Citat:
Ursprungligen postat av
ConnyKlasson
Visa att en barriär måste finnas mellan olika lufttryck så ändrar jag mig. Det är du som hävdar att det måste finnas en barriär mellan atmosfären, där det är i princip 0 tryck och vakuum, där det också är i princip 0 tryck.
Visst måste det finnas en barriär mellan varierande atmosfärstryck. Om du fyller en tub med luft vid havsnivån, öppnar och tillsluter den, så har nu luften i tuben samma densitet och tryck som den omgivande atmosfären. Om du nu tar och öppnar tuben på att par kilometers höjd över havsnivån så kommer luften att pressas ur tuben med stor kraft tills trycket är utjämnad.
Är du en övertygad plattis nu?
Atmosfärstrycket och luftens densitet avtar gradvis med höjden, och det stämmer ju, men i din modell så existerar tryck och ingenting ”sida vid sida” så att säga, vilket är rent nonsens!
Hur utövar ingenting tryck?
Om du bevisar att tryck kan gränsa till ingenting så kommer jag åter tro på globmoddelen. Föreslår att du bygger en lufttät låda av ingenting och kopplar en vakuumpump till lådan och se om du kan skapa lägre atmosfärstryck i lådan. Lycka till!