Citat:
Ursprungligen postat av
barasofta2018
Det var min fars vapen, och han hade licens för det (i ett annat EU-land dock). Och JA det har illegalt förts hit utav min avlidne far, vilket chockade många i familjen då han aldrig haft ett vapen här förut. han har dock varit samlare hela livet och hade massor av pistoler och revolvrar då han avled. Jag fick ärva de flesta och har redan sålt alla andra som fanns i utlandet. Det som är lite absurt här är; att om jag smugglar tillbaka den till det land där den är licensierad, så blir det ju 100% öegöig haha. Men jag vill inte göra något sådant, inte ens för 10 ggr mer pengar än den är värd
Finns det en licens utfärdad i ett annat EU-land?
En spännande lösning är ju att smuggla tillbaka det, i så fall (rekommenderas egentligen inte, muddret kan nå monumentala nivåer om du ertappas).
Det kan vara vettigare att beskriva saken rimligt korrekt, till exempel via "Om min far skulle ha ett av sina schweiziska vapen med sig till Sverige, vad krävs då för intyg/handlingar?" till "Vi kan inte hitta min fars tillfälliga tillstånd - hur kan vi återföra vapnet dit det hör hemma, dvs min fars dödsbo utomlands?"
Att din far begått ett vapenbrott genom att ta hit vapnet utan föreskriven pappersexercis är sannolikt, men hur allvarligt det bedöms, och ifall det betyder att vapnet automatiskt kommer att beslagtas och förverkas är svårbedömt (i alla fall av mig).
Tvärt emot den gängse uppfattningen är inte alla på tillståndsenheten (det lär bli där beslutet tas) onda människor som äter folks pistoler till frukost, lunch och middag. Problemet blir att föra diskussionen på ett lämpligt sätt och hitta ett sätt att lagligt föra vapnet till sitt hemland (dvs, där det finns licens).