2019-10-18, 15:07
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Och om vi kallar det något annat än gravitation, då? "Plattjordskraften", som drar saker nedåt. Hur är den annorlunda mot den du förespråkar?

Det är klart vi kan kalla det "plattjordskraft" om du vill. Namnet är ju egentligen ganska ointressant, det viktiga är ju att förklara vad det handlar om.

Så på vilket sätt skiljer sig din "plattjordskraft" mot det vi kallar gravitation?
Och varför anser du att gravitation är pseudovetenskap men inte din "plattjordskraft"?
Citera
2019-10-18, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Att kalla gravitationsteorin för pseudovetenskap är samma sak som att kalla den fejk. Står du inte för dina ord?

Nu har vi ju slagit fast att ditt påstående att gravitation "grundas i teorin att jorden är rund" är ett felaktigt påstående så undrar jag vad mer du har emot teorin?

Att gravitationskraften tillkommer pga jordens påstådda dragningskraft mot sitt inre, är pseudovetenskap. Din runda jord tillhör den teorin.

Mitt problem med teorin är att det är just det, en teori. En teori som ni sedan använder som förklaring till hur vatten kan kröka sig runt en boll.

Pseudovetenskap, alltihop.
Citera
2019-10-18, 15:08
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jaså? Även om jag inte tror sol och måne är två sfäriska himlakroppar kringåkandes i ett oändligt vakuum, så måste jag rimligen fundera hårt över ett avstånd och en banrotation som jag inte ens tror på? 🤔

Det finns en förklaringsmodell som får alla dessa fenomen att funka perfekt med varandra.

Så finns din ’modell’ som inte hänger ihop och som du inte kan beskriva.

Ändå väljer du din? Varför?
Citera
2019-10-18, 15:16
Medlem
madtops avatar
Citat:
Att gravitationskraften tillkommer pga jordens påstådda dragningskraft mot sitt inre, är pseudovetenskap.

Jaha? Du känner möjligen inte för att utveckla dina åsikter? Varför är gravitation pseudovetenskap?

Citat:
Mitt problem med teorin är att det är just det, en teori. En teori som ni sedan använder som förklaring till hur vatten kan kröka sig runt en boll.

Pseudovetenskap, alltihop.

Ännu mer okunskap från dig.
En vetenskaplig teori är inte samma sak som teori.
Det vardagliga uttrycket teori kan liknas med en gissning, en vetenskaplig teori är däremot den starkaste sannolikhetsgrad som kan nås inom vetenskapen. Det går liksom inte att bli mer säker på sin sak.

Så nej, gravitationsteorin är inte bara en "teori", den är vad vi med vardagligt språk skulle kunna kalla bevisad.
Senast redigerad av madtop 2019-10-18 kl. 15:22.
Citera
2019-10-18, 15:17
Medlem
Citat:
Det är klart vi kan kalla det "plattjordskraft" om du vill. Namnet är ju egentligen ganska ointressant, det viktiga är trots att förklara vad det handlar om.

Så på vilket sätt skiljer sig din "plattjordskraft" mot det vi kallar gravitation?
Och varför anser du att gravitation är pseudovetenskap men inte din "plattjordskraft"?

Den skiljer sig inte alls. Jag säger dock inte att den bevisat finns där, kraften som drar saker nedåt. Men, det gör ni! Ni säger dessutom att det sker mot en sfärisk planets mittpunkt. Bevisa sfären först? Om inte det görs, så har vi med pseudovetenskap att göra.

Jag försöker inte säga att jag har bevis för en platt jord men ni försöker verkligen säga att ni har bevis för en rund. Verkligen verkligen verkligen.

Men granskar man det hela så ser man snabbt att allt grundas i någon sorts auktoritär tro på globen, som ni har så svårt för att se. Så svårt.

Jag var såklart likadan från en början, sen släppte jag sargen.
Citera
2019-10-18, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Visa att en barriär måste finnas mellan olika lufttryck så ändrar jag mig. Det är du som hävdar att det måste finnas en barriär mellan atmosfären, där det är i princip 0 tryck och vakuum, där det också är i princip 0 tryck.

Visst måste det finnas en barriär mellan varierande atmosfärstryck. Om du fyller en tub med luft vid havsnivån, öppnar och tillsluter den, så har nu luften i tuben samma densitet och tryck som den omgivande atmosfären. Om du nu tar och öppnar tuben på att par kilometers höjd över havsnivån så kommer luften att pressas ur tuben med stor kraft tills trycket är utjämnad.
Är du en övertygad plattis nu?

Atmosfärstrycket och luftens densitet avtar gradvis med höjden, och det stämmer ju, men i din modell så existerar tryck och ingenting ”sida vid sida” så att säga, vilket är rent nonsens!

Hur utövar ingenting tryck?
Om du bevisar att tryck kan gränsa till ingenting så kommer jag åter tro på globmoddelen. Föreslår att du bygger en lufttät låda av ingenting och kopplar en vakuumpump till lådan och se om du kan skapa lägre atmosfärstryck i lådan. Lycka till!
Citera
2019-10-18, 15:18
Medlem
Citat:
Jaha? Du känner möjligen inte för att utveckla dina åsikter? Varför är gravitation pseudovetenskap?

Ännu mer okunskap från dig.
En vetenskaplig teori är inte samma sak som teori.
Det vardagliga uttrycket teori kan liknas med en gissning, en vetenskaplig teori är däremot den den starkaste sannolikhetsgrad som kan nås inom vetenskapen. Det går liksom inte att bli mer säker på sin sak.

Så nej, gravitationsteorin är inte bara en "teori", den är vad vi med vardagligt språk skulle kunna kalla bevisad.

Det är bevisat att saker faller mot marken, helt klart. Bevisat att så sker för att jorden drar saker mot sin sfäriska mittpunkt? Nä.
Citera
2019-10-18, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Det finns en förklaringsmodell som får alla dessa fenomen att funka perfekt med varandra.

Så finns din ’modell’ som inte hänger ihop och som du inte kan beskriva.

Ändå väljer du din? Varför?

För jag tror mig se en osanning i användandet av din modell. En osanning så fruktansvärt osund i sin natur att den håller på att förstöra allt vad vi är och har på denna jord.

Typ så.

Det hela blir väldigt filosofiskt när man tagit ner barriären som hindrar en från att kritisera din modell. Religion, människan, syfte, orsak, öde... Allt får en ny mening. Flummigt för den oinsatta, helt klart.
Citera
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Mitt narrativ? Okej, du menar alltså att vi kan se 4 mil av bron och att vi också ser bron kurva sig bort från oss... Varför ser vi då inte Turning Torso bortåtlutat från oss då den "försvinner bakom kurvan"? 😚
Därför att vinkeln är svår att se då den är i bort från betraktaren.
På samma sätt som det är svårt att se lutningen på de enskilda kraftledningsstolparna eller brons pelare.
Det är själva ledningarna/vägbanan, som som vi ser "längs med", som visar kurvaturen.
Citera
Medlem
madtops avatar
Citat:
Det är bevisat att saker faller mot marken, helt klart. Bevisat att så sker för att jorden drar saker mot sin sfäriska mittpunkt? Nä.

Det är bevisat att massor attraherar varandra.
Jorden har en massa och föremålet som dras mot jorden har en massa.

Och nej, rent teoretiskt handlar det inte om att jorden drar saker mot sin sfäriska mittpunkt.
Det handlar att om att två massor attraherar varandra och att karften kan sägas utgå från masscentrum.
Citera
2019-10-18, 15:27
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Och om vi kallar det något annat än gravitation, då? "Plattjordskraften", som drar saker nedåt. Hur är den annorlunda mot den du förespråkar?

Om man tror det går att lägga alla som tror på FE i ett fack så har man inte riktigt förstått rörelsen.

Kraften blir ju inte annorlunda för att du döper om den till något annat. Den kraft vetenskapen känner till verkar mot materians masscentrum. Vill du hävda en annan kraft så måste du visa vad denna kraft består i och hur den fungerar. Jag har hört densitetskraft vilket är orimligt eftersom densitet inte verkar i en bestämd riktning, statisk elektricitet vilken också är en orimlig förklaring då man får stötar av statisk elektricitet som knappt räcker för att hålla fast en ballong men en kraft tillräcklig för att dra ner stora klippblock känns inte och går inte ens att mäta. Den sämsta förklaringen jag hört från FE är "Upp är upp, ner är ner. Det behövs ingen kraft".
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Visst måste det finnas en barriär mellan varierande atmosfärstryck. Om du fyller en tub med luft vid havsnivån, öppnar och tillsluter den, så har nu luften i tuben samma densitet och tryck som den omgivande atmosfären. Om du nu tar och öppnar tuben på att par kilometers höjd över havsnivån så kommer luften att pressas ur tuben med stor kraft tills trycket är utjämnad.
Är du en övertygad plattis nu?

Atmosfärstrycket och luftens densitet avtar gradvis med höjden, och det stämmer ju, men i din modell så existerar tryck och ingenting ”sida vid sida” så att säga, vilket är rent nonsens!

Hur utövar ingenting tryck?
Om du bevisar att tryck kan gränsa till ingenting så kommer jag åter tro på globmoddelen. Föreslår att du bygger en lufttät låda av ingenting och kopplar en vakuumpump till lådan och se om du kan skapa lägre atmosfärstryck i lådan. Lycka till!

Vakuum är extremt lågt tryck. Det är inte "ingenting" så till vida du inte lyckats uppnå absolut vakuum vilket inte existerar ens mitt emellan galaxerna. Det är lågt tryck bredvid ännu lägre tryck vilket inte är annorlunda än högt tryck bredvid ännu högre tryck som botten och toppen av ett torn.
Senast redigerad av Jonas1968 2019-10-18 kl. 15:31.
Citera
2019-10-18, 15:28
Medlem
madtops avatar
Citat:
Den skiljer sig inte alls. Jag säger dock inte att den bevisat finns där, kraften som drar saker nedåt. Men, det gör ni! Ni säger dessutom att det sker mot en sfärisk planets mittpunkt.

Nej vi säger att massor attraherar vandra och att kraften utgår från objektens masscentrum. Och ja det är såklart bevisat.

Citat:
... men ni försöker verkligen säga att ni har bevis för en rund....

Ja. Hundratals med bevis. Om inte tusentals.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in