2019-10-18, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Jag ser bara att de skyms av horisonten.

Håller med. Varför ska jag automatiskt tro det rör sig om en kurva som åstadkommer denna observation? Flyger jag upp 100 meter i luften kan jag förmodligen se hela kraftledningen och andra sidan sjön, med en platt yta mellan mig och min nya horisont. Vart tar kurvan vägen?! 😁
Citera
2019-10-18, 16:25
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Vore det inte enklare att förklara vad gravitation är för kraft, sen är ju diskussionen ur världen. Håller du inte med?

För att du skulle kunna förklara vilken kraft det är som får föremål att flyttas nedåt i din värld, är uppenbarligen för mycket begärt.
Citera
2019-10-18, 16:29
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Håller med. Varför ska jag automatiskt tro det rör sig om en kurva som åstadkommer denna observation? Flyger jag upp 100 meter i luften kan jag förmodligen se hela kraftledningen och andra sidan sjön, med en platt yta mellan mig och min nya horisont. Vart tar kurvan vägen?! 😁
Kurvan finns fortfarande där men är du högre upp ser du självklart längre.
Vad har du för förklaring till vad det är om det inte är en kurva.
Citera
2019-10-18, 16:30
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Men fattar du inte vad du säger? På en platt jord hade du inte sett mer om du var 100m upp. På en sfärisk jord gäller dock detta.
Citera
2019-10-18, 16:31
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
För att luften värms primärt istället för ugnens järnram

skulle solen vara extern så hade det varit såååå mkt varmare i luften

bevisen finns framför våra näsor. bara vi tänker rationellt

as above so below
Att en varmluftsugn primärt värmer luften bevisar ju dock inte att strålningsvärme inte skulle existera.
Citera
2019-10-18, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Men fattar du inte vad du säger? På en platt jord hade du inte sett mer om du var 100m upp. På en sfärisk jord gäller dock detta.

Min fråga var... Vart tar kurvan vägen? Jag kan se en platt sjö mellan mig och min nya horisont.
Citera
2019-10-18, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Kurvan finns fortfarande där men är du högre upp ser du självklart längre.
Vad har du för förklaring till vad det är om det inte är en kurva.

Ser inga konstigheter med att man skulle se längre ju högre upp man kommer på en platt jord. Men så ser jag inte kurvor där ni tror er se dem, heller.
Senast redigerad av Dendummasillen 2019-10-18 kl. 16:49.
Citera
2019-10-18, 16:51
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ser inga konstigheter med att man skulle se längre ju högre upp man kommer på en platt jord. Men så ser jag inte kurvor där ni tror er se dem, heller.
Nej du tror väl på påhittat perspektiv som strider mot allt vad vetenskapen säger om hur perspektiv fungerar?
Citera
2019-10-18, 16:52
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Min fråga var... Vart tar kurvan vägen? Jag kan se en platt sjö mellan mig och min nya horisont.
Det är inte så konstigt med tanke på att jorden är 4000 mil i omkrets att man inte ser kurvan med blotta ögat om du inte är ett tvåsiffrigt antal mil upp.
Citera
2019-10-18, 17:04
Medlem
Citat:
Nej du tror väl på påhittat perspektiv som strider mot allt vad vetenskapen säger om hur perspektiv fungerar?

Vad har perspektiv med din tolkning att göra? Du förklarar ju allt med en dold kurva?
Citera
2019-10-18, 17:05
Medlem
Citat:
Det är inte så konstigt med tanke på att jorden är 4000 mil i omkrets att man inte ser kurvan med blotta ögat om du inte är ett tvåsiffrigt antal mil upp.

Men kurvan syns ju då saker försvinner bakom den? Vad händer med den när jag höjer mig, med tanke på att sjön nu tydligt är platt som en pannkaka mellan mig och min nya horisont?
Citera
2019-10-18, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Atmosfärstrycket och luftens densitet avtar gradvis med höjden, och det stämmer ju, men i din modell så existerar tryck och ingenting ”sida vid sida” så att säga, vilket är rent nonsens!

Hur utövar ingenting tryck?
Om du bevisar att tryck kan gränsa till ingenting så kommer jag åter tro på globmoddelen. Föreslår att du bygger en lufttät låda av ingenting och kopplar en vakuumpump till lådan och se om du kan skapa lägre atmosfärstryck i lådan. Lycka till!
Vad menar du med "ingenting"?
Perfekt vakuum, dvs total frånvaro av materiapartiklar är endast ett teoretiskt begrepp. Rymdens vakum är inte ett perfekt vakuum utan en miljö med väldigt, väldigt lågt tryck.
Det handlar alltså om att atmosfärens låga tryck på mycket hög höjd gradvis övergår i rymdens låga tryck. Per definition börjar rymden i höjd med Karmanlinjen på ca 100 km höjd, men zonen där atmosfärens molekyler och rymdens partiklar överlappar sträcker sig till närmare 1000 km höjd. Där är atmosfären så tunn att dess molekyler nästan aldrig krockar med varandra och därför rör sig i ballistiska banor i jordens gravitationsfält. Där har du svaret på hur jordens atmosfär kan existera vid rymdens vakuum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in