2019-10-20, 02:07
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Eller så tog han för givet att även de var duktiga hundförare och visste vad som skulle göras?
Man har en tendens att tro andra är som en själv.

Det var ju någon som gav hundföraren
order om att inte söka i riktning mot
planket. Vem gav den ordern?
Citera
2019-10-20, 02:10
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Det var ju någon som gav hundföraren
order om att inte söka i riktning mot
planket. Vem gav den ordern?

Är det hela utredningens spaningsledare som ger en sådan order? Har inte hundförarna en egen ledare som ansvarar för sökningsdelen?
Citera
2019-10-20, 02:31
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Är det hela utredningens spaningsledare som ger en sådan order? Har inte hundförarna en egen ledare som ansvarar för sökningsdelen?

Jag vet inte vem det var som gav den
ordern men hen borde betraktas som
misstänkt.
Citera
2019-10-20, 02:42
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Jag vet inte vem det var som gav den
ordern men hen borde betraktas som
misstänkt.

Jag tycker mig minnas att det kunde vara kopplat till brottsrubriceringen människorov.
Det var bara vid försvunnen person man sökte från dörren och utåt. Vid människorov söker man väl kanske inte alltid i närområdet. Vem rövar bort en person bara 100 m?
Citera
2019-10-20, 03:09
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Jag tycker mig minnas att det kunde vara kopplat till brottsrubriceringen människorov.
Det var bara vid försvunnen person man sökte från dörren och utåt. Vid människorov söker man väl kanske inte alltid i närområdet. Vem rövar bort en person bara 100 m?

Och det visade sig ju vara fel.
Det är fruktansvärt att hon fick
ligga oupptäckt så länge.
Citera
2019-10-20, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Jag läser att många misströstar över om mordet kommer bli löst och en mördare fälld i tingsrätten. Där är jag fortfarande övertygad om att vi kommer få se en fällande dom. Men Örebro polisen har rört till utredningen och lagt större vikt på vivalla morden och det är för många utredare som inte förstår värdet av vittnesuppgifter som lämnas i förhör. För att hålla ett bra förhör med ett vittne så måste man ha en insyn i utredningen om mordet. Man bör veta vad som redan har framkommit i utredningen för att då kunna lägga ihop ett och ett när vittnet berättar fritt om sin iakttagelse. Och kunna ställa en kompletterade fråga ifall någonting verkar intressant eller otydligt.
Jag råkar veta att deras arbete inte följer grundregeln vilket gör att man missar viktiga pusselbitar i arbetet med att lägga klart pusslet. När det gäller SD så är det fortfarande mycket som pekar på han som gärningsman och det har inte försvagats trots alla dessa förhör så kommer inget fram som pekar på allternativ gärningsman. Vilket ändå är en indikation på att man är på rätt väg. Dom avgörande bitarna finns redan i materialet så finge jag önska skulle man återinsätta Peter Springare som spanningsledare och ge han dom resurserna som behövs.
Inlägg från 11/10 2018

Hens uppfattning gällande PS (för dryga året sedan).

Jag tror inte att PS undanhöll info med flit.
Däremot kan uppgifter/funderingar som framkommit "mellan raderna" vid tidiga förhör sitta i tankarna hos PS som inte går att förmedla till de som övertog utredningen.
Citera
2019-10-20, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
En sak är säker och det är att han är populär bland sina vänner och en duktig manipulatör som har sett till att charma och smickra; fått folk i sin omgivning att känna sig betydelsefulla och unika, pejlat in deras svagheter; kunskaper som han för egen vinnings skull har nyttjat maximalt i olika sammanhang.
Människor med god människokännedom och självkänsla samt en stor portion intuition har förstås sett igenom pajaskonsterna och känt olust i hans närhet.

Ser inte bättre ut än att majoriteten av hans vänner just nu jobbar intensivt med att upprätthålla sina försvar. Tiden kommer att göra sitt och förhoppningsvis kommer även de mest envetna att backa några steg för att i sinom tid kunna betrakta sin vän i ett annat ljus.
Kan liknas vid hjärntvätt där viss avprogrammering är nödvändig för att komma till insikt? - Sanningar kan göra ont.

Det kan vara därför som Stefans inre krets och fanclub är uteslutande geocachare.
Minns vad jag skrev tidigare, geocachare är ofta missanpassade och knepiga människor, inte en liten del är konflikträdda och fega.

Som du sa, arbetskamrater, grannar och en del andra i omgivningen har sett igenom hans glättiga yttre. De har känt obehag och olust i hans närhet, känt att något inte står rätt till.

Kan SD medvetet sökt sig till dessa missanpassade geocachare för att få briljera och få den uppmärksamhet han kräver?

Inom sportdykningen gjorde han inget intryck, samlade ingen trogen skara.
Eftersom jag sysslat med dykning vet jag att det är helt andra typer av människor som ägnar sig åt sportdykning, än de som geocachar.
Citera
2019-10-20, 07:18
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Ja den galningen. Det går ju en intressant dokumentärserie om honom just nu på SVT/SVT Play. Rekommenderas.

Ja SD uppvisar ett klart. osunt beteende. Han verkar i sin gränslöshet och behov av att alltid skryta, alltid vilja imponera, alltid vilja vinna, alltid vilja vara först, alltid vilja vara värst, inte förstå var normala gränser går och hur hans beteende uppfattas av andra. Antingen har #Järngängets medlemmar skygglappar eller så är de fullständigt avtrubbade....

Skrev det från början i tråden, om SD:s gränslösa beteende och udda personlighet. Han drar sig inte för något när det tex gäller sin hobby. Likadant mot andra människor, kan säga och göra vad som helst som är lite över gränsen... och nu som det verkar, till och med mörda 😔
Senast redigerad av flixa81 2019-10-20 kl. 07:20.
Citera
2019-10-20, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Skrev det från början i tråden, om SD:s gränslösa beteende och udda personlighet. Han drar sig inte för något när det tex gäller sin hobby. Likadant mot andra människor, kan säga och göra vad som helst som är lite över gränsen... och nu som det verkar, till och med mörda 😔
Något mysko är det med denna "man"!

Har försökt att sätta mig in i hur en skyldig/oskyldig SD tänker...

Skyldig... skulle jag skriva som SD gjort i sina inlägg på geo (framför allt efter mordet)... nej

Oskyldig... samma fråga och svaret är fortfarande... nej

Och hur tänker HD... kanske fick hon det positiva beskedet att SD skulle utredas och misstänkt länge att det vore en bra idé?

Jag hoppas för barnens skull att HD är oskyldig.

Nu sitter han där han sitter... toa/duschbesök, advokat och måltider är vad han har att se fram emot under dygnets 24 timmar. Undrar om han får ha TV och radio på "rummet"... någon som vet? Får barnen komma på övervakade besök (om de vill)?
Citera
2019-10-20, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Något mysko är det med denna "man"!

Har försökt att sätta mig in i hur en skyldig/oskyldig SD tänker...

Skyldig... skulle jag skriva som SD gjort i sina inlägg på geo (framför allt efter mordet)... nej

Oskyldig... samma fråga och svaret är fortfarande... nej

Och hur tänker HD... kanske fick hon det positiva beskedet att SD skulle utredas och misstänkt länge att det vore en bra idé?

Jag hoppas för barnens skull att HD är oskyldig.

Nu sitter han där han sitter... toa/duschbesök, advokat och måltider är vad han har att se fram emot under dygnets 24 timmar. Undrar om han får ha TV och radio på "rummet"... någon som vet? Får barnen komma på övervakade besök (om de vill)?

Han sitter med fulla restriktioner, alltså ingen tillgång till nyheter i någon form.
Citera
2019-10-20, 08:33
Medlem
sommarljums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Byalagsg*tan 4 b och LW dåvarande adresserad på Byalagsg*tan 4 a

Mvh/ @JokerMannen

Vad yrar du om?

Ur artikeln:

"En man som bor några hus därifrån berättar:
-Jag är till 90 procent säker på att jag såg min granne vid åtta-niotiden på måndagskvällen. Hon hade en neonrosa tröja och var träningsklädd"

https://www.na.se/artikel/granne-berattar-om-forsvunna-lena-jag-sag-henne-ga-ut-traningskladd-pa-mandagskvallen?referrer=app
Citera
2019-10-20, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Han sitter med fulla restriktioner, alltså ingen tillgång till nyheter i någon form.

Så kan det nog vara, så bör det nog vara. Men finns det någon konkret uppgift om det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in