2019-10-18, 17:59
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem

S 24,9 (25,8) -0,9
V 9,2 (8,5) +0,7
MP 5,0 (5,1) -0,1
C 8,4 (8,6) -0,2
L 3,9 (4,2) -0,3
M 17,7 (18,9) -1,2
KD 6,7 (7,3) -0,6
SD 22,7 (20,2) +2,5

SD + M + KD får 174 mandat utan L. Fattas 1 för egen majoritet.
Hela regeringsunderlaget S+MP+C+L får 141...

Detta är riktigt trevliga siffror, dock vet vi att vid ett val kommer S få något mer och SD något mindre.

Jag tror att man ska räkna M+KD+SD>175 för att kunna garantera att vi får ny regering.
Klarar sig L stödjer dom nog en M+KD tillsammans med SD.
Men Annie Lööf kommer förmodligen ta aktivt stöd av V om det behövs..
2019-10-18, 18:03
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G-ice
Fredagsölen blev just extra god. Än finns det hopp för Sverige.

Skål mina vänner och tack för ert engagemang

Skål och tack själv! Glömt köpa öl idag så får bli en sväng till Ica för ett sexpack för detta måste firas
Senast redigerad av Haddock93 2019-10-18 kl. 18:07.
2019-10-18, 18:06
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Detta är riktigt trevliga siffror, dock vet vi att vid ett val kommer S få något mer och SD något mindre.

Jag tror att man ska räkna M+KD+SD>175 för att kunna garantera att vi får ny regering.

Var inte så säker på det beror på hur långt S fortsätter sälja ut sina väljare, tror många känner sig besvikna. Nu går vi mot lågkonjunktur/kommunkriser och det hjälper nog inte heller S. När SD är störst kommer bara det ge en boost. Men ja det skulle kännas bra om SD var någon procentenhet över S/M nästa val så man inte blir besviken igen.
2019-10-18, 18:26
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Som förutspått: S kommer indirekt kleta SD med M:s "galna" invandringspolitik och -historik. SSU-ordföranden i Aftonbladet:
Lägg till V som markerat kraftigt mot arbetskraftsinvandringen och det är uppenbart att blocklinjen kommer vara att misstänkliggöra hur seriösa SD egentligen är som lierar sig med invandringsgalningarna i M.
"Är det inte så att du säljer ut dina arbetarväljare för att få komma in i näringslivets stugvärme, Jimmie?"
Konflikten mellan invandringsextremister finns alltså inom BÅDA blocken. MP kostar S röster och M(UF) tynger SD. När C och MP ska kletas på "minimiinvandrings-S", så kommer SD kletas med MUF-brats.
Om SD vill säkra upp så handlar det alltså i realiteten om att skrämma en och annan hysterisk nyliberal från M för att i gengäld vinna sansade röster från S. Alternativet är att låta M flörta med potentiella C-väljare till priset av sossar som lika gärna kan känna sin välfärd hotad av nyliberalt systemskifte och arbetskraftsinvandring.
SD måste vara beredda att mobba nyliberalismen ur M, väl medvetna om att M kommer förblöda till SD om man står upp för skiten som väldigt få väljare vill ha. M har inget förhandlingsläge alls och allt handlar om vilka krav SD ställer.

Att även SD har sina interna liberaler fientliga till europeisk nationalism, såg vi ju i trådens numera raderade Polen-diskussion.

Det behöver utkristalliseras ett konservativt och ett liberalt parti. Nu finns konservativa och liberaler (Nej Ms "liberalkonservativa" finns inte i samma människa utan är Liberala OCH konservativa separata personer) blandade i flera partier. C har väl blivit av med alla konservativa på riksnivå men L och M är fortfarande lite blandade.

Polackhataren var inte SD. Någon blandning av nyliberal och nyvänster som tyckte invandringen var lite hög.

Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Visst stannar de flykting-liberala inom den röd-gröna-sörjan. Det är sant.

Själv har jag dock alltid avskytt (S) som parti. Jag känner rikligt med skadeglädje varje gång (S) minskar i opinionen. Den dag de inte längre är största parti skall jag fira. Jag blir glad varje gång (S) minskar. Även om det beror på att väljarna går till galningar som (MP).

Dessutom hoppas jag på att (S) kommer att gripas av panik i närtid när de sjunkit ytterligare och då börja slå blint (även mot de egna allierade) i hopp om att vinna tillbaka väljare. Jag hoppas att paniken både leder till ännu lägre siffror samt att det blir så dålig stämning mellan de röd-gröna att det regeringsalternativet imploderar (med extra val som följd)

Men S har varit näst störst i opinionsundersökningar. 2011. https://val.digital/History/

Citat:
Ursprungligen postat av G-ice
Fredagsölen blev just extra god. Än finns det hopp för Sverige.
Skål mina vänner och tack för ert engagemang

Citat:
Ursprungligen postat av Boo-urns
Vad jag efterlyser här är konstruktiv självkritik istället för uråldrigt sosseförakt från griniga högergubbar.

Sosseföraktet är en del av SDs DNA. Veteranerna har blivit attackerade av sossar i 30 år, ja ibland fysiskt. De har fått sparken av sossar, sossar har splittrat deras familjer. Sossehatet kommer aldrig försvinna ur SD. SD vill krossa S. Tycka vad man vill om det men så är det. Det är också rationellt för så länge S-etablissemanget finns kvar är parlamentariska segrar bara tillfälliga, S måste rensas ut ur hela systemet. Reinfeldt hade makten i 8 år och kunde inte rubba S institutionella makt. För att göra det krävs innerligt förakt.
2019-10-18, 18:35
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:

Jag tror M/KD/SD behöver ha 51 % även med MP och L inräknade, de kan räddas kvar i valspurten av taktikröstare. Men har SD-blocket över 50 % i valrörelsens inledning tror jag M och KD vågar gå till val utan att blanda in L och C i matematiken. Då behövs de inte.
2019-10-18, 18:57
Bannlyst
Snart går SD om S... SD får 22% och S får 24%..
2019-10-18, 19:06
Medlem
HejaFinlands avatar
Jag vet inte om moderat-väljare följer deras stämma, men om de gör det kan de nog tappa lite till till SD. Reinfeldt hyllar sin gamla politik och får applåder. M har ingen sjukdomsinsikt. Klarsynta moderater kan nog se att bara SD kan tvinga in M på förnuftets väg.

https://www.friatider.se/reinfeldt-fel-att-s-tta-sitt-eget-land-f-rst
2019-10-18, 19:11
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag tror M/KD/SD behöver ha 51 % även med MP och L inräknade, de kan räddas kvar i valspurten av taktikröstare. Men har SD-blocket över 50 % i valrörelsens inledning tror jag M och KD vågar gå till val utan att blanda in L och C i matematiken. Då behövs de inte.

Japp, tror dock finns det stor chans att L går till val på att stödja en M/KD regering även om det behövs stöd från SD.
Tror till och med L kan gå till val för en M/KD/L regering som samarbetar med SD.
Detta förutsätter att SD vill samarbeta utan för stora krav.. Time will tell, det kommer onekligen bli spännande.
2019-10-18, 19:18
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Japp, tror dock finns det stor chans att L går till val på att stödja en M/KD regering även om det behövs stöd från SD.
Tror till och med L kan gå till val för en M/KD/L regering som samarbetar med SD.
Detta förutsätter att SD vill samarbeta utan för stora krav.. Time will tell, det kommer onekligen bli spännande.

Kanske men kommer SD bry sig om vad "L går till val på"? MP och C kommer gå till val på olika saker som SD struntar lika mycket i som de strutar i L. Jag tror SD ser L som överspelade i svensk politik och det gäller för dem att övertyga M om det också. SDs stöd kommer vara svalare om "Alliansen" blandar in L. En sådan regering blir svagare för SD gillar inte Ls nyliberala politik och de kommer inte ha glömt att L hade regeringstjänstemän anställda i nuvarande regerings regeringskansli. Vad L säger kommer väga lätt. M och KD ensamma i regering kommer ha det enklare att göra upp med SD.
2019-10-18, 19:30
Medlem
Nu kör vi så det ryker med bandwagon-effekt

Ungefär var 3e snubbe man stöter på är alltså Sverigedemokrat enligt Sifo. Smaka på det
2019-10-18, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boo-urns
Tack för ett välskrivet svar. Min huvudpoäng var dock följande: SD är usla på att attrahera de invandringskritiska väljarna och att SD legitimerar sina politiska motståndare gör saken bara värre. Förra veckan röstade MUF för fri invandring. Denna vecka sitter M:s rättspolitiske talesman Johan Forssell på Twitter och hyllar Fredrik Reinfeldt och dennes senaste, bisarra kommentarer om att svenskarna typ ska dansa bort otryggheten från Sveriges gator. Den nuvarande partiledaren Ulf Kristersson var, förutom fri invandrings-förespråkare under ungdomsåren, även fifflande minister och ordförande för M:s migrations- och integrationspolitiska arbetsgrupp under Fredrik Reinfeldt. Det M som SD nu legitimerar styrs alltså fortfarande av exakt samma tokiga skara av nyliberala reinfeldtister som tidigare.
Apropå konstruktivitet - som du ju efterfrågar - tycker jag inte det leder någonvart att cherrypicka olika snapshots av vansinne och stapla dem på varandra för att bygga ett case. Man kan bygga ett likadant missfoster av utvalda iakttagelser av S. De plötsligt tuffa tongångarna från SSU kan ställas mot hur det lät för bara 5 år sen när deras migrationspolitiska talesperson Jonas Ship-to-Gaza Bergström var besatt av att bekämpa ”den strukturell rasismen”, REVA osv. Där kan man snacka bokstavlig 180-graderssväng. Moderpartiet har på sin höjd svängt 90° så här långt.

Låt oss se både S och M från ljusa sidan och ge dem lite cred för omväxlings skull. Både S och M är breda kyrkor. S spänner mellan Widar ”SD-light” Andersson till Ulf ”obegränsad asylinvandring” Bjereld. M spänner från Sonesson i Staffanstorp till Kent ”asylsnyftaren” Persson. Spretigheten gäller inte bara invandring, det har funnits alla möjliga klyftor inom S genom åren. De drev t o m parallella kampanjer för och emot EU och EMU, för maximal schizofreni.

Därför kan man inte värdera dem efter ytterligheterna eller vad de pysslat med i sina respektive ungdomsförbund, kvinnoföreningar, tankesmedjor och andra lekstugor. Det som räknas är moderpartiernas track record i den skarpa politiken. Och där har M och S (med reservation för kända undantag och hjärnsläpp) faktiskt varit i grunden nyktra motkrafter som jobbat för att hålla småpartiernas vansinne i schack. S fattade Luciabeslutet, M backade upp det. (V, FP och KD var mot, MP hade åkt ut just innan men vi vet vad de skulle ha tyckt). S och M gick ihop och bildade järnaxeln för att blocka småpartiernas värsta invandringsgalenskaper från mitten av 90-talet och 10 år framåt. S och M avsåg båda att rösta mot flyktingamnestin 2005. M fullföljde sitt nej (Reinfeldt hade vid tiden inte tappat förståndet), S tvingades genom budgetutpressning ändra sig, men det tar inte från dem att de egentligen stod på rätt sida strecket mellan folkvett och vansinne.

Båda partierna har periodvis haft hårda migrationsministrar som varit hårt ansatta av media och småpartierna. Barbro Holmberg försökte så gott hon kunde gå till botten med sanningen om de ”apatiska” barnen och så här 15 år efteråt har hon fått rätt, men media släpade henne i smutsen. Billström å sin sida satte polisen på att skicka hem tiggande romer på löpande band redan förra årtiondet, tills mediadrevet hann ikapp. Han åkte i hemlighet för att förhandla om ett återvändandeavtal med Irak med hänvisning till att vi inte vill ha mer lågutbildat rövarpack därifrån (han formulerade sig lite mer salongsfähigt). Och ingen lär ha missat hans synpunkter om volymer och att flyktinggömmare inte är blonda och blåögda.

Javisst, Reinfeldts totala sinnesrubbning som tog fart på allvar med MigÖk 2011 och eskalerade hela vägen till hans avgång (och efteråt, vad det verkar) är en gigantisk plump i protokollet. Inte ens insiders som intervjuats om det efteråt i t ex Fokus fattar vad fan som hände med honom. Han tillhörde ursprungligen den mer konservativa delen av det liberalkonservativa. Ett tu tre är han en nyliberal hippie som yrar om öppna hjärtan, drogögon och oändliga fält och skogar. Rena Erik XIV-förfallet.

Med det sagt – alternativet till alliansen 2010-2014 hade varit Mona Sahlin+Ohly+MP (V hade ju blivit lovade statsrådsposter), så ingen kan på allvar tro att vi skulle ha haft ansvarsfull invandringspolitik om det skräckkabinettet hade fått ta över rodret efter SD:s riksdagsinträde. Hand upp alla som tror att Mona Sahlin och migrationsminister Ali Esbati hade sagt nej ifall C+L+KD hade föreslagit en uppgörelse om vård till papperslösa för att markera mot SD. Det fanns helt enkelt ingen räddning 2010-2014. Bara två lika bindgalna block med ett hjälplöst litet SD inklämt mellan.
Citat:
Det är även detta M-legitimerande som är skälet varför SD gjorde ett så svagt val 2018 jämfört med tidigare år.
Om det hade varit så att den officiella analysen av vad som gick snett för SD 2018 hade kommit från nån suspekt källa hade man kunnat avfärda den, men när källan är SD själva tycker jag det borde vara case closed.

Sen är det ju inte som att M/KD-legitimerandet tog slut efter valrörelsen 2018, det är en mycket större grej nu ett år senare när den nötts in mycket mer och det har fikats med Ebbor etc, ändå slår SD ständigt nya rekord och ligger nu högre än någonsin, t o m högre än flyktingkrisen 2015 när SD ännu hade monopol på minskad invandring.
Citat:
Idén som du och en del andra här framhåller om att väljarna som röstat på sossarna typ bara är ”dumma i huvudet” är inte konstruktiv och påminner snarare om dysfunktionella restaurangägare som skäller ut sina egna kunder i Gordon Ramsay’s Kitchen Nightmares. Vad jag efterlyser här är konstruktiv självkritik istället för uråldrigt sosseförakt från griniga högergubbar.
Som HejaFinland påpekade är sossehatet inbyggt i SD:s DNA, det är inget som griniga högergubbar har hittat på. Läs partiprogrammen från sent 80-tal där SD raljerar över att sossarna har förstört landet. Den andan satt kvar i väggarna fem år senare när Jimmie joinade och nu är han partiledare sedan typ 15 år. I den mån SD-ledningen haft några politiska engagemang innan SD så är det att de var med i MUF. Tror det gäller både Åkesson och Jomshof, osäker på Karlsson.

Fast det är en parentes, nu gällde det ditt påstående att SD är usla på att attrahera S-väljare. Hur sant är det på en skala? Javisst, vi har inte sett så mycket av öppet direktflöde från S till SD. Men samtidigt kan vi ju konstatera att det är S som har gått från 50% till 25% senaste decennierna, medan 20% har varit en normalnivå för M i eviga tider och där ligger de (nästan) kvar. Vi kan även konstatera att SD har gjort enorma inbrytningar i LO-kollektivet och numera flåsar S i nacken där. Och var är det ute i landet som SD har gjort succé om inte på klassiska sossebruksorter? Det är ju inte Danderyd, Östermalm och Lidingö som är SD:s strongholds direkt...
Senast redigerad av CrispyKreem 2019-10-18 kl. 19:34.
2019-10-18, 19:31
Medlem
Citat:

Viktigt att M och KD tar sig i kragen och bekänner färg om / att de kan tänka sig ett samarbete med SD nästa mandatperiod. Som siffrorna ser ut nu, är det en ynnest av SD om de vill samarbeta. Centern ska de utesluta.

Tillkännagivandet måste komma senvåren - 20, före nästa termin, hösten - 20. Folk och politiker har då tid på sig att ta det till sig. Onormala reaktioner kan bli normala igen. Ungefär som när Alliansen bildades.

Om opinionen fortsätter att visa siffror där SD är störst i det konservativa blocket tror jag detta är vägen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in