2019-10-20, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Du behöver inte flytta nollor. Det räcker med att du täcker över en nolla i taget och räknar till cm, dm, m, km osv. Lätt som en plätt.

Det var faktiskt så jag gjorde, men kände mig ändå osäker. Aja, det blev rätt så nu lägger man den bakom sig!

Verkar som att många (enligt HP-Akademin) hade problem med frågan om arean av en kona? Någon som minns frågan mer exakt? Och någon som minns svaren?
Citera
2019-10-20, 18:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av maseng
Någon som kommer ihåg frågan om skador i DTK? Frågan löd något i stil med: antag att könsfördelningen för skattade(?) utbetalningar för flickor och pojkar var lika. Hur många (någonting) flickor?
Kom ihåg att jag fick svaret till 300. Någon annan som fick liknande eller ej?

Har för mig att det var 30% av 600 dvs 180. Ganska säker på det.
Citera
2019-10-20, 18:13
Medlem
SU-35s avatar
Fanns en uppgift på KVA fråga 13 (minns inte vilken del) men svarade D på den vilket nu i efterhand känns sådär. Sällan som första KVA-frågan är ett D. Någon som minns att de gjorde liknande?
Senast redigerad av SU-35 2019-10-20 kl. 18:15.
Citera
2019-10-20, 18:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbaker
Jag valde hjälpmedel på den. Tyckte det framkom om du fortsätter att läsa det stycket.

Den var svår.
Metall tror jag många ramlade dit på. Jag valde först hjälpmedel (grejen på rullstolen) men jag ändrade till vilande muskel eller vad det var.
Osäker dock.
Tror många svarade fel på den.
Senast redigerad av Byggagym 2019-10-20 kl. 18:23.
Citera
2019-10-20, 18:15
Medlem
nocturne.no2s avatar
Citat:
Mitt knep för verbala delen: ORD först, därefter MEK sedan LÄS och sist ELF. När man gjort dessa ska man noggrant kika igenom läsdelen och få en heltäckande bild. Det räcker oftast inte att läsa texterna en gång utan det krävs 2-3 gånger för att man ska få alla rätt där. Har själv ändrat på ett fåtal svar i slutet i LÄS-delen då jag upptäckt att mina tidigare svar inte passade.

Genom att ta ORD och MEK först "värmer" man upp hjärnan vilket gör att läsningen flyter på bättre. Ta alltså inte LÄS efter ORD även om det är placerat så i häftet.

Tyckte det var skönt med avbrott med långa texter.

Jag hade en metod på LÄS som jag tyckte funkade bra, läste alltid rubriken och första meningarna för att förstå ämnet, sedan första frågan för att hitta nyckelbegrepp/angreppspunkt (är det en direkt fråga eller tolkningsfråga). Sedan första paragrafen då alla första frågor besvarades i den. Sedan andra frågan, sen resten av texten. Lite huller om buller kan tyckas men tyckte det gick mycket smidigare, hade mer än 5 minuter kvar på båda passen.
Citera
2019-10-20, 18:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Byggagym
Den var svår.
Metall tror jag ramlade dit på. Jag valde först hjälpmedel (grejen på rullstolen) men jag ändrade till vilande muskel eller vad det var.
Osäker dock.
Tror många svarade fel på den.
Det var så kallade stålmarkörer. En markör är inget hjälpmedel för människans skull, den används bara av läkaren för undersökningar och mätningar. Rätt svar var att rullstolen fick ett armstöd som ökade rörligheten hos patienten.
Citera
2019-10-20, 18:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jonathaan5
Vad svarade ni på sista (?) uppgiften på KVA? Uppgiften med olikheter, 0< X <9.

1 men ej i 2 svarade jag.
Den kunde vara 7 på första men två olika i andra tror jag.
Citera
2019-10-20, 18:17
Medlem
Jonathaan5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SU-35
Fanns en uppgift på KVA fråga 13 (minns inte vilken del) men svarade D på den vilket nu i efterhand känns sådär. Sällan som första KVA-frågan är ett D. Någon som minns att de gjorde liknande?
Vilken typ av uppgift?
Citera
2019-10-20, 18:17
Medlem
Citat:
Tycker inte att den ska vara med alls. Jag har då aldrig hört någon som sagt det, verkligen ingen ung människa i alla fall. Det kommer definitivt dö ut inom kort om det nu inte redan är dött förutom i UHRs databas...

Se det positivt. Knappt någon ungdom har någonsin hört talas om begreppet, vilket innebär att de flesta hade fel på den ändå.

Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Det var faktiskt så jag gjorde, men kände mig ändå osäker. Aja, det blev rätt så nu lägger man den bakom sig!

Verkar som att många (enligt HP-Akademin) hade problem med frågan om arean av en kona? Någon som minns frågan mer exakt? Och någon som minns svaren?

Tror att det var angivet att basen var 3 cm och höjden 4 cm, medan det andra alternativet var att basen var 4 cm och höjden 3 cm. Frågan var då vilken var störst, eller om de var lika stora eller om man ej kunde veta det. Personligen så var det den enda matematikfrågan där jag genuint inte hade en aning, hade inte alls koll på formeln.
Citera
2019-10-20, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byggagym
1 men ej i 2 svarade jag.
Den kunde vara 7 på första men två olika i andra tror jag.
Svarade samma. Fanns bara ett tal som gick att dela med infon man fick i 1 men i 2 fanns det fler möjligheter.
Citera
2019-10-20, 18:18
Medlem
SU-35s avatar
Citat:
Vilken typ av uppgift?

Är det jag inte minns. Vet bara att det var första frågan (nr 13) på en av KVA-delarna.
Citera
2019-10-20, 18:19
Medlem
Jonathaan5s avatar
Citat:
Vilken typ av uppgift?
Edit. Bara jag som kände att NOG var ovanligt enkel? Himmel och jord jämfört med senaste NOG. Hade dock problem med en uppgift på nog, svarade C på sista uppgiften gällande "29+ x är" osv. Någon som minns uppgiften?
Senast redigerad av Jonathaan5 2019-10-20 kl. 18:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in