon som minns frågan mer exakt? Och någon som minns svaren?

Kona?? Stod det inte cylinder??
Citera
Medlem
Tropicanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Notsoamazin
√3:√2 fick jag på den

Hur tänkte du?
Citera
2019-10-20, 18:24
Medlem
Citat:
Det var till min kunskap en kon, men jag tänkte på en cylinder när jag läste uppgiften. Nu gör du mig väldigt osäker. Oavsett vad, jag hade definitivt inte rätt på uppgiften.
Fan blev också osäker nu, jag fick för mig att det var en cylinder. Fast var det en kon fick jag nog fel på den
Citera
2019-10-20, 18:24
Medlem
Gavle112s avatar
Citat:

roten ur 2: roten 3 (tror det stod tvärtom mot din fråga dock
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in