2019-10-15, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Han har inte ärvt den lagligt såtillvida att den inte ens är registrerad.
Sålunda blir han både av med revolvern och Åtalad för olaga vapeninnehav på rotmos om han inte vet vad han gör.

exakt, just det som är problemet. Den är inte ens registrerad i Sverige
Citera
2019-10-15, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pellets
Någon är fel i TS förklaring....

Vem har ärvt pistolen? Du eller din polare?
Vem har ägarpapper på pistolen? (Vart är den registrerad och på vem?)

Sedan om du (eller polaren) skall sälja den utomlands.....

https://polisen.se/lagar-och-regler/vapen-regler-och-tillstand/inforsel-utforsel-av-vapen/permanent-in--eller-utforsel-av-vapen/

"Du som vill föra ut ett skjutvapen som är registrerat i Sverige, exempelvis då du ska flytta utomlands, måste söka tillstånd för utförseln.
Om utförseln ska ske till enskild person eller vapenhandlare måste kunna visa att mottagaren har rätt att inneha vapnet/vapnen i det land dit utförseln ska ske.
Om du ska sälja vapen till någon utanför EU sker tillståndsgivningen via Inspektionen för strategiska produkter, ISP. Tillstånd för utförsel av skjutvapen söks också hos ISP."

Sedan är det ju så att Polisen redan vet om skjutvapnet enligt den information som TS redan gett i tråden - om inte det finns saker som inte är berättade...

https://polisen.se/lagar-och-regler/vapen-regler-och-tillstand/dodsbo-och-markning-av-vapen/

Polisen får per automatik reda på allting - så länge vapnet är lagligt
"När en person som äger skjutvapen har avlidit får polisen automatiskt information om det. En blankett tillsammans med ett informationsbrev skickas till den avlidnes folkbokföringsadress. Om du vill behålla vapnen måste du dessutom ansöka om tillstånd hos polisen och bifoga den avlidnes originallicens."

Som det verkar hittils i tråden så har TS kommit över ett vapen som "saknar ägarlicens" och försöker nu hitta ett smidigt sätt att sälja det?! Om jag var TS skulle jag ta "första bästa erbjudande" och bara få iväg vapnet.

Naturligtvis har jag kollat upp det mesta, och hade jag kunnat slja den själv så hade jag gjort det.
Vapnet är INTE registrerat i Sverige. Som sagt jag har redan bud på 5000 euro, men känner det är lite då det bara finns ett enda ex till salu i hela världen idag, och den kostar 18,500 USD
Citera
2019-10-15, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Magnum revolver tillverkad 1985. Får mig att tänka på ett mord som ägde rum 1986. Har du tur är din revolver värd mer än du anar.

Hahaha, jo tack, tanken har slagit mig då är den värd 3 milj minst enl utlovad hittelön för mordvapnet
Citera
2019-10-15, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Alltså är revolvern lagligt i Sverige eller inte?
Är den laglig så måste du göra något 1 år efter den avlidne. Annars kommer polisen o jagar rätt på dig.
Är den olaglig så vet jag inte riktigt om ditt sata värde är rätt.

Den är kollad genom en av USA:s största vapenhandlare.
1) Ej anmäld försvunnen / stulen
2) Exporterad till en vapenhandlare i Lousanne, Schweiz Maj 1986 (det kan alltså ej vara palmevapnet då stackaren mördades febr 1986 och vapnet då bevisligen var i USA)
3) Vapnet är INTE registrerat i Sverige, men dock i ett annat EU-land där min far hade licens.
4) Vapnet är definitivt INTE ngt "skumt vapen" då min far var en laglydig person som haft massor av pistoler hela sitt liv sedan tidigt 1970-tal

Hoppas detta blir slutet på alla löjliga dumma kommentarer från vissa här.
Det är en laglig pistol, men ej registrerad i Sverige idag pga okänd anl
Citera
2019-10-15, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lazycowboy
Enda sättet att lagligt få iväg den är att ha originallicensen. Finns den så löser det sig väldigt enkelt.
Utan någon som helst dokumentation lär det bli svårt att ens få någon handlare att få licens på den.
Finns inte den så är den ett olagligt vapen och du kan inte sälja den eller transportera den utan att riskera straff.
Så hur ligger det till med förra ägaren och licensen? Hade han ens en licens eller ägde den olagligt?

Ja han (min far) hade licens och 14 st pistoler och revolvrar, dock i ett annat EU-land. jag är väldigt förvånad att denna fanns bland hans tillhörigheter då han avled här i Sverige. Han har nämligen aldrig enl någon i familjens kännedom innehaft ett skjutvapen i Sverige
Citera
2019-10-15, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Nej... det törs jag lova att man inte får. Men tror inte vapnet skulle destrueras.

Förmodligen får man ingen ersättning heller. Därför bättre att skicka in en skjuten kula anonymt och därefter påbörja förhandling innan vapnet överlämnas.

FBI har på Sveriges polis begäran analyserat kulorna efter Palmemordet, och dem visare sig bestämt komma från en Smith & Wesson model 28. Det är alltså helt uteslutet att detta är palmevapnet
Citera
2019-10-15, 11:00
Medlem
Va
Citat:
Ursprungligen postat av armatura
Belöningen för tips som klarar upp palmemordet är 50 miljoner kronor, så det hade definitivt varit en vinstaffär.

Men detaljerna i TS inlägg är sjukt oklara och hans fråga går inte att besvara.

Vad är det som är oklart i mitt inlägg???
Jag anser att precis allting som står där är tydligt
Citera
2019-10-15, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaigeOwens
Låter som skitsnack ingen ärver en revolver värd 75000 det kan du glömma.

Skaffa licens först då sen säljer du den men några 75000 kommer du inte få du kan lika gärna behålla revolvern
Läs för fan vad det är för ngt, och googla sen istället för att sitta där och skriva en massa SKIT.
Den enda som finns till salu idag o hela världen kostar 18,500 USD (180 000 kr)
Läs för f*n innan du skriver sånt skitprat. och vad f*Än skulle jag sitta här anonymt och skryta om ngt så patetiskt som detta? Du verkar ju vara 100% tjurskalle och träskalle... det du itne haft har ingen annan heller haft va?
Citera
2019-10-15, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Nu begränsar vi oss till den person som ärvt vapnet, och den person som ägde vapnet dessförinnan. Vännen som förvarar vapnet följer inte reglernas bokstav, det är korrekt. Jag föreslår att detta diskuteras separat?

Att vapnet varit olagligt redan i skede ett är tänkbart, då blir det besvärligt, men ingalunda omöjligt att hantera. Grundförutsättningen är naturligtvis att lättnaderna för den som ärver ett vapen utnyttjas. Något ansvar för den som nu äger vapnet (genom bodelning) inträffar inte omedelbart.

Har man inga förutsättningar att få en licens inom tidsramen (så kan det vara här) har man rätt att sälja vapnet. Här är problemet att vapenhandlaren vill ha någon form av spårbarhet och rimligen en viiss säkerhet att vapnet inte är stulet eller inblandat i brott.

När det gäller licens och att polisen känner till vapnet finns det tänkbara öppningar, beroende på hur gammalt vapnet är (eller snarare, när tillståndet givits). Att polisen inte skickat ett brev behöver inte vara korrekt det heller, kanske har TS bara missat det (lätt hänt om man inte väntar sig det). Annars får man föra diskussionen på ett lämpligt, litet hypotetiskt sätt med tillståndsmyndigheten. Men utgångspunkten bör ju vara OM den avlidne haft vapenlicens, inte ATT man hittat ett vapen utan papper.

Det var min fars vapen, och han hade licens för det (i ett annat EU-land dock). Och JA det har illegalt förts hit utav min avlidne far, vilket chockade många i familjen då han aldrig haft ett vapen här förut. han har dock varit samlare hela livet och hade massor av pistoler och revolvrar då han avled. Jag fick ärva de flesta och har redan sålt alla andra som fanns i utlandet. Det som är lite absurt här är; att om jag smugglar tillbaka den till det land där den är licensierad, så blir det ju 100% öegöig haha. Men jag vill inte göra något sådant, inte ens för 10 ggr mer pengar än den är värd
Citera
2019-10-15, 11:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av barasofta2018
Det var min fars vapen, och han hade licens för det (i ett annat EU-land dock). Och JA det har illegalt förts hit utav min avlidne far, vilket chockade många i familjen då han aldrig haft ett vapen här förut. han har dock varit samlare hela livet och hade massor av pistoler och revolvrar då han avled. Jag fick ärva de flesta och har redan sålt alla andra som fanns i utlandet. Det som är lite absurt här är; att om jag smugglar tillbaka den till det land där den är licensierad, så blir det ju 100% öegöig haha. Men jag vill inte göra något sådant, inte ens för 10 ggr mer pengar än den är värd

Din far var en ovanligt sund man

Tyvärr verkar det ju som att det bästa trots allt hade varit att smuggla tillbaka den
Citera
2019-10-15, 13:45
Medlem
DRD4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Nu begränsar vi oss till den person som ärvt vapnet, och den person som ägde vapnet dessförinnan. Vännen som förvarar vapnet följer inte reglernas bokstav, det är korrekt. Jag föreslår att detta diskuteras separat?

Att vapnet varit olagligt redan i skede ett är tänkbart, då blir det besvärligt, men ingalunda omöjligt att hantera. Grundförutsättningen är naturligtvis att lättnaderna för den som ärver ett vapen utnyttjas. Något ansvar för den som nu äger vapnet (genom bodelning) inträffar inte omedelbart.

Har man inga förutsättningar att få en licens inom tidsramen (så kan det vara här) har man rätt att sälja vapnet. Här är problemet att vapenhandlaren vill ha någon form av spårbarhet och rimligen en viiss säkerhet att vapnet inte är stulet eller inblandat i brott.

När det gäller licens och att polisen känner till vapnet finns det tänkbara öppningar, beroende på hur gammalt vapnet är (eller snarare, när tillståndet givits). Att polisen inte skickat ett brev behöver inte vara korrekt det heller, kanske har TS bara missat det (lätt hänt om man inte väntar sig det). Annars får man föra diskussionen på ett lämpligt, litet hypotetiskt sätt med tillståndsmyndigheten. Men utgångspunkten bör ju vara OM den avlidne haft vapenlicens, inte ATT man hittat ett vapen utan papper.

" Något ansvar för den som nu äger vapnet (genom bodelning) inträffar inte omedelbart. "

Jag känner folk där polisen har kommit samma dag till en släkting som har avlidit och hämtat dess vapen.

"Men utgångspunkten bör ju vara OM den avlidne haft vapenlicens, inte ATT man hittat ett vapen utan papper."

Bör? betyder det att det står till så juridiskt eller inte?

"Inte diskutera" jaha? du tror inte att det är minst lika intressant i denna frågeställning? cherrypicking kan det nog vara svårt att vinna eventuella rättsfall med.
Citera
2019-10-15, 16:12
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barasofta2018
Jag tänkte fråga alla vapenkunniga här en sak.
Jag har ärvt en revolver, en Colt Boa 357 magnum 4" tum pipa, i absolut nyskick. Vapnet är världens mest eftertraktade modern tillverkning revolver och finns endast i 600 ex (Colt's minsta serie och tillverkades endast 1985, den mest sällsynta av de s.k. "Snake Gins" Kobra Pythin Anaconda Cobra etc). Just BOA säljs för 12-18,000 USD (JA, hela 194 000 kr gick dyraste för förra året). Nu är det så att jag saknar vapenlicens och kommer aldrig få heller pga att jag dömts för ett ringa brott för 3 år sedan. Jag vill sälja revolvern så klart. Vad ska jag göra???? HUR kan jag sälja revolvern, och vart någonstans? Jag är glad om jag får 75 000 kr för den. Tre st butiker i USA har bjudit mig det grisen i säcken efter endast ha fått bilder på den

Just nu har jag den hemma i vapenskåp hos en god vän som har licens, och jag får ha den där tills jag säljer den. Men HUR ska man kunna sälja en pistol då man saknar licens. Att sälja den illegalt är uteslutet, och min vän vill ej sälja den till mig då den ej är registrerad i Sverige. Han har dock kollat upp den och den är ej rapporterad saknad eller stulen varken i EU eller USA.
Eftersom man bara får licens för att specifikt vapen, så kan din kompis inte ha licens för detta vapen. Alltså har han det olagligt och begår därmed vapenbrott och riskerar två års fängelse. Värt att tänka på.
Eftersom vapnet inte är lagligt och det inte finns licens för det, så kan det inte säljas. Du har bara två egentliga alternativ: antingen lämnar du in den till polisen, helst under en vapenamnesti. Risken finns att du annars kommer åtalas för vapenbrott. Alternativ två är att du ansöker om att få behålla vapnet som minne, det måste då göra varaktigt obrukbart, "pluggas".
Sen finns förstås ytterligare ett alternativ, att du behåller vapnet olagligt och hoppas att ingen upptäcker det. Eller säljer det till någon på Fb, du har säkert redan fått några erbjudanden om detta...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in