2019-10-16, 15:09
Medlem
Haddock93s avatar
Vad förväntar ni er av nästkommande undersökningar?

Att S tappar och SD ökar är nog givet men med hur mycket? Bara en tidsfråga tills SD är störst om utvecklingen går neråt och lågkonjunkturen slår till. Politikerföraktet mot 7-klövern har aldrig varit större, skulle jag tro.

Kan SD ha gjort något som gör att de tappar väljare? Har S gjort något så de hämtar tillbaka väljare från SD?

Jag tippar på att S läcker till V/SD, även fast V varit med och röstat fram denna regering och kan sänka den. Men det förstår inte Svensson. Många invandrare gillar nog inte Löfvéns nya retorik emot invandring och går till V/MP. Medan vanliga knegare/pensionärer som fått nog dvs den Socialdemokratiska kärnan går till SD.

Nästa mätning bör väl komma vilken dag som helst.
Senast redigerad av Haddock93 2019-10-16 kl. 15:11.
2019-10-16, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boo-urns
Jag tar och flikar in här. Det finns absolut hundratusentals svenskar som är mycket upprörda över samhällsutvecklingen samt den urspårade migrationspolitiken men som ändå fortsätter att rösta på S eller M. Det vet vi t.ex. från SVT:s VALU 2018 som rapporterade att endast ca 30% av de invandringskritiska väljarna lade sin röst på SD. Detta överensstämmer även med tidigare opinionsundersökningar där ca 50% av väljarna har velat se en minskad invandring. Som bekant motsvarar 50 x 0.3 även SD:s ungefärliga valresultat.

Det handlar här om högutbildade svenskar ur medelklassen med fina karriärer och hög social status. Utgår man från premisser som dessa så tar det givetvis emot något oerhört att rösta på ett ökänt lågstatusparti som vanligtvis förknippas med rasister, inskränkta bondläppar och allsköns typer av WT:n och socialfall. Även om de skulle hålla sin röst hemlig så skulle det tära oacceptabelt på självbilden för dessa människor att på något sätt känna sig associerade med det ultimata lågstatuspartiet SD.

SD bär själva en stor del av skulden till det här då man så gärna tagit på sig sin varma, sköna offerkofta istället för att stå upp för sig själva på ett vuxet och självsäkert sätt som demonstrerar hög social status inför väljarna. T.ex. nu senast i söndags då stackars Jimmie enligt egen utsago "behövde ta en paus" och lämnade podiet istället för att stå upp för sig själv, sitt parti och sin sak. Visst Jimmie, Jonas Sjöstedt för en extrem och djupt oärlig retorik, men det ska du i din roll som partiledare kunna hantera på ett aktivt och förtroendeingivande sätt som uppvisar typiska högstatusmarkörer så som självsäkerhet, övertygelse och pondus.

Sedan vad gäller SD:s tvära högergir från 2015 så kan vi konstatera ett antal saker. Högervändningen skedde i samband med att partiledningen uppvaktades av riskkapitalister som bjöd dem på dyra luncher i finsalongerna vid Stureplan. Efter det gick det snabbt. Jimmie och Mattias var uppenbarligen extremt svältfödda på minsta tecken av acceptans och gick på alla valser om ”ett samarbete med moderaterna” om de bara anpassade sig efter moderaternas politik. Tre år efter högergiret som ingen bad om så hade SD halverat sin tillväxthastighet i valet 2018 och stagnerat i sin roll som det tredje största, men utmobbade, pariahpartiet. Fyra år efter högergiret så fick Jimmie äta en lunch med KD:s partiledare. SD har alltså under fyra år legitimerat sina politiska motståndare i Moderaterna för en lunch med EBT. ”Vi har varit naiva” är uppenbarligen en svensk paradgren som även SD deltar i.

Efter SD:s högergir så har M-väljare som tvekar inför att rösta SD fått skäl att bekvämt fortsätta rösta på M. En röst på SD innebär ju, enligt SD själva, ändå i slutändan en potentiell M-regering. Varför ska de då sänka sin sociala status genom att rösta på ett stigmatiserat lågstatusparti som SD? Och om dessutom SD-ledningen själva anser att M är ett fullgott politiskt alternativ, varför ska då väljarna inte anse det också?

Gråsossiga S-väljare som röstat på S hela livet, men som är djupt oroade och förargade över samhällsutvecklingen, kommer kanske aldrig rösta på det borgerliga stödpartiet SD, men de skulle ha kunnat rösta på folkrörelsen SD, ett parti som var hela Sveriges oppositionsparti.

Och de SD-väljare som varit med sedan 2010, hur pass mycket kämpaglöd har de för borgerlighetens fula lilla ankunge jämfört med den kämpaglöd de hade för Sveriges enda oppositionsparti och folkrörelsen SD? Är de lika taggade att ta svåra diskussioner med vänner och familj och värva röster till ett SD som ej klarar av att hålla en högre ambitionsnivå än att bli ett stödparti till en borgerlig regering ledd av fifflaren och Reinfeldtaren Ulf Kristerson?

Du har rätt, SD begränsar sig själv genom göra sig till ett högerparti. Vem ska den invandringskritiska sossen rösta på som inte vill ha en högerregering?
2019-10-16, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Du har rätt, SD begränsar sig själv genom göra sig till ett högerparti. Vem ska den invandringskritiska sossen rösta på som inte vill ha en högerregering?
Typiskt 2019-I-landsproblem.

För 50 år sen fanns inte glutenfri pasta. Det fanns ”ha ont i magen och håll käften, idiot” eller ”ät potatis, idiot”. Sen kom glutenfria makaroner och glutenfri spagetti. Folk med celiaki blev jätteglada och allt var frid och fröjd. Spola fram till 2019 och jag kan garantera att det just nu står nån whiny jävla bitch på Ica Kvantum och gnäller om att de inte har ”glutenfri gyllengul specialfusilli no 52 lagrad 6 månader i kalkgrop”, bara ”vanlig” glutenfri fusilli.

För 10 år sen hade vi problem av typen ”vem ska man rösta på för att inte få samma identiska massinvandringspolitik som alla riksdagspartier driver?”. Nu har vi ett PK-fritt alternativ. Om SD inte duger åt invandringskritiska sossar för att det inte är just exakt den specialmodell som de vill ha, så är det bara att rösta på JÖK-blocket och låta Lööf och Lövin bestämma över invandringen eller sätta sig i badkaret med en inkopplad brödrost.
2019-10-16, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Grejen är ju att Demoskop och Inizio gick ihop. Det kommer bara att finnas en mätning, en panel. Demoskop flyttar till Aftonbladet, Inizio försvinner.

Tackar för klargörande Då kan vi fortfarande hoppas på en historisk Demoskop mätning nästa gång. Dessutom med bonusen att Lena Melin eller Anders Lindberg tvingas skriva artikeln som följer med den historiska nyheten att nazist-rasisterna nu är större än deras eget parti.
2019-10-16, 17:37
Medlem
Citat:

För 50 år sen fanns inte glutenfri pasta. Det fanns ”ha ont i magen och håll käften, idiot” eller ”ät potatis, idiot”. Sen kom glutenfria makaroner och glutenfri spagetti. Folk med celiaki blev jätteglada och allt var frid och fröjd. Spola fram till 2019 och jag kan garantera att det just nu står nån whiny jävla bitch på Ica Kvantum och gnäller om att de inte har ”glutenfri gyllengul specialfusilli no 52 lagrad 6 månader i kalkgrop”, bara ”vanlig” glutenfri fusilli.

För 10 år sen hade vi problem av typen ”vem ska man rösta på för att inte få samma identiska massinvandringspolitik som alla riksdagspartier driver?”. Nu har vi ett PK-fritt alternativ. Om SD inte duger åt invandringskritiska sossar för att det inte är just exakt den specialmodell som de vill ha, så är det bara att rösta på JÖK-blocket och låta Lööf och Lövin bestämma över invandringen eller sätta sig i badkaret med en inkopplad brödrost.
Exakt! För 15 år sedan insåg jag att invandringen var den enda viktiga frågan. Tills den dagen hade jag varit borgerlig och ”hatat sossar och kommunister”. Hade jag då sett minsta tecken på att Vänsterpartiet var det mest invandringskritiska partiet så hade jag röstat på dem utan att tveka.

Den typen av inlägg som du svarade på signalerar att författaren fortfarande inte förstått detta enkla faktum.
2019-10-16, 17:41
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Exakt! För 15 år sedan insåg jag att invandringen var den enda viktiga frågan. Tills den dagen hade jag varit borgerlig och ”hatat sossar och kommunister”. Hade jag då sett minsta tecken på att Vänsterpartiet var det mest invandringskritiska partiet så hade jag röstat på dem utan att tveka.

Den typen av inlägg som du svarade på signalerar att författaren fortfarande inte förstått detta enkla faktum.
Håller med. De flesta höger/vänster-frågor går att korrigera & rätta till när det visar sig inte fungera. Massinvandringen är extremt mycket svårare att rätta till, utan massmord & etnisk rensning. Så självklart är invandringsfrågan den överlägset viktigaste.
2019-10-16, 18:12
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Vad förväntar ni er av nästkommande undersökningar?
Att S tappar och SD ökar är nog givet men med hur mycket? Bara en tidsfråga tills SD är störst om utvecklingen går neråt och lågkonjunkturen slår till. Politikerföraktet mot 7-klövern har aldrig varit större, skulle jag tro.

Kan SD ha gjort något som gör att de tappar väljare? Har S gjort något så de hämtar tillbaka väljare från SD?

Jag tippar på att S läcker till V/SD, även fast V varit med och röstat fram denna regering och kan sänka den. Men det förstår inte Svensson. Många invandrare gillar nog inte Löfvéns nya retorik emot invandring och går till V/MP. Medan vanliga knegare/pensionärer som fått nog dvs den Socialdemokratiska kärnan går till SD.
Nästa mätning bör väl komma vilken dag som helst.

S har kritiserat SD för att vara mot fackligt utsedda skyddsombud och SD har gått till motargument där de likställer facket med S. Kanske några fackligt aktiva sossar tycker SD gjort fel i detta, medans andra är kritiska till S inblandning i facket. Det kan nog jämna ut sig i OU. Långsiktigt kan det bli intressant om en mer fackfientlig SD-politik kan påverka OU. SD kanske ökar långsammare p.g.a. det men får in frågan om S inflytande i facket på agendan.

S har nog förvärrat sin position med att gå all in klimathysteri, MP har bara 4-5 % väljarstöd så jag tror inte det finns några röster att hämta där. Det finns ju många partier att välja på om klimatet är ens viktigaste fråga.

SD gick i debattartiklar i polemik med M om det nya stödet till glesbygdskommuner från rika kommuner. Det kan nog tilltala en del sossar men jag tror få läser den typen av artiklar. Partiledardebatten i SVT får mer genomslag.
2019-10-16, 18:20
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Håller med. De flesta höger/vänster-frågor går att korrigera & rätta till när det visar sig inte fungera. Massinvandringen är extremt mycket svårare att rätta till, utan massmord & etnisk rensning. Så självklart är invandringsfrågan den överlägset viktigaste.
Jag håller också med. Jag har aldrig någonsin tagit ställning till någon annan fråga än invandringen när det har varit val. Jag skulle rösta invandringskritiskt även om det skulle finnas ett parti som tycker exakt som jag i alla frågor utom invandringsfrågan. Så viktig är invandringsfrågan för mig.
2019-10-16, 18:23
Medlem
Citat:

Ok. Det förändra inte att SD begränsar sig, och att det är strategiskt dumt att göra sig till ett högerparti.
2019-10-16, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin

Du kanske tycker det, men många ifrån vänsterkanten drar sig nog för att rösta på sd just för de är ett högerparti. Därmed så begränsar sd sin potential, då garanterat inte alla som är invandringskritiska tycker det är den enda viktiga frågan. Frågan var inte om invandringsfrågan är den överlägset viktigaste eller inte, utan om sd begränsar sig då de gör sig till ett högerparti.
2019-10-16, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr

För min del är jag ju kritisk mot SD-sympatisörer som inte förstår att kvotflyktingar och arbetskraftsvandrare från tredje världen i det långa perspektivet medför samma förändring som asylsökare och papperslösa från tredje världen. Och att det inte spelar någon roll vilken partisymbol som släppte in, under vilka förespeglingar. "Internationell solidaritet", "liberalism" eller "partitaktik för att få påverka" kvittar lika.

Och istället för att som vanligt gnälla över svenska folket och svenska väljare, bör man lämpligen fokusera på varför SD måste vara så unikt besynnerliga "nationalister" ur ett europeiskt perspektiv? Om inga andra invandringskritiska partier varit tvungna att ifrågasätta om det egna folkets etnicitet existerar, föreslå dubblad kvotflyktingmottagning och ensidigt och oombedda välja block för att smälta in i den befintliga omgivningen - varför har SD varit tvungna?

Jag har ju haft som stående tema att det är historiskt läge för ett nytt S i det nya, mångetniska Sverige som uttryck för svensk konsensus och identitet efter en skala som är viktigare än höger-vänster. En relaterad artikel från GP idag, av Adam Cwejman av alla människor: Nationalisterna är de nya socialdemokraterna

Observera att liberalen Adam tycker att detta är DÅLIGT och ogillar den polska utvecklingen bort från liberlismen. Han beklagar att den polariserande metoden är så framgångsrik:

Citat:
Det intressanta som hänt i Polen, och denna insikt saknas ofta i svensk offentlighet eftersom landet främst används som ett inrikespolitiskt slagträ, är att landets socialkonservativa och nationalistiska regeringsparti har blivit ett socialdemokratiskt parti för 2000-talet. Ett väldigt effektivt sådant.

Den katolska högern har övertagit rollen som försvarare av den expansiva välfärdsstaten. Mindre landsorters gamla socialdemokratiska väljare har kastat sig i armarna på regeringspartiet. Lag och rättvisa har ingen genomtänkt näringslivspolitik (de stängde exempelvis landets butiker på söndagar).

Men de har inte heller några katastrofala finanspolitiska reformer på lut. De spenderar gärna pengar på väljargrupper som säkerställer återval. Men har inte ruinerat statskassan.

Pensionärer och barnfamiljer har fått omfattande stöd under de föregående fyra åren. Lag och rättvisa varnar gärna för EU-inflytande. Men har samtidigt accepterat att EU är en garant för välstånd och fortsatt högt investeringstryck i landet.

Det återvalda regeringspartiet har lyckats med en sorts balansakt där de plockar politik från alla håll och kanter och inordnar det i en stark berättelse om att de säkerställer Polens överlevnad i en hotfull värld. Väljarna tycks älska det. Och trots att Lag och rättvisa har skakats av upprepade skandaler har stödet inte minskat under de föregående fyra åren.

Visst kan man börja larma om att allt är så väldigt olika i Polen - men det hugger år båda håll:

Citat:
Politisk samling bygger, mest i Polen men även till stor del i Sverige, på att samla väljarna runt berättelser om förestående katastrofer. Som vanligt är det mer en taktik än en avspegling av verkligheten.

Någon utomeuropeisk invandring från kommer Polen inte att behöva ta emot. Dels för att migranter inte söker sig till landet, dels för att EU:s fördelning av flyktingar knappast kommer bli verklighet. Lag och rättvisas skräckscenarion är samtliga överdrivna eller direkt uppdiktade. Men de fungerar.

Till skillnad från SD måste man i Polen koka soppa på en spik. Inga terrordåd eller importerad kriminalitet, våldtäkter och omfördelade resurser i välfärden. I Polen används svenska förhållanden för politisk propaganda mer effektivt av nationalisterna än de gör i Sverige!

Och grejen är att detta är en interaktiv process mellan partiledning och supportrar: Om dessa var "osvenska" och sparkade bakut när de förväntades acceptera talking points om kvotflyktingmottagning, arbetskraftsinvandring och öppen kulturentitet och krävde synliggörande av "svennehorans" erfarenheter, skulle de få vad de efterfrågade.
2019-10-16, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Du kanske tycker det, men många ifrån vänsterkanten drar sig nog för att rösta på sd just för de är ett högerparti. Därmed så begränsar sd sin potential, då garanterat inte alla som är invandringskritiska tycker det är den enda viktiga frågan. Frågan var inte om invandringsfrågan är den överlägset viktigaste eller inte, utan om sd begränsar sig då de gör sig till ett högerparti.

När SD valde M, så signalerade man själva att invandringen är underordnad höger-vänster-skalan. En invandringskritisk S-väljare kommer inte längre jämföra sitt parti med SD, utan med SD+M+KD/2.

Man röstar alltså inte längre på SD rakt av, utan ett SD utspätt med nyliberala arbetskraftsinvandringspartiet M och familjeförenande KD.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in