2019-10-17, 23:14
Medlem
Bröder och systrar till Gerrit Jan van Dorsen, pappa till barnen som hittades i huset, säger att tre andra barn lämnade huset för 8 år sedan. Efter det tog barnen kontakt med pappans familj, som inte visste att GJ hade fått fler barn. Familjen säger uttryckligen att de inte visste var GJ bodde. GJ bröt kontakten med familjen på 80-talet och förmanade de att inte försöka hitta honom.

Varför de tre barnen lämnade pappans familj är oklart, inte heller är känt var de finns nu. Det finns uppgifter om en fjärde man (son) som också lämnade familjen på 80-talet.

Pappan häktades på torsdag, misstänkt för medhjälp till olaga frihetsberövande och pengatvätt. I huset hittade polisen en stor summa kontanter. Josef B häktades misstänkt för samma brott. Så långt artikeln.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2121991207/drie-kinderen-ontvluchtten-spookgezin-in-2011

Verkar alltså som att åklagaren ser Josef B som huvudgärningsman.
Senast redigerad av DindooNuffin 2019-10-17 kl. 23:20.
Citera
2019-10-18, 07:03
Medlem
Klarabella79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Sektbeteende.

Jo, det förstår jag, men historien håller inte riktigt. Skulle inte bli förvånad om pappan, grannen och denna son samarbetade, sen tröttnade sonen och gör sig själv till ett offer..
Citera
2019-10-18, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klarabella79
Jo, det förstår jag, men historien håller inte riktigt. Skulle inte bli förvånad om pappan, grannen och denna son samarbetade, sen tröttnade sonen och gör sig själv till ett offer..
Alla har väl trott att världens undergång var nära, men sonen blev en avfälling. Sociala mediers lockelser o så ba'.
Citera
2019-10-18, 11:57
Medlem
hannybannys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Men den nederländska polisen tror inte längre att barnen hållits instängda på gården mot sin vilja, rapporterar tyska Focus

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GG8bxm/polisen-familjen-pa-garden-var-inte-fangslad
Fast, 25 åringen påstår att så är fallet...Så då kan de ju vara så att de låtsas ha varit inspärrade (av pappan?) För att få största mediala uppmärksamhet vid "upptäckt".
Citera
2019-10-18, 12:29
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hannybanny
Fast, 25 åringen påstår att så är fallet...Så då kan de ju vara så att de låtsas ha varit inspärrade (av pappan?) För att få största mediala uppmärksamhet vid "upptäckt".
De verkar ha svängt nu, säger att även pappan är misstänkt.
Citera
2019-10-18, 15:35
Medlem
Citat:
Pappan häktades för medhjälp till olaga frihetsberövande igår torsdag. Så Josef B är huvudgärningsman.
Citera
2019-10-18, 16:55
Medlem
hannybannys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
De verkar ha svängt nu, säger att även pappan är misstänkt.

Citat:
Pappan häktades för medhjälp till olaga frihetsberövande igår torsdag. Så Josef B är huvudgärningsman.
Ja precis, han blir väl misstänkt om äldsta sonen pekar ut honom. Men Josef lär ju ha svårt att undgå att åka dit, då han rört sig fritt mellan familjen och samhället. Vi får se om äldsta sonen blir miastänkt.
Citera
2019-10-18, 17:42
Medlem
Citat:
Ja precis, han blir väl misstänkt om äldsta sonen pekar ut honom. Men Josef lär ju ha svårt att undgå att åka dit, då han rört sig fritt mellan familjen och samhället. Vi får se om äldsta sonen blir miastänkt.
Den som kan sin bibel vet att barn uppmanas lyda sina föräldrar. Dessa barn var vuxna vid det här laget, men levde fortfarande tillsammans som familj i samma bostad. Då gäller pappans regler. Jag har flyttat till egen bostad, så mina föräldrar har ingenting att säga till om nu när jag är vuxen.
Citera
2019-10-18, 18:16
Medlem
Vekrusets avatar
Det finns många frågetecken här, om det stämmer att äldste sonen började prata först vid andra besöket in till byn. Och var aktiv på sociala medier.

Det kvalificerar sig säkert som sekt, och mental fångenskap, men inte riktigt som en källarfamilj, om ingen är inlåst.
Citera
2019-10-18, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Det finns många frågetecken här, om det stämmer att äldste sonen började prata först vid andra besöket in till byn. Och var aktiv på sociala medier.

Det kvalificerar sig säkert som sekt, och mental fångenskap, men inte riktigt som en källarfamilj, om ingen är inlåst.
Inte så svårt som du tror.

1 Joh 5:19
Vi vet att vi är från Gud och att hela världen ligger i den Ondes (satans) våld.

Joh 15
19Om ni tillhörde världen skulle världen älska er som sina egna. Men nu tillhör ni inte världen, utan jag har kallat er ut ur världen, och därför hatar världen er.

De ser sig som utvalda.
Citera
2019-10-18, 18:37
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Inte så svårt som du tror.

1 Joh 5:19
Vi vet att vi är från Gud och att hela världen ligger i den Ondes (satans) våld.

Joh 15
19Om ni tillhörde världen skulle världen älska er som sina egna. Men nu tillhör ni inte världen, utan jag har kallat er ut ur världen, och därför hatar världen er.

De ser sig som utvalda.

Jo. Det var just det jag skrev. Mental fångenskap, men inte en "källarfamilj". Definitionen på det är att man är inlåst.
Citera
2019-10-18, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Jo. Det var just det jag skrev. Mental fångenskap, men inte en "källarfamilj". Definitionen på det är att man är inlåst.
Vi vet inte om de förbjöds lämna huset. Ingen av grannarna visste att det bodde folk där. De hade bara sett Josef B. 25-åringen uppges ha arbetat åt Josef B, och om det är sant kunde han förmodligen lämna huset, och kan ha lurat sin far genom att säga att han hade ett ärende på uppdrag av Josef B.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in