2019-10-18, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boo-urns
Tack för ett välskrivet svar. Min huvudpoäng var dock följande: SD är usla på att attrahera de invandringskritiska väljarna och att SD legitimerar sina politiska motståndare gör saken bara värre. Förra veckan röstade MUF för fri invandring. Denna vecka sitter M:s rättspolitiske talesman Johan Forssell på Twitter och hyllar Fredrik Reinfeldt och dennes senaste, bisarra kommentarer om att svenskarna typ ska dansa bort otryggheten från Sveriges gator. Den nuvarande partiledaren Ulf Kristersson var, förutom fri invandrings-förespråkare under ungdomsåren, även fifflande minister och ordförande för M:s migrations- och integrationspolitiska arbetsgrupp under Fredrik Reinfeldt. Det M som SD nu legitimerar styrs alltså fortfarande av exakt samma tokiga skara av nyliberala reinfeldtister som tidigare. Det är även detta M-legitimerande som är skälet varför SD gjorde ett så svagt val 2018 jämfört med tidigare år. Som jag skrev i mitt inlägg:
M-väljare som tvekar inför att rösta SD har fått skäl att bekvämt fortsätta rösta på M. En röst på SD innebär ju, enligt SD själva, ändå i slutändan en potentiell M-regering. Varför ska de då sänka sin sociala status genom att rösta på ett stigmatiserat lågstatusparti som SD? Och om dessutom SD-ledningen själva anser att M är ett fullgott politiskt alternativ, varför ska då väljarna inte anse det också?

Gråsossiga S-väljare som röstat på S hela livet, men som är djupt oroade och förargade över samhällsutvecklingen, kommer kanske aldrig rösta på det borgerliga stödpartiet SD, men de skulle ha kunnat rösta på folkrörelsen SD, ett parti som var hela Sveriges oppositionsparti.

Och de SD-väljare som varit med sedan 2010, hur pass mycket kämpaglöd har de för borgerlighetens fula lilla ankunge jämfört med den kämpaglöd de hade för Sveriges enda oppositionsparti och folkrörelsen SD? Är de lika taggade att ta svåra diskussioner med vänner och familj och värva röster till ett SD som ej klarar av att hålla en högre ambitionsnivå än att bli ett stödparti till en borgerlig regering ledd av fifflaren och Reinfeldtaren Ulf Kristerson?
Sedan så kan vi konstatera att den statistik du tillhandahåller om att SD-väljare föredrar de borgerliga partierna först och främst visar på hur särskilt usla SD är på att attrahera invandringskritiska väljare från Sveriges överlägset största parti - S. Idén som du och en del andra här framhåller om att väljarna som röstat på sossarna typ bara är ”dumma i huvudet” är inte konstruktiv och påminner snarare om dysfunktionella restaurangägare som skäller ut sina egna kunder i Gordon Ramsay’s Kitchen Nightmares. Vad jag efterlyser här är konstruktiv självkritik istället för uråldrigt sosseförakt från griniga högergubbar.
Ja, det är exakt detta som "griniga högergubbar" (obs tänker på folk jag träffat utanför den här tråden) har så svårt att ta in. När SD var små på 00-talet var anti-såsseri en betydande ideologisk inriktning i lilla SD. Man trodde då, pre-Reinfeldts 1 miljon raketforskare, att bara såssarna försvann från makten skulle invandringen upphöra och allt bli bra igen. Dessvärre lever dessa reliker kvar 20 % senare, och tror att alla nya SD-sympatisörer efter 2002 är notoriska såssehatare som de själva.

Lyssnade på Christofer Fjellner i P1 idag på eftermiddagen och det lät verkligen inte som om M tänkte sig ha något regeringssamarbete med SD. Men de fick gärna rösta på M-förslag i riksdagen, och rösta bort Löfvén.

"Inte samarbeta, samtala, samverka, samregera" gäller visst fortfarande. /Kristersson 2018
Senast redigerad av Sanningskorn 2019-10-18 kl. 19:36. Anledning: "samregera"
2019-10-18, 19:53
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midsommardagen
Börjar bli läge för nyval snart. Det här håller inte längre.
Haha, det ser ju troligt ut efter denna opinionshöst. Sjupartiet är "sådär" sugna på det.
2019-10-18, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Nu kör vi så det ryker med bandwagon-effekt

Ungefär var 3e snubbe man stöter på är alltså Sverigedemokrat enligt Sifo. Smaka på det
Om du räknar bort icke önskvärda element är det utan tvekan mer än var tredje svensk man.

Själv bryr jag mig inte längre (senaste valet var droppen för mig) men jag ser på från sidlinjen av nostaligska skäl och det är rätt kul ändå.
2019-10-18, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
Lyssnade på Christofer Fjellner i P1 idag på eftermiddagen och det lät verkligen inte som om M tänkte sig ha något regeringssamarbete med SD. Men de fick gärna rösta på M-förslag i riksdagen, och rösta bort Löfvén.
Detta är partilinjen och har så varit sedan Kristersson blev partiledare och kommer fortsätta vara partilinjen tills den ändras.

Inför förra valet fanns det en viss logik i detta eftersom SD hade ett rätt så svagt parlamentariskt läge efter valet. Deras 17 procent räckte inte för att stoppa en S-regering.

Nu när SD har 23 procent och M har 17 procent så funkar inte detta längre eftersom SD nu kan stoppa alla regeringar utom en S-M-C-regering.

Moderaterna måste alltså inom ett år förklara hur de ser på regeringsfrågan och då kommer med all sannolikhet nuvarande partilinje att överges.
2019-10-18, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Haha, det ser ju troligt ut efter denna opinionshöst. Sjupartiet är "sådär" sugna på det.
Det är ju lite som Vem vill bli miljonär, de kan kliva av och behålla 100.000 eller spela vidare och förlora alltihop. Visst, omval idag skulle inte ge ett särskilt kul resultat för S, men när de står där på valdagen 2022 efter två års lågkonjunktur, konkursepidemi och massarbetslöshet och har 18% i OU kommer de att drömma sig tillbaka till fornstora dagar 2019 när de i alla fall hade 25%.
2019-10-18, 20:29
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Japp, tror dock finns det stor chans att L går till val på att stödja en M/KD regering även om det behövs stöd från SD.
Tror till och med L kan gå till val för en M/KD/L regering som samarbetar med SD.
Detta förutsätter att SD vill samarbeta utan för stora krav.. Time will tell, det kommer onekligen bli spännande.

Det kan de säkert men efter valet stöder de S som de gjort sedan 2014.
2019-10-18, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Nu kör vi så det ryker med bandwagon-effekt

Ungefär var 3e snubbe man stöter på är alltså Sverigedemokrat enligt Sifo. Smaka på det

Det finns ingen anledning att tro annat än att S kommer passeras med marginal, när de väl passeras.

Svensk konsensusmentalitet är en jävla nackdel. Tills det blir en jävla fördel.

Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det behöver utkristalliseras ett konservativt och ett liberalt parti. Nu finns konservativa och liberaler (Nej Ms "liberalkonservativa" finns inte i samma människa utan är Liberala OCH konservativa separata personer) blandade i flera partier. C har väl blivit av med alla konservativa på riksnivå men L och M är fortfarande lite blandade.

Polackhataren var inte SD. Någon blandning av nyliberal och nyvänster som tyckte invandringen var lite hög.

Men S har varit näst störst i opinionsundersökningar. 2011. https://val.digital/History/

Sosseföraktet är en del av SDs DNA. Veteranerna har blivit attackerade av sossar i 30 år, ja ibland fysiskt. De har fått sparken av sossar, sossar har splittrat deras familjer. Sossehatet kommer aldrig försvinna ur SD. SD vill krossa S. Tycka vad man vill om det men så är det. Det är också rationellt för så länge S-etablissemanget finns kvar är parlamentariska segrar bara tillfälliga, S måste rensas ut ur hela systemet. Reinfeldt hade makten i 8 år och kunde inte rubba S institutionella makt. För att göra det krävs innerligt förakt.

Vad jag förstår från andra trådar handlar det faktiskt om en initierad SD:are, vilket ju tyvärr inte hindrar att vederbörande är en liberal som hatar europeisk "etnoreligiös nationalism inom konstgjorda gränser". Jag är helt övertygad om att din och Djimmies attityd är normen bland vanliga SD-supportrar, dock.

Vad gäller det här med griniga gubbar med sossehat i sitt DNA, så kan de fan i mig lägga band på det på samma sätt som de tryckt tillbaka ilskan över etniskt hat mot svenska ungdomar och kvinnor, för att vara smidiga och "smarta".

Hat och hämnd kan vara på sin plats, utan att ske i kontraproduktiv affekt. Det svenska folkhemmets nationalism ska inte dras i smutsen, utan stjälas från S som ett led i systemförändringen.
2019-10-18, 20:42
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Detta är partilinjen och har så varit sedan Kristersson blev partiledare och kommer fortsätta vara partilinjen tills den ändras.
Var SDs partilinje bättre när Reinfeldt var M-ledare och Ulf Kristersson bara socialförsäkringsminister under 8 år?

Citat:
Inför förra valet fanns det en viss logik i detta eftersom SD hade ett rätt så svagt parlamentariskt läge efter valet. Deras 17 procent räckte inte för att stoppa en S-regering.

Nu när SD har 23 procent och M har 17 procent så funkar inte detta längre eftersom SD nu kan stoppa alla regeringar utom en S-M-C-regering.

Moderaterna måste alltså inom ett år förklara hur de ser på regeringsfrågan och då kommer med all sannolikhet nuvarande partilinje att överges.
Så länge SD har mindre n 50% så kommer SD att ha noll och inget inflytande. KD och eller Moderaterna kommer att göra en C & L-kurva så fort det behövs för att hålla MP+S vid regeringsmakten. Det existerar inga block i svensk politik. Det existerar ingen opposition i svensk politik. Därför existerar det ingen möjlig vågmästarroll.

Samtliga riksdagsledamöter är rörande eniga om att Sverige inte existerar som nationalstat, att utlänningar ska stifta lag i Sverige, att Sverige inte ska några gränskontroller, att mångkultur är bra och att nationalism är av ondo. Inte en enda riksdagsledamot eller EUP-ledamot invänder någonting alls mot detta. Huruvida SD har 4% eller 49% är totalt irrelevant. Även om SD fick 51% så skulle de genomföra sin globalistiska mångkulturella anti-nationalistiska politik och vara mot återvandring.

SDs possenter i opinionsundersökningar är helt irrelevanta.
2019-10-18, 20:46
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Det finns ingen anledning att tro annat än att S kommer passeras med marginal, när de väl passeras.
Svensk konsensusmentalitet är en jävla nackdel. Tills det blir en jävla fördel.
Vad jag förstår från andra trådar handlar det faktiskt om en initierad SD:are, vilket ju tyvärr inte hindrar att vederbörande är en liberal som hatar europeisk "etnoreligiös nationalism inom konstgjorda gränser". Jag är helt övertygad om att din och Djimmies attityd är normen bland vanliga SD-supportrar, dock.
Vad gäller det här med griniga gubbar med sossehat i sitt DNA, så kan de fan i mig lägga band på det på samma sätt som de tryckt tillbaka ilskan över etniskt hat mot svenska ungdomar och kvinnor, för att vara smidiga och "smarta".
Hat och hämnd kan vara på sin plats, utan att ske i kontraproduktiv affekt. Det svenska folkhemmets nationalism ska inte dras i smutsen, utan stjälas från S som ett led i systemförändringen.

När S är krossat och SD tagit dess plats kommer SD låtsas som ingenting och hylla den gamla folkhemsnationalismen igen. Allt har sin tid, prioriteringen nu är att få bort S. När S består av 10 % islamister och kulturmarxister är det ingen som lyssnar på dem längre och SD kan skamlöst stjäla allt de tycker är bra med det gamla S.
2019-10-18, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Så länge SD har mindre n 50% så kommer SD att ha noll och inget inflytande. KD och eller Moderaterna kommer att göra en C & L-kurva så fort det behövs för att hålla MP+S vid regeringsmakten. Det existerar inga block i svensk politik. Det existerar ingen opposition i svensk politik. Därför existerar det ingen möjlig vågmästarroll.
Var och en får göra sina egna bedömningar hur de tror att partier kommer att agera. Jag tror inte som du men du har rätt till din uppfattning.
2019-10-18, 21:00
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Du har rätt, SD begränsar sig själv genom göra sig till ett högerparti. Vem ska den invandringskritiska sossen rösta på som inte vill ha en högerregering?

Jag är rödgrön egentligen, men inget är viktigare för Sverige och sammanhållningen i landet än att vi får stopp på detta vansinne, nu!

Jag vill ge mitt egna sosseblock en stenhård höger rakt i plytet så att de en gång för alla begriper vad det är som måste göras.

Det spelar ingen roll om det blir tre procent lägre kapitalskatt på aktieförsäljningar, eller om något bolag privatiseras eller vad nu M-stollarna vill, dessa frågor är i stort sett ickefrågor ställt i relation till förfallet med invandringen.

Därför röstar jag SD, enkelt.
2019-10-18, 21:03
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Japp, tror dock finns det stor chans att L går till val på att stödja en M/KD regering även om det behövs stöd från SD.
Tror till och med L kan gå till val för en M/KD/L regering som samarbetar med SD.
Detta förutsätter att SD vill samarbeta utan för stora krav.. Time will tell, det kommer onekligen bli spännande.
Om SD seglar på och blir det största partiet på högersidan, då vore det ett svek mot de egna väljarna om Åkesson accepterade att bli ett stödhjul åt en regering.
Om Kristersson och EBT får hålla låda i en högerregering så tror jag att de kommer att acceptera att även SD får sina platser i regeringen.
L.....ett skitparti som gör bäst i att helt förpassas upp till läktarna.

Även om Kristersson och hans partiledning helst inte vill "dela regering" med SD så tror jag att M har väldigt många gräsrötter som t.o.m. skulle se SD's aktiva medverkan som ett måste.
Stureplansmoderaterna ligger trots allt långt borta från många av sina gräsrötter utanför storstäderna.

Jag hoppas verkligen att M sjunker under 15% i opinionsundersökningarna, att Kristersson med gelikar åker ut, att en ny partiledning med starka band till "landsbygderna" utkristalliseras och att M sedan går "all in" vad det gäller samarbete med SD.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in