2019-10-15, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barasofta2018
Det var min fars vapen, och han hade licens för det (i ett annat EU-land dock). Och JA det har illegalt förts hit utav min avlidne far, vilket chockade många i familjen då han aldrig haft ett vapen här förut. han har dock varit samlare hela livet och hade massor av pistoler och revolvrar då han avled. Jag fick ärva de flesta och har redan sålt alla andra som fanns i utlandet. Det som är lite absurt här är; att om jag smugglar tillbaka den till det land där den är licensierad, så blir det ju 100% öegöig haha. Men jag vill inte göra något sådant, inte ens för 10 ggr mer pengar än den är värd
Kan du inte få igenom nån deal utan att ta den från Sverige?
Typ om du skickar den till HH i Danmark, dom skiter väl i var den skickas ifrån om du gör upp pappersarbetet med "myndigheten" i det landet den är registrerad.
Citera
2019-10-15, 16:32
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Den är kollad genom en av USA:s största vapenhandlare.
1) Ej anmäld försvunnen / stulen
2) Exporterad till en vapenhandlare i Lousanne, Schweiz Maj 1986 (det kan alltså ej vara palmevapnet då stackaren mördades febr 1986 och vapnet då bevisligen var i USA)
3) Vapnet är INTE registrerat i Sverige, men dock i ett annat EU-land där min far hade licens.
4) Vapnet är definitivt INTE ngt "skumt vapen" då min far var en laglydig person som haft massor av pistoler hela sitt liv sedan tidigt 1970-tal

Hoppas detta blir slutet på alla löjliga dumma kommentarer från vissa här.
Det är en laglig pistol, men ej registrerad i Sverige idag pga okänd anl

Då sin frågeställning är så förvirrad så man inte tror det är sant så kommer det frågor.

Vid en bouppteckning, så skall allt gods tas upp. Är den gjord i Sverige gäller Svensk lag. Är den gjord i Schweitz gäller deras lagar.
Citera
2019-10-15, 22:35
Medlem
Pungsvings avatar
Det finns säkert en laglig köpare i Sverige. Om du har ett år på dig att göra av med vapnet så ska det väl gå bra. Ring några välkända auktionshus i Stockholm. När det gäller amerikaners bud så är det låga bud för att se om du ger vika. Du kan säga att du vill ha det dubbla så börjar de närma sig det. Jag vet inte hur du ska skicka det dock. Kanske måste köparen flyga till Sverige och ge dig pengarna och ta den med sig hem.

Om någon kontaktar dig privat via flashback så svara inte. Det är polisen eller kriminella. Det kommer inte sluta bra för dig.
Senast redigerad av Pungsving 2019-10-15 kl. 22:50.
Citera
2019-10-16, 00:03
Medlem
Triggerfreezes avatar
Citat:
2) Exporterad till en vapenhandlare i Lousanne, Schweiz Maj 1986 (det kan alltså ej vara palmevapnet då stackaren mördades febr 1986 och vapnet då bevisligen var i USA)
3) Vapnet är INTE registrerat i Sverige, men dock i ett annat EU-land där min far hade licens.
4) Vapnet är definitivt INTE ngt "skumt vapen" då min far var en laglydig person som haft massor av pistoler hela sitt liv sedan tidigt 1970-tal

Nej det är inte en laglig revolver då den är i Sverige, Den kommer rapporteras som saknad när dödsboet
är klart. Misstänker att dom av er som har hand om dödsboet kommer få en del frågor.
Citera
2019-10-16, 10:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Triggerfreeze
Nej det är inte en laglig revolver då den är i Sverige, Den kommer rapporteras som saknad när dödsboet
är klart. Misstänker att dom av er som har hand om dödsboet kommer få en del frågor.

Om dödsboet finns i Sverige och licensen utfärdades i ett annat land, så kanske ingen i landet ifråga kommer att notera att revolvern är borta.
Citera
2019-10-16, 15:50
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Det var min fars vapen, och han hade licens för det (i ett annat EU-land dock). Och JA det har illegalt förts hit utav min avlidne far, vilket chockade många i familjen då han aldrig haft ett vapen här förut. han har dock varit samlare hela livet och hade massor av pistoler och revolvrar då han avled. Jag fick ärva de flesta och har redan sålt alla andra som fanns i utlandet. Det som är lite absurt här är; att om jag smugglar tillbaka den till det land där den är licensierad, så blir det ju 100% öegöig haha. Men jag vill inte göra något sådant, inte ens för 10 ggr mer pengar än den är värd

Finns det en licens utfärdad i ett annat EU-land?

En spännande lösning är ju att smuggla tillbaka det, i så fall (rekommenderas egentligen inte, muddret kan nå monumentala nivåer om du ertappas).

Det kan vara vettigare att beskriva saken rimligt korrekt, till exempel via "Om min far skulle ha ett av sina schweiziska vapen med sig till Sverige, vad krävs då för intyg/handlingar?" till "Vi kan inte hitta min fars tillfälliga tillstånd - hur kan vi återföra vapnet dit det hör hemma, dvs min fars dödsbo utomlands?"

Att din far begått ett vapenbrott genom att ta hit vapnet utan föreskriven pappersexercis är sannolikt, men hur allvarligt det bedöms, och ifall det betyder att vapnet automatiskt kommer att beslagtas och förverkas är svårbedömt (i alla fall av mig).

Tvärt emot den gängse uppfattningen är inte alla på tillståndsenheten (det lär bli där beslutet tas) onda människor som äter folks pistoler till frukost, lunch och middag. Problemet blir att föra diskussionen på ett lämpligt sätt och hitta ett sätt att lagligt föra vapnet till sitt hemland (dvs, där det finns licens).
Citera
2019-10-16, 16:00
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRD4
" Något ansvar för den som nu äger vapnet (genom bodelning) inträffar inte omedelbart. "

Jag känner folk där polisen har kommit samma dag till en släkting som har avlidit och hämtat dess vapen.

"Men utgångspunkten bör ju vara OM den avlidne haft vapenlicens, inte ATT man hittat ett vapen utan papper."

Bör? betyder det att det står till så juridiskt eller inte?

"Inte diskutera" jaha? du tror inte att det är minst lika intressant i denna frågeställning? cherrypicking kan det nog vara svårt att vinna eventuella rättsfall med.

Att polisen kommer samma dag och hämtar vapen betyder inte att arvingarna begått vapenbrott. Lagstiftaren är specifik med att dödsboet kan förvara vapen utan tillstånd under avsevärd tid, ett år. Tar bouppteckningen längre tid får man lösa saken på annat sätt.

(Däremot kan omständigheterna vara sådana att vapensamlingen är mycket stor eller att dödsboet inte KAN hantera vapnen. Då brukar (åtminstone brukade förr) polisen vara bussig och hjälpa änkan eller de föräldralösa barnen att förvara vapnen. Idag använder de (har jag hört) vapenhandlare för detta, då deras vapenskåp med åren blev överfulla. Hur jag nu kan veta det?)

TS var vid tillfället jag skrev detta lätt oklar om det funnits en licens, vilket nu är klarlagt. Därför skall diskussionen föras i riktning mot att detta vapen skall återföras till hemlandet, där det är lagligt. Där kan det också säljas.
Citera
2019-10-19, 19:51
Medlem
Tammers avatar
Citat:

Inte konstigt om du får "dumma" kommentarer, din historia låter alltmer som värsta agent-romanen.
"Exporterad till en vapenhandlare i Lousanne, Schweiz Maj 1986", "far haft massor (?) av pistoler hela sitt liv", "75 000 kr för den. Tre st butiker i USA har bjudit mig det", "min far hade14 st pistoler och revolvrar", "Den enda som finns till salu idag o hela världen kostar 18,500 USD (180 000 kr)", " han hade massor av pistoler och revolvrar då han avled".
Hade din far "massor" av pistoler, eller hade han 14 st?
Varför vända sig till Fb med denna rövarhistoria, om man inte vill leva ut nån pojkboksdröm?
Är det bara jag som tycker att det fabuleras vilt av TS..?
Citera
2019-10-20, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Inte konstigt om du får "dumma" kommentarer, din historia låter alltmer som värsta agent-romanen.
"Exporterad till en vapenhandlare i Lousanne, Schweiz Maj 1986", "far haft massor (?) av pistoler hela sitt liv", "75 000 kr för den. Tre st butiker i USA har bjudit mig det", "min far hade14 st pistoler och revolvrar", "Den enda som finns till salu idag o hela världen kostar 18,500 USD (180 000 kr)", " han hade massor av pistoler och revolvrar då han avled".
Hade din far "massor" av pistoler, eller hade han 14 st?
Varför vända sig till Fb med denna rövarhistoria, om man inte vill leva ut nån pojkboksdröm?
Är det bara jag som tycker att det fabuleras vilt av TS..?
Ja det är bara du.
Citera
2019-10-20, 14:40
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JockeJon
Ja det är bara du.
Ok. Det är också intressant att det är en laglig pistol. Men inte, tydligen. Eftersom den är i Sverige och ingen har en licens för den. Kompisen som förvarar den är väl illa ute, rent juridiskt. Han innehar ett vapen han inte har licens för.
"Smuggla ut den igen" är nog inget bra råd. Tullen har bra metoder för att hitta vapen.
Citera
2019-10-20, 16:59
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Ok. Det är också intressant att det är en laglig pistol. Men inte, tydligen. Eftersom den är i Sverige och ingen har en licens för den. Kompisen som förvarar den är väl illa ute, rent juridiskt. Han innehar ett vapen han inte har licens för.
"Smuggla ut den igen" är nog inget bra råd. Tullen har bra metoder för att hitta vapen.

Dom hittar endast några få procent av allt som skickas inom EU
Citera
2019-10-20, 17:37
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
Dom hittar endast några få procent av allt som skickas inom EU
Jag fick uppfattningen att vapnet kom från USA, enligt Ts var den där värderad av olika vapenhandlare. Att få med en revolver på flyget till USA kan inte vara lätt, men är det Europa som gäller är det förstås enklare. I bagaget på en bil är det närmast riskfritt, jag har aldrig blivit kollad på Europaresor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in